quote:
Murdoc schreef op 23 april 2005 om 18:13:Wat is voor jou belangrijker? Naast je ligt een ernstig gewonde man. Je hebt een verbandtrommel + mobiel en je hebt een Bijbel. Met de verbandtrommel zou je hem kunnen verbinden waarna je 112 kan bellen en zo zijn leven (waarschijnlijk) redt. Of je gebruikt de Bijbel om daarmee voor hem te bidden en hem te bekeren of welke andere manier dan ook, je zijn ziel redt. Allebei kan dus niet.
Wat kies je en wat zijn je redenen?
Vade retro, Murdocas

" class="smiley" /> ! Je probeert ons simpele gelovigen in de war te brengen.
Het is uiteindelijk aan hemzelf om zijn ziel te redden - over mijn vermogen daartoe kan nooit zekerheid bestaan. Kan wel naderhand voor hem bidden, ook al is er geen direct contact. Bovendien, zijn leven redden geeft hem nog talloze andere kansen om tot bekering te komen. Dus ik denk dat ik maar naar de verbanddoos grijp.
In de denkbeeldige situatie waarin het honderd procent zeker is dat ik zijn ziel zou redden of zijn leven maar niet beiden, en in geval van zijn leven dat er zekerheid zou zijn dat zijn ziel nooit gered zou worden, zou ik denk ik kiezen voor zijn ziel. Zoals ik al zei, een dergelijke situatie kan niet voorkomen, alleen al omdat dat de vrije wil van de gewonde zou ontkennen.