Auteur Topic: Mentor bij evangelisatiewerk  (gelezen 1106 keer)

DV1954

• Bekijk profiel
Mentor bij evangelisatiewerk
« Gepost op: april 21, 2005, 06:10:24 pm »
ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met mentorschap in evangelisatiewerk.

Wat houdt het mentorschap in?
Welke status geef je aan de mentor en zijn pupil?
Werkt mentorschap?
Aan welke voorwaarden moet de mentor voldoen?
Aan welke voorwaarden moet de pupil voldoen?
Wat zijn de valkuilen bij mentorschap?
Hoe start je met mentorschap?

Mischien heb je ook wel op andere aandachtgebieden tips.
Jezus gaf ons aandacht laten wij die aandacht uitdelen

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 21, 2005, 11:10:44 pm »
Volgens mij hebben de meeste christenen daar ervaring mee: als ik vraag hoe het met mn kerkbank-buurvrouws bovenbuurvrouw gaat na hun laatste gesprek, ben ik al involved. Toch?
Als je evangelisatiewerk wilt organiseren als een soort 'project' in plaats van een natuurlijk uitvloeisel van je christen-zijn richting je collega's, kan je waarschijnlijk het beste gewoon informeren wat het werk van een mentor überhaupt is, ongeacht vakgebied. Praat dan inderdaad maar over grafieken, stijgende lijnen, opbrengst, effectiviteit en zo.

Jos

ps. klinkt wat scherp misschien - ik stuntel ook maar het leven door op dit gebied, maar ben er wel van overtuigd dat evangelisatie niet alleen tijdens een project beoefend mag worden...

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 21, 2005, 11:24:55 pm »
Tsja, grafieken, stijgende lijnen..., vanuit mijn vakgebied weet ik enigzins wat af van coaching en counseling. Een mentoraat valt daar ook onder en dergelijke termen ben ik nooit tegen gekomen. Ik sluit me aan bij JsSmt dat je beter kan informeren naar wat mentoraat eigenlijk is en hoe je dat moet doen en pas het pas daarna toe op evangelisatiewerk.

Wat is de reden om mentoraat tijdens een evangelisatieproject te willen?
(Ik ben het overigens weer met JsSmt eens dat evangelisatie niet iets is voor alleen projecten, maar daar schiet je nu denk ik niet zoveel mee op)

NB: Je stelt zeer goede vragen met betrekking tot mentorschap. Ik denk alleen dat de meeste mensen daar niet aan zullen kunnen en doen. Misschien is het beter om je eerst af te vragen 'wat verwacht ik zelf van iemand die mij mentort' en zoek dan iemand die dat kan bieden.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

DV1954

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 23, 2005, 07:25:24 am »
Laat ik één en ander wat duidelijker stelen.

Wij zijn in onze gemeente actief met evangelisatiewerk in de vorm van het aanbieden van cursussen. Eerst de Alphacursus dan een vervolgcursus daar zijn cursisten plm. twee jaar mee bezig. Tijdens die twee jaar willen we cursisten meer bieden dan alleen maar informatie. We willen ze ook begeleiding geven. We willen ze door middel van begeleiding laten ingroeien in het dicipelschap van Gods koninkrijk en actief gemeentelid. Hiervoor willen we mensen vanuit de gemeente de taak geven om voor die begeleiding zorg te dragen. In mijn gezichtveld zou je deze personen dan best mentors kunnen noemen. Het systeem wat we nu gebruiken van alleen cursusaanbod biedt te weinig zorg voor de cursist. De mentor is dus niet gekoppeld aan een cursus maar aan één of meerdere cursisten. Dit gedeelte van ons evangelisatiewerk is dus inderdaad projectgericht. Sommige mensen hebben dat nodig is dat een probleem?
Jezus gaf ons aandacht laten wij die aandacht uitdelen