Auteur Topic: Is Jezus de weg de waarheid en het leven?  (gelezen 1891 keer)

Ghislaine

• Bekijk profiel
Is Jezus de weg de waarheid en het leven?
« Gepost op: april 05, 2003, 11:37:25 pm »
Bovenstaande spreekt voor zich,maar ik vraag me af of al die ander gelovigen dan naar de hel gaan?En iemand die zijn hele leven goed is geweest voor anderen,maar niet specifiek in God gelooft,wat gebeurt daar dan mee?Ik kan me niet voorstellen dat die mensen verdoemd zijn.Verder zegt mijn vriendin dat geloven op een strenge manier voor labiele mensen is die niet voor zichzelf kunnen denken maar een leiding in hun leven nodig hebben.Wat vinden jullie ervan?Groeten Ghislaine

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 06, 2003, 11:02:23 am »

quote:

op 05 Apr 2003 23:37:25 schreef Ghislaine:
Bovenstaande spreekt voor zich,maar ik vraag me af of al die ander gelovigen dan naar de hel gaan?En iemand die zijn hele leven goed is geweest voor anderen,maar niet specifiek in God gelooft,wat gebeurt daar dan mee?Ik kan me niet voorstellen dat die mensen verdoemd zijn.Verder zegt mijn vriendin dat geloven op een strenge manier voor labiele mensen is die niet voor zichzelf kunnen denken maar een leiding in hun leven nodig hebben.Wat vinden jullie ervan?Groeten Ghislaine

je kunt op weg zijn naar een doel, maar het doel nog niet kennen, maar toch ben je op weg, op de weg
je kunt waarheidslievend zijn  en er ook naar leven, zonder ooit de naam Jezus op de lippen te hebben, zelfs zonder deze naam te kennen.

dit kun je allemaal uiterlijk niet kennen, maar je innerlijke levenshouding is bepalend, hoe je in het leven staat en of je daadwerkelijk in staat bent om lief te hebben,
diegenen die dat kunnen hebben Jezus in zichzelf, zonder hem misschien bij naam te kunnen noemen, maar zij handelen daarmee toch uit zijn naam
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 06, 2003, 06:57:05 pm »

quote:

Het is nu heel verleidelijk om met je 'mee te praten' en je verhaal te beamen, maar dat kan ik -helaas voor jou- toch niet doen. Volgens mij is God er in de Bijbel heel duidelijk over dat er een hemel en een hel is en dat het er om gaat dat je Jezus als je Verlosser hebt aangenomen en door Zijn Geest je leven geleefd hebt.
Het is heel makkelijk om met de postmoderne manier van denken mee te gaan en te zeggen dat het niet uitmaakt of je wel of niet in God gelooft, maar dan schuif je toch opzij waar de Bijbel heel duidelijk over spreekt. En dat verandert niet, of het nu het jaar 0, 1500 of 2003 is. God heeft ons in de Bijbel geen 'feel good'-boodschap gegeven, maar een boodschap dat we zondig zijn, ALLEMAAL Gods straf verdiend hebben en alleen gered kunnen worden door Jezus bloed. Het gaat niet om het wel of niet netjes leven (hoe belangrijk dat ook is!), maar het gaat er ten diepste om of je wel of niet Jezus als je Redder aanvaard hebt. Dat is waar het voor God om draait! Letterlijk een boodschap van Levensbelang.

Verder vraag ik me af wat je verstaat onder 'geloven op een strenge manier'. Wat is volgens jou 'streng' en waarom zie jij dat als 'streng'? Mijn nekharen gaan altijd wat overeind staan bij het woord 'streng', omdat ik het geloof in God met veel associeer, maar niet met dat.

En om op je vraag in te gaan of Jezus de weg, de waarheid en het leven is: Dat is Hij volgens mij. En waarom? Om de doodeenvoudige reden dat Hij dat zelf gezegd heeft. Zoiets zeg je niet van jezelf als het niet zo is. Of je moet goed gek zijn. Maar dat was Jezus volgens mij niet (blijkens zijn wijze van leven en sterven).

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 06, 2003, 07:44:14 pm »

quote:

op 06 Apr 2003 18:57:05 schreef Mezzamorpheus:

Het is nu heel verleidelijk om met je 'mee te praten' en je verhaal te beamen, maar dat kan ik -helaas voor jou- toch niet doen. Volgens mij is God er in de Bijbel heel duidelijk over dat er een hemel en een hel is en dat het er om gaat dat je Jezus als je Verlosser hebt aangenomen en door Zijn Geest je leven geleefd hebt.
Het is heel makkelijk om met de postmoderne manier van denken mee te gaan en te zeggen dat het niet uitmaakt of je wel of niet in God gelooft, maar dan schuif je toch opzij waar de Bijbel heel duidelijk over spreekt. En dat verandert niet, of het nu het jaar 0, 1500 of 2003 is. God heeft ons in de Bijbel geen 'feel good'-boodschap gegeven, maar een boodschap dat we zondig zijn, ALLEMAAL Gods straf verdiend hebben en alleen gered kunnen worden door Jezus bloed. Het gaat niet om het wel of niet netjes leven (hoe belangrijk dat ook is!), maar het gaat er ten diepste om of je wel of niet Jezus als je Redder aanvaard hebt. Dat is waar het voor God om draait! Letterlijk een boodschap van Levensbelang.

Verder vraag ik me af wat je verstaat onder 'geloven op een strenge manier'. Wat is volgens jou 'streng' en waarom zie jij dat als 'streng'? Mijn nekharen gaan altijd wat overeind staan bij het woord 'streng', omdat ik het geloof in God met veel associeer, maar niet met dat.

En om op je vraag in te gaan of Jezus de weg, de waarheid en het leven is: Dat is Hij volgens mij. En waarom? Om de doodeenvoudige reden dat Hij dat zelf gezegd heeft. Zoiets zeg je niet van jezelf als het niet zo is. Of je moet goed gek zijn. Maar dat was Jezus volgens mij niet (blijkens zijn wijze van leven en sterven).

Sterker nog, wie niet via de deur binnenkomt ( Jezus) maar het op een ander manier probeert, is een dief en een rover.

Johannes 10:1  Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie niet door de deur de schaapskooi binnenkomt, maar op een andere plaats inklimt, die is een dief en een rover;

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 18, 2003, 08:21:20 pm »
God heeft zich bekend gemaakt en Zijn woord is de waarheid. Het woord van de slang is de leugen.
Zijn woord is Leven: Genesis 1, maar ook waar Mozes zegt: zie ik houd u heden voor... (Deuteronomium is een schitterend boek!)
Zijn woord is de weg (zie bv psalm 119, de vreugde over die bekend gemaakte weg).

Jezus is de weg, de waarheid en het leven -  in Persoon.
Hij is het vlees geworden woord, letterlijk!!
Op een woord van God was daar de wereld.
Op een woord van God was Maria zwanger.
In zijn persoon is Gods wet zichtbaar geworden en de waarheid tastbaar en het leven gegarandeerd met Pasen.

Daarom is er ook geen enkele tegenstelling tussen OT en NT.

Als Jezus dit woord over zichzelf spreekt: "ik ben de weg , de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door mij"
dan is dit woord geen pistool op iemands borst, zo van: en denk er om dat je dat gelooft want anders ga je naar de hel.
Hij zegt NIET: niemand komt tot de Vader dan door het geloof.
Nee, hij zegt: niemand komt tot de vader dan door mij!

Iedereen die in de God van de bijbel gelooft doet dat door Jezus, of hij het nu weet of niet. En met de geciteerde tekst openbaart Jezus dit als een geheimenis aan zijn vrienden.

Het valt mij op dat veel christenen Jezus hebben vervangen door het christelijk geloof. Ja dan kun je bang worden... God zij dank zijn we niet van ons geloof afhankelijk maar van Hem. :)
gideon

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 18, 2003, 09:43:34 pm »

quote:

op 18 Apr 2003 20:21:20 schreef gideon:
Het valt mij op dat veel christenen Jezus hebben vervangen door het christelijk geloof. Ja dan kun je bang worden... God zij dank zijn we niet van ons geloof afhankelijk maar van Hem. :)
Denk je dan dat mensen ook onbewust burgers van het koninkrijk der hemelen kunnen zijn? Of onbewust vanuit de Geest kunnen leven? En zo ja, hoe maak je dat hard?

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 19, 2003, 09:07:44 am »
ik zit weer eens met open mond te kijken.
als jullie de godsdienst van de waarheid en de liefde noemen, waarom worden jullie dan zo bang gemaakt.
het enige wat ik lees is de angst.
waarom is het christelijk geloof gebouwd op angst???

als God de genen is jullie zeggen en in zijn woord leven is er toch niks aan de hand.
en als er mensen zijn die van een andere godsdienst zijn maar wel (al dan wel onbewust) volgens de zelfde regels leven komen ze volgens mij wel in de hemel.
of is god zo hard, zo koud, zo hypocriet, heeft hij zo veel gevoelens van wraak dat hij de mensen die zich christen noemen toe laat in de hemel.
ik geloof dit niet.

dus ik vraag nog een keer aan iedereen.
Waarom zijn jullie zo bang?
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

"hij die wandeld in de schaduw van het licht"

Doe maar geen moeite, ik ben DYSLEKT

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 19, 2003, 09:19:51 am »
Ik weet niet of en waarom anderen bang zijn. Persoonlijk ben ik niet bang.
Jezus heeft de angst van mij weggenomen. Door Hem sta ik vrij voor God. Ik geloof dat hij inderdaad de enige weg naar God is ja. Daarom ben ik wel bang voor de gevolgen voor mensen die die weg niet willen gaan.

Maar die keuze maken mensen zelf. Hoe het precies werkt kan ik niet bevatten en hoef ik ook niet te bevatten. God is rechtvaardig. Als Hij kiest zoals Hij kiest, als Hij veroordeelt zoals Hij veroordeelt dan is dat een rechtvaardige keuze. Denken dat je die keuze (behoud of veroordeling) beter dan God kunt maken is dezelfde hoogmoed als die van genesis 3.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2003, 09:28:22 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 19, 2003, 02:29:25 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 09:07:44 schreef Mack Raven:
als God de genen is jullie zeggen en in zijn woord leven is er toch niks aan de hand.
en als er mensen zijn die van een andere godsdienst zijn maar wel (al dan wel onbewust) volgens de zelfde regels leven komen ze volgens mij wel in de hemel.
of is god zo hard, zo koud, zo hypocriet, heeft hij zo veel gevoelens van wraak dat hij de mensen die zich christen noemen toe laat in de hemel.
ik geloof dit niet.

Het gaat in de christelijke godsdienst niet om het (bewust of onbewust) volgens bepaalde regels leven. Het gaat om het dienen (= erkennen en eren) van de enige ware God die zijn wereld van het kwaad redt door Jezus, zijn Zoon. God vraagt van ons niet meer dan ons over te geven aan Hem. Dat is bevrijdend, maar ook spannend. Christenen zijn bevrijde mensen, maar wel serieus: ze weten dat ze een kostbaar geschenk hebben dat ook breekbaar is. Wat dacht je, dat vertrouwen op Jezus gemakkelijk is voor christenen dan voor niet-christenen? Zonder de kracht van Gods Geest zou ons dat ook niet zo best afgaan. Dat maakt dat ook wij die geloven "aan onze redding werken met angst en beven", zoals Paulus het formuleert.
God is allesbehalve koud of hypocriet; Hij is bewogen en heeft medelijden. Zoveel dat Hij van ons gehouden heeft toen wij nog vijanden waren. Maar wie zich niet met Hem wil laten verzoenen schiet ook niets op met (bewust of onbewust) volgens allerlei regeltjes leven.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 19, 2003, 06:07:19 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 09:07:44 schreef Mack Raven:
ik zit weer eens met open mond te kijken.
als jullie de godsdienst van de waarheid en de liefde noemen, waarom worden jullie dan zo bang gemaakt.
het enige wat ik lees is de angst.
waarom is het christelijk geloof gebouwd op angst???
Waarom zijn jullie zo bang?

Kan je dit ook concreet maken? Mijn mond valt hier namelijk een beetje van open. Op welke uitlatingen van ons baseer jij dat wij denken dat ons geloof gebaseerd is op angst en bangheid?

En oh ja, misschien kan je gelijk even een reactie geven op dit stukje tekst wat ik hierboven ook al neerschreef. Ben wel benieuwd wat jij hiervan vindt.

quote:

"En om op je vraag in te gaan of Jezus de weg, de waarheid en het leven is: Dat is Hij volgens mij. En waarom? Om de doodeenvoudige reden dat Hij dat zelf gezegd heeft. Zoiets zeg je niet van jezelf als het niet zo is. Of je moet goed gek zijn. Maar dat was Jezus volgens mij niet (blijkens zijn wijze van leven en sterven)."

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 19, 2003, 06:29:59 pm »

quote:

op 06 Apr 2003 18:57:05 schreef Mezzamorpheus:
God heeft ons in de Bijbel geen 'feel good'-boodschap gegeven, maar een boodschap dat we zondig zijn, HELEMAAL Gods straf verdiend hebben en alleen gered kunnen worden door Jezus bloed. Het gaat niet om het wel of niet netjes leven (hoe belangrijk dat ook is!), maar het gaat er ten diepste om of je wel of niet Jezus als je Redder aanvaard hebt.

Waarom is deze bangmakerij nodig???

quote:

door Wilhelmina op 06 Apr 2003 19:44:  
Sterker nog, wie niet via de deur binnenkomt ( Jezus) maar het op een ander manier probeert, is een dief en een rover.

Johannes 10:1 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie niet door de deur de schaapskooi binnenkomt, maar op een andere plaats inklimt, die is een dief en een rover;

dus een Moslim, Jood, Hideostaan, boedist, atheist of iemand anders die wel leeft volgens de regels van god maar niet de regels kent komt in de hel te recht.

sorry hoor maar dan is jullie geloof zeer koud en hypocriet.
en in mijn hart weet ik dat god niet doet, god oordeelt niet op geloof maar op inhoud van het leven.
volgens mij stond er in de bijbel "heb je naaste lief" volgens mij bedoel het niet dat je familie lief moet hebben maar ander gelovige maar jullie overtreden die regel.

ik wilde nog een paar regels opschrijven maar dat laat ik.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 19, 2003, 06:52:38 pm »
Het gaat niet om regels. Het gaat om Jezus aanvaarden als je redder. Dat is de basis van het Christelijke geloof. Waarom zou God iemand redden die niet leeft op de manier zoals hij dat wil?
Het is niet de mens die bepaald of iets goed is, dat bepaald God. En hij zegt dat de mens hem moet dienen op zijn manier. Niet via regeltjes, maar door Jezus te aanvaarden.
Doe je dat dan zul je behouden worden. Over wat er gebeurt met mensen die nooit van Jezus gehoord hebben kunnen wij niks zeggen. Daar zal God over oordelen op de jongste dag. (Dag des oordeels)

Dat heeft niks met bangmakerij te maken. Als christen hoef je ook niet bang te zijn. Maar het is een feit dat Jezus onze redding is, en dat wij zonder hem verdoemd zijn. Dat is juist de kern van het evangelie.... Wij hoeven niets meer te doen, Jezus is voor onze zonden gestorven. Echter als je dat gelooft wil je en probeer je zo goed mogenlijk te leven als God dat wil. Dat is echter geen voorwaarde maar een gevolg.
Pinkeltjefan

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 19, 2003, 09:45:19 pm »
oke

het probleem is in deze diskussie is god.
ik bedoel te zeggen, er zijn 5 grote geloofs stromen en ontelbare tussen vormen, afsplitteringen, eigen weggen die allemaal zeggen dat zij het woord van god prken of vertellen.
daar zit het probleem voor mij.
voor mij is er geen bewijs dat een van die geloven fout of goed is.
jullie zeggen dit en hunnie zegen dat en zij zeggen zus en die andere zeggen iets anders.

en allemaal zeggen ze als je hun geloof volgt dat je in de hemel komt.
dus daarom reageer ik zo heftig.
ik geloof namelijk niet dt god zo in elkaar zit maar dat is mijn mening.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 19, 2003, 09:59:50 pm »
ik denk dat Mack Raven een punt heeft waarop de bijbel wel ingaat.
Is het niet zo dat God degenen die 'buiten de kring' hebben geleefd en zijn gestorven ook buiten de wet om zal oordelen?
Anders gezegd: aan wie veel gegeven is van hem zal ook veel worden gevraagd.
Jezus' verhaal over de twee zonen: eentje zei ja tegen de opdracht van zijn vader maar deed het niet; de ander had nee gezegd en deed het wel.
Jezus geeft de voorkeur aan die laatste.
Heus Mack, God is Liefde.

De vraag van Pulpeet kan ik niet goed  in verband brengen met wat ik schreef.
Intussen denk ik dat bovenstaande voor hem verhelderend is?

Waarschuwing van de beheerders:
Gideon, ik heb je berichtje gewijzigd. Op dit forum noemt Mack zichzelf Mack, en willen we dus graag dat alle gebruikers hem ook zo aanspreken. Het is niet de bedoeling om iemands 'echte' naam te gebruiken. Groetjes, Marloes.
gideon

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 19, 2003, 10:49:50 pm »
mijn pseudo-naam is niet marc maar mack.
maak niet uit
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 19, 2003, 11:40:15 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 21:45:19 schreef Mack Raven:
oke

het probleem is in deze diskussie is god.
ik bedoel te zeggen, er zijn 5 grote geloofs stromen en ontelbare tussen vormen, afsplitteringen, eigen weggen die allemaal zeggen dat zij het woord van god prken of vertellen.
daar zit het probleem voor mij.
voor mij is er geen bewijs dat een van die geloven fout of goed is.
jullie zeggen dit en hunnie zegen dat en zij zeggen zus en die andere zeggen iets anders.

en allemaal zeggen ze als je hun geloof volgt dat je in de hemel komt.
dus daarom reageer ik zo heftig.
ik geloof namelijk niet dt god zo in elkaar zit maar dat is mijn mening.

Mack, dat er 5 grote geloofsstromingen zijn, wil DUS NIET automatisch zeggen dat ze allemaal gelijkwaardig zijn en er niet eentje de ware is of kan zijn.
En in geen enkele godsdienst is er iemand als Jezus geweest, die belangenloos voor zonden van mensen wil sterven en ze uit genade wil aannemen. In elke godsdienst moet de mens zijn aanneming door God zelf verdienen. Het unieke van het christelijk geloof is juist dat God alles al voor ons gedaan heeft, door Jezus. Het enige wat je hoeft te doen is Hem erkennen als Redder en Verlosser. Dit is voor de mens anno 2003 natuurlijk giga-moeilijk, want die wil alles zelf strak in de hand houden en vooral niet de teugels uit handen geven. Maar daar gaat het wel om. En als je dat gedaan hebt, ga je "als vanzelf" leven zoals God dat wil (met allerlei gebreken). Maar dat je op die manier gaat leven is niet de reden voor God om jou te redden. Nee, het draait puur en alleen om geloof dat Jezus ook voor jou aan het kruis gehangen heeft, doodgegaan is en de dood verslagen heeft en weer opgestaan is. Als je dat aanneemt, ben je met Hem gestorven en opgestaan en daarom ben je dan verandert. Dat is Pasen!
 :D
Jezus heeft ook heel wat uitspraken gedaan, die 'grote leiders' in andere godsdiensten totaal niet voor hun rekening zouden durven nemen. 'Ik ben de weg, de waarheid en het leven' is er daar een van. Dus ik zou je nog een keer willen vragen, om misschien toch nog even op deze quote van mij  te reageren.

quote:

"En om op je vraag in te gaan of Jezus de weg, de waarheid en het leven is: Dat is Hij volgens mij. En waarom? Om de doodeenvoudige reden dat Hij dat zelf gezegd heeft. Zoiets zeg je niet van jezelf als het niet zo is. Of je moet goed gek zijn. Maar dat was Jezus volgens mij niet (blijkens zijn wijze van leven en sterven)."
Ben benieuwd wat je van deze uitspraak van Jezus vindt.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 23, 2003, 07:08:16 pm »
Mack en Ghislaine, kunnen/willen jullie hier nog op reageren?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 23, 2003, 07:26:42 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 21:59:50 schreef gideon:
De vraag van Pulpeet kan ik niet goed  in verband brengen met wat ik schreef.
Intussen denk ik dat bovenstaande voor hem verhelderend is?
(Sorry voor de wat late reaktie. Ik had je post niet opgemerkt...)

In je verhaal leek het erop dat het al dan niet behouden zijn van iemand niet afhangt van zijn/haar geloof, maar alleen van Jezus. Iemand kan dan zonder het bewust te zijn een kind van God zijn. Maar misschien lees ik dit verkeerd:

quote:

Hij zegt NIET: niemand komt tot de Vader dan door het geloof.
Nee, hij zegt: niemand komt tot de vader dan door mij!

Iedereen die in de God van de bijbel gelooft doet dat door Jezus, of hij het nu weet of niet.
Op zich kan ik wel iets met de gedachte dat mensen zonder het te weten vanuit de Geest kunnen leven. Maar het lijkt me niet zo gereformeerd (tenzij je het als 'gemene gratie' ziet, misschien)

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 23, 2003, 08:58:28 pm »
voor Pulpeet

Ik dacht dat het ging om een bepaalde bijbeltekst; wat die betekende.
Jezus is de weg enz - in Persoon.
Maar de weg en de waarheid en het leven zijn ook aangeboden op Schrift: de Torah oftewel Gods onderwijzing: de bijbel van Jezus.
Jezus is letterlijk de vleesgeworden Torah: aan hem kun je zien en meemaken wat God wil.

Zo kan het zijn dat mensen wel leven zoals God het vraagt zonder dat zij Jezus kennen. Aangezien Hij het willen en het werken werkt zou je kunnen zeggen dat ze dat doen door Gods Geest - bedoel je dat? Accoord.
Wederom: Jezus is scharnier/schakel en maakt dat mogelijk, ook als men daarvan onkundig is.
Niemand komt tot de Vader dan door Jezus, maar dat is echt iets anders dan: door de christelijke geloofsbelijdenis of door het christelijk geloof.
gideon

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 23, 2003, 09:02:38 pm »
voor Pulpeet

Ik dacht dat het ging om een bepaalde bijbeltekst; wat die betekende.
Jezus is de weg enz - in Persoon.
Maar de weg en de waarheid en het leven zijn ook aangeboden op Schrift: de Torah oftewel Gods onderwijzing: de bijbel van Jezus.
Jezus is letterlijk de vleesgeworden Torah: aan hem kun je zien en meemaken wat God wil.

Zo kan het zijn dat mensen wel leven zoals God het vraagt zonder dat zij Jezus kennen. Aangezien Hij het willen en het werken werkt zou je kunnen zeggen dat ze dat doen door Gods Geest - bedoel je dat? Accoord.
Wederom: Jezus is scharnier/schakel en maakt dat mogelijk, ook als men daarvan onkundig is.
Niemand komt tot de Vader dan door Jezus, maar dat is echt iets anders dan: door de christelijke geloofsbelijdenis of door het christelijk geloof.
gideon

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 23, 2003, 09:10:40 pm »
sorry, da's twee keer, per technische fout.
ik voeg nog even toe: misschien dat mijn schrijfsel toch ook antwoordt op de oorspronkelijke vraag van Ghislaine.
gideon

Paul Mauer

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 22, 2003, 10:02:46 pm »

quote:

Jezus zegt van zich Zelf "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan  door Mij."
Wat er met andere mensen gebeurd, die anders zijn groot gebracht en een ander geloof aanhangen is een zaak van God zelf lijkt mij. Alhoewel wij als christen de taak toebedeeld kregen om het evangelie aan de ganse schepping te verkondigen. Misschien hebben wij er wel een verantwoording over af te leggen?

Geloven iets voor labiele mensen. Wel, er staat iets geschreven van dat God woont bij de gebrokenen van hart en de verbrijzelden van geest. Alhoewel dat natuurlijk niet meteen betekent dat zij labiel zijn.
Het is een opmerking die eigenlijk en beetje kwetsend is, en neerbuigend. Voortkomend uit een visie van  "Ik" regeer en uitmaak hoe "Ik" leef. (TOCH?)
Uit de benauwdheid heb ik tot de Here geroepen, de here heeft mij geantwoord en mij in de ruimte gesteld. Psalm 118:5

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 23, 2003, 01:29:17 pm »

quote:

op 22 May 2003 22:02:46 schreef Paul Mauer:
[...]

Jezus zegt van zich Zelf "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt
tot de Vader dan  door Mij."
Wat er met andere mensen gebeurd, die anders zijn groot gebracht en een ander
geloof aanhangen is een zaak van God zelf lijkt mij. Alhoewel wij als christen de taak
 toebedeeld kregen om het evangelie aan de ganse schepping te verkondigen.
 Misschien hebben wij er wel een verantwoording over af te leggen?

de verloren zoon is nog steeds onderweg,
of de verloren zonen zijn nog steeds onderweg,
het feestmaal wordt echter ook al bereid, ook al zijn alle gasten nog niet aangekomen.
(voor zonen mag je van mij ook dochteren lezen),
wie kent de weg, die van de verlorenen weer gevondenen maakt?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 26, 2003, 12:24:03 am »

quote:

op 19 Apr 2003 23:40:15 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Ben benieuwd wat je van deze uitspraak van Jezus vindt.

Hetzelfde argument las ik in het boekje "more than a carpenter" van Josh McDowell, een van de best verkochte boekje in de VS waarin argumenten worden gegeven waarom Jezus was wie men zegt dat Hij is.
Zoals in veel discussies op dit forum, kom je ondermeer weer uit op het punt hoe je de bijbel ziet. Kijk, de bijbel kan over zichzelf zeggen dat het de Waarheid is en een persoon erin kan het doen. Maar dan zul je eerst moeten geloven dat de bijbel waar is. En dat is nou eenmaal geen zaak die boven alle twijfel verheven is. (Klik links op mijn naam om een aantal van de discussies daarover te zien als je wilt.)

De verhalen in het NT zijn minstens tientallen jaren na Jezus's dood opgeschreven toen er al een flinke christelijke beweging aan de gang was. Hoe letterlijk kun je dus Jezus woorden nemen?
En het feit dat je anders wel goed gek moet zijn om zoiets te zeggen... dan zou ook heel veel andere levensbeschouwingen moeten overwegen.
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins