Auteur Topic: Psychische ziektes of bezeten?  (gelezen 18303 keer)

Bianca

• Bekijk profiel
Psychische ziektes of bezeten?
« Reactie #50 Gepost op: april 13, 2005, 03:29:34 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 20 maart 2005 om 12:52:
lente, hoe kun je ergens een (vernietigend) oordeel over hebben als je het nooit bent tegengekomen? :?

Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeelt zult worden?
Misschien omdat Lente zoveel (vernietigende) oordelen is tegengekomen  over psychische aandoeningen?

Bianca

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: april 13, 2005, 03:33:17 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 24 maart 2005 om 09:06:

[...]

Hoe kan je dat nou weten als je niet eens weet wat bezetenheid is?  :?

En trouwens, zowel psychische ziektes als epilepsie als blindheid KUNNEN iets met bezetenheid te maken hebben.
Waarmee ik dus niet wil zeggen dat ELKE psychisch zieke, epilepsie-patient of blinde bezeten is...

Heb je daar ervaring mee? Kun je onderbouwen waarom epilepsie of blindheid iets met bezetenheid te maken zouden KUNNEN hebben?
Ken je mensen of heb je een link met info?

Bianca

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: april 13, 2005, 03:38:18 pm »

quote:

HaJee schreef op 13 april 2005 om 15:17:
Hij zegt niet dat het door de zonde van die persoon komt, maar de aanwezigheid van zonde (gebrokenheid) in deze wereld.
En die zonde van de wereld uit zich dan als kanker bij een kind van vier? (om maar een voorbeeld te noemen]

Bianca

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: april 13, 2005, 03:42:13 pm »

quote:

HarmW schreef op 18 maart 2005 om 16:15:
Mijn pleidooi is juist dat je geen scheiding moet maken tussen lichaam en geest (tweeslag) of tussen lichaam, psyche en geest. Het in verband brengen van psychose met bezetenheid heeft er imho meer mee te maken of je wel of niet het bestaan van demomen accepteert en welke werkwijze je aan demomen zou willen toeschrijven.
Volgens mij kun je niet een duidelijke scheidslijn maken in de zin van  dit is demonisch of goddelijk (b.v. bij genezing) en dit is 'gewoon' psychisch.
Wel denk ik dat je vanuit 'geest' als dimensie naast 'psyche' inderdaad meer ruimte krijgt voor een meer "spirituele" interpretatie. (In die zin stem ik je toe).

offtopic:Blijft wel staan dat ik niet genoeg tijd heb om mij in deze materie te verdiepen, wat wel zou moeten.

Zou het ook niet gewoon zo kunnen zijn, dat juist omdat men vroeger geen verklaringen had voor geestesziekten zoals nu, dat men dit dan maar toeschreef aan demonen? (omgekeerde wereld dus).
God heeft gezegt dat wij grotere dingen zullen doen dan Hij, misschien zijn dat wel onze wetenschappelijke verklaringen? Hoewel ik mij niet kan voorstellen dat wij ook maar 1 groter "iets" kunen doen dan Hij.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: april 13, 2005, 11:09:44 pm »
daarmee suggereer je dat er geen demonenwereld bestaat, of, in het gunstigste geval, dat wij daar niks mee te maken hebben.

Wat doe jij dan met de Bijbelpassages die over duistere machten spreken? Schilder je dat dan ook als folklore af?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israƫl! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Bianca

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: april 14, 2005, 08:59:52 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 13 april 2005 om 23:09:
daarmee suggereer je dat er geen demonenwereld bestaat, of, in het gunstigste geval, dat wij daar niks mee te maken hebben.

Wat doe jij dan met de Bijbelpassages die over duistere machten spreken? Schilder je dat dan ook als folklore af?

Ik geloof absoluut niet in demonen.
Wel geloof ik in het kwaad van de mensen zelf. Het goede en het slechte van jezelf.
Duistere machten ........... wat zijn duistere machten.....Vroeger werden vrouwen die geneesmiddelen uit kruiden konden maken verbrand als zijnde heksen. Dat kwam voort uit  angst en onwetendheid.van de mensen (en vaak ook kerkelijke leiders) De beschuldigingen waren vaak dat deze vrouwen zich met duistere machten bezig hielden.

Licht staat voor liefde, het goede in de mens, je zou dus kunnen stellen dat het slechte in de mens staat voor het duister, de kwade macht in de mens.

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: april 14, 2005, 09:23:47 pm »
Volgens mij draai je het nu om. Als licht staat voor het goede, dan staat duisternis voor het slechte in de mens.

Zou je ook willen reageren op de laatste vragen van Roodkapje?
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Bianca

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: april 15, 2005, 10:03:53 am »

quote:

HaJee schreef op 14 april 2005 om 21:23:
Volgens mij draai je het nu om. Als licht staat voor het goede, dan staat duisternis voor het slechte in de mens.
Volgens mij heb ik dat ook aangegeven:

quote: Bianca

Licht staat voor liefde, het goede in de mens, je zou dus kunnen stellen dat het slechte in de mens staat voor het duister, de kwade macht in de mens.

quote: Hajee

Zou je ook willen reageren op de laatste vragen van Roodkapje?
En ook dat heb ik volgens mij gedaan:

quote: Bianaca

Ik geloof absoluut niet in demonen.
Wel geloof ik in het kwaad van de mensen zelf. Het goede en het slechte van jezelf.
« Laatst bewerkt op: april 15, 2005, 10:06:54 am door Bianca »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: april 15, 2005, 10:46:54 pm »
Ik vind het een lastig onderwerp.

Want waar komt bezetenheid vandaan? God is sterker dan de duivel... hoe kan een christen dan zomaar "bezeten" raken?

Aan de andere kant, in de tijd van Jezus waren er bezetenen... tegenwoordig heb je die niet meer, je hebt alleen psychische ziekten.

Maar ja, ik heb een psychose van heel dichtbij meegemaakt en het is dan erg moeilijk om te zien wat zo'n ziekte bij een christen voor uitwerking kan hebben...

Zo iemand is op zo'n moment totaal zichzelf niet meer... maar wie is zo iemand dan wel?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: april 15, 2005, 11:09:34 pm »
Ik denk niet dat die persoon echt daadwerkelijk iemand anders is, er komt alleen een hele onbekende kant van die persoon naar boven op een hele ongecontroleerde manier.
Eenheid in verscheidenheid

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: april 16, 2005, 10:37:08 am »

quote:

Marnix schreef op 15 april 2005 om 22:46:
Ik vind het een lastig onderwerp.

Want waar komt bezetenheid vandaan? God is sterker dan de duivel... hoe kan een christen dan zomaar "bezeten" raken?
Hoe kunnen christenen beproeft worden door satan terwijl God sterker is? Dat is toch net zoiets? Maar beproeving is uiteindelijk goed om de echtheid van geloof te testen. God kan dingen ten goed keren.
God laat veel toe. Waarom? Vragen velen zich af. God zou de hele aarde moeten vernietigen om het kwaad te vernietigen. En dat wil Hij niet. Hij wacht tot de laatste persoon gered is. Satan gaat rond als een briesende leeuw. Hij heeft nog maar even de tijd...  

quote:

Marnix schreef op 15 april 2005 om 22:46:
Aan de andere kant, in de tijd van Jezus waren er bezetenen... tegenwoordig heb je die niet meer, je hebt alleen psychische ziekten.

Maar ja, ik heb een psychose van heel dichtbij meegemaakt en het is dan erg moeilijk om te zien wat zo'n ziekte bij een christen voor uitwerking kan hebben...

Zo iemand is op zo'n moment totaal zichzelf niet meer... maar wie is zo iemand dan wel?
Ik heb wel meerdere psychoses van dichtbij meegemaakt. (heb ik al eerder gezegd) En het is idd nogal eng om mee te maken. Tsja.. het hoeft natuurlijk niet perse maar t zou mij niks verbazen als het met demonen te maken heeft.. Waarom zouden mensen tegenwoordig niet meer met bezetenheid te maken hebben en in de bijbel wel?

@Murdoc: ooit wel eens n psychose of iets dergelijks van dichtbij meegemaakt? Vroeg ik me ff af...

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: april 16, 2005, 01:12:51 pm »
Ik snap wat je bedoelt... Maar ik vind het "beproefd worden" en aanvallen van de duivel meemaken toch iets anders. Als je bezeten bent zitten en demonen in je... Wil dat dan zeggen dat de aanval van de satan is geslaagd, dat je je geestelijke wpaenrusting niet goed genoeg hebt gebruikt en dat daar de gevolgen van zijn? Zou God de Vader toestaan "onder het kopje beproeving dat demonen in je komen wonen waar Hij in je woonde? Zou God zich daar laten verdrijven door de Geest, puur als beproeving?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: april 16, 2005, 04:32:17 pm »
Nee tis idd niet t zelfde, maar k noemde ff n voorbeeld. Uhm... ff denken hoor. Ik weet t eigenlijk niet zo goed hoe t precies zit... :D Maar ik denk ook weer niet dat mensen met psychische ziektes in de ban zijn van de satan ofzo. Het KAN natuurlijk wel zijn... Hmm ik laat maar weer ff de rest discussiere denk ik.. :)

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: april 16, 2005, 05:18:04 pm »
@ Iemand: niet dat ik weet.
Eenheid in verscheidenheid

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: april 16, 2005, 06:33:12 pm »
Ik heb ook een psychose van dichtbij meegemaakt en ik heb er zelf jaren geleden een meegemaakt. Ik denk zelf dat als iemand in een psychose zit, demonen een grotere kans hebben om bij diegenen binnen te dringen. Maar ik zou het zelf nooit willen gelijkschakelen, zo van een psychose betekent dat je bezeten bent door demonen.

Het is namelijk ook nog zo dat je bij personen die een eenmalige psychose hebben gehad, vaak parallelen ziet in de tijd voor de psychose. Terwijl het me lijkt dat als het puur een vorm van bezetenheid is dat het iedereen kan overkomen.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: april 16, 2005, 07:49:42 pm »

quote:

Murdoc schreef op 16 april 2005 om 17:18:
@ Iemand: niet dat ik weet.
Owja.. d8 ik al. Want je zei iets over dat je d8 dat t n heel onbekende kant s van n persoon die die dan laat zien... Maar wat ik heb gezien.. Mn pa.. die s dan mn pa niet. Hij kijkt anders uit z'n ogen, hij heeft n andere stem, hij doet van alles wat tegen zn principes s, doet de gekste dingen... Dat s niet zomaar de onbekende kant van n persoon.

@Mirt: hey ja dat zou best zo kunnen zijn dat demonen dan n grotere kans hebben ofzo. Nee idd, ik schakel het ook niet gelijk.
Wat voor parallelen bedoel je?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: april 16, 2005, 09:16:17 pm »
Over die parallellen, dat is mij een keer verteld door iemand. En het klopte met mijn situatie van vroeger en met wat ik net van dichtbij van iemand anders had meegemaakt. Ook met wat ik hoorde van een kennis over wat zij vroeger had meegemaakt en met wat een kennis van haar had meegemaakt. Dit ging allemaal over eenmalige psychoses.

Dit zijn dan die parallellen:
Iemand loopt een lange tijd op zijn of haar tenen. Probeert zichzelf steeds maar te handhaven in een voor hem of haar te moeilijke situatie. Dit kan natuurlijk van alles zijn. Studie of baan of iets anders. Op het moment dat zo iemand uitgeput raakt en het bijna niet meer gaat, komt er iets in het leven van zo iemand waar diegene zich op stort. Dit kan ook van alles zijn. Het is dan iets wat heel belangrijk wordt gemaakt door die persoon. Vaak heeft zo'n persoon dan het idee dat daar een bijzondere roeping voor hem of haar ligt. Maar het is natuurlijk ook vaak een vlucht voor datgene wat bijna niet meer lukt. Maar net op dat moment dat diegene zich daar dan op stort raakt tie het kontakt met de werkelijkheid kwijt. En belandt in een psychose. In al de vier gevallen die ik hierboven noemde, konden de personen na kortere of langere tijd achteraf zelf redelijk goed navertellen wat voor waandenkbeelden ze hadden en die hadden eigenlijk altijd wel te maken met dingen uit hun leven alleen heel erg scheefgetrokken en inderdaad: droom en werkelijkheid worden niet meer onderscheiden.
Het is ook niet zo dat je met een schok weer tot de werkelijkheid komt. Zoals als je uit een droom ontwaakt. Nee, omdat je echt voor langere tijd het verschil niet zag tussen werkelijkheid en wat in jou gedachten de werkelijkheid was, wantrouw je op het moment dat je uit de psychose komt heel erg je omgeving en jezelf.

Het is wel een beetje persoonlijk wat ik nu vertel, maar ergens past het hier wel. Ik heb ook eens van iemand gehoord dat ze vlak voordat ze een psychose kreeg zich bewust aan God overgaf. Ik had zelf ook zoiets. Het was vlak voordat mijn gedachten niet meer normaal konden funktioneren. Ik voelde gewoon dat het daar boven in mijn hoofd bijna 'op' was. En ik voelde mij toen heel opstandig worden tegen eigenlijk alles. Dat kwam omdat er zo'n periode van strijd aan vooraf was gegaan en nu voelde ik dat ik het verloor. En toen zou ik gaan bidden, maar ik voelde toen dat ik dat gevoel van opstand helemaal niet kon stoppen. En dat ik mij ook opstandig voelde worden tegen God. Niet dat ik tegen hem in ging redeneren, ik kon namelijk haast niet meer denken, maar het gevoel dat ik tegen Hem wilde gaan razen. En daar schrok ik toen van. Het was toen alsof ik voelde dat het op dat moment een heel belangrijk moment was. Ik voelde mij bang worden als ik met dat gevoel tegenover Hem door zou gaan. Niet zozeer geloof ik omdat ik dan bang voor Hem zou zijn. Maar ik voelde dat ik dan niks meer had. Ik was mezelf al aan het kwijt raken, dat had ik toen ineens door, en dan zou ik ook Hem nog kwijt raken. Toen heb ik alleen maar gevraagd of Hij me wilde vergeven. Ik ben toen heel lang gaan slapen. Ik moet zeggen dat er ook in allerhaast rustgevende medicijnen voor mij gehaald waren.
De volgende dag wist ik niet meer of ik dood was of leefde. Als men normale opmerkingen tegen mij maakte, maakte ik daar in gedachten van alles van. En ik had ook het idee dat er een soort samenzweringen waren gemaakt rondom mij.

Er is toen trouwens nooit tegen mij gezegd, ook niet achteraf dat ik een psychose had. Ik heb het zelf uit moeten vinden. O ja, Iemand, dit nog, met in gedachten je vader: ik vertelde laatst aan iemand dit verhaal en het ging toen even over dat je overgeven aan God, vlak voordat je het contact met de realiteit verliest. Die persoon dacht toen dat ik er heel bang voor geweest was dat ik God tekort zou hebben gedaan als ik op dat moment opstandig was gebleven. Ze zei: God kan wel tegen een stootje. Het was niet zo dat ik daar nou speciaal bang voor was of later voor ben geweest. Maar ik heb wel even over haar opmerking doorgedacht. Ik vroeg mij af wat er dan met mij in die psychose gebeurd zou zijn. Ik weet het echt niet. Wat ik schreef over die grotere kans van die demonen komt ook wel voort uit het gevoel dat je zelf helemaal leeg bent. Je bent echt totaal de grond onder je voeten kwijt. Je kunt je ook niet meer sluiten, dus ook niet voor verkeerde invloeden.

Maar het is ook wel weer een mooie gedachte dat God (ook al weet ik nog steeds niet precies wat ze ermee bedoelde dat Hij wel tegen een stootje kan) ook nog wel wat met ons kan als wij een keer tegen Hem 'geraast' hebben.
Iemand, heeft jouw vader meerdere keren een psychose gehad? En heeft hij niet de diagnose schizofrenie gekregen?
« Laatst bewerkt op: april 16, 2005, 09:52:58 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: april 16, 2005, 09:52:27 pm »
Sjonge zeg Mirt bedankt voor je verhaal. Ik zal t morge ofzo nog n keertje goed doorlezen, nu beetje moe.

Mn pa heeft misschien wel zowat 20 psychoses in zn leven gehad. Heb er n stuk of 5 van dichtbij meegemaakt. Ze zeggen dat hij manisch-depressief s. Maar dat s niet waar, hij heeft alleen psychoses maar echt depressief, nee dat niet.

Mijn vader heeft in psychoses wel dingen geroepen als: GA WEG, ga weg! Hij pakt me... Dat s heel eng. Ook anderen hebben gezegd ovr andere keren dat het echt leek op n strijd met demonen/satan.

Mn vader kan n psychose zomaar uit t niets krijgen, andere keren lijkt de aanleiding stess of n ingrijpende gebeurtenis (zoals de dood van mn moeder, scheiding met mn stiefmoeder). Zo'n psychose kan n paar weken duren of meer dan n half jaar. Ook tussen de psychoses kunnen n paar maanden zitten of vele jaren.
Mijn pa s trouwens n geweldige, lieve, toffe pa als tie gewoon s. :) T gaat nu al weer meer dan n jaar goed.

Maar ik hou t nu ff hierbij.  :z