Auteur Topic: het streven naar grote christelijke bewegingen  (gelezen 4099 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
het streven naar grote christelijke bewegingen
« Gepost op: februari 12, 2005, 05:53:49 pm »
Ik las het volgende artikel, waar ik zelf eigenlijk grotendeels achter kan staan:

http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=56362

Maar mijn vraag daarbij is: bestaat er ook een gòed verlangen naar krachtige christelijke leiders?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 12, 2005, 06:37:31 pm »
nee

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 12, 2005, 07:41:03 pm »
Waarom zou er geen goed verlangen naar krachtige christelijke leiders bestaan?
Natuurlijk, we hebben al de meest krachtige leider, God zelf.
Maar, we mogen onszelf en elkaar toch ook oproepen om te groeien naar God toe? Is dat dan geen vorm van krachtig leider zijn?
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 12, 2005, 08:20:20 pm »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 13, 2005, 01:24:31 pm »

quote:

mirt schreef op 12 februari 2005 om 17:53
Maar mijn vraag daarbij is: bestaat er ook een gòed verlangen naar krachtige christelijke leiders?

Heb je dat zelf wel dan? En hoe vul je dat in; wat versta je daar dan onder.

Ik heb het meer kleinschaliger. Goede leiders zijn voor mij ook gelovigen die de kudde leiden, en wat  ik wel eens mis is het op grond van Gods woord bepaalde dingen durven doen/uitspraken doen waarbij ze anderen aan het denken zetten/op het juiste spoor zetten.
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2005, 01:48:49 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 13, 2005, 03:41:03 pm »
Ja, eigenlijk hoop ik wel dat er steeds weer leiderfiguren zullen opstaan. Die dan niet hun eigen leiderschap centraal zetten, maar de opperleider, de opperherder, Jezus. Anders stelt het voor mij niks voor.

Ron van der Spoel ziet gevaar in het willen organiseren van een grote christelijke beweging. Hij vangt daar steeds meer signalen van op. En hij vind dat gevaarlijk. Nog gevaarlijker vind hij de roep om een krachtige leider met een sterke persoonlijkheid. En hij heeft er allemaal best goede en mooie argumenten voor, die ik echt ook heel waardevol vind om te onderkennen. (Hij zegt bijvoorbeeld dat de christelijke beweging al lang gaande is en alleen ondersteuning nodig heeft, waarvoor iedereen persoonlijk en ook alle bestaande organisaties alleen hoeven te doen waar ze goed in zijn)

Het is denk ik mijn wat rebelse natuur om in plaats van deze boodschap van hem te benadrukken, ik de vraag stelde of het toch niet mogelijk was om op een bepaalde manier te verlangen naar krachtige leiderfiguren. Ron van der Spoel wijst erop dat Christus geen held was, maar een herder. Hij was niet de sterke leider van de grote kudde, maar de zoeker van dat ene afgedwaalde schaapje. En zo moeten wij ook zijn.
Maar Hij was toch ook de sterke leider van de grote kudde? En ja, als het nodig was, om dat ene schaapje bijvoorbeeld, kon Hij de grote groep met een gerust hart aan de Vader overlaten. Tenminste, zo is mij dat altijd uitgelegd, die herder in die gelijkenis vertrouwde erop dat God wel voor de andere 99 zolang zou zorgen. Zouden we het dan ook zo kunnen zien. Leiders mogen best krachtig zijn, zolang ze maar weten dat het uiteindelijk allemaal niet van henzelf afhangt?
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2005, 03:43:14 pm door mirt »

Elsa

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 13, 2005, 07:33:24 pm »
Leiders mogen best krachtig zijn, zolang ze maar weten dat het uiteindelijk allemaal niet van henzelf afhangt?[/quote]

Op het moment dat een leider zich afhankelijk opstelt van Christus wordt het automatisch, hoe dan ook, een krachtige leider. God is dan zelfs in staat door zwakheden heen, Zijn kracht te laten zien. Juist door zwakheden heen.....
Denk eigenlijk ook dat die zwakheden een leider met de beide benen op de grond houdt.

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 13, 2005, 11:55:17 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 februari 2005 om 13:24:
[...]

Heb je dat zelf wel dan? En hoe vul je dat in; wat versta je daar dan onder.

Ik heb het meer kleinschaliger. Goede leiders zijn voor mij ook gelovigen die de kudde leiden, en wat  ik wel eens mis is het op grond van Gods woord bepaalde dingen durven doen/uitspraken doen waarbij ze anderen aan het denken zetten/op het juiste spoor zetten.
Is dat nou niet juist ons aller taak om elkaar scherp te houden?
JHWH = Ik ben

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 14, 2005, 12:14:35 am »
Ja, maar als je de bijbel leest ijn het de 'oudsten' die de kudde moeten hoeden en weiden, dwz beschermen en leiden (acht op elkaar geven) en weiden dwz zorgen dat ze voedsel krijgen.
Nu heeft elk lid van de gemeente de taak zorg voor elkaar te hebben, maar de oudsten is een speciale taak gegeven hierin. En dan bedoel ik gelovigen in de gemeente die oudsten zijn door wat God hun aan gaven en talenten heeft gegeven. Pakken ze dat ook op.

Zie bijv:

1 Petr. 5
1 De oudsten onder u vermaan ik dan als medeoudste en getuige van het lijden van Christus, die ook een deelgenoot ben van de heerlijkheid, welke zal geopenbaard worden: 2 hoedt de kudde Gods, die bij u is, niet gedwongen, maar uit vrije beweging, naar de wil van God, niet uit schandelijke winzucht, maar uit bereidwilligheid, 3 niet als heerschappij voerend over hetgeen u ten deel gevallen is, maar als voorbeelden der kudde.

1 Tim 5
17 De oudsten, die goede leiding geven, komt dubbel eerbewijs toe, vooral hun, die zich belasten met prediking en onderricht.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 14, 2005, 06:44:02 am »
Een kudde weiden is een kudde voorgaan als voorbeeld, toezicht houden en dienstbaar zijn tov de kudde. Dat is leiderschap zoals Jezus het ook heeft uitgevoerd.
JHWH = Ik ben

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 14, 2005, 02:47:49 pm »
Ergens denk ik dat leiders goed zijn, maar ze moeten 'natuurlijk' opkomen en zich dienstbaar en toerustend opstellen. Ongeveer hetzelfe geldt voor een christelijke beweging. Ik denk dat het idd goed zou zijn als die op een dienstbare manier christenen toeruste en zelfbewuster maakte enzo. Zogauw het ter meerdere eer en glorie van de 'leider' of organisatie wordt, is het foute boel.

EO-directeur Henk Hagoort schrijft er in zijn weblog op de EO-site het volgende over:

quote:

In de krant van vrijdagochtend, in dit geval het Nederlands Dagblad, twee stukken die suggereren alsof de EO opeens ‘de beweging’ heeft ontdekt en daar nu apart beleid op wil zetten. Een kort bericht schrijft naar aanleiding van mijn weblog waarin inderdaad staat dat we dit onderdeel voortaan apart organiseren, maar ik mag toch aannemen dat daarmee de EO als beweging niet voor het eerst ontdekt wordt. Wat we doen, doen we al jaren. Ook de Harderwijkse predikant Ron vd Spoel suggereert in een lang artikel dat de EO nu een speciale afdeling Beweging heeft opgericht en dat dat past in een trend waarin christelijke organisaties streven naar ‘groter en machtiger’ begeleid door een roep om sterk leiderschap. Hij vindt dat gevaarlijk. Volgens mij bestrijdt dit artikel vooral spookbeelden die de auteur zelf oproept, maar ook anderszins kan ik het niet plaatsen. Ik zie geen roep om sterke leiders in christelijk Nederland. Ik zie juist een behoefte aan netwerken, aan samen optrekken aan nederig, nuchter en dienstbaar leiderschap. Ik ben het eens met Vd Spoel dat we moeten koesteren en stimuleren wat spontaan op het grondvlak in kerken en gemeenten ontstaat en opleeft. Maar om dat zo af te zetten tegen het zwarte décor van op macht en invloed beluste grote organisaties als de EO of de EA lijkt me niet nodig.
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2005, 02:48:21 pm door Mezzamorpheus »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 15, 2005, 10:29:57 pm »

quote:

Maar toch fijn dat Calvijn en Luther er waren he...

;)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Borkdude

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 03, 2005, 05:00:50 pm »
Ik vind het een mooi artikel en volgens mij heeft die beste man wel gelijk dat uiteindelijk kleinschalig contact met christenen in een persoonlijke sfeer het meeste effect heeft. Wel is het belangrijk dat christenen niet alleen zo in de maatschappij vertegenwoordigd zijn, maar ook op hoger niveau is dat natuurlijk wel wenselijk (politiek, in de toppen van bedrijven etc).

Verder deed me "het verlangen naar krachtige christelijke leiders" denken aan het volk Israël dat per se een koning wilde omdat het niet genoeg had aan Gods beloften. Het kernpunt blijft dat vertrouwen op God niet mag worden ingeruild voor vertrouwen op mensen.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 23, 2005, 01:43:05 pm »
Als God vindt dat leiders een goede zaak zijn, dan komen die er vanzelf wel.  Wij dienen ons denk ik eerder druk maken over wat we doen met onze eigen gaven. We mogen best een beetje uitkijken voor de neiging onze eigen verantwoordelijkheid op anderen over te dragen.

Ik voel me ook lekkerder bij het idee van het gist in het brood, dan afhankelijk te zijn van een grote leider.

Maar als er iemand opstaat die begrijpt dat leiden dienen is, en het beter verwoordt dan wie dan ook, dan mag dat ook aanvaard worden, denk ik dan maar.

Leider associeert ook onprettig met eenheidsworst. Ik begin de laatste jaren de Christelijke diversiteit juist te waarderen. De wind, wie weet waarheen hij waait. Het is goed dat als je je ergens niet lekker voelt, er zat mogelijkheden zijn binnen de Christelijke familie waar je wellicht wel in thuis voelt.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

clifford Gilberto

• skippy'sfirst sambalesson
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 16, 2005, 04:34:51 pm »
Ik voel bij mijzelf geen verlangen naar krachtige leiders. Ik merk persoonlijk dat er lokaal behoefte is naar mensen die inspireren. Behoefte aan contact, aanwezig talent, steun, creativiteit en connecties met de buitenkerkelijke werkelijkheid.  

clifford
I was young and I needed the money