quote:
Roodkapje schreef op 21 april 2005 om 16:14:Ik vind biblicisme een vorm van tever doorschieten naar alleen de Bijbel. En de RK-kerk staat qua ontwikkeling niet stil. Veel van de kritiek uit de tijd van de Reformatie gaat niet meer op voor de RK-kerk van nu: Missen in gewoon Nederlands, verschillende bijbelvertalingen in het Nederlands). Als je dat graag wil kun je daar dus voor kiezen, maar vanuit een ander standpunt kan ik het me voorstellen dat vertalingen naar moderne talen ook ervoor zorgen dat de boodschap verandert overkomt.
Het latijn staat dicht bij het oud-grieks en dat leren om de bijbel te kunnen begrijpen is een andere insteek. Anders, maar niet per definitie fout. En het is niet waar dat leken geen bijbel mochten lezen, dat gebeurde namelijk best wel. Het probleem was meer dat de meeste leken niet
konden lezen. Dus kritiek als 'In die tijd was het namelijk zelfs verboden om de bijbel te lezen, en alles was ook nog eens in het latijn, zodat Gods woord een gesloten boek was.' is echt onzin. Het latijn van toen was het engels van nu. Mensen die konden lezen, beheersten vaak ook het latijn. Helaas vaak adelijke mensen, gewone mensen konden niet lezen. Maar dat is niet zozeer de schuld van de RK-kerk dat die situatie er was.
Apart dat toen plotseling de bijbel werd vertaald vanuit het Latijn. Dat was toch eigenlijk onnodig. Als je trouwens Latijn kende, mocht je toch ook de bijbel niet lezen. Iig was je totaal afhankelijk van de geestelijke elite in de kerk.
quote:
Dat is jouw mening, die je verpakt als een waarheid. Dat is jouw manier van kijken en jouw uitleg, niet een absolute, algemeen geldende waarheid. Ik ben het inhoudelijk met je eens hoor, maar je kunt niet zeggen dat jouw mening de 'goede' is, en hun mening dus 'fout'. Alleen God weet alles, wij niet.
Je leest niet goed. Ik zeg niet dat mijn 'mening' de waarheid is. Je bent het met me eens inhoudelijk zeg je. OK. Hoe breng je dan het evangelie naar anderen? Dat jij de mening die jij het beste vind hebt gekozen. Want je hebt nu eenmaal een gekleurde bril door ..... etc etc....
Ik ben van mening dat
de Heilige Geest ons kan duidelijk meken wat het Woord wil zeggen.
Dat is de enige bril waardoor ik (probeer) te kijken. En dat jij nog allerlei dingen/boeken/geschriften naast de bijbel nodig hebt van mensen uit de geschiedenis en weet ik al niet wat, daar kan ik niets aan doen. Ik lees ook wel eens iets over een onderwerp. Maar dan van mensen die vaak GEEN theologie hebben gestudeerd, maar ook in de bijbel lezen en wat willen doorgeven van wat ze hebben ontdekt hieruit, aan anderen.
En dan kijk ik of ik, deze dingen kan terugvinden.
Ik begrijp dat jij dat wel te ver doorgeschoten vindt.

Jij brengt dus allerlei ideeen
in in de bijbelse boodschap? Je 'bril'.
Absolute waarheid in de bijbel bestaat niet? Leg me dat maar eens uit.
quote:
Dat is (weer) jouw (gekleurde) kijk op de zaken. Er zijn ook mensen die daar anders tegen aankijken en een ander begripskader hebben dan jij. Daarom is het hoogmoedig en zelfs arrogant te noemen als je andere meningen zo neersabelt terwijl jij weinig weet van hoe katholieken dat zelf ervaren, of hoe dat hun geloofsleven bepaalt.
In de katholieke kerk zijn veel broeders en zusters, in elke kerk zijn er fouten in de leer, ook bij ons.
Ik zeg nergens dat er geen broeders en zusters in de RK-kerk zijn.
quote:
Dus laten we dan niet hoogmoedig worden, en hun leer verketteren, alsof wij het allemaal zo goed weten. In de door jou zo geroemde Reformatie wisten de protestanten zo zeker dat alleen zij goed bezig waren dat ze katholieken over kling joegen, want zo had God het immers gewild.

Wie schiet hier nu door?

Ik roem de Reformatie op de punten die weer belangrijk werden., Jij legt mij nu in de mond dat het goed was dat uit naam van de Reformatie katholieken over de kling werden gejaagd. Ik had je wat hoger in geschat.
Ik zeg zelfs dat de Reformatie niet ver genoeg ging. Dus in die zin niet zo geroemd. Maar wel in die tijd heel bijzonder. Wat mensen er dan van maken, is punt twee. Er waren heel wat mensen die werdem protestant omdat ze toevallig in het gebied woonden van een protestants vorst. Met geloof had dat natuurlijk niets te maken. Misschien kun je het zo zeggen: de Hervorming was Gods werk. Hoe dit allemaal verder ging was vaak mensen werk.
In de naam van God is er heel wat ellende gebeurd. Daar wil ik me van distantieren.
quote:
"wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle."
Sorry Roodkapje, ik vindt je hier eigenlijk vervelend aanvallend op een totaal onnodige manier.
Dit hoe jij dat dan ziet, kan ik net zo goed JOUW waarheid noemen: Dat ieder gekleurd kijkt en helaas wij arme mensen kunnen dus maar hopen dat we door onze gekleurde brillen in de bijbel lezend, ooit nog eens ontdekken wat God van ons vraagt.
Eigenlijk weet je dat dan nooit, want het is alleen in onze beleving zus en zo.
Dat is wel heel treurig.
Dit idee van jou dring je nu iedereen op? Je dwingt mij te zeggen dat ik een bril op heb zelfs. Dat kan natuurlijk ook zo maar hoogmoed worden (om even te laten zien hoe makkelijk je dit soort woorden op een ander kunt plakken) . Dat jij het het beste weet dat we
allemaal een bril ophebben. Ik ben het er niet mee eens.
Misschien moeten we dan eens allemaal de bril eens proberen af te zetten. Dan kan God tot ons spreken en heel belangrijk, doorslaggevend is wat de Bijbel ons dan zegt.