quote:
henk w schreef op 03 juni 2005 om 15:18:Hallo P&A,
Ik ga toch nog 1 poging doen.
[...]
De tekst is duidelijk: de vrouw beschikt over het lichaam van de man. Met andere woorden: als mijn vrouw mij toestemming geeft, dan is het OK.
Er staat niets over het feit dat je je lichaam sowieso daar niet voor mag gebruiken. Integendeel. Het mag wel degelijk, als je maar toestemming hebt van je partner.
Je leest meer dan dat er staat.
OK, jij leest ook meer dan er staat

want jij leest erbij dat je vrouw jou toestemming mag geven voor bepaalde dingen waar dit hoofdstuk en volgens mij de bijbel in het geheel, het niet over heeft: sex ten behoeve van jezelf.
quote:
Ik snap het denk ik wel maar ik zie het anders. Overigens vind ik het een bizar idee dat mijn vrouw over mijn lichaam zou beschikken, maar dat is een hele andere discussie.
Dit is in het huwelijk wat betreft het seksuele aspect hier zo aangegeven. En je kunt in onderling overleg hiervan afwijken. Zie het volgende gedeelte over het gebed. Maar daarna weer samen komen, zoals hij het zegt.
Ik vind dat je uit deze teksten best een heleboel kan halen. Ook zijn er mensen die de seksuele relatie laten versloffen, of er waren vroeger mensen die zo 'heilig' wilden leven dat ze het sexuele aspect helemaal opzij schoven. Bijvoorbeeld als ze een paar kinderen hadden zouden denken dat het niet meer hoeft/nodig is.
En hier kan je lezen dat dat onzin is.
quote:
Mag ik dit een flauw argument noemen? Deze kun je namelijk altijd gebruiken als je iets anders leest dan een ander.
Er staat niks over masturbatie. Het gaat over branden van begeerte en dat kun je oplossen door te trouwen. Dus gaat het niet over masturberen want dat probleem is dan niet opgelost.
Ik zie het dus niet, want het staat er niet, ook niet tussen de regels.
Flauw tegenovergesteld argument zou dan zijn: je wilt het gewoon lezen.
OK. Dan niet.

Maar dan zou ik zeggen: masturbeer in het geheel maar niet, want er staat niets over. Sex wordt alleen genoemd binnen het huwelijk. (We vallen in herhaling)
quote:
Maar als je je daar dan gewoon aan te houden hebt, dan is er toch geen verschil meer met een gebod van de Heer?
Je hoeft natuurlijk niet je eraan te houden, in de zin van precies doen wat hij hier zegt. Maar het is niet ondenkbaar dat dit toch wel een goede richtlijn is, aangezien ik ervan overtuigd ben dat
God door de Heilige Geest hier tot de gelovigen spreekt. En door de hand van Paulus wordt dit opgeschreven. In ieder geval betekent het niet: ga maar overspel plegen want je vrouw vindt dat wel goed.
En er zijn dingen die absoluut niet kunnen/juist moeten, dat is dan een gebod. En dat staat er dan uitdrukkelijk bij. En de andere dingen liggen dan genuanceerder
op het moment dat Paulus aangeeft dat het z'n eigen mening is. Maar 'hij meent ook de Geest te hebben'. M.a.w. het is toch niet geheel zonder betekenis dat hij iets aangeeft.
En dat is het geval met het ongetrouwd blijven. Dat is iets waar hij een speciale gave voor had.
En hij zou wel willen dat ieder die gave ook had - want je kunt je meer wijden aan de zaak van de Heer, maar dat is natuurlijk niet zo.
quote:
Hij is idd vrouwonvriendelijk. Maar dat wil niet zeggen dat je in alle gevallen altijd de vrouw negatief benadert, want in dat geval ben je extreem vrouwonvriendelijk.
Maar dat is een andere discussie.
Met deze tekst kun je hooguit aangeven dat hij niet altijd vrouwonvriendelijk is.
Tsjonge wat een negatieve benadering. Serieus bedoeld maar wel met een

Ik vind niet dat hij vrouwonvriendelijk is, laat staan
extreem vrouwonvriendelijk. Dan zou ik God daarvan betichten, en dat is gewoon niet zo. (Maar ok, een andere discussie is dit wel)
quote:
Is dat zo? Uit I Kor 7 lees ik het niet, het staat er ook niet. Zijn er andere teksten waar dit wel gewoon duidelijk staat vermeld?
Het algemene bijbelse gegeven over sex is altijd binnen het huwelijk en in een relatie dus niet op zichzelf staand. Zo heeft God het bedoeld.
God heeft de mens in het begin als man en vrouw geschapen, en ze zijn samengevoegd - ook in seksuele zin.
Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhagen en die twee zullen tot één vlees zijn. Het hoort dus in het huwelijk en is een wederzijds gegeven. (Zie Genesis en zo haalt Jezus ook het huwelijk aan)
quote:
In de tekst staat het volgens mij andersom. Hij begint ermee dat het beter is om niet te trouwen. Tenzij je brandt van begeerte. Het probleem is in eerste instantie niet de begeerte, maar het trouwen.
Maar hij ziet dat niet als 'probleem'. Hij snapt dat niet ieder is zoals hij.
Hij geeft aan de gehuwden aan wat we net hebben besproken. Dat man en vrouw wat het seksuele aspect betreft over elkaar beschikken.
Ben je ongehuwd, dan zou hij wel willen dat die mensen dan waren zoals hij. Zodat ze niet belemmerd worden in hun werk voor de Heer.
Hebben ze niet de gave van het ongehuwd blijven, maar 'branden ze van begeerte', laten ze dan trouwen. Want dat is dan veel beter. Als er nl. steeds mee bezig bent dat je niet getrouwd bent en steeds erover denkt dat je wel een vrouw zou willen, dan kun je nog niet je aandacht volledig aan de Heer schenken.
Dat is het punt.
Zie:
1 Kor. 7
7 Ik zou wel willen, dat alle mensen waren, zoals ikzelf. Doch iedereen heeft van God zijn bijzondere gave, de een deze, de ander die.
8 Maar tot de ongehuwden en de weduwen
zeg ik: Het is goed voor hen, indien zij blijven, zoals ik. 9
Indien zij zich echter niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen. Want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden.
Want verderop zegt hij ook dit:
1 Kor. 7
27 Zijt gij aan een vrouw verbonden? Zoek geen scheiding. Hebt gij geen vrouw meer? Zoek er geen. 28
Maar ook wanneer gij trouwt, dan doet gij daarmede geen kwaad, en wanneer een jongedochter trouwt, dan doet ook zij daarmede geen kwaad. Maar wèl staat zulke mensen verdrukking voor het vlees te wachten, die ik u gaarne besparen zou.
Dus niets: verboden te trouwen als het aan Paulus zou liggen.

quote:
Net zoals het Paulus’ persoonlijke mening is dat je niet mag masturberen?
Jij bent wel getrouwd? Waarom? In de bijbel staat dat het beter is om niet te trouwen.
Tenzij je brandt van begeerte. Er staat: voor ongehuwden is het beter zo te blijven.
Waarom ben jij hier van de bijbel afgeweken? Je geeft immers aan dat je het Woord van God stelt boven je eigen ideeën.
(dit is niet negatief bedoeld, ik vind het alleen een fascinerend gegeven. De bijbel volgen en dan ineens afwijken).
Ik heb hierboven aangegeven hoe ik daar tegenaan kijk. Zie ook de gedeelten die ik aanhaalde uit 1 Kor. 7.
quote:
Ik snap je voorbeelden, maar dat komt bij meer over als geestelijke verdrukking, niet lichamelijke. Behalve natuurlijk de nachten die je opblijft. Maar dat is niet gerelateerd aan het huwelijk, maar aan het hebben van kinderen.
De hele dag door huis 'rennen' en kinderen verzorgen etc. heeft toch ook zeker een lichamelijk aspect.

Ik zit daarbij niet de hele dag op de stoel. Bevallen lijkt me toch ook niet alleen een geestelijke zaak, en mijn man is ook wel eens lichamelijk afgedraaid als hij thuis komt van z'n werk.

quote:
Kinderloze echtparen zouden ook lichamelijke verdrukking moeten voelen en hebben dat dus zonder kinderen niet.
Je spitst het nu wel heel erg hierop toe. Normalitair had je kinderen als je trouwde. Bekijk het dan op die manier.

Verder noem jij het
lichamelijke verdrukking. En spitst dat toe op het lichamelijke aspect.
Verdrukkingen in het vlees mag je denk ik bijbels gezien toch ook breder bekijken.
Er zal eerder een verzoeking om de hoek komen kijken - als je getrouwd bent en kinderen hebt, dan wanneer je ongehuwd bent.
Je kunt namelijk minder tijd aan God besteden, en je valt eerder in zonde als je je kinderen moet opvoeden; ongeduldig en onredelijk zijn als ze veel drenzen of ongehoorzaam zijn bijvoorbeeld. Dat is een verdrukking in het vlees. En reken maar dat je jezelf leert kennen in je negatieve punten als je kinderen moet opvoeden.
Netzo als in het huwelijkse aspect; ben ik de vrouw zoals God mij wil hebben voor mijn man, of heb ik geen interesse in hem omdat ik het te druk heb met andere dingen die oiok wel belangrijk zijn, maak ik dan ruzie of drijf ik m'n eigen zin door. Dat kan allemaal heel makkelijk mis gaan.
Omgekeerd geldt dat ook voor de man.
Ook dat zijn verdrukkingen in het vlees. Doordat je getrouwd bent.
quote:
Je hebt gelijk dat je dan veel minder tijd kunt vrijmaken voor de Heer. Paulus geeft daarom ook aan dat het beter is om niet te trouwen. En toch…………..ben je getrouwd.
Waarom houd je je met zoveel aardse zaken bezig terwijl Paulus oproept om je zoveel mogelijk aan de Heer te wijden?
(nogmaals het is niet negatief en ook niet persoonlijk bedoeld. Ben wel nieuwsgierig naar de drijfveren van het zo duidelijk afwijken van de oproep in de bijbel)
Ik zal de gave van het ongehuwd zijn, niet hebben, denk ik.

Verder doe je niet verkeerd om wel te trouwen, staat ook in 1 Kor. 7. En is dit echt zijn persoonlijke mening.
De oproep van Paulus is omdat hij persoonlijk die gave wel heeft, en hier de voordelen van opnoemt.
Als elke christen vervolgens niet zou trouwen, zou de gemeente groeien door bekeerlingen, maar niet doordat christenen trouwen en zo een gezin stichten en hun kinderen opvoeden zodat ze ook gelovigen worden.
Verder zijn kinderen een zegen van God en ook geeft Paulus aan in Efeze 5 bijvoorbeeld hoe bijzonder een christelijk huwelijk is in de afspiegeling die het is van Christus en Zijn relatie tot de gemeente. Waar dan zelfs de link naar Genesis:
zij is vlees van mijn vlees, en been van mijn gebeente wordt gelegd.
En Paulus geeft aan dat dit heel bijzonder is om dit te laten zien als christen-echtparen.
quote:
Kraakheldere tekst. Maar waarom wordt dit niet van de kansel gepredikt? Waarom zegt de dominee niet: trouwt niet, want het leidt af van de Heer.
Alleen als u zichzelf niet beheersen kunt, trouw dan, maar anders niet.
Zie mijn vorige reactie. En volgens Prediker mag je het leven genieten met de vrouw die je liefhebt.

quote:
Knap dat mensen weten wat er in Gods ogen is gebeurd.
Ja, ik krijg altijd bijzonder openbaringen. (Voor 't geval je het serieus neemt, dit is een grapje.

)
quote:
Dit is wel een aardige.
Het kan best zijn dat Paulus het niet wist (wel opmerkelijk: hij weet precies hoe het geloof in elkaar zit, maar niet dat nog 2000 jaar gaat duren)
Maar er is nog iets anders. Paulus schrijft dingen op alsof de tijd idd kort zou zijn. Hij verwachtte Jezus kort daarna weer op aarde. Dat kan hij natuurlijk verkeerd hebben ingeschat, allemaal mogelijk. Maar……………de bijbel is het onfeilbare Woord van God en dat laat geen ruimte voor foutieve menselijke inschattingen.
Er staat in de bijbel dat we Hem elke dag moeten verwachten. Dat gold ook voor Paulus en de eerste gemeente. En dat zorgt er ook voor dat je de tijd 'uitbuit' en gaat leven alsof Hij er snel aankomt, ben je bewuster bezig om te doen wat God wil.
quote:
Klinkt theoretisch heel mooi, maar ik ben heel benieuwd hoe jij dat vorm geeft met 7 kinderen. Lijkt me absoluut onmogelijk om dan niet vast te zitten. Ik kan me heel goed voorstellen (gaf je zelf eerder ook al aan) dat je dan aan alle kanten klem zit.
Het grappige is dat als je het menselijk bekijkt, ik wel 'klem' zit om jouw woorden te gebruiken. Ik ben dan echt onmisbaar - op dit moment nog. En heb niet veel dingen voor mezelf.
Maar toch bekijk ik dat niet zo. Ik (probeer) dit van een andere kant te bekijken. Dit is mijn taak die God mij geeft, en dan geeft God ook de kracht om het te kunnen. De ene keer beter dan de andere keer. Maar ik voel mij niet klem zitten, ik ben toch waar God mij wil hebben? Dan ben je vrij. God heeft mij vrijgemaakt en in elke situatie
kun je dat dan zijn. Het heeft niet met de omstandigheden te maken of ik de vrede van God heb/voel. Die heb ik ontvangen en daaruit moet ik putten. En ik ben niet perfect (daarom ben ik juist christen) het gaat vaak mis, maar er is vergeving en je kunt altijd opnieuw beginnen.
En ik probeer bewust te genieten van kleine dingen.
Zoals Paulus en Silas in de gevangenis zongen waren ze ook niet van de omstandigheden afhankelijk. En er gelovigen zijn die echt verdrukt worden maar toch
vrede met God hebben al zijn de omstandigheden vreselijk. Zeker naar onze westerse maatstaven. En die gelovigen bidden voor ons in het westen; dit vinden ze veel zwaardere verzoekingen om God vast te houden, dan de letterlijke verdrukking.
quote:
Overigens ben ik het in theorie helemaal met je eens: leven zonder dat je vast zit aan zaken. Ik maak overigens een uitzondering voor personen: ik zit zeer graag aan mijn vrouw vast.
Ja, jij bent de ideale echtgenoot. Heeft je vrouw ook vanmorgen haar ontbijt op bed weer gehad?

quote:
Mocht je stellen dat ook je relatie je niet mag beheersen omdat dat van God afleidt, dan kan ik alleen maar stellen dat dat voor mij gelijk is. Als ik naar mijn vrouw kijk, zie ik God. In de liefde die zij voor mij heeft, voel ik de aanwezigheid van God.
Mijn relatie leidt dus niet af, het versterkt alleen maar.
Dat zie jij anders. God moet één staan, dan kan ik een goede echtgenote zijn. Juist als je partner eens niet perfect is of doet. Of m'n kinderen.
Als mijn partner perfect is, dan is het namelijk geen kunst om ook aardig te zijn.
Maar juist als het anders gaat, dat is de test-case. (Als ik liefheb wie mij liefhebben, wat heb ik vóór? - al is dat in een andere context)
quote:
Ik houd onvoorwaardelijk van mijn vrouw. Er is niets dat zij kan doen, waardoor ik niet meer van haar zou houden. Ook bij mijn kinderen heb ik dat. Dat wil overigens niet zeggen dat ik alles leuk vind of waardeer, maar de liefde is veel sterker dan dat.
En als ik dat al kan………..hoeveel te meer zal God dat niet kunnen.
Ik snap je, maar onvoorwaardelijke liefde, dat gaat ver. Ik kan dat niet zelf hoor.

Maar idd zeker met je kinderen houdt je van ze al doen ze nog zo vreselijk af en toe. Of echt stomme dingen.
quote:
Voor mij één van de redenen om te geloven dat God niemand verloren zal laten gaan. Je kunt niet stellen dat het kind er zelf voor gekozen heeft. Niemand kiest voor eeuwig lijden. Je eigen kind naar de hel laten gaan om daar eeuwig te lijden…………….ik vind het wel een hele bizarre vorm van liefde.
Wat mij opvalt en tevens heel veel pijn doet is dat christenen nog niet eens met de ogen knipperen als ze vertellen over het eeuwige lijden voor hun medemens.
Ja, we hebben het hier al vaker over gehad. Dus je kent mijn standpunt. Ik denk dat we het niet tot ons door durven laten dringen wat het betekent voor ongelovigen om Christus te missen in de eeuwigheid. Watb mij wel troost hierin is de vaste overtuiging van God die de harten kent en zeker rechtvaardig zal oordelen.
quote:
Persoonlijk vraagje (je hoeft niet te antwoorden als je niet wilt).
Je bent moeder en zo te lezen een goede.
Valt soms tegen hoor.

quote:
Stel dat één van jouw kinderen het geloof verlaat en straks dus door God eeuwig naar de hel gestuurd zou worden. Wat doe je dan als moeder. Zeg je: God, u hebt gelijk, het is zijn/haar verdiende loon.
Of ga je vechten voor je kind en ga je tegen God en Zijn orde in?
Ik kan niet tegen God ingaan omdat Hij volstrekt eerlijk en rechtvaardig is.
Ik zou het vreselijk vinden en blijven bidden voor hem/haar. Het is gelukkig niet aan de orde op dit moment. Toch is het zo dat je kinderen altijd het gebed nodig hebben wat dit betreft. En de een heeft een heel andere weg om bij God uit te komen dan de ander. Je hebt de verloren zoon, die uiteindelijk via allerlei omwegen pas leert, waarom de Vader goed is. En de andere zoon heeft er nooit over gepiekerd om de Vader te verlaten. Maar heeft weer aan andere leerschool nodig.
Elk kind van mij is op een bepaalde leeftijd persoonlijk verantwoordelijk voor zijn/haar keuze en weet ook de gevolgen ervan.
Daar spreken we ze ook op aan.
Maar dat is een van de belangrijkste punten in het leven van ouders, daar heb je helemaal gelijk in.