quote:
Je begint me te kennen

quote:
Temeer daar de gemiddelde westerse atheist onbewust nog in hoge mate door de Christelijke wortels van het Westen beinvloed is. Geef het een paar generaties ...
Anderszins, en misschien dat weg2 daarop doelt, is het zo dat je als moslim een heel begrippenpakhuis accepteert dat je in meer of minder gewijzigde mate ook als Christen nodig hebt. De overgang is dus minder groot.
Oh zeker, dat zie ik wel. Maar spreken over "de moslim" en "de ongelovige" zegt me weinig. En beweringen over wie beter af zou zijn, zonder zelfs maar een begin van argumenten, vind ik niet extreem zinvol. Ik heb met mijn, extreme, voorbeelden, willen laten zien dat je zonder die toelichting niet verder komt.
Los daarvan, hoewel ik onderschrijf dat buiten de grenzen van de Kerk elementen van waarheid en heiligheid te vinden zijn, deel ik de voorliefde van onze vorige paus voor het kussen van korans niet zo. In discussies tussen joden en moslims zie ik dat beiden qua geloof extreem dicht bij elkaar staan, en zich goed weten te verenigen in hun afkeer van het christelijk geloof. Logisch, want hoe kunnen zij de steen des aanstoots aanvaarden, Jezus, mensgeworden zoon van God, en één van de personenen van de drie-ene God? Hoe zouden zij de dwaasheid van het kruis verstaan?
Prachtig hoor, dat ze ook wormen en naarden hebben, natuurlijk, maar dat hebben humanisten zeker zoveel.