Auteur Topic: huygens op je mobieltje  (gelezen 3103 keer)

Mart

• Bekijk profiel
huygens op je mobieltje
« Gepost op: maart 30, 2005, 08:24:50 pm »
Zwak signaal Huygens opvangen met mobieltjes

AMSTERDAM - Sterrenkundigen gaan de hulp van Nederlanders en Belgen inschakelen om een extreem zwak radiosignaal op te vangen van de Europese ruimtesonde Huygens. Huygens staat sinds 14 januari op de Saturnus-maan Titan. Hoewel men dacht dat Huygens na zijn afdaling aan parachutes maar een paar minuten zou overleven zijn er aanwijzingen dat de ruimtesonde nog steeds actief is.

Astronomen over de hele wereld willen Huygens' radiosignaal dan ook zo snel mogelijk opvangen, omdat elke dag de laatste kan zijn dat de sonde nog energie heeft. Om het zwakke radiosignaal op te vangen roepen sterrenkundigen de hulp van de bevolking in. Met behulp van mobiele telefoons kan er gemeten worden, omdat mobiele telefoons gevoelig zijn voor radiosignalen.

Via straalzenders communiceren ze met telecommunicatiesatellieten. Omdat deze satellieten het signaal weer terugkaatsen naar het aardoppervlak, kunnen grondstations voor satellietcommunicatie maar óók radiosterrenwachten, die vaak nog grotere schotelantennes gebruiken, het opvangen. Door alle mobiele telefoons te laten samenwerken, kunnen Nederland en België een gigantische radiotelescoop vormen.

Als mensen tussen 12.30 en 13.00 uur de straat op gaan en hun mobieltje richten naar het oosten, werken die tienduizenden mobieltjes samen als één grote radiospiegel. Het zwakke Huygenssignaal kaatst dan via de ruimte terug naar het oosten van ons land, waar het terecht komt bij de Drentse syntheseradiotelescoop. De verhoogde opbrengst zorgt ervoor dat deze telescopen het Huygens-signaal luid en duidelijk ontvangen. Hopelijk kunnen sterrenkundigen er door deze versterking achter komen wat Huygens de laatste maanden is overkomen.

http://www.kennislink.nl/web/show?id=129597

http://www.nu.nl/news/504...angen_met_mobieltjes.html

omdat het op vrijdag schijnt te moeten gebeuren zou ik toch echt denken dat het om een 1 april grap gaat..

absurd dat nu.nl dit nieuws overneemt.. of zitten ze ook in het complot..
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2005, 08:26:39 pm door Mart »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
huygens op je mobieltje
« Reactie #1 Gepost op: maart 30, 2005, 08:31:57 pm »
of ze zijn bij nu.nl niet heel slim.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
huygens op je mobieltje
« Reactie #2 Gepost op: maart 30, 2005, 08:47:55 pm »
1 aprilgrappen, hoe kinderlijk eenvoudig op ze te herkennen....

Moet je kijken hoeveel moeite een mobiel al heeft om gewoon bereik in Nederland te krijgen en dan zouden ze opeens als hier wel op reageren.... belachelijk, te belachelijk voor woorden zelfs :D
Pinkeltjefan

Marloes

• Bekijk profiel
huygens op je mobieltje
« Reactie #3 Gepost op: maart 30, 2005, 09:13:55 pm »
Wij hebben 3 mobieltjes... zou het helpen als we die bovenop elkaar houden en dan naar het Oosten richten?
[Prediker 7:29]

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
huygens op je mobieltje
« Reactie #4 Gepost op: maart 30, 2005, 09:18:52 pm »
Nee je moet 1 meter van elkaar af staan, dan is de afstand net zo groot als de golfafstand van het signaal.

Yeah right. :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Marloes

• Bekijk profiel
huygens op je mobieltje
« Reactie #5 Gepost op: maart 30, 2005, 09:30:21 pm »
Hmm.. moet lukken als ik er ook 2 aan de voor- en achterkant van de kinderwagen bevestig. En dan een half uurtje wandelen. :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
huygens op je mobieltje
« Reactie #6 Gepost op: maart 30, 2005, 09:31:48 pm »
Wil je Myrthe aan al die straling blootstellen dan? :o
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Marloes

• Bekijk profiel
huygens op je mobieltje
« Reactie #7 Gepost op: maart 30, 2005, 09:36:12 pm »
Ze krijgt wel haar fietshelmpje op natuurlijk.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
huygens op je mobieltje
« Reactie #8 Gepost op: maart 30, 2005, 10:05:16 pm »
Kunnen jullie die mobieltjes aub naar het westen richten? ik moet die straling hier niet....

Slim blondje

• De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
huygens op je mobieltje
« Reactie #9 Gepost op: maart 31, 2005, 08:38:41 am »

quote:

Doarsie schreef op 30 maart 2005 om 22:05:
Kunnen jullie die mobieltjes aub naar het westen richten? ik moet die straling hier niet....
nou, ik ben er ook niet van gediend. Er zijn hier wat mij betreft al genoeg stralen. Regenstralen. En als die er niet zijn zonnestralen. Dat is zat lijkt me.
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

porcupine

• Bekijk profiel
huygens op je mobieltje
« Reactie #10 Gepost op: maart 31, 2005, 01:27:44 pm »
Toch vind ik het een goede grap, ik moest wel even nadenken hoe iedereen op het genoemde tijdstip buiten met hun mobieltjes in de lucht zou staan, voordat ik bedacht dat het dan 1 april is. :-D

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
huygens op je mobieltje
« Reactie #11 Gepost op: maart 31, 2005, 06:38:18 pm »
natuurlijk heb ik ook ff het wave file tje wat op kennislink aangeboden wordt beluisterd; je hoort niet veel meer dan een bubbelbad en een fluitketel. Ook het pdf bestand met het zogenaamde schema is niet te openen en alleen maar zwart :)
Just B te W te Ee

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
huygens op je mobieltje
« Reactie #12 Gepost op: april 01, 2005, 03:16:54 pm »
Lees nog even dit
« Laatst bewerkt op: april 01, 2005, 03:17:47 pm door Jan W »
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
huygens op je mobieltje
« Reactie #13 Gepost op: april 01, 2005, 03:21:32 pm »
Hoe dom kun je wezen idd _O_

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
huygens op je mobieltje
« Reactie #14 Gepost op: april 01, 2005, 03:31:25 pm »
:X
Pinkeltjefan