Auteur Topic: TV-film 16 en 20 april: THE PIANIST  (gelezen 1647 keer)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
TV-film 16 en 20 april: THE PIANIST
« Gepost op: april 12, 2005, 07:19:28 pm »
Volgende week wordt een gigantisch goed en ingrijpend oorlogsdrama uitgezonden, nl. The Pianist. Het gaat over een joodse pianist die in een Pools getto terechtkomt tijdens WOII. Hou er rekening mee dat er enkele keiharde en schokkende scenes inzitten. In de TV-gids geven ze de tip om het vooral niet op te nemen op video, want dan zet je de film misschien stil of spoel je hem door bij die scenes en hoe hard ze ook zijn, ze horen er wel bij voor de impact van de film en om het verhaal goed te kunnen volgen. Een beetje vreemd dat hij in de gids op min. leeftijd 12 is geklassificeerd, want ik zou er gelijk een 16 van maken.

Saillant detail is dat de regisseur, Roman Polanski, zelf als kind ontsnapt is uit het getto van Krakow. Voor hem was het maken van de film eigenlijk een soort therapie te noemen. Eerder was hij voor Schindler's list gevraagd, maar dat kwam toen te dichtbij, mede omdat het over hetzelfde getto ging als waar hij zelf had gezeten.

Uitzending: zaterdag 16 april op Nederland 3 om 22.35 en woensdag 20 april op Canvas (België 2) om 21.00

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 12, 2005, 09:40:53 pm »
jammer, gaat me niet lukken om die te zien, word me zaterdag beeetje te laat :(
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 13, 2005, 11:28:03 am »
Inderdaad een aanrader. :)
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 13, 2005, 11:57:29 am »
Indrukwekkende film!

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 13, 2005, 01:36:43 pm »
Ik heb hem gekeken toen hij net uit was op DVD maar er staat me niet zoveel meer van bij...
Erg schokkend vond ik hem iig niet anders had ik het nog geweten. Ik vond alleen dat hij op het eind als een nog al als een mietje over een muurtje klom, dat is het enige wat ik me nog herinner...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

TomVisser

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 14, 2005, 07:24:30 pm »
Dat is een superfilm! Die kan ik ook iedereen aanraden.  d:)b  d:)b

quote:

Joesoef schreef op 13 april 2005 om 13:36:
Erg schokkend vond ik hem iig niet anders had ik het nog geweten. Ik vond alleen dat hij op het eind als een nog al als een mietje over een muurtje klom, dat is het enige wat ik me nog herinner...
Misschien is "Cliffhanger" wat voor jou?  ;)
« Laatst bewerkt op: april 14, 2005, 07:25:05 pm door TomVisser »
Love is the true powerrr

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 16, 2005, 11:04:00 pm »
(Shalom Edith! . Mah nishma?  ;) )
Dank je voor de tip. Hoewel ik de film al eens eerder heb gezien, ga ik ook nu zeker kijken: een zeer goede en aangrijpende film! (En ik ben net op tijd, want de film is net begonnen).
« Laatst bewerkt op: april 16, 2005, 11:11:44 pm door Suighnap »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 17, 2005, 12:39:38 am »
Wat ik me wel afvraag is in hoeverre het uitzenden van zulke films bijdraagt aan het instandhouden van het anti-Duitse sentiment in Nederland, vlak voor de meidagen.

Het valt mij al jaren op, en zeker als kind merkte ik altijd hoezeer de anti-Duitse opmerkingen hun hoogtepunt hadden rond 4 en 5 mei.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 17, 2005, 12:34:20 pm »
Voor wie hem afgelopen keer niet kon zien en wel wil zien...

aanstaande woensdag (20-4) is hij om 21:00 te zien op Belgie 2
Pinkeltjefan

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 17, 2005, 02:22:39 pm »
kheb gisteren gekeken, en tis idd een erg goede film..

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 17, 2005, 03:55:08 pm »
Fijn dat jullie wat hebben aan de tip! Suighnap, b'seder, met jou ook alles goed? ;-)

quote:

Roodkapje schreef op 17 april 2005 om 00:39:
Wat ik me wel afvraag is in hoeverre het uitzenden van zulke films bijdraagt aan het instandhouden van het anti-Duitse sentiment in Nederland, vlak voor de meidagen.

Het valt mij al jaren op, en zeker als kind merkte ik altijd hoezeer de anti-Duitse opmerkingen hun hoogtepunt hadden rond 4 en 5 mei.
Jammer dat mensen het gelijk zo op de Duitsers betrekken. Het is (helaas) iets van alle tijden en culturen. Al is het gelukkig niet zover gekomen als met de holocaust, toch beschouw ik dingen als vernedering en mishandeling van Irakezen in de gevangenis door Amerikaanse soldaten als soortgelijke vervaging van sociale en morele wetten. Met zulke 'kleine' dingen begint het en als dan niemand op tijd aan de bel trekt, verwordt het tot een nieuwe holocaust (maar gelukkig werd er nu wél aan de bel getrokken). Ik hoop dat een film als deze eraan meehelpt om mensen in te laten zien dat ze zélf misschien ook wel een moreel niet zo nette keuze zouden maken in zulke omstandigheden (waarvan de meest voorkomende in Nederland was: de andere kant opkijken) en door de bewustwording hiervan kiezen ze nu misschien (hopelijk) iets anders als het er weer van zou komen. Eén film is daar echt niet voldoende voor, maar het is weer een stapje in de goede richting.