Auteur Topic: Schutter op school noemde zichzelf 'Engel des doods'  (gelezen 1442 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Schutter op school noemde zichzelf 'Engel des doods'
« Gepost op: maart 22, 2005, 08:30:12 pm »

quote:

NEW YORK/MINNEAPOLIS - De scholier die maandag in de Amerikaanse staat Minnesota negen mensen doodschoot, heeft zichzelf eerder op een internetsite van neo-nazi's de 'Engel des doods' en 'Indianen-Nazi' genoemd. De 17-jarige schutter zou op de internetpagina zijn bewondering van Adolf Hitler hebben uitgesproken, meldden Amerikaanse media dinsdag.
De jongen schoot zijn grootvader en diens vrouw dood en richtte daarna een bloedbad aan op zijn school, de Red Lake High School. Bij het detectiepoortje bij de ingang doodde hij een bewaker, waarna hij het vuur opende in een klaslokaal.
Onder zijn slachtoffers zijn volgens de federale recherche FBI een 62-jarige leraar en vijf scholieren. Veertien anderen raakten gewond, van wie twee ernstig. Tijdens een schietpartij met de politie beroofde de jongen zich daarna van het leven.

Angstig
De scholier schoot volgens getuigen met twee handvuurwapens en een geweer lukraak om zich heen. Angstige leerlingen en medewerkers barricadeerden deuren van klaslokalen en belden de politie. Over de motieven van de dader is nog niets bekend, hoewel een medeleerling vertelde dat de jongen al een jaar geleden had gezegd stennis op school te willen schoppen. De jongen zou een individualist zijn geweest die veel werd gepest.

Grootvader
Volgens een brandweerman ter plekke was een van de wapens van de doodgeschoten grootvader, een oud-politieman. De dader zou glimlachend en zwaaiend schoolgenoten onder vuur hebben genomen.
Een scholier vertelde dat hij zijn wapen op een jongen richtte, van gedachten veranderde, naar de jongen lachte en iemand anders doodschoot. Een ander vroeg hij of hij in God geloofde, waarop hij de trekker overhaalde.

Leerlingen
De school heet Red Lake en ligt in het gelijknamige reservaat voor Chippewa Indianen dat 350 kilometer ten noorden van Minneapolis ligt. Er zitten ongeveer driehonderd leerlingen op de school. Na de schietpartij zijn gebouw en omgeving afgesloten.
Het is het bloedigste drama met vuurwapens op een Amerikaanse school sinds april 1999. Toen schoten twee leerlingen een halfuur lang willekeurig op mensen in hun Columbine High School in Littleton (Colorado). Twaalf leerlingen en een leraar kwamen om. De twee daders pleegden vervolgens zelfmoord.
Ik snap niet hoe iemand zo verknipt kan worden... :X 8)7
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2005, 08:32:03 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 22, 2005, 08:43:18 pm »
Zoals in het stukje staat: 'Hij werd gepest'. Niet alleen hij was wreed...
Je moet de groenten van Joost hebben!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 22, 2005, 08:55:47 pm »
Maar je minderwaardigheidsgevoelens en woede etc. kun je natuurlijk hebben, maar hij had zich ingelaten met neo nazi-ideeen en dus ook wel en heel extreme manier gekozen om zijn frustraties te uiten. En klik internet maar aan en je kan de meest vreselijke onzin en extremiteiten lezen, en hierdoor aangesproken worden als je in een bepaalde situatie zit.
Iig kom je tot ideeen die misschien niet gehad had, als je geen contact had gehad met andere ' extreme overtuigingen' .
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 22, 2005, 09:20:51 pm »
Haten leer je, hij heeft het van de mensen geleerd die hem pesten. Ik probeer het niet goed te praten, maar ik geloof wel dat als men hem gewoon geaccepteerd hadden als een 'loner' (en dus niet pesten) het waarschijnlijk niet zo af had gelopen.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 22, 2005, 09:37:25 pm »
Voor het geval je zo'n schutter voor een gestoorde gek meent te moeten uitmaken, dan kan ik je sterk aanraden de keiharde, maar steengoede film Heart of America eens te kijken. Dan piep je wel anders. Zonder die daad goed te keuren, zou ik graag het hele verhaal willen horen. Juist ook vanuit de kant van de schutters.
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2005, 09:37:59 pm door Oogje »

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 22, 2005, 09:43:27 pm »
De film Elephant is ook opeens weer actueel... Aanrader.

http://images.rottentomatoes.com/images/movie/gallery/1123443/Elephant-photo_01.jpg
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2005, 09:45:26 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 22, 2005, 10:54:53 pm »
Zes jaar geleden op Columbine High School had één van de daders ook aan een meisje gevraagd of ze in God geloofde en haar na haar bevestigend antwoord doodgeschoten. Is ook een boek over geschreven door de moeder van haar, 'Cassie zei ja' heet dat. Het lijkt wel of die moordenaars elkaar nadoen, dat is dan weer het nadeel van de media (net als hier in Nederland met die stenengooiers van viaducten, dat is de laatste maanden ook al ik weet niet hoe vaak voorgekomen en zelf heb ik enkele weken geleden enkele scholieren aan moeten spreken, die vanaf een viaduct over de A28 sneeuwballen aan het gooien waren).

Fidelius

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 23, 2005, 11:05:12 am »
Oh, wat zijn we weer begripvol.... voor de daders.
Het zou je zoon of dochter maar zijn, die op school koelbloedig wordt doodgeschoten. Dan piep je wel anders.
Het is niet erg om een bord voor je kop te hebben, als er maar 'sorry' op staat.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 23, 2005, 11:27:35 am »
Sjaloom Fidelius,

Heeft niets met goedkeuren te maken, maar met begrijpen. Ik zeg niet meteen dat die daders goed werk deden, maar vaak wordt het zó gesteld dat de daders duivels zijn en de slachtoffers engeltjes. Het zou je zoon of dochter maar zijn, die jarenlang diep vernederd, getreitert en mishandeld wordt elke dag op school. Dan piep je wel anders.

Daarom geloof ik dat een verhaal altijd twee kanten heeft en we ons niet door de media moeten aansporen meteen die ene kant voor volledig waar aan te nemen. Vaak, dus niet altijd, is Satan al volop aan het werk geweest voordat er zoiets gebeurt. Ik weet de motieven niet van de daders. Maar als ze het uit woede en intens verdriet deden na jarenlange vernederingen, mishandelingen en gepest, dan keur ik hun daad niet goed, maar begrijp het wel.

Ik wacht echter het verdere verloop van de zaak af en als ik jou was zou ik dat ook doen, zonder meteen voorbarige conclusies te trekken, met harde oordelen en kortzichtig gepraat. Laat niet alleen de onderbuik regeren, maar ook de liefde. Je hart, ziel en je verstand. Misschien waren die daders inderdaad gewetenloze moordenaars. Misschien ook wel niet.

Heart of America was de enige film waarbij ik gehuild heb op het eind. Gefilmd in dezelfde trant als American History X, dus keihard, maar steengoed en confronterend met waarheden. Ik kon me ontzettend herkennen in de hoofdpersonen. De daders dus, die een school afslachtte. Ik hoop dat de daders van deze zaak gewetenloze moordenaars waren. Anders is er weer een reden voor de mensheid om zich diep, diep te schamen.
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2005, 11:28:16 am door Oogje »

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 23, 2005, 12:38:10 pm »
Zouden ze niet de mensen die hem gepest hebben medeplichting kunnen stellen?

Fidelius

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 23, 2005, 01:13:05 pm »

quote:

Appelmoes?? schreef op 23 maart 2005 om 12:38:
Zouden ze niet de mensen die hem gepest hebben medeplichting kunnen stellen?

Er is altijd wel iemand 'medeplichtig' aan de misvorming van iemands persoonlijkheid. Ook de péster is niet zomaar een pester geworden. En de ouders van de pester hebben ook weer hún problematische verleden, enz. enz.
Overigens, zíjn de pesters wel altijd pesters? Ik ken ook gevallen waarbij het 'slachtoffer' zich bij het minste of geringste slachtoffer voelt. De ouders van dit 'slachtoffer' hebben in de opvoeding ook het e.e.a. niet goed gedaan. En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan met het afschuiven van problemen...
Het is niet erg om een bord voor je kop te hebben, als er maar 'sorry' op staat.

Fidelius

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 23, 2005, 01:18:03 pm »

quote:

Oogje schreef op 23 maart 2005 om 11:27:
Daarom geloof ik dat een verhaal altijd twee kanten heeft en we ons niet door de media moeten aansporen meteen die ene kant voor volledig waar aan te nemen. Vaak, dus niet altijd, is Satan al volop aan het werk geweest voordat er zoiets gebeurt. Ik weet de motieven niet van de daders.
Wat de motieven van de daders ook geweest zijn, het vermoorden van onschuldig leven moet bestraft worden. (Tenzij iemand volledig ontoerekeningsvatbaar is. Dan is ander ingrijpen noodzakelijk)
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2005, 01:20:43 pm door Fidelius »

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 23, 2005, 02:49:30 pm »
Sjaloom Fidelius,

Daar kan ik ook volledig in meegaan, deze personen moeten volgens het strafrecht geoordeeld worden. Maar ze mogen moreel gezien niet zomaar veroordeeld worden tot duivels of zo. Dan moet je eerst beide kanten van het verhaal horen en dan nog hebben wij dat beoordelingsrecht niet. Juridisch is er misschien prima daders aan te wijzen, maar moreel is dat al een heel stuk lastiger.
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2005, 02:49:58 pm door Oogje »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 23, 2005, 02:54:24 pm »
Wat ik uit de verhalen begrepen heb is de jongen niets anders dan een product van zijn maatschappij.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 23, 2005, 03:27:57 pm »
Ik blijf me verbazen over het feit dat er in de States nog erg gemakkelijk wapens en munitie te koop zijn. In de supermarkt nota bene! |:(

Maargoed, als je constant wordt gepest en je zit al in een niet zo fijne situatie (Indianenreservaat), dan kan ik me voorstellen dat er iets binnen knapt.
Eenheid in verscheidenheid

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 23, 2005, 04:36:09 pm »
Ik begrijp niet zo goed waarom je bij je zelfmoord zoveel mensen mee de dood in wil nemen. En blijkbaar ook al ver van te voren gepland. Wat een haat.
De meeste suicidale gevallen zijn toch vaak een soort van opwelling. Opeens tot de conclusie komen dat de zelfmoord (waarover wel vaak nagedacht is) nu ook maar es moet gebeuren. Dat de zelfmoord ingepland is, blijkt wel uit de uitgebreide tijd die dit soort kids nemen bij hun actie. Ze gaan net zolang door totdat de politie het onmogelijk maakt.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 23, 2005, 04:44:56 pm »
Misschien is het juist andersom: De persoon is zo woest en verknipt geworden dat ie er maar op los schiet. Daarna krijgt hij door wat hij gedaan heeft (nu hij het van dichtbij ziet en niet als een gedachte in zijn hoofd). Het gevolg daarvan is een ongelovelijk schuldgevoel of angst voor de gevolgen. Misschien dat ie daarom ook zelfmoord pleegt.

(Misschien he ;))

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 23, 2005, 06:16:13 pm »
Hij heeft toch geen zelfmoord gepleegd, maar is in een vuurgevecht met de politie omgekomen? Tenminste, ik dacht zoiets gelezen te hebben.

En suïcidale mensen heb je in twee categoriën: je hebt een groep mensen die zo depressief en negatief zijn dat ze er een eind aan willen maken. Die kiezen meestal met een methode met een hoge slagingskans en weten precies wat ze doen. (Met een wapen (mannnen), gif (vrouwen) of van een hoog punt naar beneden springen.)
De andere groep is ook depressief en heeft ook doodsgedachten maar willen niet echt dood. Een TS (Tentamen Suicide) is dan meer een (negatieve) vorm om aandacht (en dus hulp) te krijgen.

Ik denk dat áls de tiener suïcidaal was en depressief (en dat kan heel goed natuurlijk, gezien zijn verleden) hij tot de eerste groep behoort én een 'externe locus of control' heeft. Dan is hoe je jezelf voelt en hoe je jezelf ziet niet afhankelijk van jouw eigen gedrag, maar van de situatie waarin je je bevindt. Je voelt je rot vanwege 'externe' factoren, die je naar je gevoel niet kunt veranderen. Je kunt je ook rot voelen vanwege 'interne' factoren zoals zelfbeeld, prestaties etc, maar omdat hij andere mensen ook 'meeneemt' in de dood denk ik niet dat hij zijn toestand aan 'zichzelf' of 'interne' toestanden toeschrijft.

B)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 23, 2005, 06:21:24 pm »
Uit het artikel waarmee dit topic begon:

quote:

Tijdens een schietpartij met de politie beroofde de jongen zich daarna van het leven.
Hij liet het komen tot een treffen maar doodde zichzelf dus. Moeilijk te zeggen of hij dat al van plan was. Vergelijkbaar met Columbine dus alleen waren er daar 2 daders wat vooraf planning aannemelijker maakt. De zelfmoord voorkomt wel een hele rechtsgang die interessanter voor de media zijn dan voor de dader en de nabestaanden van de slachtoffers.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.