Fidelius,
Ik wilde in mijn eerdere post aangeven dat de vergelijkingen die je trekt tussen Terri en babies, dementerenden of geestelijk gehandicapten niet opgaan. Daarvoor heb ik diverse argumenten gegeven. Het toch erbij trekken van dergelijke voorbeelden vertroebelt de discussie (Ik betwijfel geenszins het recht op leven van babies, dementerenden of verstandelijk gehandicapten).
Natuurlijk ken ik Terri niet persoonlijk. Ik maak de aanname dat Terri in een vegetatieve toestand verkeert, zoals de media suggereren. Ik heb al eerder gezegd dat dat een zwakke basis is, en dat ik liever afga op PETscans of EEGs.
Maar ervan uitgaande dat er inderdaad sprake is van een vegetatieve toestand, kan ik allerlei uitspraken doen, onder meer de bovenstaande over hersenfunctie, reflexen, anatomie en ontwikkeling van leven. Daarvoor hoef ik Terri niet persoonlijk te kennen.
Dan vallen nog steeds 2 dingen te bediscussieren
1 of Terri werkelijk in een vegetatieve toestand verkeert (daar kan ik dus geen uitspraken over doen)
2 wanneer en op welke gronden men de een kunstmatige manier van in leven houden mag beeindigen
Wat dat 2e betreft verschillen we dus duidelijk van mening. Dat kan natuurlijk, vanzelfsprekend. Ik snap prima dat sommigen 'menselijk leven' definieren aan de hand van 'spontane hartactie en ademhaling'. Ik doe dat niet, en heb daar mijn redenen voor, op een medische grond.
De discussie wat 'menselijk leven' precies is, is een lastige: niet alleen medische argumenten spelen een rol, ook filosofische. Als je dan ook nog wilt weten welk menselijk leven geleefd mag worden, en welk niet, kom je op het terrein van ethiek en theologie. Zoals eerder gezegd: op het eerste ben ik redelijk thuis (al ben ik nog geen arts, zoals Roodkapje suggereert), op de andere minder.