quote: Liudger schreef op 02 april 2005 om 10:44:Goed, we ZIJN gered ondanks dat we nog wel zullen zondigen. Je geeft zelf echter al een maar aan: niet
lichtvaardig zondigen. Zie ook Hebreeën 10:26: 26 (goed, dat is dan mogelijk Paulus niet, maar wel de bijbel). Wanneer we willens en wetens blijven zondigen nadat we de waarheid hebben leren kennen, is er geen enkel offer voor de zonden meer mogelijk.
Je kan dus wel degelijk weer uit genade vallen!. De positie is dus meer: zolang je ernaar streeft naar de Geest te leven, zolang je op zich gericht blijft op Jezus en zijn offer aanvaardt, is het OK als je wel eens iets mis doet. Maar als je die orientatie en de wil om naar de Geest te leven verliest, dan ga je weer verloren. Lijkt mij.
Dat is een lastige tekst uit hebr. 10. Ik heb een keer een ook hierover het met iemand gehad over Hebr. 6. Daar staat ook iets waaruit je zou kunnen concluderen, dat als je gered bent, het toch nog mis met je kan gaan en je verloren gaat.
Hebreeen is een brief geschreven aan Joodse christenen. Ook hierbij geldt dat er gelovigen zijn die het
echt zijn, maar dat er ook gelovigen zijn die
er aan de buitenkant zo uitzien maar in wezen 'naambelijders' zijn. Dus alleen in naam gelovig, maar niet het leven uit God hebben ontvangen; oftewel ze zijn niet wedergeboren.
Toch worden ze vaak wel als 'christenen' aangesproken in de Bijbel. omdat God hen houdt, aan wat zij zeggen te geloven. Al is dat niet bij iedereen echt.
Vergelijk hierbij bijvoorbeeld:
Matt. 721 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen:
Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen:
Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.
En een gedeelte uit de volgende gelijkenis, waar de 'kerk' wordt gezien als 10 maagden, maar vijf zijn dwaas en vijf zijn wijs:
Matt. 25 6 En midden in de nacht klonk een geroep: De bruidegom, zie, gaat uit hem tegemoet! 7 Toen stonden al die maagden op en brachten haar lampen in orde. 8 En de dwaze zeiden tot de wijze: Geeft ons van uw olie, want onze lampen gaan uit. 9 Maar de wijze antwoordden en zeiden: Neen, er mocht niet genoeg zijn voor ons en voor u; gaat liever naar de verkopers en koopt voor uzelf. 10 Doch terwijl ze heengingen om te kopen, kwam de bruidegom, en die gereed waren, gingen met hem de bruiloftszaal binnen, en de deur werd gesloten. 11 Later kwamen ook de andere maagden en zeiden: Heer, heer, doe ons open! 12 Maar hij antwoordde en zeide:
Voorwaar, ik zeg u, ik ken u niet. 13 Waakt dan, want gij weet de dag noch het uur.
De helft heeft geen olie in de lamp, en blijft achter als de bruidegom komt. Als je olie ziet als het beeld van de Heilige Geest/de brandstof voor het christenleven, is het duidelijk dat de helft echte christenen waren, en de andere helft niet. Vandaar dat de bruidegom hier ook hen niet open doet.
Nu naar
Hebreen 10: 26:26 Want indien wij opzettelijk zondigen, nadat wij tot erkentenis der waarheid gekomen zijn, blijft er geen offer voor de zonden meer over, 27 maar een vreselijk uitzicht op het oordeel en de felheid van een vuur, dat de wederspannigen zal verteren.
...
29 Hoeveel zwaarder straf, meent gij, zal híj verdienen, die de Zoon van God met voeten heeft getreden,
Je kunt de waarheid erkennen, maar toch niet
bezitten. En dit is een brief aan Joden die Christen zijn geworden. Als zij dit weer aan de kant zouden schuiven, zouden ze terugvallen in het Jodendom. Dat is het volk dat de Heer niet heeft aangenomen en naar het kruis heeft verwezen. En dat is voor deze christenen het erge: dat je op die manier je weer eenmaakt met mensen die Jezus hebben gekruisigd, en je dat dus eigenlijk opnieuw doet:
Christus weer kruisigen. (Dat staat ook zo genoemd in Hebr. 6:
6 en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken.)
Dat is een opzettelijke zonde voor deze Joden die beleden hadden een christen te zijn; als je weet waar het offer voor nodig was, en je hebt erkent dat dat idd zo is, maar je hebt het niet echt tot je genomen en je 'valt van je geloof af'.
Een bekend voorbeeld van tegenwoordig is denk ik Kuitert. Hij heeft niets overgehouden van wat hij eerst beleed: het geloof in Christus. En een echte gelovige kan niet zo radicaal alles terzijde schuiven.
quote:
De volgende passage blijft voor mij nog onduidelijk:
Als je niets doet met je geloof, je bouwt dan met hooi en stro, dan verbrandt dat; het houdt geen stand en je lijdt schade. Je wordt echter wel gered. Maar zonder loon te ontvangen. Je bent bekeerd, maar je hebt geen geloofdgroei doorgemaakt en bent niet toekomen aan het leven door de Geest, het innemen van de positie die je als christen voor God al hebt.
Dat heeft dus geen consequentie voor je redding? Waar heeft dat dan wel gevolgen voor? Wat voor schade? Wat voor loon denk je? Over dat loon heb ik zo mijn idee maar daar begin ik nog wel eens een draadje over.
Als je christen bent geworden en leven uit God hebt ontvangen door je wedergeboorte/bekering, is dit iets wat (volgens mij dus) niet meer van je af genomen kan worden. Jij BENT een nieuwe schepping. Dit is jou persoon, en niet iets wat je hebt gekregen en weer kan weggeven. Hoe leg je dat nu uit...

Maar het is de bedoeling dat je als christen dat nieuwe leven laat groeien. Leven betekent ook vrucht. Kijk naar de natuur om je heen....
En voor een christen betekent leven uit God hebben, dat dat leven ook iets uitwerkt. Dat is een soort bewijs dat het echt levend is.
Je hebt een verantwoordelijkheid als christen om met je geloof wat te doen. Dat heeft niet te maken met je
redding verdienen. Want je BENT gered. Maar wat doe je met die verantwoordelijkheid als christen in je leven?
Als er niets van te zien is, is er denk ik wat mis. God heeft goede werken voor ons klaar liggen die komen als vruchten van ons nieuwe leven naar boven.
Wij moeten rekenschap afleggen van ons leven als Christen hier op aarde. We worden
beoordeeld en ontvangen een groter of kleiner loon.
Paulus schrijft het volgende over de gelovigen:
1 Kor 36 Ik heb geplant, Apollos heeft begoten, maar God gaf de wasdom. 7 Daarom, noch wie plant, noch wie begiet, betekent iets, maar God, die de wasdom geeft. 8
Wie plant en wie begiet, staan gelijk; alleen zal elk zijn eigen loon krijgen naar zijn eigen werk. 9 Want Gods medearbeiders zijn wij; Gods akker, Gods bouwwerk zijt gij.
Fundament en gebouw
10 Naar de genade Gods, die mij gegeven is, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd,
waarop een ander voortbouwt. Maar ieder zie wel toe, hoe hij daarop bouwt. 11 Want een ander fundament, dan dat er ligt, namelijk Jezus Christus, kan niemand leggen. 12 Is er iemand, die op dit fundament bouwt met goud, zilver, kostbaar gesteente, hout, hooi, of stro, 13
ieders werk zal aan het licht komen. Want de dag zal het doen blijken, omdat hij met vuur verschijnt, en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken.
14 Indien het werk, dat hij erop gebouwd heeft, standhoudt,
zal hij loon ontvangen,15 maar indien iemands werk verbrandt
zal hij schade lijden doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.
2 Kor. 5:10Want wij moeten allen voor
de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat een ieder wegdrage
wat hij in zijn lichaam verricht heeft, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
Dit gebeurt dus voor de rechterstoel van
Christus... Dat stukje gaat ook over gelovigen die rekenschap moeten afleggen. (Geen veroordeling of je wel/niet gered bent - dat gebeurd voor de wittet troon voor de ongelovigen)
Wat je in je lichaam hebt verricht combineer ik met die tekst uit Romeinen dat je je lichaam (je leden) ten dienste van God moet stellen als mensen die dood waren, maar nu leven.... Je lichaam moet je laten besturen door de Heilige Geest die in elke gelovige woont.... Dan bouw je met goud en kostbaar gesteente op het fundament, dit kan de vuurproef doorstaan....
Wijzelf zijn een bouwwerk van God wat we zelf verder opbouwen...je zou kunnen zeggen: Ons nieuwe leven in ons moet
groeien, opwassen....hierin hebben we een verantwoordelijkheid. Vind je alles wel best als je Christen bent of wil je groeien in de kennis van het woord zodat jijzelf als gelovige ook groeit. God wil dat we
opgroeien als christen en niet dat we
babys in het geloof blijven
Je kunt dit ook zien in het licht van de gelijkenis van de talenten; wat heb je met je talent gedaan? In de grond gestopt of er wat bij gewonnen....
Wat vind je trouwens van die man die zwaar gezondigd had in 1 Kor. en uit de gemeente werd gebannen? Zie: 1 Kor. 5:5 leveren wij in de naam van de Here Jezus die man aan de satan over tot verderf van zijn vlees,
opdat zijn geest behouden worde in de dag des Heren.