Harrie, ik heb een vraag voor je. Zou je voor mij eens een boek op willen zoeken van een baptist, evangelist of lid van een pinkstergemeente, waarin deze de leer van de Gereformeerde Vrijgemaakte Kerk totaal onderuit haalt? Ik ben benieuwd wat ze te zeggen hebben over de leer. Ik wil van beide kanten het één en ander eens bestuderen
Het is Gods woord, Dingo!
Ik citeer het alleen, gelukkig hoef ik niet te oordelen. Ik vind het wel jammer dat je het op die manier opschrijft. Je kunt het moeilijk meer terugnemen als het niet je bedoeling was.
Johan. V heeft het goed begrepen, Lutheraans, ik had het over de kerk zoals God er tegenaan kijkt. Ik denk dat het voor Hem niet zo veel uitmaakt of je wel of niet Gereformeerd Vrijgemaakt bent.
Ik wil jullie nog een getuigenis vertellen, gewoon even in het algemeen een praatje houden.
Er was een evangelist die in Rusland het evangelie verkondigde. Hij stond op zondag in een kerk vol met Russen. Naast hem stond een tolk die hetgeen hij vertelde zou vertalen voor de mensen in de kerk. Alles ging redelijk goed totdat de prediker in tongen begon te spreken. De tolk verstond er niets van, kon dat niet vertalen en liep boos de kerk uit. Ja, hoe moest dat nu. De enige uitweg die hij nog zag was tot God bidden, dus hij begon te bidden. De Heilige Geest liet hem in tongen bidden en zodoende bad hij de hele dienst. Iedereen luisterde aandachtig. Vol vertouwen op de Heer, bad hij, zonder te begrijpen wat hij zei. Na zijn "Amen" kwamen er mensen naar voren om hun leven en hart aan Jezus te geven. Toen begreep hij dat hij al die tijd in het Russisch gesproken had en dat hij het evangelie aan die mensen had verkondigd in het Russisch.
Wat ik met dit getuigenis aangeven wil is dat spreken in tongen, spreken is, in één van de meer dan 3000 talen of in een hemelse taal. Het is niet zomaar een gebrabbel. Voorvallen als deze komen veel voor.
Veel mensen zeggen dat het slecht is om in tongen te spreken en dat God het liever niet heeft. Ze baseren het op de bekende teksten uit Korintiërs. "Maar in de gemeente wil ik liever vijf woorden met mijn verstand spreken, om ook anderen te onderwijzen, dan duizenden woorden in een tong". God bedoelt hiermee dat er gesproken moet worden in een taal die de luisteraars moeten kunnen verstaan. Ik snap best dat sommigen tongentaal maar raar vinden. Het is ook iets waar je aan moet wennen. De mensen die luisterden naar de discipelen op de pinksterdag waren ook verbaasd en dachten dat die mannen dronken waren. Ik zelf heb al meer dan eens ervaren dat er iemand in tongen sprak zonder dat ik er een uitleg bij kreeg. Ik begreep er niets van. Men spreekt in tongen alsof men het elke dag doet, lekker stoer kijken sommigen erbij (dit is geen aanval of zo, het komt gewoon voor). Maar voor mij betekend dat niet dat ik tongenspraak ga afvallen. Wie ben ik om een belofte van God in twijfel te trekken of af te vallen. God heeft beloofd dat dit zou gebeuren in Marcus 16.
"Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden".
God belooft dat er wonderlijke dingen zullen gebeuren, sterker nog, dat wanneer een gemeentelid je de handen oplegt en voor je bid in Zijn naam, je zult genezen.
Als men God looft en prijst en Zijn naam groot maakt, ook na een wonder of tongenspraak, is het van God. Dat heeft hij meer dan eens aan Zijn discipelen verteld. Lees bv. maar eens in Marcus 9.
"38 Johannes zeide tot Hem: Meester, wij hebben iemand, die ons niet volgt, in uw naam boze geesten zien uitdrijven, en wij wilden het hem beletten, omdat hij ons niet volgde. 39 Doch Jezus zeide: Belet het hem niet; want er is niemand, die een kracht doen zal in mijn naam en kort daarna smadelijk van Mij zal kunnen spreken".
Het kan dus niet zo zijn dat je genezen word of tongentaal spreekt, daarna God looft en prijst, en dat iemand dan zegt dat het niet van God was. Zou het van de duivel zijn als die je geneest in naam van God en jij daarna God de eer geeft. Dat zou de satan nooit toestaan, dat is vloeken voor zijn aangezicht. God de eer geven is wel het laatste wat hij wil dat jij doet. Wat de satan wil is je passie voor Hem en Zijn plaats (hemel) vernietigen. Op deze manier zou de satan de passie vergroten.
Ik streef ernaar er voor te kunnen zorgen dat het werk van de Geest tot stichting is voor een gemeente. Het is Gods werk en ik help waar God het van me vraagt. In het bovenstaande getuigenis schiet God te hulp en werpt het vruchten af. Kennelijk ging het niet goed genoeg met de tolk en moest het dus maar zonder.
Ik denk dat de mensen in mijn oude gemeente met werk van de Geest absoluut niet goed om konden gaan. Men gelooft het niet en ik denk dat het daarom niet verwonderlijk is dat de Geest zich niet sterk manifesteert in zo'n gemeente. Men maakt er, net als in deze topic, ruzie over. Broeders en zusters, weest geen kinderen in het verstand, maar in de boosheid; wordt in het verstand volwassen. Als je iemand wil winnen in het geloof, voor wat voor kerk ook, moet je een vruchtbaar gesprek aan gaan en er voor zorgen dat het gesprek ook vruchtbaar blijft. Alleen dan draagt het vrucht en werpt het die ook af. Misschien is dit alles iets om over na te denken.