Tja...
quote:
Wat vinden de GKV-jongeren van hun kerk?
Ik vind dat de GKV heel veel goede dingen heeft. Maar, zoals elke kerk heeft ze ook haar zwakke plekken, of verbeterpunten. Ik ben al 4 jaar belijdend lid, maar wel met twijfels. De laatste tijd ben ik vooral op zoek naar de bijbelse betekenis van de doop, en dan kom je erachter dat datgene dat men je altijd heeft geleerd, helemaal niet zo vanzelfsprekend hoeft te zijn.
De houding die veel mensen (volwassenen én jongeren) binnen onze kerken hebben, "zo staat het in de belijdenisgeschriften," of "dat is nou eenmaal een regel," zorgen voor veel problemen. Waarom lijken GKV-jongeren zo weinig waarde te hechten aan het bewaren van je maagdelijkheid tot binnen het huwelijk? Omdat een regeltje "je mag niet met elkaar naar bed voordat je getrouwd bent" niets zegt als je niet weet waarom. Iedereen moet het maar klakkeloos aannemen. Omdat "we het altijd zo hebben gedaan" of "omdat het altijd zo geweest is". En daar neemt de tegenwoordig mondige jeugd geen genoegen mee. Als we niet weten
waarom God seks heeft bedoeld voor binnen het huwelijk, dan heeft het geen zin om zo'n regel te blijven roepen, want daar houden we ons massaal niet aan.

quote:
Een kerk die bij mij past & Onze kerk, daar ga ik voor
En die zelfde houding merk ik vaak als er discussies of gesprekken worden gehouden over de leer. Vooral volwassenen (tot voor kort inclusief mijn ouders) zitten erg vastgeroest in oude opvattingen. Bijvoorbeeld in een gesprek over de eeuwigdurende discussie "verbondsdoop/geloofsdoop?", waar vaak zinnetjes werden genoemd als "de doop is
toch een teken en zegel van het verbond?" of "de doop is
toch in plaats van de besnijdenis gekomen?"
Dat zijn zinnetjes die niet in de Bijbel staan, maar rechtstreeks uit het doopformulier komen. Als je vervolgens iemand vraagt waar dat in de Bijbel staat, blijkt het ineens een stuk moeilijker te zijn. Bovendien wordt dat vaak afgedaan met "daar mag je niet aan twijfelen." of nog sterker: "als je daaraan twijfelt, kun je beter maar baptist worden."
En dat is nou juist wat ik
niet wil. Ik weet dat er in elke kerk verbeterpunten zijn, en dat geen enkele kerk perfect is. En dan ga ik niet zomaar naar een andere kerk. Ik wil proberen de kerk waarin ik ben opgegroeid, de mensen die mij dierbaar zijn, familie, vrienden en gemeenteleden te laten inzien dat er misschien dingen beter zouden kunnen.

quote:
Jongerenkerk
Naast deze passieve betrokkenheid bij de GKV ben ik ook nauw betrokken bij een jongerenkerk. Ik help mee in het nazorgteam, en dat doe ik met veel plezier. Ik zie de jongerenkerk niet als een bedreiging voor de GKV, omdat ik er geen 'eigen' kerkdienst voor oversla. Ik zie het als een unieke kans om als Christelijke jongeren met elkaar interkerkelijk opbouwend bezig te zijn, God te loven zonder gelimiteerd te zijn aan een (in mijn ogen soms te strak opgestelde) selectie van geestelijke liederen, en sterk evangeliserend bezig te zijn, uitreikend naar andere jongeren in de gemeenschap. De jongerenkerk heeft een heel ander doel dan de GKV, en daarom zitten ze elkaar niet in de weg. Een jongerenkerk kan voor mij nooit een vervanging zijn van het gemeenteleven in de GKV, maar wel een aangename en welkome aanvulling.
quote:
Een nieuwe generatie?
De kerk heeft als instituut weinig te vrezen van de jeugd. Wel hoop ik dat jongeren en ouderen elkaar leren respecteren. Dat zal tijd nodig hebben, maar beide partijen zullen zich open moeten opstellen. Volwassenen zullen moeten accepteren dat de jeugd geen genoegen neemt met wat zij vroeger als onomstotelijke waarheid zagen, en ze zullen moeten leren uit te leggen
waarom bepaalde dingen gaan zoals ze gaan...
Daartegenover moet de jeugd leren geduld te hebben. Het is niet gemakkelijk om dingen los te laten die je tig jaar als vanzelfsprekend hebt gezien. Het doet pijn om te horen dat iemand zulke dingen in twijfel trekt, en helemaal als het op een niet al te tactische manier wordt gebracht. Wees als jongere voorzichtig met wat je zegt, en nog voorzichtiger met hoe je het zegt. Met liefdevolle gesprekken rondom een open Bijbel en gebed bereik je meer dan domweg tegen een leeraspect aan te schoppen onder het mom "er klopt niks van," "ik ben het er niet mee eens," of "er is hier ook niks goed in deze kerk!"
"Onderzoek alles, behoud het goede," 1 Tessalonicenzen 5:21