Auteur Topic: Hoe gebruik je geld voor Gods koninkrijk  (gelezen 2476 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Hoe gebruik je geld voor Gods koninkrijk
« Gepost op: maart 20, 2005, 01:54:16 pm »
Ik had een vraag aan jullie i.v.m. het recente gebeuren in de Berea-gemeente in Amsterdam waar de pastor Rob Allard in opspraak is gekomen i.v.m. de manier waarop er met geld van anderen werd omgegaan.
Het gaat me niet om dit specifieke voorbeeld uit te pluizen (ik kon het betreffende artikel ook even niet vinden)

Ik wilde graag de volgende vraag stellen:
Is het geoorloofd mee te doen met bepaalde projecten waar de winst dan gebruikt wordt voor de Heer.
Mag je winst maken voor de Heer. Of mag je meedoen met de Lotto bijvoorbeeld omdat jou doel daarmee is om de miljoenen die je eventueel gaat winnen, voor een groot gedeelte aan de Heer gaat geven in Zijn koninkrijk.
Of zijn dit soort acties mooie smoesjes om er aan mee te doen.

Met in mijn achterhoofd de teksten over de mammon, en het geld dat de wortel is van alle kwaad.

Zie bijvoorbeeld:

Lucas 16
10 Wie in zeer weinig getrouw is, is ook in veel getrouw. En wie in zeer weinig onrechtvaardig is, is ook in veel onrechtvaardig. 11 Indien gij dus niet getrouw geweest zijt ten aanzien van de onrechtvaardige Mammon, wie zal u dan het ware goed toevertrouwen? 12 En indien gij niet getrouw geweest zijt ten aanzien van het goed van een ander, wie zal u het onze geven?
13 Geen slaaf kan twee heren dienen, want hij zal òf de ene haten en de andere liefhebben, òf zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen èn Mammon. 14 Dit alles hoorden de Farizeeën, die geldzuchtig waren, en zij hoonden Hem.

1 Tim 6,10
  Want de wortel van alle kwaad is de geldzucht. Door daarnaar te haken zijn sommigen van het geloof afgedwaald en hebben zich met vele smarten doorboord.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 20, 2005, 02:15:51 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 20 maart 2005 om 13:54:
 voor een groot gedeelte aan de Heer gaat geven in Zijn koninkrijk.

snap niet wat je bedoelt.

Ik denk niet dat God op enige manier behoefde heeft aan ons geld
Hos 6:6  Want Ik heb lust tot weldadigheid, en niet tot offer; en tot de kennis Gods, meer dan tot brandofferen.

Verder over het deelnemen aan loterijen ed. Ik denk dat dit een uiting van geldzucht kan zijn en in dat geval verkeerd(niet de deelname maar de geldzucht)
geheelonthouder

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 20, 2005, 02:16:46 pm »
geld maakt niet gelukkig.
wanneer je teveel op geld vertrouwd, word dat een afgod. ik ben van mening dat, wanneer je met een loterij meedoet, je op dat geld gaat vertrouwen..je moet dat geld hebben.
wanneer je niet het goeie lotnummer hebt, baal je als een stekker.
zo ga je steeds meer op dat geld asen, waar je het, wanneer je het hebt gewonnen, ook aan wil gaan besteden.
mijn mening is dat God liever eigenverdient geld heeft, dan iets waar je niks voor hebt hoeven doen. denk maar aan de gelijkenis van de talenten, mat 25 v.a. vers 14:
14 Of het zal zijn als met een man die op reis ging, zijn dienaren bij zich riep en het geld dat hij bezat aan hen in beheer gaf. 15 Aan de een gaf hij vijf talent, aan een ander twee, en aan nog een ander één, ieder naar wat hij aankon. Toen vertrok hij. Meteen 16 ging de man die vijf talent ontvangen had op weg om er handel mee te drijven, en zo verdiende hij er vijf talent bij. 17 Op dezelfde wijze verdiende de man die er twee had gekregen er twee bij. 18 Degene die één talent ontvangen had, besloot het geld van zijn heer te verstoppen: hij begroef het.
19 Na lange tijd keerde de heer van die dienaren terug en vroeg hun rekenschap. 20 Degene die vijf talent ontvangen had, kwam naar hem toe en overhandigde hem nog vijf talent erbij met de woorden: “Heer, u hebt mij vijf talent in beheer gegeven, alstublieft, ik heb er vijf talent bij verdiend.” 21 Zijn heer zei tegen hem: “Voortreffelijk, je bent een goede en betrouwbare dienaar. Omdat je betrouwbaar bent gebleken in het beheer van een klein bedrag, zal ik je over veel meer aanstellen. Wees welkom bij het feestmaal van je heer.” 22 Ook degene die twee talent ontvangen had, kwam naar hem toe en zei: “Heer, u hebt mij twee talent in beheer gegeven, alstublieft, ik heb er twee talent bij verdiend.” 23 Zijn heer zei tegen hem: “Voortreffelijk, je bent een goede en betrouwbare dienaar. Omdat je betrouwbaar was in het beheer van een klein bedrag, zal ik je over veel meer aanstellen. Wees welkom bij het feestmaal van je heer.” 24 Nu kwam ook degene die één talent ontvangen had naar hem toe, hij zei: “Heer, ik wist van u dat u streng bent, dat u maait waar u niet hebt gezaaid en oogst waar u niet hebt geplant, 25 en uit angst besloot ik uw talent te begraven; alstublieft, hier hebt u het terug.” 26 Zijn heer antwoordde hem: “Je bent een slechte, laffe dienaar. Je wist dus dat ik maai waar ik niet heb gezaaid en oogst waar ik niet heb geplant? 27 Had mijn geld dan bij de bank in bewaring gegeven, dan zou ik bij terugkomst mijn kapitaal met rente hebben terugontvangen. 28 Pak hem dat talent maar af en geef het aan degene die er tien heeft. 29 Want wie heeft zal nog meer krijgen, en wel in overvloed, maar wie niets heeft, hem zal zelfs wat hij heeft nog worden ontnomen. 30 En die nutteloze dienaar, gooi die eruit, in de uiterste duisternis, waar men jammert en knarsetandt.”
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 20, 2005, 02:23:55 pm »
Je mag je geld in dienst stellen van de HERE en het daar ook voor gebruiken.

Je mag ook je geld vermeerderen voor de dienst van de Here

Het lijkt me niet verstandig de loterij ervoor te gebruiken
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 20, 2005, 02:28:06 pm »
Grompie,

Volgens mij is dat niet het punt dat P&A willen bespreken. Zij vragen zich af: mag je woekeren met het geld van de kerk of met het geld dat voor de kerk bestemd is?

Voorbeelden:
Mag je zorgen dat je snel rijk wordt, zodat je daaarna niet meer hoeft te werken en je dus al je tijd voor Gods Koninkrijk in kunt zetten?
Mag je als kerkbestuur je geld op de beurs verhandelen, in de hoop op groei?
Mag je investeerders lokken door hen een mooi winstpercentage te beloven op projecten van de kerk?
Mag je meedoen met de lotto, als je belooft dat je de winst aan de kerk geeft?

Denk daarbij aan de gelijkenis van Jezus over de talenten (=geld) die de slaven ontvingen. Jezus vertelde dat de heer erg tevreden was met die slaven die er mee aan de slag waren gegaan.

quote:

matt 25: 14 Of het zal zijn als met een man die op reis ging, zijn dienaren bij zich riep en het geld dat hij bezat aan hen in beheer gaf. 15 Aan de een gaf hij vijf talent, aan een ander twee, en aan nog een ander één, ieder naar wat hij aankon. Toen vertrok hij. Meteen 16 ging de man die vijf talent ontvangen had op weg om er handel mee te drijven, en zo verdiende hij er vijf talent bij. 17 Op dezelfde wijze verdiende de man die er twee had gekregen er twee bij. 18 Degene die één talent ontvangen had, besloot het geld van zijn heer te verstoppen: hij begroef het.
19 Na lange tijd keerde de heer van die dienaren terug en vroeg hun rekenschap. (...)
24 Nu kwam ook degene die één talent ontvangen had naar hem toe, hij zei: “Heer, ik wist van u dat u streng bent, dat u maait waar u niet hebt gezaaid en oogst waar u niet hebt geplant, 25 en uit angst besloot ik uw talent te begraven; alstublieft, hier hebt u het terug.” 26 Zijn heer antwoordde hem: “Je bent een slechte, laffe dienaar. (...) 30 En die nutteloze dienaar, gooi die eruit, in de uiterste duisternis, waar men jammert en knarsetandt.”
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2005, 02:29:57 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 20, 2005, 02:32:02 pm »

quote:

grompie schreef op 20 maart 2005 om 14:15:
[...]

snap niet wat je bedoelt.

Als ik een miljoen win, en 9 ton aan de Heer geef, daarmee bedoel ik dan mee, hiervan ergens een kerkgebouw neerzetten en straatkinderen helpen die dan door zendelingen onderhouden kunnen worden etc.....
Maar die ene ton mag ik wel voor mezelf gebruiken en heb er zelf dus ook nog wat aan.

Zijn dit de goede motieven om te speculeren of winst te willen maken....
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2005, 02:33:17 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 20, 2005, 02:36:38 pm »
idd, je moet voor je geld werken, niet winnen van een lotto.
en niet meer te hoeven werken omdat je rijk bent geworden en zo meer tijd voor het koninkrijk voor God te hebben? ik dnek dat je dan wel weer andere dingen vezint om te gaan doen....
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 20, 2005, 02:41:51 pm »
Een deel van het antwoord staat in hetzelfde hoofdstuk namelijk Lukas 16:9  En Ik zeg u: Maakt u vrienden met behulp van de onrechtvaardige Mammon, opdat, wanneer deze u ontvalt, men u opneme in de eeuwige tenten. Geld is een middel niet een doel, zolang je dat voor ogen houdt zie ik er geen kwaad in om te beleggen tbv bijvoorbeeld een kerkelijke gemeente. Dat is wat anders dan speculeren met effecten e.d. dat is nl. imo een onchristelijke manier van met geld omgaan en vergelijkbaar met loterijen en aanverwante gokspelen.
Een van de voorzorgen die je als kerkelijke instelling oid kunt nemen is een richtlijn aangeven hoeveel procent risicovol belegd mag worden en zorgen voor een deugdelijke controle zodat de financiele man/vrouw niet in verleiding gebracht wordt door Mammon.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 20, 2005, 03:58:35 pm »
p&a:  dan snap ik het

naar mijn mening is het geld van de kerk niet het geld van God( in elk geval niet meer dan dat het geld van mij geld van god is).

ook geef ik geen geld aan aan de kerk om te belegen maar enkel om het gebouw en de dominee te financieren(ook voor de verwarming, maar dat schijnt niet aan te komen:))
geheelonthouder

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 20, 2005, 04:46:39 pm »

quote:

grompie schreef op 20 maart 2005 om 15:58:
p&a:  dan snap ik het

naar mijn mening is het geld van de kerk niet het geld van God( in elk geval niet meer dan dat het geld van mij geld van god is).

ook geef ik geen geld aan aan de kerk om te belegen maar enkel om het gebouw en de dominee te financieren(ook voor de verwarming, maar dat schijnt niet aan te komen:))

Of geld van jezelf.....

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 20, 2005, 04:54:37 pm »
Jezus zegt ergens over het betalen van belasting: "Geef aan de keizer wat van de keizer is". Hierbij doelde hij op de beeltenis van de keizer op het geld. Imho is geld iets van de wereld, niet iets van het Koninkrijk.

Dat zie je ook al aan het stukje "vergaar geen schatten in de wereld waar ze door mot aangetast worden" (oid) Matteus 6 was dat geloof ik. Verder wordt ook gezegd dat God aan offers geen behoefte meer heeft sinds Christus' offer. Dus als offer heeft geld geen enkel nut.

Waar het wel nut voor zou kunnen hebben is de diakonie. Want voor het opbouwen van de kerk als organisatie mbt zending is het handig, doch niet noodzakelijk: de apostelen beschikten ook niet over grote sommen geld, toch raakte het Evangelie wijdverspreid.

Conclusie: geld is een noodzakelijk kwaad. Word er niet te afhankelijk van en voor de opbouw van Gods Koninkrijk heb je meer aan de Geest dan aan geld.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 20, 2005, 08:36:35 pm »
Met dank aan elle heb ik het artikel gevonden waar ik in de openingspost aan refereerde:

http://www.eo.nl/portals/...891218&portal=5233405

Het gaat me dus niet om vader en zoon Allard onder de loep te nemen, maar als voorbeeld even een stukje uit het artikel waar ik mijn vraagtekens bij had

quote:

In een reactie erkennen Rob en Robert-Jan Allart dat er fouten zijn gemaakt. Ze begrijpen ook dat de voorgestelde rentepercentages tot vraagtekens kunnen leiden. Rob Allart: "Dit project is niet eenvoudig uit te leggen als je ook niet iets van de visie erachter begrijpt. Het is gebaseerd op resultaten die we daadwerkelijk zien én op een enorm christelijk netwerk dat vertrouwen in elkaar heeft.In Zuid-Afrika geven christelijke zakenpartners hun winsten op om ze beschikbaar te stellen voor investeerders. De investeerders kunnen met de enorme winsten bijvoorbeeld een dag in de week minder gaan werken en hun tijd besteden voor het Koninkrijk. Dat hebben we in de praktijk ook al zien gebeuren. We gaan niet bij iedereen controleren of ze dit ook echt met hun winsten doen, dat is het vertrouwen dat je in elkaar hebt."
Allart spreekt met bevlogenheid: "We hebben met elkaar de visie om geld voor Gods Koninkrijk in te zetten. We zien dat de wereld zichzelf verrijkt met zakendoen. Waarom zouden wij met de juiste middelen en know-how dit ook niet kunnen en het geld op een goede manier gebruiken? Wij zullen zulke projecten dus ook geestelijk blijven ondersteunen, omdat we hebben gezien dat het werkt! De investeerders hebben hun winsten gewoon per maand ontvangen. Helaas zijn er nu een aantal zaken wettelijk niet goed verlopen. Dat zullen we in de toekomst beter moeten uitzoeken. Ik wil niet zeggen dat de investeerders gedupeerd zijn, onze beloftes zijn alleen vertraagd door deze samenloop van omstandigheden. Wij zullen er de komende tijd alles aan gaan doen om de investeerders toch hun geld terug te geven.
Is het dus goed omdat het werkt, bijvoorbeeld.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 20, 2005, 08:46:52 pm »
Nee,  God verbiedt niet voor niets het maken van woekerwinsten. Hij vraagt daarbij niet naar het doel van de winst. Dit soort praktijken horen imo niet bij een goed rentmeesterschap.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 20, 2005, 09:47:27 pm »

quote:

[message=175235,noline]Priscilla en Aquila schreef op 20 maart 2005 om 16:46
Of geld van jezelf.....

snap ik het weer niet :'(

trouwens

woe·ker·winst (de ~ (v.))
1 overmatige, ongeoorloofde winst
geheelonthouder

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 20, 2005, 11:33:50 pm »

quote:

grompie schreef op 20 maart 2005 om 21:47:
[...]

snap ik het weer niet :'(
Ik bedoelde nu dit als reactie op jouw opmerking dat het ging om geld van de kerk...:

quote:

naar mijn mening is het geld van de kerk niet het geld van God

Het kan ook gaan om geld van jezelf, wat doe je daarmee. Hoe gebruik je dat in dienst van/voor God....
Nu duidelijker? :)

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 21, 2005, 12:06:15 am »
okee, maar elle zei dat het over geld van de kerk moest gaan dus vandaar.

tja ik heb eigenlijk geen geld en wat ik heb betaal ik aan huur eten en aan de colecte(af en toe ook een borrel en een boek)

ik heb geen geld nodig voor het dienen van God(ben het eens met roodkapje)

Met het gebruik van geld voor dingen als een borrel, boek of loterij lijkt mij niks mis zolang je het voor je plezier doet.
alhoewel dit in conflict lijkt te komen met

Luk 12:32  Vreest niet, gij klein kuddeken, want het is uws Vaders welbehagen, ulieden het Koninkrijk te geven.
Luk 12:33  Verkoopt hetgeen gij hebt, en geeft aalmoes. Maakt uzelven buidels, die niet verouden, een schat, die niet afneemt, in de hemelen, daar de dief niet bijkomt, noch de mot verderft.
Luk 12:34  Want waar uw schat is, aldaar zal ook uw hart zijn.

en

Mat 19:21  Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij.
geheelonthouder

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 24, 2005, 11:30:44 pm »
Twee dingen die bij me opkomen en die ik me afvraag?
1) Ananias en Saffira vielen dood neer. Waarom? Niet omdat ze een akker verkochten. Niet omdat ze wat voor zichzelf hielden. Volgens mij vielen ze dood neer omdat ze met een verkeerde motivatie de akker verkochten en een deel daarvan naar de kerk brachten. Kortom, met welke motivatie ga je met geld om?
2) Rick Warren, althans ik dacht dat hij het was, beschrijft mensen in zijn gemeente die gewoon erg geschikt waren om geld te verdienen. Al het geld echter dat ze boven de standaard werkweek verdienden gaven ze aan de kerk. Warren vindt dit ook goed en ziet dat extra werken voor geld ook al werken in Gods koninkrijk. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"