Hallo Liudger,
We hebben de discussie in een goede richting, lijkt mij.
quote: Even afgezien van wat mijn mening is, ik heb het idee dat de crux van de discussie zit in het feit dat de 'meerdere mogelijke paden' integraal onderdeel uitmaakt van jouw overtuigingen
............
En dan vind ik de tweede weg rechts het beste, en denk dat je er via de eerste links wellicht ook kan komen
Bij jou blijkbaar ook.
Ja, meerdere wegen leiden tot hetzelfde eindpunt, maar dat wil niet zeggen dat elke weg even snel is.
Het einddoel is bekend: hoe lang je erover doet is afhankelijk van hoe je je gedraagt.
Je kunt rechtstreeks van punt A naar punt B en je kunt van Groningen naar Leeuwarden via Maastricht. Uiteindelijk kom je er wel, maar het is wel een takke-eind om.
Als iedereen het redt, maar de één langer onderweg is dan de ander, op basis van de eigen verantwoordelijkheid voor je daden dan voldoet dat aan 2 criteria: het is rechtvaardig en liefdevol.
Iemand 1 kans geven en die persoon keihard (hel) afrekenen zonder kans op herstel, zou je met enige moeite rechtvaardig kunnen noemen, maar het liefdevolle kan ik toch echt niet zien.
Je eigen kind naar de hel laten gaan is een wel zeer merkwaardige vorm van liefde.
quote: En wat je zegt is, als de orthodoxie nou maar gewoon met mij kon praten alsof er meerdere paden mogelijk zijn, dan mogen ze verder geloven wat ze willen. Maar daarmee vraag je van hen het verlaten van een essentieel deel van hun overtuiging!
Klopt helemaal.
En dus is het aan mij om met mijn levenswandel en mijn gedachtengangen te laten zien dat het een mogelijkheid is, hetgeen ik verkondig.
Kijk, als mensen vanuit de bijbel willen leven en dat als leidraad nemen en geloven dat als ze dat niet doen, dat ze dan naar de hel gaan: prima.
Als dat jou verder helpt, doen. Laat je door mij niet op andere gedachten brengen.
Maar er zijn er ook genoeg die anders denken en bij de orthodoxie zich niet (meer) thuisvoelen.
Ik ken in mij omgeving genoeg mensen die afgeknapt zijn op de orthodox-christeljke leer, maar wel graag met mij erover praten en eens willen zien wat mijn gedachtengangen zijn.
quote: Nu wel even mijn mening over de ene waarheid: ik denk pertinent niet dat de ene mening de waarheid even goed benadert als de andere. De ene mening geeft een beter beeld van de waarheid dan de andere.
Ik denk dat de oprecht levende indianen de waarheid net zo goed benaderen als ik.
Ik denk ook dat de moordenaars de waarheid minder goed benaderen dan ik.
Ik weet niet of ik het in woorden helemaal precies kan uitdrukken, maar ik ga een poging doen:
Het is niet aan mij om een moordenaar als mens te veroordelen. Ik mag hem niet afschrijven. Wel mag ik natuurlijk hem in de gevangenis zetten om daarmee dingen duidelijk te maken.
Maar de gevangenis zou geen wraak moeten zijn, maar een middel tot correctie. In onze huidige maatschappij vinden we wraak/vergelding weer erg belangrijk, helaas.
Natuurlijk kan ik tegen de moordenaar zeggen dat hij niet goed bezig is. Ik kan alleen niet zeggen dat God hem wel naar de hel zal sturen.
Het is aan mij om te proberen de moordenaar de volgende keer links- in plaats van rechtsaf te laten slaan, omdat ik inderdaad vind dat die weg korter is.
Het is mijn taak om mensen te laten zien wat het betekent om die andere kant op te gaan.
Ik kan ook aangeven wat ik denk dat de gevolgen zijn (lange omweg, veel ellende voor hemzelf en anderen).
En als hij dat allemaal niet wil en als we dan met grote zekerheid kunnen zeggen dat hij de volgende keer weer gaat moorden: tja, dan zul je de anderen tegen hem in bescherming moeten nemen en hem misschien wel levenslang moeten opsluiten.
Dan moet je niet gaan zeggen: nou, we laten hem lopen en als hij dan weer iemand te grazen neemt, dan zal het wel karma zijn geweest. Onzin. (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat er geen karma zou zijn (is een andere discussie), maar alleen dat je karma niet als excuus zou moeten gebruiken om alles maar als onafwendbaar te zien).
Als ik naar Jezus kijk, kwam Hij de mensen niet vertellen dat ze ziek waren, Hij kwam genezing brengen.
Hij zei niet tegen Zacheus: jij bent een slechte gelovige. Nee, Hij zei: bij jou wil ik komen eten.
De weg van anderen niet veroordelen, hooguit de daden die ze op hun weg doen.
quote: En tenslotte, ik weet zeker dat er betere inzichten bestaan dan die van mij, ik zie ze alleen op dit moment nog niet, en hoop dat ze mij in de toekomst geopenbaard zullen worden.
Lees mijn stukjes, lees mijn stukjes!!!
quote: Respect is een mooi begrip, maar niet altijd even makkelijk toe te passen
Klopt, maar dat is allereerst het probleem van degene die het respect niet kan opbrengen, niet het probleem van degene die het respect niet krijgt.
Eén van de vergezichten is juist: respect hebben. Als je daar met een groep mensen bent die, vanuit verschillende kanten daar gekomen is, dan is het een heerlijke plek om te zijn.
Als je met indianen, boeddhisten en islamieten daar bent en je hebt onderling veel respect, dan is dat een heerlijke plek om te zijn.
Ik kan je aanraden om de "zijweg" respect niet over te slaan en door te rijden, hoe lastig en stijl de weg soms ook lijkt.
Je staat onder zeer deskundige leiding en als je de zijweg inslaat, dan kon wel eens blijken dat de weg veel minder lastig is dan je dacht.
Maar daar zul je nooit achter komen als je rechtdoor rijdt.
En dan zeg ik: kijk eens naar degene die die weg wel is gegaan en kijk eens wat die weg voor hem betekent.
Zeg niet vantevoren: hier heb ik een boek en daarin staat dat die weg niet goed is.
Op dat moment vraag ik van je: kijk eens naar die ander en wijs die weg niet bij voorbaat af.
Je kon wel eens hele mooie dingen missen.
quote: Als er toch discussie plaatsvindt, is het een kwestie van afweging: tegen eerlijkheid, tegen betrokkenheid. Het is een kunstvorm: harde dingen zacht zeggen
Je kunt hele liefdevolle dingen heel hard zeggen, daar is mijn optiek niks mis mee.
Maar doe het wel vanuit de liefde, niet vanuit eigengereidheid of disrespect.
Liefde kan heel goed inhouden dat je iemand heel hard aanpakt. Maar altijd met het oog op het belang van de ander.
Liefde is wat anders dan alles maar slikken en alles wat een ander doet maar goedvinden.
Het is niet tegen de moordenaar zeggen: nou, volgende keer niet weer doen, hoor.
Nee, je mag hem keihard confronteren met wat hij gedaan heeft. Maar wel met de achterliggende reden dat je hem op het rechte pad wilt krijgen. Om die moordenaar verder te helpen. Ook de moordenaar is een kind van God.
quote: en je zult vanzelf harder proberen die afweging zo zuiver mogelijk te maken.
Zo zuiver mogelijk is voor mij niet goed genoeg. Ik leg de lat hoog voor mezelf: ik wil zuivere afwegingen maken. Ik wil zuiver leven. Dat is mijn doel.
Lukt me dat nu nog niet, dan is er nog werk aan de winkel. Mooi werk!!
groet,
Henk