Auteur Topic: bruiloft van 2 vrouwen  (gelezen 2411 keer)

Rex

• Bekijk profiel
bruiloft van 2 vrouwen
« Gepost op: april 23, 2005, 08:25:31 am »
We zijn uitgenodigd voor een bruiloft van 2 vrouwen.
Wel of niet naar toegaan?

DV1954

• Bekijk profiel
bruiloft van 2 vrouwen
« Reactie #1 Gepost op: april 23, 2005, 08:42:16 am »
Het maakt natuurlijk uit hoe goed je die vrouwen kent en wat het doel is van de uitnodiging. Wanneer het goede kennissen zijn en wanneer het gepast zou zijn om te gaan wanneer het om een man-vrouw huwelijk zou gaan is er volgens mij niets mis mee om dit huwelijk bij te wonen. Het wil natuurlijk niet zeggen dat je het er mee eens bent. Jezus ging in het huis van een tollenaar maar had ook een boodschap voor hem. Deze instelling is hierbij volgens mij ook de beste.
Jezus gaf ons aandacht laten wij die aandacht uitdelen

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
bruiloft van 2 vrouwen
« Reactie #2 Gepost op: april 23, 2005, 09:45:22 am »
Ken je ze alletwee goed en hoe ga je dan met ze om?
Stem je met hun relatie in als je naar hun trouwerij gaat? Dat moet je jezelf afvragen. Ik ken bijv. iemand die eens vertelde naar een troiuwerij te zijn geweest van een familielid die hertrouwde na een scheiding.
Hij was op bijbelse gronden hier niet mee eens. En heeft hen dus bewust niet gefeliciteerd, de hand geschud.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
bruiloft van 2 vrouwen
« Reactie #3 Gepost op: april 23, 2005, 10:48:00 am »
Als je het er niet mee eens bent moet je niet gaan. Een bruiloft is een blijde gebeurtenis en ik denk niet dat ze het zullen waarderen als je daar een beetje mokkend gaat zitten of zoals P&A als voorbeeld geeft, je zelfs afstandelijk houden van het gele gebeuren. Dan kan je net zo goed niet gaan.
Eenheid in verscheidenheid

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
bruiloft van 2 vrouwen
« Reactie #4 Gepost op: april 23, 2005, 10:59:34 am »
Ben het met Murdoc eens. Ik zou niet naar zo'n bruiloft gaan, omdat ik vind dat het huwelijk iets voor alleen man en vrouw is, noch zou ik na een bruiloft gaan van een stel dat een 'moetje' heeft zonder daar tijdens de inzegening in de kerk een openlijke schuldbelijdenis voor uit te spreken (dat gebeurt tegenwoordig niet meer, wat ik een zeer kwalijke zaak vind).
« Laatst bewerkt op: april 23, 2005, 11:09:40 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
bruiloft van 2 vrouwen
« Reactie #5 Gepost op: april 23, 2005, 11:56:37 am »

quote:

Murdoc schreef op 23 april 2005 om 10:48:
Als je het er niet mee eens bent moet je niet gaan. Een bruiloft is een blijde gebeurtenis en ik denk niet dat ze het zullen waarderen als je daar een beetje mokkend gaat zitten of zoals P&A als voorbeeld geeft, je zelfs afstandelijk houden van het gele gebeuren. Dan kan je net zo goed niet gaan.

Ik gaf een voorbeeld hoe een ander daarmee omging. Toen ging het denk ik om een broer.
Dat is heel dichtbij en ga je misschien wel heen. Maar hertrouwen na echtscheiding vind ik ook nog wel veel minder ver gaan dan 2 vrouwen die samen trouwen.
Ik zou persoonlijk niet gaan.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
bruiloft van 2 vrouwen
« Reactie #6 Gepost op: april 23, 2005, 12:23:13 pm »
Dan nog, dan is het des te respectlozer dan je wel naar de bruiloft gaat maar ze niet feliciteert. OF zet je er overheen en accepteer dat ze dit hebben gekozen en wens ze alle geluk toe, OF keur het af en ga niet. Van dat soort halfslachtige compromissen wordt niemand blij.

Edit: gaat het hier nu om een kerkelijk of om een burgelijk huwelijk? Belangrijk detail.
« Laatst bewerkt op: april 23, 2005, 12:26:45 pm door Murdoc »
Eenheid in verscheidenheid

lonneke

• Bekijk profiel
bruiloft van 2 vrouwen
« Reactie #7 Gepost op: april 23, 2005, 12:33:21 pm »
Jullie zijn allemaal mooie vrienden hoor. Jullie komen dus op mijn feestje als ik aan jullie voorwaarden moet voldoen? Nou, dat vind ik nogal wat. Eigenlijk zijn jullie dus geen echte vrienden als ik jullie als vrienden uit zou nodigen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
bruiloft van 2 vrouwen
« Reactie #8 Gepost op: april 23, 2005, 12:37:17 pm »
God is mijn allerbeste 'vriend' en heeft dus altijd voorrang. Mijn menselijke vrienden weten dat als het eropaankomt God altijd voorrang heeft. :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

cyber

• Bekijk profiel
bruiloft van 2 vrouwen
« Reactie #9 Gepost op: april 23, 2005, 03:03:42 pm »
Ik ben het erniet mee eens, 2 vrouwen die gaan trouwen, maar ik zou erwel
heen gaan en ze geluk wensen.

Net zo als ik naar een trouwerij zal gaan van een stel, man-vrouw,
 dat ook ongelovig is.

dingo

• Bekijk profiel
bruiloft van 2 vrouwen
« Reactie #10 Gepost op: april 23, 2005, 06:33:11 pm »
Gewoon gaan! Je kunt er best je mening over hebben zonder het bruidspaar voor het hoofd te stoten. Niet gaan zal vertaald worden als niet echt in ons geinteresseerd, hoeveel interesse zullen ze dan voor jou (en je blijde boodschap) hebben? De Joden een Jood, de Grieken een Griek zijn! Er wordt toch niet aan vreemde goden geofferd vlees gegeten neem ik aan? ;)

DV1954

• Bekijk profiel
bruiloft van 2 vrouwen
« Reactie #11 Gepost op: april 23, 2005, 06:56:46 pm »

quote:

dingo schreef op 23 april 2005 om 18:33:
Gewoon gaan! Je kunt er best je mening over hebben zonder het bruidspaar voor het hoofd te stoten. Niet gaan zal vertaald worden als niet echt in ons geinteresseerd, hoeveel interesse zullen ze dan voor jou (en je blijde boodschap) hebben? De Joden een Jood, de Grieken een Griek zijn! Er wordt toch niet aan vreemde goden geofferd vlees gegeten neem ik aan? ;)
Als ik Paulus lees is dat niet eens verboden. Alleen wanneer iemand het specifiek zegt en er dus moeite mee heeft.
Jezus gaf ons aandacht laten wij die aandacht uitdelen

Zijnkind

• Bekijk profiel
bruiloft van 2 vrouwen
« Reactie #12 Gepost op: april 23, 2005, 08:17:28 pm »
Als openbare schuldbelijdenis een moeten wordt, dan kan de hele gemeente wel aan het opbiechten. Dit alleen verlangen van zichtbare overtredingen is m.i. zeer hypocriet.
edit:ik zag pas na het verzenden dat Dingo ook al zoiets gepost heeft.

Wat de openingsvraag betreft; Ik zelf liep ook een tijdje met die vraag voor het geval mijn homo collega zou trouwen met zijn vriend. (Dat doet hij niet trouwens.) Ik zou wel gegaan zijn. Omdat ik hem goed ken en omdat hij best wel weet hoe ik erover denk. Daar hebben we in t verleden over gesproken en hij heeft duidelijk gemaakt daar niets mee te kunnen/willen. Dat is zijn keus. Hij weet dat ik het er niet mee eens ben ...das genoeg. Eigenlijk heb ik meer moeite met dat hij niet gelooft dan dat ie samenleeft met iemand van hetzelfde geslacht. Door niet te gaan zou ik mijn mogelijkheden om hem nog te bereiken alleen maar verder in perken.
« Laatst bewerkt op: april 23, 2005, 08:18:49 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

lonneke

• Bekijk profiel
bruiloft van 2 vrouwen
« Reactie #13 Gepost op: april 24, 2005, 06:53:46 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 23 april 2005 om 12:37:
God is mijn allerbeste 'vriend' en heeft dus altijd voorrang. Mijn menselijke vrienden weten dat als het eropaankomt God altijd voorrang heeft. :)

God zegt: Heb Mij lief en " daaraan gelijk" uw naaste als uwzelf.
Voor mij zijn mensen netzo belangrijk als God. Dus God is niet belangrijker evenmin dat mensen belangrijker zijn dan God.

Zijnkind

• Bekijk profiel
bruiloft van 2 vrouwen
« Reactie #14 Gepost op: april 24, 2005, 10:44:47 pm »

quote:

vdweelepj schreef op 23 april 2005 om 08:25:
We zijn uitgenodigd voor een bruiloft van 2 vrouwen.
Wel of niet naar toegaan?

Ben je er al uit?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Liudger

• Bekijk profiel
bruiloft van 2 vrouwen
« Reactie #15 Gepost op: april 25, 2005, 02:08:57 pm »
Wat je ook van homofilie vindt, vanuit een Christelijk oogpunt lijkt me een liefdevolle, monogame en langdurige relatie te verkiezen boven 1 die dat niet is.  Ik zou ze dus ook zeker willen feliciteren, en heb er geen moeite mee op hun feestje te komen. Ik vind het echter niet hetzelfde als een huwelijk en zou niet naar een kerkelijke inzegening gaan die het als zodanig betitelt.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Rex

• Bekijk profiel
bruiloft van 2 vrouwen
« Reactie #16 Gepost op: april 25, 2005, 10:59:40 pm »
Bijna, ik ben wel wat wijzer geworden.Eerst dacht ik we gaan niet, omdat we als christenen op bijbelse gronden niet achter dit huwlijk kunnen staan. (Het zijn 2 vrouwen die niet in de kerk trouwen en ook niet geloven) Maar is het zondiger als een huwlijk van man/vrouw dat niet kerkelijk ingezegend is? Die ga ik ook gewoon feliciteren. En ik denk als we niet zouden gaan , lijkt het of wij christenen "beter"' zijn. Ik heb elke dag genoeg aan mijn eigen kwaad. Wie ben ik om hen te veroordelen. En wat voor beeld krijgen ze van ons door niet te gaan? Positief beeld? Zullen ze nieuwsgierig worden en gaan vragen of ze onze bijbel mogen gebruiken. Misschien vind er wel een goed gesprek plaats op het feest en mag ik van Hem getuigen!
Vertel het aan de mensen dat jezus leeft!

lonneke

• Bekijk profiel
bruiloft van 2 vrouwen
« Reactie #17 Gepost op: april 26, 2005, 09:55:05 am »

quote:

Rex schreef op 25 april 2005 om 22:59:
Bijna, ik ben wel wat wijzer geworden.Eerst dacht ik we gaan niet, omdat we als christenen op bijbelse gronden niet achter dit huwlijk kunnen staan. (Het zijn 2 vrouwen die niet in de kerk trouwen en ook niet geloven) Maar is het zondiger als een huwlijk van man/vrouw dat niet kerkelijk ingezegend is? Die ga ik ook gewoon feliciteren. En ik denk als we niet zouden gaan , lijkt het of wij christenen "beter"' zijn. Ik heb elke dag genoeg aan mijn eigen kwaad. Wie ben ik om hen te veroordelen. En wat voor beeld krijgen ze van ons door niet te gaan? Positief beeld? Zullen ze nieuwsgierig worden en gaan vragen of ze onze bijbel mogen gebruiken. Misschien vind er wel een goed gesprek plaats op het feest en mag ik van Hem getuigen!
Vertel het aan de mensen dat jezus leeft!

Ik vind dat je het heel positief benaderd. Je weet immers ook nooit of deze mensen ooit tot geloof mogen komen. En hoe kijken ze dan op jou terug ( als christen )
Het doet me denken aan dat wij vroeger een buurman hadden die z'n kinderen verbood met ons ( we waren net zo oud als zijn kinderen ) te spelen omdat wij niet geloofde. Deze man was Gereformeerd Vrijgemaakt. Zo'n 20 jaar later ben ik dat ook geworden maar ik ben dit nooit vergeten.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
bruiloft van 2 vrouwen
« Reactie #18 Gepost op: april 26, 2005, 10:19:55 am »
Roodkapje: ook geen verjaardagen? Jij past je dus nooit aan aan cultuur, zoals Paulus dat deed? Je doet me denken aan een Jehova's getuige... Maar goed, als jij denkt dat God dat van je vraagt. Ik vind het trouwens wel knap dat je dat allemaal volhoudt.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
bruiloft van 2 vrouwen
« Reactie #19 Gepost op: april 26, 2005, 04:05:37 pm »
Modbreak:
Berichten die hier off-topic gingen n.a.v. een post van Roodkapje waarin ze stelde ook niet naar een bruiloft te gaan waar het stel 'moet' trouwen maar hierover geen openbare schuldbelijdenis heeft afgelegd, verplaatst naar een nieuw topic Openbare schuldbelijdenis (afgesplitste discussie) waar men over de noodzaak van openbare schuldbelijdenis ja dan nee, verder kan discussieren.
Hier nu on-topic verder over het wel of niet gaan naar een huwelijk tussen twee vrouwen