quote:
Peter schreef op 14 maart 2005 om 21:29:Beste mensen, deze discussie gaat de verkeerde kant op. Gehakketak tussen "wetenschappers", daar zit niemand op te wachten. En dat terwijl we in een ander topic al hadden vastgesteld, dat psychologie toch geen echte wetenschap is!

Even terug naar het artikel. Laat ik de vraag anders stellen.
Is het waar dat naarmate het "keuzeprobleem" complexer wordt, je beter intuitief kunt beslissen (laten we het dan zo maar noemen) dan de keuze te beredeneren met "rationele argumenten"?
Pas dit bv. eens toe op een complex probleem als kerkkeuze (of het overgaan naar een andere geloofsgemeenschap) ...
Het valt mij op dat als het om de Bijbel gaat, de mensen die er het meest wetenschappelijk of verstandelijk mee omgaan vaak de meest basale dingen naast zich neerleggen. (ik hoop met Peter ook niet dat dit draadje het zoveelste draadje wordt dat volgegestrooid wordt met wetenschappelijk gehakketak)
De vraag is niet:
Waar kies je voor: Gevoel of verstand?De vraag zou volgens mij moeten zijn:
wáár laat je je gevoel en verstand door leiden?Dan zijn er een aantal mogelijkheden:
Je kunt je gevoel en verstand laten leiden door:
- te luisteren naar jezelf (lekker makkelijk, want zelf heb je toch altijd gelijk
- te luisteren naar anderen (lastig, want welke andere heeft er gelijk?
- te luisteren naar God (lijkt misschien niet makkelijk, maar zal wel de beste resultaten opleveren, omdat hij de schepper van zowel jouw verstand als jouw gevoel is
Let op: Dit is mijn interpretatie van de werkelijkheid. Geen wetenschappelijk onderbouwde mening. De beste keuzes die ik in mijn leven gemaakt heb, zijn die keuzes geweest waarbij ik me afhankelijk opgesteld heb richting God.