Hier mijn recensie over een nogal stof opwaaiend boek...
RECENSIE DOELGERICHT LEVEN Doelgericht Leven even samenvatten is geen klein klusje. Het boek zit zó vol informatie, verdeeld over 40 dagen, dat de puntsgewijze samenvatting die ik ervan maakte al 6 pagina's lang is. Toch probeer ik het even hier. Doelgericht Leven (DL) leert dat Gods wil onder te verdelen is in 5 doelen: je bent geschapen om God voldoening te geven, om deel uit te maken van Gods gezin, om op Christus te lijken, om God te dienen en je bent geschapen voor een missie.
DL zet het leven met God weer in het juiste perspectief: het gaat niet om jou, maar om God. Alles wat jij doet moet ter aanbidding zijn van God. Je moet de vijf doelen van Hem nastreven en ook alleen deze vijf. Hoe, dat wordt uitgebreid uiteen gezet. Met een fijnzinnig staaltje mensenkennis en gestrooi met bijbelteksten gaat hij op van alles in, van het dienaar zijn tot het herstellen van een relatie, van het voortdurend met Hem praten tot een Levens-Verklaring opstellen.
Een andere recensent zei het zo mooi: er hangt wel een zwaard boven het boek. Met name ook vanaf hoofdstuk 35 wordt het erg beklemmend. De schrik slaat je om het hart als Rick beweert dat je verantwoordelijk wordt gehouden voor iedere ongelovige die verloren gaat, omdat je hem of haar niet over Christus vertelde. Maar ook al als hij zegt dat je plek in de hemel zeer bepaald wordt door je leven hier. Ik heb daardoor zelfs even gedacht of ik er überhaupt wel kom, want ik schiet in bijna al die genoemde dingen tekort.
Gelukkig hebben we de bijbel nog en hoeven we Rick niet op zijn woord te geloven. Zo is niet de hemel de eindbestemming, maar de nieuwe hemel en aarde en worden we niet afgerekend op het aantal gelovigen die door ons niet gered zijn. Het valt op dat Rick nogal eens parafraseert en niet altijd even correct.
Van "ons" in een vers maakt hij vaak "u", wat God expliciet tegen een profeet of Zijn volk Israël zegt schijnt ineens voor ons allemaal te gelden en op één of andere manier weet hij ineens precies wat God ons allemaal wel niet gaat vragen straks. En dat terwijl de bijbel daar nauwelijks iets over zegt, alleen dát we verantwoording voor Hem moeten afleggen. Ook gebruikt hij willekeurig vertalingen door elkaar heen. En we worden ook niet afgerekend op het aantal mensen die we niet hebben kunnen bekeren. Nee, wij mogen zaaien in de harten van mensen en moeten de rest aan God overlaten.
Ook zijn er meer slordigheidjes, theologisch gezien. Zo noemt hij een wedloop en een strijd geen bijbelse levensmetaforen, terwijl ze dat wel zijn, mag je zeker wel opbouwende kritiek hebben op gemeenteleden, wordt er niet veel gezegd over het offer van Jezus en laat hij de strengheid en rechtvaardigheid van God een beetje achterwege. O ja, ook veranderde die bijbelse personages niet "totaal" in die 40 dagen, maar werden ergens op voorbereid. Is iets heel anders.
Boek onbijbels? Nee, zeker niet. Het is een zeer goed geschreven verhaal (af en toe een beetje sentimenteel en langdradig) en wat hij zegt is niet altijd leuk om te horen, maar wel de waarheid. Alleen om nu op het eind je zowat te dwingen een zendingsreisje te plannen gaat toch wel te ver. En we moeten toch ook onderscheid maken in wat voor ieder christen persoonlijk van toepassing is (de twee geboden) en wat op de gemeente van toepassing is (de gemeente-opdracht). Evangeliseren doe je namelijk niet uit jezelf, maar vanuit je gemeente, evenals op zendingsreis gaan.
Conclusie: een goed geschreven boek die het leven met God weer in het juiste perspectief zet, maar je zult je wel over enkele eigenaardigheden heen moeten zetten. Ook als je geen zendingsreizen maakt, bijbelverzen uit het hoofd kent, dagboeken bijhoudt of Levens-Verklaringen opstelt, ben je net zo goed een kind van God en mag je er ook bijhoren.