God heeft zich bekend gemaakt en Zijn woord is de waarheid. Het woord van de slang is de leugen.
Zijn woord is Leven: Genesis 1, maar ook waar Mozes zegt: zie ik houd u heden voor... (Deuteronomium is een schitterend boek!)
Zijn woord is de weg (zie bv psalm 119, de vreugde over die bekend gemaakte weg).
Jezus is de weg, de waarheid en het leven - in Persoon.
Hij is het vlees geworden woord, letterlijk!!
Op een woord van God was daar de wereld.
Op een woord van God was Maria zwanger.
In zijn persoon is Gods wet zichtbaar geworden en de waarheid tastbaar en het leven gegarandeerd met Pasen.
Daarom is er ook geen enkele tegenstelling tussen OT en NT.
Als Jezus dit woord over zichzelf spreekt: "ik ben de weg , de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door mij"
dan is dit woord geen pistool op iemands borst, zo van: en denk er om dat je dat gelooft want anders ga je naar de hel.
Hij zegt NIET: niemand komt tot de Vader dan door het geloof.
Nee, hij zegt: niemand komt tot de vader dan door mij!
Iedereen die in de God van de bijbel gelooft doet dat door Jezus, of hij het nu weet of niet. En met de geciteerde tekst openbaart Jezus dit als een geheimenis aan zijn vrienden.
Het valt mij op dat veel christenen Jezus hebben vervangen door het christelijk geloof. Ja dan kun je bang worden... God zij dank zijn we niet van ons geloof afhankelijk maar van Hem.