Auteur Topic: chakra's  (gelezen 8545 keer)

Iris

• Bekijk profiel
chakra's
« Gepost op: april 05, 2005, 02:20:52 pm »
In de oosterse geneeskunde gaat men uit van het bestaan van chakra's.
Ik heb het volgende stukje tekst even internet geplukt om uit te leggen wat een chakra precies is:

Chakra betekent in het sanskriet 'wiel' of 'schijf'. De chakra wordt ook wel omschreven als een wielvormige draaikolk waarin verschillende niveaus van bewustzijn elkaar kruisen of tegenkomen. Door de rotatie van de chakra's wordt energie aangetrokken en weer af gegeven, in een voortdurende energie-uitwisseling met de kosmos

Ik heb veel waardering voor de oosterse geneeskunst, maar ik vroeg mij af in hoeverre het strookt met de Bijbel en het Christendom. Met andere woorden: Is het zondig of onchristelijk om in het bestaan van chakra's te geloven? Hoe kijkt men over het algemeen tegen deze dingen aan in de kerk?

Iris

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #1 Gepost op: april 05, 2005, 02:22:23 pm »
het lijkt me vooral ingewikkeld. Ik snap er geen bal van.
Just B te W te Ee

Iris

• Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #2 Gepost op: april 05, 2005, 02:23:23 pm »
Interessant antwoord..... 8)7
« Laatst bewerkt op: april 05, 2005, 02:24:59 pm door Iris »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #3 Gepost op: april 05, 2005, 02:32:24 pm »
Is dit geheel ook bekend als de Ying Yang tekens?
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Iris

• Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #4 Gepost op: april 05, 2005, 02:33:18 pm »
Nee, dat is wat anders....

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #5 Gepost op: april 05, 2005, 02:34:57 pm »

quote:

Iris schreef op 05 april 2005 om 14:20:

Chakra betekent in het sanskriet 'wiel' of 'schijf'. De chakra wordt ook wel omschreven als een wielvormige draaikolk waarin verschillende niveaus van bewustzijn elkaar kruisen of tegenkomen. Door de rotatie van de chakra's wordt energie aangetrokken en weer af gegeven, in een voortdurende energie-uitwisseling met de kosmos

Ik heb veel waardering voor de oosterse geneeskunst, maar ik vroeg mij af in hoeverre het strookt met de Bijbel en het Christendom. Met andere woorden: Is het zondig of onchristelijk om in het bestaan van chakra's te geloven? Hoe kijkt men over het algemeen tegen deze dingen aan in de kerk?

Iris

Bij chakra's sta je zelf (je bewustzijn, jouw energieuitwisseling met de kosmos) centraal. Een ding wat je uit de bijbel níet leert is dat de mens centraal staat. Christus staat centraal.
Afgezien van de vraag of chakra's wel of geen onzin zijn, lijkt het principe achter chakra's op gespannen voet te staan met het christendom, waarvan je je afhankelijk weet van God door zijn genade.

Met andere woorden: als je van chakra's uitgaat zet je het werk van God als Persoon buitenspel. Als je beter wordt komt dat niet door Gods hand maar door energieuitwisseling etc.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2005, 02:44:33 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #6 Gepost op: april 05, 2005, 02:43:30 pm »
Iedere theorie heeft zijn ontsluitende waarde. Oftewel: iedere theorie laat waardevolle dingen zien. Theorieën die niet ergens gebaseerd zijn op waarnemingen werken en overtuigen niet.

Het lijkt me dat de theorie van de zeven chakra's religieuze dimensies heeft, die haaks staan op het christelijk geloof.

Tegelijk denk ik dat deze theorie je kan helpen om psychisch, emotioneel en lichamelijk evenwichtig mens te zijn. Het zou me niet verbazen als deze theorie gebaseerd is op waarnemingen van onze lichamelijkheid die niet onzinnig zijn.
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

TomVisser

• Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #7 Gepost op: april 05, 2005, 02:56:53 pm »
Chakra's zijn zeven energiepunten. Volgens het Hindoeisme kun je ook kijken hoe ver iemand gevorderd is op het spirituele pad, want bij ieder niveau past een chakra. Je scshijnt het te kunnen zien door de kleur van het aura op de plaats van het chakra. Volgens mij maakt acupunctuur ook gebreuk van chakra's. Meer weet ik er niet over uit mijn hoofd.
Ik vind het niet anti-christelijk, maar ook niet christelijk. Het is wel interessant, maar omdat Jezus er niets over heeft gezegd, denk ik niet dat het heel erg belangrijk is voor mij als christen.

Tom
Love is the true powerrr

lonneke

• Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #8 Gepost op: april 05, 2005, 03:40:45 pm »
Volgens de vier evangelieen heeft Jezus aan het kruis zeven woorden gesproken. De zeven kruiswoorden zijn elk verbonden met een van de zeven chakra's en laten zien, hoe Jezus zich stap voor stap losmaakte van zijn fysieke lichaam en daarbij elk van die zeven chakra's losmaakte van het fysieke lichaam. Daar komt bij dat hij in die zware uren toonde, dat hij de energie die van elk van die chakra's uitging, tot louter universele liefde had omgevormd. Zo overwon hij de materiegeest waaraan het lichaam gebonden was, en maakte hij het mogelijk dat ook zijn fysieke lichaam, als laatste mantel, door de dood heen verchristelijkt werd en tot opstandingslichaam kon worden omgevormd.

Eerste kruiswoord lucas 24> 34 stuitchakra
Tweede kruiswoord johannes 19> 26,27 sacrale chakra
Derde kruiswoord lucas 24> 43,44  chakra spijsvertering
Vierde kruiswoord johannes 19> 28,29 hartchakra
Vijfde kruiswoord mattheus 27> 45,46 keelchakra
Zesde kruiswoord lucas 23>46 voorhoofdchakra
Zevende kruiswoord johannes19>30 kruinchakra

Mij lijkt het een christelijke opdracht om net als Jezus de 7 kruiswoorden ook te doorstaan. Het was toch in navolging tot Christus?
« Laatst bewerkt op: april 05, 2005, 03:41:43 pm door lonneke »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #9 Gepost op: april 05, 2005, 03:51:53 pm »

quote:

lonneke schreef op 05 april 2005 om 15:40:
Volgens de vier evangelieen heeft Jezus aan het kruis zeven woorden gesproken. De zeven kruiswoorden zijn elk verbonden met een van de zeven chakra's en laten zien, hoe Jezus zich stap voor stap losmaakte van zijn fysieke lichaam en daarbij elk van die zeven chakra's losmaakte van het fysieke lichaam. Daar komt bij dat hij in die zware uren toonde, dat hij de energie die van elk van die chakra's uitging, tot louter universele liefde had omgevormd. Zo overwon hij de materiegeest waaraan het lichaam gebonden was, en maakte hij het mogelijk dat ook zijn fysieke lichaam, als laatste mantel, door de dood heen verchristelijkt werd en tot opstandingslichaam kon worden omgevormd.

Mij lijkt het een christelijke opdracht om net als Jezus de 7 kruiswoorden ook te doorstaan. Het was toch in navolging tot Christus?
Lonneke, kun je uitleggen wat al die chakra's inhouden? En ook waarom ze gekoppeld zijn aan bepaalde kruiswoorden?

bert

• Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #10 Gepost op: april 05, 2005, 04:26:49 pm »

quote:

lonneke schreef op 05 april 2005 om 15:40:

Lonneke, wat is jouw bron hiervoor? Hans Stolk?
Ik zag net in een andere thread staan dat het gegeven dat Jezus 7 boze geesten uit heeft gedreven bij Maria van Magdala (luc 8:3) (zijn vrouw?) ook op de 7 niveaus zou moeten slaan.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

lonneke

• Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #11 Gepost op: april 05, 2005, 10:31:05 pm »

quote:

Nunc schreef op 05 april 2005 om 15:51:
[...]

Lonneke, kun je uitleggen wat al die chakra's inhouden? En ook waarom ze gekoppeld zijn aan bepaalde kruiswoorden?

stuitchakra is verbonden met je aardekracht, materie. Opdracht is om het kwaad niet te verdringen of ervoor weg te vluchten maar om te leren ja te zeggen tegen het goede en nee te zeggen tegen het kwade. Dus je bewust worden van wat er in jezelf leeft. Wie dus niet echt geaard is blijft onbewust en onwetend. Christus zegt hier, Vader vergeef het hun, want zij weten niet wat ze doen.

sacrale chakra ligt boven de stuitchakra en wordt in verbinding gebracht met sexualiteit en gemeenschap. Maar het is een verwijzing naar de echte gemeenschap, en dat is de gemeenschap in de geest. Hier verwijst Christus naar Johannes die zijn zorg over Maria neemt, een teken van verbondenheid. Christus verbind hen voorgoed wanneer hij gaat  sterven.

miltchakra, chakra van de spijsvertering ligt boven de sacrale chakra, het gaat hier niet alleen om lichamelijke spijsvertering maar vooral hoe je je geestelijk voedsel verteerd.
Christus verwijst hier naar de moordenaar aan het kruis. Hij zegt, heden zult gij met mij in het paradijs zijn. Dit chakra van spijsvertering kan ons helpen om door onze levenservaringen tot inzicht te komen netzoals de moordenaar aan het kruis. Niet wat je fout doet is beslissend maar de lering die je eruit trekt, het inzicht dus. Met deze woorden word je teruggeworpen op jezelf, op jouw eigen leven. Wij blijven veel te veel steken in allerlei frustraties en schuldgevoelens.

hartchakra, jezus laat zien hoe vol zijn hart is van een brandend verlangen naar God de Vader. Mij dorst, hij dorst naar de liefde van de vader.

keelchakra is verbonden met het gesproken woord. Vader, vader waarom hebt gij mij verlaten? Hij weet hier zijn woorden om te vormen tot diepe dankbaarheid naar de Vader toe. Ondanks al het voorgaande lijden is er diepe verwondering en dankbaarheid. Wat wij ook in ons leven meemaken, wij mogen altijd met woorden spreken over God in volle verwondering en diepe dankbaarheid. Dat is de kunst, de liefde tot God, om dank u wel te kunnen zeggen.

voorhoofdchakra is verbonden met het innerlijk weten, en overgave. Christus zegt hier, Vader in uw handen beveel ik mijn geest. Jezus weet dat sterven niets anders is dan thuis komen bij zijn vader.

kruinchakra is verbonden met de éénwording met God. Een zijn in God. Hij verlaat het fysieke lichaam om plaats te nemen in een andere dimensie.

Mooi is wat Jezus tegen Petrus zei, " Wat ik doe, weet gij niet, maar later zult gij het verstaan"
Zo is het ook met dit soort dingen.

lonneke

• Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #12 Gepost op: april 05, 2005, 10:35:05 pm »

quote:

bert schreef op 05 april 2005 om 16:26:
[...]

Lonneke, wat is jouw bron hiervoor? Hans Stolk?
Ik zag net in een andere thread staan dat het gegeven dat Jezus 7 boze geesten uit heeft gedreven bij Maria van Magdala (luc 8:3) (zijn vrouw?) ook op de 7 niveaus zou moeten slaan.
Ja, je hebt 7 inwijdingen of niveaus die Christus doorlopen heeft. Ik heb ook inderdaad wel eens gehoord dat dit ook het geval was met Maria van Magdalena en dat de bijbel het symboliseert met 7 boze geesten. Eigenlijk zou je dan ook kunnen zeggen dat wij allemaal boze geesten met ons meedragen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #13 Gepost op: april 05, 2005, 11:35:18 pm »
Stichting Promise heeft hier een artikel over:

http://www.stichting-promise.nl/alternatieve/315.html

Het gaat over kleurentherapie.
Een stukje hieruit:

....

Chakra 's

De 7 aura's of niveaus van bewustzijn lopen door elkaar heen en zijn de buitenste uitstraling van het lichaam. Zij worden verenigd met het lichaam in 7 krachtentra's of CHAKRA 'S die zich in de wervelkolom bevinden. Iedere chakra trekt een overheersende kleurenstraling aan die noodzakelijk is voor het evenwicht van de totale persoon. Alle leven is energie met een trilling van verschillende frequentie, en zo heeft iedere trilling een corresponderende kleur

Zo is de bron van alle leven het licht. Deze oerenergie spreidt zich uit in de vorm van wit licht over alle chakra's die de stroom van levensenergie uitstralen op hun eigen kleur en bewustzijnsniveau. Dit licht is in principe kosmisch licht die de Hindoeïsme Prana noemen. Dus prana is de kosmische (geestelijke) energie die in het licht is en die door de (anatomisch niet aanwijsbare) chakra's wordt opgenomen en uitgestraald.
De Hindoefilosofie noemt die goddelijke levenskracht koendalini of slangenvuur, deze zou zich o.a. bevinden in de vorm van een opgerolde slang in de onderste chakra's, bij het staartbeen. Deze goddelijke oerkracht wordt ook wel gelijkgesteld aan de seksuele energie, die de basisdrijfkracht zou vormen van alle menselijke energie men noemt het kundalini kracht(!)
In de moderne psychologie wordt deze gedachte ook gebezigd door W. Reich, een leerling van Freud.

Deze seksuele energie zou alle hogere geestelijke vermogens van bewustzijn leiden.
Naast lichttherapie kan die prana-levenskracht ook opgenomen worden door andere occulte therapieen, die ook vaak in combinatie met chromotherapie geadviseerd worden zoals
(geestelijke) ademoefeningen van de Yoga, de zgn. prana-ademhaling, de yoga-asana's, dit zijn onnatuurlijke houdingen die de zgn. prana-ademhaling bevorderen (yogamudra), verder ascese en de seksyoga, de zgn. tantra-yoga.

Ziekteleer

De 7 chakra's zijn verbonden met kliersystemen en organen die het functioneren van de gezondheid bewaken
1 Zo regelt de onderste chakra de werking van de creatieve en voortplantingsfuncties, hierbij hoort de kleur rood.
De 2e chakra is gericht op de milt en beïnvloedt de spijsvertering- en stofwisselingsprocessen en zijn kleur is oranje.
Geel is de kleur van de 3e chakra de zonnevlecht die optreedt, bij het evenwicht met de bijnieren, alvleesklier en lever.
Groen is de kleur van het hart en 4e chakra; het reguleert de bloedsomloop.
Blauw is de kleur van de keel. Ziekten die iets te maken hebben met de keel, de schildklier worden via deze 5e chakra behandeld.
Indigo hoort bij de 6e chakra, die zich tussen de wenkbrauwen bevindt, deze staat in verbinding met het endocriene systeem.
Violet hoort bij de 7e chakra op de kruin van het hoofd en regelt de hypofyse.

......

Bijbelse bezwaren

Het mensbeeld in de kleurentherapie (en Oosterse religie) is onbijbels. Zij zien de mens primair gezond vanuit de relatie van geestelijke oerkrachten van waaruit de mens ontstaan zou zijn, en die de mens onderhouden in zijn gezondheid.
Deze geestelijke krachten zouden de fysische krachten zoals het licht gebruiken om de mens gezond te maken en te evolueren tot een beter en gezonder mens. De lichttherapie gebruikt de fysische prikkels van het licht om mensen te stimuleren zich open te stellen voor deze geestelijke krachten. De therapeuten benadrukken het belang van de geestelijke werkwijze.
Juist omdat bij de kleurentherapie het accent ligt op de geestelijke krachten en hun toegang tot de mens, is het goed nog eens vanuit het Woord te zoeken naar de Bijbelse waarheden

Geestelijke kracht

God schiep de mens naar Zijn Beeld, Hij formeerde de mens en blies de levensadem in zijn neus. Zo werd de mens een levend wezen (Gen. 2:7). Ook de wedergeboren mens is door God tot leven gewekt door de Heilige Geest en wordt door deze gelijkvormig gemaakt aan het beeld van Jezus Christus Rom. 8:11, 29.
Alleen God is de Gever en Instandhouder van alle leven (1 Tim. 4:10), een andere basisgedachte over het leven kan mensen alleen maar op een verkeerd spoor leiden in het zoeken naar ware gezondheid.

Als U werkelijk op zoek bent naar geestelijke kracht en een gezond fysisch leven, zoek het dan niet in de planeetgeesten van de kleurentherapie, maar laat de geestelijke kracht van Christus in U werken. Een Christen kent geen oerkracht of energie maar onze enige kracht is Jezus Christus

.....

CHRISTELIJKE KRACHTEN ZIJN: (zie in de bijbel: heiliging en waardige levenswandel, vullen met de Geest)

GEBEDEN: Jac. 5:16
HEILIGE GEEST: 1 Thes. 1:5, Luk. 4:14
EVANGELIE: 1 Cor. 1:18, ROM. 1:16
We hebben niet te maken met een wereld of planeetgeest, maar met Christus en de ganse volheid in HEM. Col. 1:19, 20.
De Heilige Geest is het die levend maakt Joh. 6:63, 1 Cor. 12:11, 2 Cor. 3:17, Gal. 5:16,1 Joh. 5:6.

De paden waarin de geest wandelt zijn niet:
de geestelijke meridianen, (geestelijke) aura's of chakra's maar de Paden van de Heer.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #14 Gepost op: april 05, 2005, 11:38:42 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 april 2005 om 23:35:

In de moderne psychologie wordt deze gedachte ook gebezigd door W. Reich, een leerling van Freud.

Ho ho! Freud was geen psycholoog, Reich is ook geen psycholoog. En deze gedachte vormt géén onderdeel van de moderne psychologie. Het schijnt dat die site niet goed is voorgelicht.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #15 Gepost op: april 05, 2005, 11:48:52 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 05 april 2005 om 23:38:

[...]

Ho ho! Freud was geen psycholoog, Reich is ook geen psycholoog. En deze gedachte vormt géén onderdeel van de moderne psychologie. Het schijnt dat die site niet goed is voorgelicht.

Deze gedachte waar ze het over hebben is dit:

quote:

Deze goddelijke oerkracht wordt ook wel gelijkgesteld aan de seksuele energie, die de basisdrijfkracht zou vormen van alle menselijke energie men noemt het kundalini kracht(!)
En: Deze seksuele energie zou alle hogere geestelijke vermogens van bewustzijn leiden.
Waar komt dit dan in voor? Freud vond het sexuele aspect toch ook de belangrijkste drijfveer?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #16 Gepost op: april 06, 2005, 12:02:11 am »
Ja, maar dat maakt Freud geen psycholoog, of waar het naar verwijst geen psychologie. Het staat natuurlijk altijd leuk om met bekende namen je idee op te sieren. Alleen slaat het in dit geval nergens op. Het is is geen psychologie, het is geen wetenschap (dat sowieso niet), het is niet direct christelijk...

Wat het wel is? Tjsa... New Age, daar kom je dit soort dingen veel tegen. En nee, die zijn niet meteen christelijk... :? En als je New Age zegt, zeg je parapsychologie en dan kom je vrijwel direct Carl Gustav Jung tegen (die van de Jung-codex van de Nag Hammadibibliotheek), die ene gnostische psycholoog die later zo gnostisch werd dat hij de wetenschap vaarwel zei en z'n eigen tak van psychologie begon.

Ik vraag me eigenlijk af waarom je dit soort dingen als christen nodig zou hebben? Is wat de Bijbel ons leert niet goed genoeg? Heb je niet genoeg aan Gods genade? Ik vraag het me werkelijk waar af waarom mensen bij andere religies en denkwijzen (vooral oosterse) shoppen. Wat 'mist' het christendom eigenlijk?
« Laatst bewerkt op: april 06, 2005, 12:05:50 am door Roodkapje »

lonneke

• Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #17 Gepost op: april 06, 2005, 12:15:22 am »

quote:

Roodkapje schreef op 06 april 2005 om 00:02:
Wat 'mist' het christendom eigenlijk?
waarom praten christenen zovaak over anderen i.p.v over zichzelf?

henk w

• Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #18 Gepost op: april 06, 2005, 10:08:33 am »
Hallo allemaal,

Wat mij opvalt is dat er selectief wordt omgegaan met zaken.
Chakra’s staan niet in de bijbel en moet je dus verre van blijven.
Mijns inziens is dat selectief lezen: er staat in de bijbel ook nergens dat je mensen mag genezen door er in te snijden. Met andere woorden: ziekenhuis operaties zijn onbijbels.

Als je daar tegenin wil brengen dat dat gebeurt om mensen beter te maken en dat dat ook in de bijbel staat, dan zou je hetzelfde criterium ook moeten gebruiken voor de chakra’s: daar waar het mensen kan genezen moet je er gebruik van maken.
De achterliggende gedachte (dat dat niet christelijk is) moet je dan laten varen, dat doe je bij operaties ook: de achtergrond is wetenschappelijk en dus ook niet christelijk.

Er wordt met 2 brillen gelezen.

Zelf heb ik een techniek ontdekt waarmee je pijn kunt bestrijden. Het heet Quantum Touch en er worden goede resultaten mee bereikt, ook door mij.
Het is niks spiritueels, het is gewoon een techniek die iedereen kan leren.
Het eerste wat je uit christelijke kring hoort is: staat niet in de bijbel, weet je zeker dat dit van de Heer komt.
Maar het staat er wel, Marcus 16:18. Mensen beter laten voelen door handoplegging.

Maar toch altijd weer die achterdocht.
Het zou mooi zijn als orthodox-christenen daar eens vanaf konden stappen.

Groet,
Henk
er zijn zoveel mensen die wachten op een wonder in plaats van er één te zijn

Johan V.

• Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #19 Gepost op: april 06, 2005, 10:27:35 am »

quote:

henk w schreef op 06 april 2005 om 10:08:
Hallo allemaal,

Wat mij opvalt is dat er selectief wordt omgegaan met zaken.
Chakra’s staan niet in de bijbel en moet je dus verre van blijven.
Mijns inziens is dat selectief lezen: er staat in de bijbel ook nergens dat je mensen mag genezen door er in te snijden. Met andere woorden: ziekenhuis operaties zijn onbijbels.

Als je daar tegenin wil brengen dat dat gebeurt om mensen beter te maken en dat dat ook in de bijbel staat, dan zou je hetzelfde criterium ook moeten gebruiken voor de chakra’s: daar waar het mensen kan genezen moet je er gebruik van maken.
De achterliggende gedachte (dat dat niet christelijk is) moet je dan laten varen, dat doe je bij operaties ook: de achtergrond is wetenschappelijk en dus ook niet christelijk.

Er wordt met 2 brillen gelezen.

Zelf heb ik een techniek ontdekt waarmee je pijn kunt bestrijden. Het heet Quantum Touch en er worden goede resultaten mee bereikt, ook door mij.
Het is niks spiritueels, het is gewoon een techniek die iedereen kan leren.
Het eerste wat je uit christelijke kring hoort is: staat niet in de bijbel, weet je zeker dat dit van de Heer komt.
Maar het staat er wel, Marcus 16:18. Mensen beter laten voelen door handoplegging.

Maar toch altijd weer die achterdocht.
Het zou mooi zijn als orthodox-christenen daar eens vanaf konden stappen.

Groet,
Henk

In veel gevallen van "alternatieve" of oosterse geneeswijzen gaat het om de energie stromen in je lichaam. Deze kunnen beinvloedt worden door handoplegging of aanraking, wel of niet vergezeld van Mantra's.

Dit lijkt in veel gevallen erg op de Christelijke handoplegging en al helemaal op het werk van Christus zelf, die bad tot de Vader voordat Hij iemand de handen oplegde en genas.

Toch is alles wat niet uit Christus en tot eer van God is op zijn minst dubieus. Juist door deze gelijkenis denk ik dat ook de vroegere kerkvaders die excessen zagen bij het uitdrijven van Geesten en gebedsgenezing daarom ook zo huiverig zijn geworden voor het werk van de Geest. Daardoor zijn we misschien te rationeel geworden in het kijken naar het werk van de Geest. Alles wat wij niet begrijpen wordt op één hoop gegooid met andere zaken die we niet begrijpen, maar wel weten dat deze niet uit God zijn.

Op de conferentie van Gods Geest is er gelukkig weer aandacht voor geweest; onze gebondenheid aan demonische krachten. Laten we hopen dat ook binnen de vrijgemaakte kerk weer de Gave van het herkennen van (demonische) geesten / bindingen in ere hersteld wordt.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

henk w

• Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #20 Gepost op: april 06, 2005, 11:03:47 am »
Hallo Johan,

Quantum touch staat los van welke religie dan ook.
Als ik mensen help, dan vraag ik altijd Gods hulp.

Het werkt.
Ik zou zeggen: kijk naar de vrucht.

(ik houd het kort, want het gaat wat off-topic).

groet,
Henk

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #21 Gepost op: april 06, 2005, 11:37:50 am »
Het lijkt me dat je twee dingen uit elkaar moet houden:
- een wereldbeeld en de bijbehorende omgang met ziekte: benader je ziekte vanuit een westers wereldbeeld en ga je de mens als biologisch-fysisch-chemisch mechanisme zien dat los van zijn geest staat en waarin je kunt gaan snijden, vergif kunt stoppen, waar je aan kunt sleutelen, en onderdelen kunt vervangen; of benader je mens en ziekte vanuit een oosters wereldbeeld dat meer holistisch is als een geheel van energieën, via beïnvloeding van buitenaf (via aanraking, spelden, licht) waarbij de integriteit van het lichaam gerespecteerd wordt
- het verschil tussen een vleselijke en een Geestelijke omgang (gestempeld door de Heilige Geest) met de mens en zijn ziekte

Het is niet bijvoorbaat duidelijk dat een westers wereldbeeld minder vleselijk en meer Geestelijk is dan een oosters wereldbeeld. Het westerse wereldbeeld is bijv. nogal gesloten en God-uitsluitend en laat weinig ruimte voor genezingswonderen.

Oftewel: als je zo'n theorie over chakra's beoordeelt, moet je wel onderscheiden tussen westerse koudwatervrees voor een oosterse mensvisie en vleselijke, niet-Geestelijke elementen van die theorie.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2005, 11:46:06 am door Hans B »
2 Kor 5,17

henk w

• Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #22 Gepost op: april 06, 2005, 11:40:24 am »
Hallo Hans,

je mag jezelf dan een studeerkamergeleerde noemen, ik vind het een zeer praktische indeling.

Helemaal mee eens.

Henk

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #23 Gepost op: april 06, 2005, 11:41:58 am »
Studeerkamers hebben ramen en deuren, zelfs telefoon en internet ;)
« Laatst bewerkt op: april 06, 2005, 11:43:46 am door Hans B »
2 Kor 5,17

TomVisser

• Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #24 Gepost op: april 06, 2005, 03:21:18 pm »

quote:

lonneke schreef op 06 april 2005 om 00:15:
[...]

waarom praten christenen zovaak over anderen i.p.v over zichzelf?

Waarom praten anderen zovaak over Christenen i.p.v. over zichzelf?  Waarschijnlijk om dezelfde reden. Zoals Jezus zei: we zien eerder de splinter in het oog van de ander dan de balk in ons eigen oog. Maar ik vind het wel boeiend wat je zegt over de chakra's. Ik zie er ook niets anti-Christelijks in, hoor. Het lijkt me een deel van de wetenschap.

Tom
Love is the true powerrr

Iris

• Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #25 Gepost op: april 07, 2005, 05:42:09 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 05 april 2005 om 14:34:

[...]

Bij chakra's sta je zelf (je bewustzijn, jouw energieuitwisseling met de kosmos) centraal. Een ding wat je uit de bijbel níet leert is dat de mens centraal staat. Christus staat centraal.
Afgezien van de vraag of chakra's wel of geen onzin zijn, lijkt het principe achter chakra's op gespannen voet te staan met het christendom, waarvan je je afhankelijk weet van God door zijn genade.

Met andere woorden: als je van chakra's uitgaat zet je het werk van God als Persoon buitenspel. Als je beter wordt komt dat niet door Gods hand maar door energieuitwisseling etc.

Maar vind je dan ook dat andere theorieën, wetenschappen, ideeën etc die met het menselijk lichaam en/of het menselijk bewustzijn te maken hebben onbijbels zijn?
Ik denk bijvoorbeeld aan de medische wetenschap of psychologie.
En hoe denk je dan over de beoefening van yoga waar ook het menselijk lichaam en het bewustzijn centraal staan?

Iris

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #26 Gepost op: april 07, 2005, 05:45:48 pm »

quote:

Iris schreef op 07 april 2005 om 17:42:
[...]

Maar vind je dan ook dat andere theorieën, wetenschappen, ideeën etc die met het menselijk lichaam en/of het menselijk bewustzijn te maken hebben onbijbels zijn?
Ik denk bijvoorbeeld aan de medische wetenschap of psychologie.
En hoe denk je dan over de beoefening van yoga waar ook het menselijk lichaam en het bewustzijn centraal staan?

Iris

Inderdaad, ik studeer psychologie, en bepaalde vormen van psychologie (met name de humanistische psychologie) zijn onbijbels in mijn ogen. Dan gaat het niet zozeer om het feit dat het bewustzijn centraal staat, maar de mens als individu staat in het middelpunt van het universum. Of, beter gezegd, wordt daar neergezet. Dat mensbeeld staat haaks op het mensbeeld dat de Bijbel ons wil leren.
Yoga vind ik daarom ook onbijbels, omdat de manier waarmee je met jezelf omgaat (jezelf als individu centraal stellen, in het middelpunt) niet in overeenstemming is met de in het middelpunt stellen van God, zoals de Bijbel ons leert.
Daarom is het als christen belangrijk om bijv. naar een christelijke therapeut te gaan, omdat de meeste conventionele psychologen een humanistisch mensbeeld, en dus een humanistische therapie gebruiken.

Iris

• Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #27 Gepost op: april 07, 2005, 06:07:33 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 07 april 2005 om 17:45:

[...]

Inderdaad, ik studeer psychologie, en bepaalde vormen van psychologie (met name de humanistische psychologie) zijn onbijbels in mijn ogen. Dan gaat het niet zozeer om het feit dat het bewustzijn centraal staat, maar de mens als individu staat in het middelpunt van het universum. Of, beter gezegd, wordt daar neergezet. Dat mensbeeld staat haaks op het mensbeeld dat de Bijbel ons wil leren.
Yoga vind ik daarom ook onbijbels, omdat de manier waarmee je met jezelf omgaat (jezelf als individu centraal stellen, in het middelpunt) niet in overeenstemming is met de in het middelpunt stellen van God, zoals de Bijbel ons leert.
Daarom is het als christen belangrijk om bijv. naar een christelijke therapeut te gaan, omdat de meeste conventionele psychologen een humanistisch mensbeeld, en dus een humanistische therapie gebruiken.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik moet je bekennen dat ik het een heel grijs gebied vind. Als ik bijvoorbeeld op vakantie ga om eens lekker uit te rusten, stel ik mijzelf ook centraal. Wanneer een mens naar de sportschool gaat om fit te worden stelt hij zichzelf ook centraal. Begrijp je?
Volgens mij is het niet de bedoeling dat de mens zichzelf als ego centraal stelt, maar dat is ook het laatste wat men doet in oosterse landen. Barmhartigheid en naastenliefde zijn daar ook een groot goed.

Iris

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #28 Gepost op: april 07, 2005, 06:10:40 pm »

quote:

Iris schreef op 07 april 2005 om 18:07:
[...]

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik moet je bekennen dat ik het een heel grijs gebied vind. Als ik bijvoorbeeld op vakantie ga om eens lekker uit te rusten, stel ik mijzelf ook centraal. Wanneer een mens naar de sportschool gaat om fit te worden stelt hij zichzelf ook centraal. Begrijp je?
Volgens mij is het niet de bedoeling dat de mens zichzelf als ego centraal stelt, maar dat is ook het laatste wat men doet in oosterse landen. Barmhartigheid en naastenliefde zijn daar ook een groot goed.

Iris

Klopt, maar barmhartigheid en naastenliefde staan daar niet centraal, dat is een bijkomstigheid. In het christendom staat dat wél centraal, evenals verootmoediging.
Op vakantie kun je genieten van de rust die God je geeft, in dat opzicht stel je jezelf niet centraal. En in de sportschool sporten om fit te worden doe je wel voor jezelf, maar meer voor God, aangezien je lichaam een tempel van de Heilige Geest is. Snap je wat ik bedoel?
En als je dus gaat yoga-en enzo, dan doe je dat dus niet. En daarom vind ik dát wel onbijbels, en op vakantie gaan en sporten bijvoorbeeld, niet (want daar dien je God mee).

Natuurlijk stelt men in oosterse land het ego niet centraal, dat is iets typisch westers. Maar wat men óók niet doet is God centraal stellen op de manier die de Bijbel ons voorschrijft. Het maakt niet zoveel uit wat je doet, als je God maar de unieke en eerste plaats in je leven geeft.

"Waar je hart is, daar zal je god zijn"

En ik ben een beetje bang dat je wanneer je met dat soort dingen bezig bent, God ergens op een zijspoor zet, want op het moment dat je met je chakra's of yoga (maar dat werkt ook met chakra's) bezig bent ben je dus niet met God bezig en heeft God niet die unieke eerste plek.
Dan denk ik dat een andere manier van bezig zijn waarin God wel een plek heeft de voorkeur geniet boven dit. Dat is een beetje mijn insteek.
« Laatst bewerkt op: april 07, 2005, 06:15:18 pm door Roodkapje »

Pulpeet

• Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #29 Gepost op: april 07, 2005, 07:24:18 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 07 april 2005 om 18:10:

[...]
[/nohtm
Op vakantie kun je genieten van de rust die God je geeft, in dat opzicht stel je jezelf niet centraal. En in de sportschool sporten om fit te worden doe je wel voor jezelf, maar meer voor God, aangezien je lichaam een tempel van de Heilige Geest is.
Komt op mij een beetje arbitrair over. Je kunt net zo goed stellen dat het ontsluiten van de chakra's tot Gods eer is, omdat Hij die mogelijkheid in de schepping gelegd heeft.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #30 Gepost op: april 07, 2005, 08:20:51 pm »
Dat kan, alleen eer je God niet op het moment dat je daarmee bezig bent. Terwijl je God wel dankbaar bent tijdens je vakantie. Dat komt doordat God niet is 'ingebouwd' in het hele verhaal omtrent chakra's.

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #31 Gepost op: april 07, 2005, 08:59:44 pm »
Ik heb voor dit topic eens wat op internet naar die chakra's gezocht en wat gelezen, en ik herken uit mijn eigen ervaring wel iets van de verschillende energie-centra.

Als je probeert om een open en evenwichtig mens te zijn moet je je niet alleen op je hoofd richten, maar ook op andere delen van je lichaam.

Ik besef dat het streven om een 'open en evenwichtig mens te zijn' een spiritueel doel kan zijn en daarom spannend is in religieuze, geestelijke zin. Tegelijk heeft het ook gewoon te maken met als schepsel en als lichamelijk wezen volledig functioneren.

Als theoloog werk ik wel met mijn hoofd.
Maar bijv. de derde chakra: als ik voor een groep sta, merk ik aan mijn stemgebruik (goed of niet goed) of ik ergens durf te gaan staan en open op de groep gericht ben of niet.
Of de zevende chakra: als ik mijn aandacht op mijn stuitje richt en vandaaruit gedacht rechtop ga staan, vul ik voor mijn besef mijn lichaam meer.
En dat je hart en gevoel voor anderen hebben bij elkaar horen, is ook een bijbelse notie. Bovendien gaat het in de bijbel als het over de mens gaat niet alleen over het hart, maar soms ook over de nieren naast het hart, als centrum van het menselijk wezen ('onderbuikgevoelens'?). Is het zo raar om hart en nieren te verbinden met twee van die zeven chakra's?
Of dat een evenwichtige omgang met seksualiteit van belang is (geen victoriaanse verdringing) zal ook niemand ontkennen.

Het lijkt mij dat aandacht voor die zeven chakra's je kan helpen om als hele mens evenwichtig en open te functioneren. Net zoals een psychologische theorie dat kan.

Dat kun je toch vanuit de overtuiging dat God je lichaam geschapen heeft, dat je niet maar een lichaam hebt maar een lichaam bent, prima benutten?
« Laatst bewerkt op: april 07, 2005, 09:02:26 pm door Hans B »
2 Kor 5,17

lonneke

• Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #32 Gepost op: april 07, 2005, 09:16:17 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 07 april 2005 om 20:20:
Dat kan, alleen eer je God niet op het moment dat je daarmee bezig bent. Terwijl je God wel dankbaar bent tijdens je vakantie. Dat komt doordat God niet is 'ingebouwd' in het hele verhaal omtrent chakra's.

Wat God wil is dat de mens bewust met zichzelf omgaat en als iemand er baat bij heeft om dat via chakra's te doen is dat helemaal niet erg.
Bewust worden van wie jezelf bent en wat je talenten zijn en je minpunten hoort ook bij de opdracht die God de mens geeft. En wat voor jou goed is kan voor een ander wel slecht zijn en andersom.

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #33 Gepost op: april 07, 2005, 09:25:44 pm »

quote:

lonneke schreef op 07 april 2005 om 21:16:En wat voor jou goed is kan voor een ander wel slecht zijn en andersom.

Dat klinkt mij wat te relativistisch en te weinig kritisch op het risico van vermenging met occulte dingen.
Het kan alleen goed zijn als het past bij hoe God ons geschapen heeft. Als het daarbij past, kan iemand zich er niet prettig bij voelen, maar kan het niet slecht zijn. Als aandacht voor die zeven chakra's werkelijk slecht is voor een schepsel van God, is er wel iets aan de hand.
2 Kor 5,17

lonneke

• Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #34 Gepost op: april 07, 2005, 10:17:45 pm »

quote:

Hans B schreef op 07 april 2005 om 21:25:
[...]

Dat klinkt mij wat te relativistisch en te weinig kritisch op het risico van vermenging met occulte dingen.
Het kan alleen goed zijn als het past bij hoe God ons geschapen heeft. Als het daarbij past, kan iemand zich er niet prettig bij voelen, maar kan het niet slecht zijn. Als aandacht voor die zeven chakra's werkelijk slecht is voor een schepsel van God, is er wel iets aan de hand.
Ok, daar geef ik je gelijk in. Zelf zie ik er niet het slechte van in.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
chakra's
« Reactie #35 Gepost op: april 19, 2005, 04:19:21 pm »
Ik las laatst ook eens een totaal andere benadering van de chakra's.
Ter overweging plaats ik die hier:

In plaats van over chakra's te spreken, kun je denken in de term psychische ontwikkelingsfase qua emotionele, affectieve, fysieke, spirituele en psychische groei.

Chakra 1 kun je dan zien als de psychische fase van het pasgeboren kind, van wie het bewustzijn vooral gericht is op overleven.
Als er in die fase van iemands leven iets is misgegaan, dan kan de psychische ontwikkeling/het bewustzijn tot ver in de volwassenheid primair daarop gericht blijven.
Signalen vanuit de buitenwereld zullen dan ook met enige kans vaak op die manier geïnterpreteerd worden.

En chakra 3 kun je bijvoorbeeld zien als de psychische fase van de peuter/kleuter, van wie het bewustzijn er vooral op gericht is te ontdekken waar zijn/haar macht en invloed nu eigenlijk begint en eindigt ten opzichte van de omgeving, met name de verzorgende of ouder.
Een fase die later overigens in iets andere vorm terugkomt tijdens de puberteit.
Indien de ontwikkeling in deze fase om wat voor reden dan ook niet helemaal goed doorleefd kan worden, dan zal zo'n persoon vaak reageren vanuit de behoefte om de eigen identiteit sterk af te bakenen. Om controle uit te oefenen: Wie heeft het hier voor het zeggen? Wie heeft er gelijk, wie ongelijk?

De fase van de volwassenheid gaat over verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en de ander, overgave, liefde, geven en nemen (chakra 4)

Enzovoort...

Overigens lopen de lessen uit al die fasen - op volwassen leeftijd - natuurlijk door elkaar.
Bovendien kan het best zijn dat iemand zich intellectueel goed ontwikkeld heeft in alle fasen, maar affectief ergens is blijven steken.
Dat zal dan de hoofdthematiek blijven in diens leven.

Het zijn eenvoudigweg psychologische wetten (of in een andere taal: spirituele wetten).

Ik heb dit niet zelf bedacht, maar ik vind het leuk denkvoer.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn