Auteur Topic: Wat is een knipoogdienst?  (gelezen 1067 keer)

Peter

• Bekijk profiel
Wat is een knipoogdienst?
« Gepost op: maart 23, 2005, 03:07:05 pm »
Uit het deputatenrapport Eredienst (synode A'foort 2005):

quote:

De kerk te Krimpen aan den IJssel heeft wel ervaring opgedaan in andere dan leerdiensten, zoals vespers in de stille week en zogenaamde knipoogdiensten gericht op de jeugd, (...)

(...)

In de zogenaamde knipoogdiensten (met inbreng van de jeugd) werd de liturgie van Kampen gevolgd.

(...)

Vervolgens stelt dezelfde kerk dat een zogenaamde knipoogdienst een eredienst in de meest letterlijke zin van het woord is (wat is dat trouwens?) en daarom in de ochtenddienst thuis hoort.
Mijn vraag: wat is in de vrede een knipoogdienst? Is hier iemand uit Krimpen a/d IJssel die hierop antwoord kan geven?

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 23, 2005, 04:15:26 pm »

quote:

Peter schreef op 23 maart 2005 om 15:07:

Mijn vraag: wat is in de vrede een knipoogdienst?
Het zal wel een kerkdienst met een knipoog zijn, waarvan je de inhoud niet serieus hoeft te nemen omdat het voor de jeugd is of zo.  :?

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 23, 2005, 04:16:47 pm »
Wordt ook wel eens, heel politiek correct, een samenkomst genoemd.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 23, 2005, 04:47:48 pm »
Hey, Krimpen, vlak bij mij.

Hoe dan ook, ik denk dat ze met een "knipoogdienst" een soort van informele dienst bedoelen. Maar echt weten doe ik het dus niet.
Eenheid in verscheidenheid

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 23, 2005, 04:52:01 pm »

quote:

Murdoc schreef op 23 maart 2005 om 16:47:
Hey, Krimpen, vlak bij mij.

Hoe dan ook, ik denk dat ze met een "knipoogdienst" een soort van informele dienst bedoelen. Maar echt weten doe ik het dus niet.
Een dienst waar God informeel aanwezig is ?

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 23, 2005, 06:54:45 pm »
Een kerkdienst kan voor jongeren een bepaalde betekenis hebben die er voor zorgt dat ze er niet naar toe gaan. Door de diensten anders te organiseren en anders te noemen, kan het ineens veel aantrekkelijker worden voor jongeren.

Voorbeeld met communicatie:

Er is een groep jongeren die onderling regelmatigconflicten hebben, te wijten aan gebrekkige communiactie, misvattingen ed. Dan zijn er twee mogelijkheden om er wat aan te doen.

1: Stop ze in een lokaal en vertel ze allemaal dingen over communicatie.

2: Organiseer activiteiten waarmee ze beter leren communiceren en hou na afloop een gesprek over de samenwerking.

Ik denk dat dit het verschil is tussen diensten en knipoogdiensten. Maargoed, ik interpreteer ook maar wat, het zou fijn zijn als er iemand die daadwerkelijk weet wat knipoogdiensten zijn dat hier meldt.
Eenheid in verscheidenheid

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 23, 2005, 06:59:19 pm »
Ik kreeg tijdens de kerkdienst weleens een knipoog van de dominee, maar dat zullen ze er vast wel niet mee bedoelen :+
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israƫl! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 23, 2005, 11:28:26 pm »
Volgens mij is de retoriek die gevoerd wordt niet gelijk aan de vlag die de lading dekt.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 24, 2005, 12:10:22 am »

quote:

Murdoc schreef op 23 maart 2005 om 18:54:
Een kerkdienst kan voor jongeren een bepaalde betekenis hebben die er voor zorgt dat ze er niet naar toe gaan. Door de diensten anders te organiseren en anders te noemen, kan het ineens veel aantrekkelijker worden voor jongeren.
Da's dus een knipoog naar de volwassenen.

Fopt!!  ;)

@Roodkapje: ik zou meteen naar de plaatselijke vertrouwenspersoon gestapt zijn.  :+