Auteur Topic: Psychische ziektes of bezeten?  (gelezen 10737 keer)

Viper

• Bekijk profiel
Psychische ziektes of bezeten?
« Gepost op: maart 17, 2005, 01:32:27 am »
Ik ben met me opleiding heel erg bezig met de psyche. Vanuit de opleiding word alles wetenschappelijk verklaart. Alleen botst dat met het geloof.

Nu vraag ik me bijvoorbeeld af of schrizofenie eigenlijk wel een ziekte is? Zijn die mensen niet bezeten en verklaren wij het gewoon voor psychisch ziek n.a.v wat onderzoekjes. Ik bedoel misschien lacht God ons wel uit door mensen zo te beoordelen. In de bijbel hadden bezeten mensen ook stemmen in hun hoofd...

Andere punt: ik heb een tijd zwaar dementerende bestudeerd en in de praktijk viel mij op dat veel van die mensen niks meer wisten te herinneren van hun leven. Maar ze wisten wel alles nog over hun christelijk geloof. Nu zei een psycholoog tegen mij dat religie iets is dat een belangrijke plek in je leven neemt en waar je heel je leven mij bezig bent waardoor dat soort dingen niet volledig wegvagen. De ADL behoeften weten ze niet meer maar religie wel? Vaag! Ik snap dit ook niet want er zitten ook nog 2 strenge moslims (ook dementerend) en die weten niks meer van hun geloof te vertellen. Daarnaast hebben dementerende weleens heldere momenten waarop ze heel normaal kunnen communiceren. Zou dit betekenen dat je een helder moment stimuleert door over het geloof te gaan praten? Hoe kan dit in elkaar zitten? Of begrijp ik het verkeerd ofzo?
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2005, 01:36:00 am door Viper »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 17, 2005, 09:29:13 am »

quote:

Viper schreef op 17 maart 2005 om 01:32:
Nu vraag ik me bijvoorbeeld af of schrizofenie eigenlijk wel een ziekte is? Zijn die mensen niet bezeten en verklaren wij het gewoon voor psychisch ziek n.a.v wat onderzoekjes. Ik bedoel misschien lacht God ons wel uit door mensen zo te beoordelen. In de bijbel hadden bezeten mensen ook stemmen in hun hoofd...

Naar mijn idee is dit geen tegenstelling. De Bijbel leert ons de hand van God (of van de duivel) te zien in dingen die op aarde gebeuren. De bijbel doet dat op een erg plastische manier: God's stem klinkt in de donder, zijn pijlen zijn de bliksem, en in mensen met een geestesziekte zit een 'boze geest'.

Tegenwoordig kunnen wij allerlei van die dingen 'verklaren'. Onweer ontstaat door electrische ontladingen in de lucht, en psychische ziekten zitten ergens in de hersenen, en kunnen soms met therapie of medicijnen verholpen worden.

Maar die wetenschappelijke benadering is niet strijdig met, maar een aanvulling op de bijbel. Het is nog steeds God die het laat onweren, al zijn wij afgestapt van het oude beeld van een nogal fysieke God met een zware stem en brandende pijlen. Het is nog steeds de zonde die ervoor zorgt dat mensen ziek zijn, of een psychische afwijking hebben.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 17, 2005, 09:42:39 am »
Hoe kijk je dan aan tegen bezetenheid Pooh?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 17, 2005, 09:50:42 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 17 maart 2005 om 09:42:
Hoe kijk je dan aan tegen bezetenheid Pooh?

Welk deel van mijn post begrijp je niet?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 17, 2005, 10:14:34 am »
Het laatste deel met name. Jij gelooft dus niet dat demonen mensen letterlijk kunnen overnemen? Want een psychische ziekte zie ik toch meer als iets van het "eigen vlees" al dan niet gepromoot door demonische invloeden. Maar als de bijbel het over demonische bezitting heeft zie je bv. Jezus letterlijk tegen die demonen spreken.

En hoezo zijn wij afgestapt van dat Gods beeld dat je eerder noemde?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 17, 2005, 10:26:12 am »

quote:

Zijnkind schreef op 17 maart 2005 om 10:14:
Het laatste deel met name. Jij gelooft dus niet dat demonen mensen letterlijk kunnen overnemen? Want een psychische ziekte zie ik toch meer als iets van het "eigen vlees" al dan niet gepromoot door demonische invloeden. Maar als de bijbel het over demonische bezitting heeft zie je bv. Jezus letterlijk tegen die demonen spreken.
Ik geloof wel degelijk dat demonen mensen letterlijk kunnen overnemen, maar het hangt er nogal vanaf wat je daaronder verstaat. Als je vanuit wetenschappelijk oogpunt naar zo'n persoon gaat kijken, plak je er een etiketje als 'schizofreen' op. Vanuit bijbels oogpunt is zo'n persoon bezeten. Dat is geen tegenstelling, alleen een andere blik. Jezus spreekt ook rechtstreeks tot de wind en de zee. Toch geloof ik niet dat de wind en de zee oren hebben, of niet onderhevig zijn aan de natuurwetten. God is 't echter die die natuurwetten beheerst en kan manipuleren.

quote:

En hoezo zijn wij afgestapt van dat Gods beeld dat je eerder noemde?

Wij zien God niet als iemand die met pijl en boog zit te schieten als wij bliksem zien. Toch?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 17, 2005, 11:48:06 am »
Ik studeer psychologie aan de uni, en ik ben het niet met je eens dat de manier waarop er in de behandelpraktijk omgegaan wordt met wetenschap botst met het geloof. Je schetst het als een (valse) tegenstelling. Tuurlijk is het zo dat Rogeriaanse therapie en de ideeën van Maslow een humanistische basis hebben, maar dat maakt ze niet meteen 'fout'. Als christen heb je iets meer werk doordat je behalve de theorie ook de achtergronden van de theorie en die van de bedenkers moet doorgronden voordat je weet wat je er als christen mee kunt. Theorieën zijn niet per definitie onchristelijk, de manier waarop ze in de praktijk gebracht worden is dat soms wel.
Over schizofrenie: Schizofrenie is wel degelijk een ziekte. En dat is op zich wel te behandelen. Als je de symptomen van schizofrenie vergelijkt met bezetenheid, dan blijken er verschillen te zijn. Ik ben het met Pooh eens dat in gevallen van bezetenheid soms maar een etiketje op iemand geplakt wordt, bijvoorbeeld schizofreen, maar dat dit zeker niet wil zeggen dat alle schizofrenen in werkelijkheid bezeten zijn.

Ik zal eens kijken of ik een goed boekje over 't onderwerp voor je kan vinden.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 17, 2005, 02:11:12 pm »
Je kunt schizofrenie (of in ieder geval de symptomen) toch goed onderdrukken met medicijnen?
Dat zou vreemd zijn als schizofrenie een vorm van bezetenheid is.

Volgens mij worden er op dit gebied veel bokken geschoten. Het onderscheid is erg moeilijk (als het al scherp gemaakt kan worden).

Een nuttig boekje hierover is misschien: Niet te geloven - 15 artsen over God, wonderen en onzichtbare machten (ISBN 9043504637). Daarin schrijven christelijke artsen vanuit de praktijk over het omgaan met dit onderscheid.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 17, 2005, 02:13:00 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 17 maart 2005 om 14:11:
Je kunt schizofrenie (of in ieder geval de symptomen) toch goed onderdrukken met medicijnen?

Je kunt onweer toch verklaren (en wellicht zelfs opwekken of tegenhouden) door te kijken naar de statische ontladingen in de lucht? Dan zou 't vreemd zijn dat het onweer van God komt, zijn stem is.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 17, 2005, 03:24:22 pm »

quote:

Pooh schreef op 17 maart 2005 om 14:13:
Je kunt onweer toch verklaren (en wellicht zelfs opwekken of tegenhouden) door te kijken naar de statische ontladingen in de lucht? Dan zou 't vreemd zijn dat het onweer van God komt, zijn stem is.
Jouw voorbeeld klopt als een psychische ziekte op dezelfde manier van een demon komt als onweer van God komt. Hoe weet ik of dat zo is?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 17, 2005, 04:38:24 pm »
Een stuk duidelijker idd, Pooh. Ik kreeg even de indruk dat bezetenheid niet meer voor zou komen nu we "alles" kunnen verklaren. Zelf denk ik niet dat schizofrenie altijd bezetenheid is. Je kunt het echter ook niet uitsluiten. Als christelijke behandelaar zou je op de uitwerking van de aandoening bij de patiënt moeten letten om daar meer duidelijkheid over te krijgen lijkt me. Aan de vrucht herken je de oorsprong. Hoewel duivelse invloeden van buitenaf dan weer moeilijker te onderscheiden zijn van interne bezetenheid....

Wat die bliksem betreft; die kunnen we alleen temmen als God het toelaat. En als God zich wil presenteren als een soort Griekse Zeus dan doet hij dat gewoon. Of wij dat nu dwaas vinden of niet. De meeste mensen vinden 3-1-heid ook dwaas. Ik geloof niet dat God aan een bepaalde fysieke vorm gebonden is. Ik sluit er dus ook niet 1 uit.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 17, 2005, 04:40:43 pm »

quote:

Viper schreef op 17 maart 2005 om 01:32:
Andere punt: ik heb een tijd zwaar dementerende bestudeerd en in de praktijk viel mij op dat veel van die mensen niks meer wisten te herinneren van hun leven. Maar ze wisten wel alles nog over hun christelijk geloof.
Geen idee in hoeverre dit op feiten berust maar is wel te verklaren als gelovige toch? De Heilige Geest is niet vatbaar voor dementie.

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 17, 2005, 04:57:03 pm »
Ik denk dat in de tijd van de bijbel mensen te vaak n etiketje bezeten opgeplakt kregen terwijl dit niet zo was en dat er tegenwoordig te vaak n etiketje psychische ziekte op mensen wordt geplakt terwijl ze bezeten zijn. Zoals hier al eerder is gezegd denk ik dat het moeilijk s om dat onderscheid te maken.

Mijn vader heeft n psychische ziekte. Rond zijn 20e kreeg hij voor t eerst n psychose, dit had volgens mij geen duidelijke aanleiding. Meestal krijgt hij n psychose nadat er iets heftigs is gebeurd. De dood van mijn moeder, de scheiding met mijn stiefmoeder, de dood van mijn neef. Maar soms was er ook totaal geen aanleiding of alleen maar n klein beetje stress. Er kan 10 jaar tussen n psychose zitten maar ook n paar maanden. Als mijn vader in zo'n psychose zit lijkt hij n totaal ander mens. Hij kijkt met andere ogen, praat met n andere stem. Hij drinkt en rookt dan, heeft mensen bedreigd, n auto in de prak gereden, n paar keer de sloot in gelopen. Hij zegt dan ook de raarste dingen. Eén keer was t zo dat mn vader achterin zn nek greep en begon te schreeuwen: laat me los, laat me los. Dan begin je wel dingen te denken over demonen. Ook hebben anderen eens gezegd (ongelovigen) dat t echt leek alsof hij n gevecht aan t voeren was met demonen.
Dus zeggen jullie t maar... s mijn vader bezeten of pschisch ziek?

Esek

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 17, 2005, 05:09:34 pm »
Misschien is het nog mogelijk om het boek van Ds. van Dam 'Demonen eruit, in Jezus Naam' ergens te pakken te krijgen. Het heeft mij in elk geval erg geholpen om wat meer onderscheid te krijgen in bezetenheid en psychische aandoeningen. Dit onderscheid is erg belangrijk, want anders kan een bezetene psychisch behandeld gaan worden, en dat werkt niet. Of iemand met een psychische ziekte krijgt een verkeerd etiket opgeplakt, ook schadelijk. In Luk. 9 geeft Jezus aan zijn discipelen eerst macht over boze geesten, dan de kracht om zieken te genezen en dan pas, in de derde plaats, de opdracht om te prediken. In Mar. 16:17 wordt als eerste genoemd: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven. Er staat nog veel meer over dit onderwerp in het N.T., maar tot nog toe heb ik er maar één preek over gehoord.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 17, 2005, 07:13:59 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 17 maart 2005 om 14:11:

Inderdaad, daarom denk ik ook niet dat alle schizofrenen of alle manisch-depressieven bezeten zijn. Wel weet ik dat artsen het soms ook niet meer weten en dan maar kijken waar het ziektebeeld het meest op lijkt.

Dus sommige mensen worden behandeld voor schizofrenie of moeten lithium slikken voor hun manisch depressief syndroom, maar de behandeling die doorgaans goed werkt heeft bij sommigen geen enkel effect. Dus dan zou je evt. ook aan bezetenheidkunnen denken. Het onderscheid is inderdaad erg moeilijk en niet door iedereen te maken. Te denken valt dan aan iemand met de gave van het onderscheiden van geesten. Als meerdere mensen (2 of meer) met die gave kunnen bevestigen dat iemand onder invloed van een demonische geest staat, dan heeft bevrijdingspastoraat imho meer zin dan een lading pillen. Maar het is erg lastig idd.

Samengevat dus: je hebt mensen die de diagnose schizofrenie krijgen en inderdaad een dopamineoverschot (bijvoorbeeld) hebben en goed behandeld kunnen worden. Je hebt ook mensen bij wie organisch niks mis is en die toch bepaalde klachten hebben en die niet reageren op welke medicatie dan ook. In het laatste geval zou er meer aan de hand kunnen zijn. Maar dat is dan aan iemand met de gave van onderscheid (liefst meerdere mensen) om dat vast te stellen, de gemiddelde psycholoog / psychiater is daarvoor niet opgeleid.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)