Auteur Topic: Paulus  (gelezen 3023 keer)

henk w

• Bekijk profiel
Paulus
« Gepost op: april 02, 2005, 08:26:24 pm »
Hallo Liudger,

quote:

Ik ben alleen momenteel gegrepen door een grotere interesse in de Bijbel, ik denk dat ik er in het verleden niet uitgehaald heb wat er in zit. Ik denk dat wat Paulus onderging een absoluut massieve ervaring was, en dat het zeer de moeite waard is zijn verhaal als geheel goed te begrijpen.

Mooi dat je daardoor gegrepen wordt.
Ja, Paulus heeft iets bijzonders meegemaakt, het heeft hem behoorlijk veranderd.

Toch, als ik zijn gehele boodschap lees, komt er bij mij iets naar boven van:
een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken.

Voor zijn bekering had hij moeite met andersdenkenden (vervolgde de christenen), naderhand had hij dat nog steeds (komt iemand u iets anders vertellen, hij zij vervloekt).

quote:

Inderdaad, en ik denk dat hij zich geconfronteerd zag met het vertalen van de Goddelijke realiteit die hem geopenbaard werd naar menselijke taal, en dat levert per definitie spanningen op, in ieder geval constructies die met simpele logica moeilijk te snappen zijn.

Ja, ik ken het probleem.
Je voelt bepaalde zaken, hebt ze ervaren en probeer ze maar eens onder woorden te brengen. En dan op zo'n manier dat een ander er ook door gegrepen wordt.
De Goddelijke realiteit onder woorden brengen brengt niet alleen spanningen met zich mee, het is volgens mij onmogelijk.
Daarin volgt ik de liberaal-joodse benadering: het is niet mogelijk om God in woorden te vangen, woorden blijven een gebrekkige methode.

Overigens denk ik dat Paulus een soort bijna-dood-ervaring heeft gehad, gezien de omschrijving van zijn ervaring. Ook dat hij aangeeft eigenlijk liever niet meer te willen leven, maar naar de plek te gaan waar hij geweest is, is een redelijk veel voorkomend verschijnsel na een BDE.
En dat is een verschijnsel dat wel vaker voorkomt.

Hij heeft het echter gecombineerd met zijn achtergrond als farizeeër. En dan krijg je hetgeen hij naar voren brengt:
een diep ingrijpende ervaring, gecombineerd met je eigen verleden.

Voor mij niet Gods woord, maar wel de wijsheid van een zeer gedreven evangelist.

Hij heeft moeten zoeken naar wegen om de boodschap ingang te laten vinden. Wat is wel essentieel en wat niet.
Zijn boodschap over Jezus is hem vele malen belangrijker dan het naleven van de wet van het verbond. Zo diep is de ervaring blijkbaar wel geweest.
In dat kader verklaar ik ook het compromis over de bloedworst:
laten we iets afspreken daarover, het is wel niet ideaal, maar de verkondiging van het woord is veel belangrijker: het mag er niet door opgehouden worden.

quote:

En als hij zo de nadruk legt op geloof net zo goed als op liefde, dan kan ik dat niet zo maar naast mij neerleggen, alleen omdat ik het ene wat makkelijker kan vatten dan het andere

Houd alleen goed in de gaten dat Paulus uiteindelijk ook maar een gewoon mens was.
Dat hij de nadruk legt op geloof, kan met zijn farizeese achtergrond te maken hebben.
Dat kan ook verklaren waarom hij, veel meer dan Jezus deed, bezig was met concrete voorschriften.
Jij kunt niet alles makkelijk vatten, maar Paulus kon dat ook niet.
Ik ben ervan overtuigd dat hij naar eer en geweten heeft gehandeld, maar dat wil niet zeggen dat hij ook altijd gelijk had.
Inderdaad: de vrouw onderdanig???? Zag hij toch echt verkeerd.

Dat is één van de voorbeelden waarbij hij volgens mij van de leer van Jezus afwijkt.
Is bij Jezus de vrouw aan de man onderdanig?

En dat zie ik bij Paulus wel vaker. Hij wijkt af van de leer die Jezus geeft, zij het soms ook op kleinere punten. Maar het markeert een andere mentaliteit naar je medemens.

quote:

Er was dus denk ik een duidelijk meningsverschil tussen Jacobus en Paulus. Kan het zijn dat Paulus meer of minder geinspireerd dacht dan Jacobus?

Nee, niet minder of meer geïnspireerd. Ze zaten met hetzelfde probleem als wij:
hoe interpreteer je zaken en hoe geef je je geloof vorm in de praktijk.
Het probleem is blijkbaar van alle tijden.

quote:

Het is de gerichtheid, het bezig zijn met Jezus dat als een soort breekijzer heeft gewerkt in het leven van Paulus, evenals de andere discipelen/apostelen.

En blijkbaar bij jou ook.

Wat me trouwens dan ook weer opvalt, is dat christenen (even generaliserend) ook zijn boodschap niet helemaal oppikken.
Zo is het wel regeld at je geen sex hebt voor het huwelijk (staat dat er letterlijk?), maar dat Paulus schrijft dat het beter is om niet te trouwen, tenzij je brandt van begeerte: ik hoor er niemand over dat het idd beter is niet te trouwen.

Hier laat ik het even bij, anders wordt het gelijk zoveel.

groet,
Henk
er zijn zoveel mensen die wachten op een wonder in plaats van er één te zijn

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #1 Gepost op: april 02, 2005, 08:52:01 pm »

quote:

henk w schreef op 02 april 2005 om 20:26:
Overigens denk ik dat Paulus een soort bijna-dood-ervaring heeft gehad, gezien de omschrijving van zijn ervaring. Ook dat hij aangeeft eigenlijk liever niet meer te willen leven, maar naar de plek te gaan waar hij geweest is, is een redelijk veel voorkomend verschijnsel na een BDE.

Nu'k dan toch ff ingelogd ben: ik kan 't niet laten ook :-) Een mooie leestip zijn de boeken "Jezus van Nazareth" en "Johannes de ingewijde" in de esoterisch-bijbellezen-reeks van Hans Stolp. Wat Paulus heeft meegemaakt, is volgens Stolp de zesde stap van de 7 inwijdingen van de geheime mysteriën (die door Jezus openbaar en voor iedereen bereikbaar zijn gemaakt). Inderdaad een soort geleide bijna-doodervaring, in dit geval ingeleid door de opgestane Christus en afgerond door Ananias (zie Handelingen 9).

Er schijnt in het verleden bij de 6e inwijding zelfs gebruik gemaakt te zijn van onderdopen in water totdat de inwijdeling bijna verdronk, misschien is de huidige doop daarvan een rudimentaire vorm? Nog een saillant detail: er zijn in totaal 7 inwijdingen en volgens Stolp heeft o.a. Maria Magdalena ze alle zeven meegemaakt. Dat Jezus volgens Marcus 16:9 zeven demonen uit had gedreven, zou codetaal zijn voor die zeven inwijdingen (die toen nog in het geheim moeten plaatsvinden). Helaas is ze later door de kerk 'omgevormd' tot onbetrouwbare hoer, o.a. omdat ze werd 'verward' met de vrouw die bijna gestenigd werd in Johannes 8 en van wie niet eens een naam werd genoemd. Dat de tekst over die zeven demonen letterlijk werd genomen, zal er ook niet veel goeds aan hebben gedaan.

OK, ik trek mij even geruisloos terug als ik gekomen ben :D
« Laatst bewerkt op: april 02, 2005, 08:53:22 pm door wateengedoe2 »

henk w

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #2 Gepost op: april 02, 2005, 09:00:22 pm »
Hoi Edith,

Liudger, ze is er weer!!  d:)b

Als we het toch over leestips hebben:
"Paulus" van prof. Den Heijer.
En nee, dat boek past niet precies in mijn straatje. ik denk er anders over dan Den Heijer op bepaalde punten, maar het is een prachtig boek.

quote:

Maria Magdalena ze alle zeven meegemaakt. Dat Jezus volgens Marcus 16:9 zeven demonen uit had gedreven, zou codetaal zijn voor die zeven inwijdingen (die toen nog in het geheim moeten plaatsvinden). Helaas is ze later door de kerk 'omgevormd' tot onbetrouwbare hoer, o.a. omdat ze werd 'verward' met de vrouw die bijna gestenigd werd in Johannes 8 en van wie niet eens een naam werd genoemd

Foutje van Paus Gregorius, gemaakt in 591 n.Chr.
Gelukkig heeft de katholieke kerk dit inmiddels teruggedraaid, naar mijn weten.
Maar in protestantse kring kom je het nogal eens tegen ( en elke keer is er één te vaak).

In de Nag Hammadi geschriften wordt er troewens over haar gezegd: zijn die "het Al" kende.
Moet een bijzondere dame zijn geweest.

Hierover ook een leestip: Esther de Boer "Maria Magdalena".
Mooi geschreven, geen onnodige franjes of rare kronkels.

groet,
Henk
« Laatst bewerkt op: april 02, 2005, 09:01:35 pm door henk w »

Liudger

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #3 Gepost op: april 03, 2005, 04:23:24 pm »

quote:

Hallo Liudger,

[...]

Ja, Paulus heeft iets bijzonders meegemaakt, het heeft hem behoorlijk veranderd.

Voor zijn bekering had hij moeite met andersdenkenden (vervolgde de christenen), naderhand had hij dat nog steeds (komt iemand u iets anders vertellen, hij zij vervloekt).

[...]

Ja, ik ken het probleem.
Je voelt bepaalde zaken, hebt ze ervaren en probeer ze maar eens onder woorden te brengen. En dan op zo'n manier dat een ander er ook door gegrepen wordt.
De Goddelijke realiteit onder woorden brengen brengt niet alleen spanningen met zich mee, het is volgens mij onmogelijk.
Daarin volgt ik de liberaal-joodse benadering: het is niet mogelijk om God in woorden te vangen, woorden blijven een gebrekkige methode.

Hij heeft het echter gecombineerd met zijn achtergrond als farizeeër. En dan krijg je hetgeen hij naar voren brengt:

Voor mij niet Gods woord, maar wel de wijsheid van een zeer gedreven evangelist.

Hij heeft moeten zoeken naar wegen om de boodschap ingang te laten vinden. Wat is wel essentieel en wat niet.
Zijn boodschap over Jezus is hem vele malen belangrijker dan het naleven van de wet van het verbond. Zo diep is de ervaring blijkbaar wel geweest.
laten we iets afspreken daarover, het is wel niet ideaal, maar de verkondiging van het woord is veel belangrijker: het mag er niet door opgehouden worden.

[...]

Houd alleen goed in de gaten dat Paulus uiteindelijk ook maar een gewoon mens was.
Dat hij de nadruk legt op geloof, kan met zijn farizeese achtergrond te maken hebben.
Dat kan ook verklaren waarom hij, veel meer dan Jezus deed, bezig was met concrete voorschriften.
Ik ben ervan overtuigd dat hij naar eer en geweten heeft gehandeld, maar dat wil niet zeggen dat hij ook altijd gelijk had.

Dat is één van de voorbeelden waarbij hij volgens mij van de leer van Jezus afwijkt.

En dat zie ik bij Paulus wel vaker. Hij wijkt af van de leer die Jezus geeft, zij het soms ook op kleinere punten. Maar het markeert een andere mentaliteit naar je medemens.

[...]

[...]

Wat me trouwens dan ook weer opvalt, is dat christenen (even generaliserend) ook zijn boodschap niet helemaal oppikken.
Zo is het wel regeld at je geen sex hebt voor het huwelijk (staat dat er letterlijk?), maar dat Paulus schrijft dat het beter is om niet te trouwen, tenzij je brandt van begeerte: ik hoor er niemand over dat het idd beter is niet te trouwen.

groet,
Henk

Hoi Henk,

Mag ik de volgende gedachten eens op je uitproberen?

Paulus heeft niet zo'n beste naam in zekere kringen vanwege zijn blijkbaar moeizame verhouding met sex, zijn impliciete goedkeuring van slavernij (Brief aan Filemon!), zijn slaafs aanvaarden van wereldlijk gezag.

Uit diverse passages van Paulus blijkt een sterke verwachting dat Jezus spoedig weer zou komen. Zou het niet simpelweg zo zijn dat Paulus elk knoeien aan de maatschappelijke toestand op dat moment als niet relevant beschouwde, omdat de eindtijd toch spoedig zou aanbreken? Het was vanuit die optiek veel zinvoller je verhouding tot God scherp te krijgen, dan te zorgen voor gerechtigheid in deze wereld? Wat heeft het voor zin te trouwen, als de eindtijd voor de deur staat?

Op zich ben ik het me je eens dat die passages voor mij achterhaald schijnen, en ik heb geen problemen met vrouwen in het ambt of waar dan ook, bedekt of onbedekt (nou ja, hun hoofd dan).  Ik heb ook de indruk dat sex voor het huwelijk als zodanig nergens expliciet verboden wordt.

Wat betreft Paul's voorkeur voor het celibaat, kan er verder nog gewezen worden op de intrigerende passage:

quote:

Mat 19,12
  .... er zijn mannen die niet trouwen omdat ze zichzelf onvruchtbaar gemaakt hebben met het oog op het koninkrijk van de hemel. Laat wie bij machte is dit te begrijpen het begrijpen!’  

Ook de diverse passages waarin Jezus duidt dat zijn volgelingen het discipelschap boven alle familiebanden dienen te stellen zijn wat dat betreft relevant. Ik kan me voorstellen dat er een punt in je ontwikkeling is waarin dat zinvol wordt. Ik denk dat de grote vergissing van de RK kerk is geweest aan te nemen dat dit van toepassing kan zijn op heel jonge broekies vol met hormonen, en dat dit bij iedere priester past. Petrus was tenslotte gewoon getrouwd. Vergelijk met de Hindoe traditie, waar na jarenlang braaf huisvader te zijn geweest en na het uit huis gaan van de kinderen, sommige mannen ervoor kiezen afscheid nemen van hun gezin en als 'holy man' op pelgrimstocht gaan.

Ik denk dus dat Paulus niet zo'n sex- en vrouwenhater en slaafse autoriteitenvolger was als hij soms wordt afgeschilderd, gezien de context van zijn tijd, EN  zijn verwachting van een spoedige eindtijd.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Liudger

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #4 Gepost op: april 03, 2005, 04:29:45 pm »

quote:

Edith schreef op 02 april 2005 om 20:52:
[...]

Nu'k dan toch ff ingelogd ben: ik kan 't niet laten ook :-) Een mooie leestip zijn de boeken "Jezus van Nazareth" en "Johannes de ingewijde" in de esoterisch-bijbellezen-reeks van Hans Stolp. Wat Paulus heeft meegemaakt, is volgens Stolp de zesde stap van de 7 inwijdingen van de geheime mysteriën (die door Jezus openbaar en voor iedereen bereikbaar zijn gemaakt). Inderdaad een soort geleide bijna-doodervaring, in dit geval ingeleid door de opgestane Christus en afgerond door Ananias (zie Handelingen 9).

Er schijnt in het verleden bij de 6e inwijding zelfs gebruik gemaakt te zijn van onderdopen in water totdat de inwijdeling bijna verdronk, misschien is de huidige doop daarvan een rudimentaire vorm? Nog een saillant detail: er zijn in totaal 7 inwijdingen en volgens Stolp heeft o.a. Maria Magdalena ze alle zeven meegemaakt. Dat Jezus volgens Marcus 16:9 zeven demonen uit had gedreven, zou codetaal zijn voor die zeven inwijdingen (die toen nog in het geheim moeten plaatsvinden). Helaas is ze later door de kerk 'omgevormd' tot onbetrouwbare hoer, o.a. omdat ze werd 'verward' met de vrouw die bijna gestenigd werd in Johannes 8 en van wie niet eens een naam werd genoemd. Dat de tekst over die zeven demonen letterlijk werd genomen, zal er ook niet veel goeds aan hebben gedaan.

OK, ik trek mij even geruisloos terug als ik gekomen ben :D

Ah, de geest van Edith wordt even zichtbaar :) !

Dank voor de tips. Heb je 'King Jesus' van Robert Graves weleens gelezen? Ik denk dat dat wel aardig in jouw straatje zou passen.

henk w

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #5 Gepost op: april 04, 2005, 06:50:03 pm »
Hallo Liudger,

quote:

Uit diverse passages van Paulus blijkt een sterke verwachting dat Jezus spoedig weer zou komen. Zou het niet simpelweg zo zijn dat Paulus elk knoeien aan de maatschappelijke toestand op dat moment als niet relevant beschouwde, omdat de eindtijd toch spoedig zou aanbreken

Ja, dat denk ik wel.
Maar daarom zouden wij zijn woorden ook in die context moeten plaatsen.

Zei Jezus ook zelf niet: dit geslacht zal niet voorbijgaan..........
Daar zijn nu wel mooie verklaringen voor bedacht, maar nog niet echt overtuigende.

quote:

Op zich ben ik het me je eens dat die passages voor mij achterhaald schijnen, en ik heb geen problemen met vrouwen in het ambt of waar dan ook, bedekt of onbedekt (nou ja, hun hoofd dan). Ik heb ook de indruk dat sex voor het huwelijk als zodanig nergens expliciet verboden wordt.

Volgens mij ook niet.
Passages zijn misschien niet zozeer achterhaald, alswel: de situatie bestaat niet meer. En als je dingen ent op een situatie is het niet relevant meer.
Misschien een klein onderscheid, maar wel wezenlijk.

quote:

Ik denk dus dat Paulus niet zo'n sex- en vrouwenhater en slaafse autoriteitenvolger was als hij soms wordt afgeschilderd, gezien de context van zijn tijd, EN zijn verwachting van een spoedige eindtijd.

Is het niet zo dat, waar de evangelisten opgeschreven hebben dat vrouwen Jezus als eerste gezien hebben na de opstanding, Paulus meldt dat Hij eerst is verschenen aan Petrus?
Misschien was hij niet zo erg als hij nu wordt afgeschilderd, maar erg vriendelijk tegen dames was hij ook weer niet.

groet,
Henk

Arnout

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #6 Gepost op: april 04, 2005, 11:08:11 pm »

quote:

Liudger schreef op 03 april 2005 om 16:23:
Ik denk dat de grote vergissing van de RK kerk is geweest aan te nemen dat dit van toepassing kan zijn op heel jonge broekies vol met hormonen, en dat dit bij iedere priester past. Petrus was tenslotte gewoon getrouwd.
Dan denk ik dat je geen idee hebt waar het celibataire priesterschap in de RKK vandaan komt ;) Maar mocht het je boeien, dan zie ik wel een nieuw topic verschijnen, want hier is het een beetje off topic vrees ik.

Liudger

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #7 Gepost op: april 05, 2005, 09:45:24 am »

quote:

Arnout schreef op 04 april 2005 om 23:08:
[...]
Dan denk ik dat je geen idee hebt waar het celibataire priesterschap in de RKK vandaan komt ;) Maar mocht het je boeien, dan zie ik wel een nieuw topic verschijnen, want hier is het een beetje off topic vrees ik.
OK bedankt voor het aanbod, ik ga een nieuw topic openen :)

P. Strootman

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #8 Gepost op: april 10, 2005, 06:27:31 pm »

quote:

Hallo Liudger,

[...]

[...]

Ja, ik ken het probleem.

[...]

[...]

[...]

groet,
Henk

Henk,
Hoewel wat laat (vanwege andere bezigheden), maar ik meen begrepen te hebben, dat je Paulus toch van iets beschuldigt, waar hij part noch deel aan heeft. Voor zijn bekering had hij inderdaad moeite met andersdenkenden (de tot geloof gekomen Joden), en later weer in zijn brief aan de Galaten. Daarin vervloekte hij diegenen, die een ander evangelie aan die gelovige heidenen verkondigd hadden, dan hij hun had verkondigd. De vraag is echter hoe wij dit lezen en interpreteren? Er zit een enorm belangrijke boodschap verborgen in deze verhalen.Waarom was Paulus zo woedend t.o.v. de Galaten? Wel, hij had aan de Galaten een ander evangelie verkondigd dan het evangelie der besnijdenis. In 3.2, schreef hij hierover:'Dit alleen zou ik van u willen weten: Hebben jullie (gelovige heidenen) de Geest ontvangen ten gevolge van de werken der wet, of van de prediking van het geloof? Hier stonden twee evangelien tegenover elkaar; rechtvaardiging door een rituelengodsdienst aan de ene kant, en rechtvaardiging door geloof, aan de andere kant. Tot op de dag van vandaag bestaan beide, totaal verschillende evangelien, nog steeds in gemengde vorm!

Dat hij heeft moeten zoeken naar wegen om zijn boodschap te kunnen kwijtraken, betwijfel ik. Hij was zelfs zeer zeker van zijn zaak. Een boodschap over Jezus had hij niet zozeer, zoals je opmerkte. Integendeel, het ging bij hem veel meer over de Christus (Geest), of over Christus Jezus (d.i.de Geest, die in Jezus was). Hij noemde zich dan ook als enige apostel, een apostel van Christus Jezus. Hij was dus een apostel van de Geest, die in Jezus was. En daarom raadde hij zijn lezers aan om, indien zij Christus al naar het vlees gekend zouden hebben, van nu aan niet meer te kennen. Maar we weten overigens, dat zijn evangelie niet aanvaard werd. Toen niet, en nu ook niet! Het is te geestelijk. In 4.29 herinnert Paulus aan de naar het vlees verwekte Ismael, die de door de Geest verwekte Izak vervolgde. Maar, aldus Paulus:'Het schriftwoord zegt: Zend de slavin weg met haar zoon, want de zoon des slavin zal in geen geval erven met de zoon der vrije'. Belangrijk is nog, dat Paulus van het verhaal van Abraham en zijn twee zonen vermeldt, dat het een allegorie is. Grieks: allegoroumena. De statenvertalers tekenden hierbij aan:'die wel een ware geschiedenis is, maar benevens een ook een andere beduiding hebben'. Dat is handig! Maar dat het verhalen zijn, mogen we zeker wel aannemen. Zij zijn duidelijk gecontrueerd.

Dat Paulus' evangelie niet aanvaard werd, blijkt uit Handelingen 19.10 en 2 Tim.1.15, waar achtereenvolgens staat:'En dit ging twee jaar zo door (de evangelieprediking van Paulus), zodat allen die in Asia waren het woord des Heren hoorden, Joden zowel als Grieken'. En dan schrijft Paulus aan Timotheus: 'Dit weet gij, dat allen in Asia zich van mij hebben afgekeerd' Een wettische ceremoniele godsdienst heeft het gewonnen van een geestelijke evangelie!

P. Strootman

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #9 Gepost op: april 12, 2005, 08:37:39 am »
Jammer, dat er geen enkele reactie komt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #10 Gepost op: april 12, 2005, 09:28:37 am »

quote:

henk w schreef op 04 april 2005 om 18:50:

Is het niet zo dat, waar de evangelisten opgeschreven hebben dat vrouwen Jezus als eerste gezien hebben na de opstanding, Paulus meldt dat Hij eerst is verschenen aan Petrus?
Misschien was hij niet zo erg als hij nu wordt afgeschilderd, maar erg vriendelijk tegen dames was hij ook weer niet.

In die contekst ging het erom aan welke apostel Jezus het eerste was verschenen. En dat was Petrus. :) Vrouwen waren geen apostel. Zo kun je altijd wel wat vinden om een eigen item van de vrouwenhater bijv. levend te houden.....

En als ik goed lees staat er NIET dat Hij als eerste verscheen aan Petrus. (Ja, in de bijbel is elk woordje belangrijk :P )

1 Kor. 15
 4 en Hij is begraven en ten derden dage opgewekt, naar de Schriften, 5 en Hij is verschenen aan Kefas,
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan