Auteur Topic: Heeft streven naar eenheid nog wel zin?  (gelezen 7764 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Heeft streven naar eenheid nog wel zin?
« Gepost op: maart 01, 2003, 09:00:35 pm »
Als we discussies in de Gereformeerde Gezindte volgen, kun je je afvragen of het nog wel zin heeft om te streven naar eenheid. Op deze aarde worden we het toch niet met elkaar eens. Zouden we maar niet beter kunnen stoppen met discussiëren, de verdeeldheid maar accepteren en ons meer richten op het brengen van het evangelie aan al die mensen die Christus niet kennen?
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 01, 2003, 09:37:39 pm »
Helemaal mee eens. Handen in elkaar. De velden zijn wit om te oogsten.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 01, 2003, 10:49:07 pm »

quote:

op 01 Mar 2003 21:37:39 schreef Wilhelmina:
 De velden zijn wit om te oogsten.

Dit doet mij direct denken aan Psalm 126 in de Huub Oosterhuis-vertaling:

Als  God ons thuisbrengt
uit onze ballingschap-
dat zal een droom zijn

Wij zullen zingen
lachen, gelukkig zijn
Dan zegt de wereld:
"Hun God doet wonderen"
Ja, Gij doet wonderen!
God in ons midden
Gij, onze vreugde

Breng ons dan thuis,
keer ons leven
zoals rivieren
in de woestijn
die, als de regen valt,
op nieuw gaan stromen

Wie zaait in droefheid
zal oogsten in vreugde
Een mens gaat zijn weg
en zaait onder tranen
Zingende keert hij
terug met zijn schoven

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 01, 2003, 11:05:34 pm »
Het klinkt mij wat te makkelijk allemaal. Je geeft een heel negatief beeld van discussie als middel om tot eenheid te komen. Alsof het alleen maar negatieve energie is. Bovendien: is het streven naar eenheid niet net zo goed een opdracht als evangelisatie? Wat mij betreft: het één doen, en het ander niet nalaten.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 01, 2003, 11:10:52 pm »

quote:

op 01 Mar 2003 23:05:34 schreef Peter:
Het klinkt mij wat te makkelijk allemaal. Je geeft een heel negatief beeld van discussie als middel om tot eenheid te komen. Alsof het alleen maar negatieve energie is. Bovendien: is het streven naar eenheid niet net zo goed een opdracht als evangelisatie? Wat mij betreft: het één doen, en het ander niet nalaten.

Hoi Peter,

Ik zie de discussie niet als negatieve energie.
Toch kan ik mij levendig voorstellen hoe dat iemand (bv. iemand die niet binnen de gereformeerde hoek zich bevindt) het verspilde energie vindt.
Elke minuut dat ik zit te chatten en te tikken had ik een "heiden" kunnen bereiken.

Anderzijds is dit ook goed voor mij omdat mijn "beleving" en standpunt erdoor veranderd of erdoor gesterkt wordt.

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 01, 2003, 11:12:36 pm »

quote:

op 01 Mar 2003 23:05:34 schreef Peter:
Inderdaad er gaat een heleboel negatieve energie zitten in al die discussie om eenheid.

Jan Wietsma, Zwolle

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 01, 2003, 11:16:35 pm »
Is dit een discussiestopper? :)

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 01, 2003, 11:29:09 pm »
Wat mij betreft niet. Alleen denk ik zelf dat we er met die eenheid niet uit zullen komen. Als we bereid waren om wat meer pluriformiteit toe te staan zou het misschien een stuk makkelijker worden. Blijft voor mij ook staan dat wij nog te veel naar binnen kijken en te weinig naar buiten. Dus discussieer vooral door, anders had ik deze topic ook niet geopend.

Jan Wietsma, Zwolle

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 01, 2003, 11:41:59 pm »
Als we nu eens de eenheid in Christus erkennen en de "invulling" laten varen, zou er dan wat van komen (Romeinen 14)?

Enneh,

Welterusten en tot morgen! :z :z :z

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 01, 2003, 11:48:02 pm »
Ik geloof er niets van dat het toestaan van meer pluriformiteit automatisch leidt tot meer leden. Zie de NH kerk, zie de Geref. (syn.) kerk. Zijn die wervender geworden door het toestaan van pluriformiteit? Kijk naar grote merken als Coca-cola en Heineken. Die doen hun uiterste best om overal ter wereld op een eenduidige en herkenbare manier zich te presenteren en met succes. Zou dat lukken zonder een interne discipline?
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2003, 12:48:36 am door Peter »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 01, 2003, 11:48:14 pm »
Als we nu eens in "eenheid"  zielen gaan winnen, twee vliegen in één klap. :D

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 02, 2003, 12:42:43 am »

quote:

op 01 Mar 2003 23:48:02 schreef Peter:
Ik geloof er niets van dat het toestaan van meer pluriformiteit automatisch leidt tot meer leden. Zie de NH kerk, die de Geref. (syn.) kerk. Zijn die wervender geworden door het toestaan van pluriformiteit? Kijk naar grote merken als Coca-cola en Heineken. Die doen hun uiterste best om overal ter wereld op een eenduidige en herkenbare manier zich te presenteren en met succes. Zou dat lukken zonder een interne discipline?

Maar wat is de wervende kracht van het geloof?

Is dat een mooie show (bv Godfashion achtig), een gelikte preek waar theoretisch geen speld tussen te krijgen valt?
Of is het dat wij de handen in elkaar slaan en maar beginnen met oogsten? Volgens mij niets van dit alles.

Om er maar weer eens een stelling te poneren:

quote:

Ook al lijken veel predikers nog met overtuiging te preken, zoekende luisteraars voelen zomaar aan wanneer een predikant zijn eigen onzekerheid staat te overschreeuwen.
Dit wordt alleen maar erger wanneer de luisteraars de kracht van het evangelie niet in hun dagelijks leven ervaren.  

Het kenmerk van ware prediking is niet het komen met meeslepende woorden van wijsheid, maar met betoon van geest en kracht. Alleen dan kan geloof van de hoorders niet rusten op wijsheid van mensen maar op kracht van God (1 Kor. 2:4,5)

(F.v.Hulst in Achilleshiel v.h. Calvinisme)

Met andere woorden: God Waarheid is hetgene wat kracht geeft, niet het praatje waar wij zo graag mee komen, of wat wij denken dat onze lieve luisteraar nodig heeft.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 02, 2003, 01:07:19 am »
Ik sluit me geheel bij de vorige spreker aan.

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 02, 2003, 09:54:54 am »
En daar ben ik het ook mee eens. Mensen gaan echt niet geloven omdat ik geloof of zo, maar alleen omdat ze er van overtuigd zijn dat Christus voor hen de weg naar de Waarheid is.
Maar waarin sta ik dan die boodschap in de weg en waarin sta ik dan de eenheid in de weg?

Jan Wietsma, Zwolle

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 02, 2003, 09:57:40 pm »

quote:

op 02 Mar 2003 09:54:54 schreef Jan W:
Maar waarin sta ik dan die boodschap in de weg

- als ik op een ongeestelijke manier over God, Christus, geloof, kerk praat
- als mijn gedrag/levenswandel haaks staat op mijn geloof
- ...

quote:

op 02 Mar 2003 09:54:54 schreef Jan W:
en waarin sta ik dan de eenheid in de weg?

- als ik te groot van mezelf denk en te klein van God
- als ik mijn veiligheid/geborgenheid zoek in een groep mensen i.p.v. in het lichaam van Christus
- ...

Ik sta dus eigenlijk heel vaak de boodschap en de eenheid in de weg, moet ik concluderen.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 03, 2003, 02:38:58 pm »
Eigenlijk zouden Zondag a.s. er geen kerkdiensten gehouden moeten worden. Ik zou wel eens willen zien hoe de Christenen van nu dan bij elkaar zouden komen. Ik vind dat al die historisch gegroeide banden maar eens doorgesneden moeten worden en dat niet iedereen zich achter zijn of haar kerkmuren moet verschansen. Je moet zelf ergens voor durven staan, en niet omdat je een GKV'er bent of omdat je CGK-dominee dat zus en zo zegt.

Overigens ben ik voor pluriformiteit in de kerk, denk ik steeds meer.
Ps. 111:10

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 03, 2003, 03:11:14 pm »

quote:

op 03 Mar 2003 14:38:58 schreef Wiering:

Overigens ben ik voor pluriformiteit in de kerk, denk ik steeds meer.
Hoe zou je die pluriformiteit ingevuld willen zien?
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 03, 2003, 03:28:24 pm »

quote:

Of is het dat wij de handen in elkaar slaan en maar beginnen met oogsten?

Wij moeten toch niet oogsten? Wij moeten toch juist zaaien en begieten?

(Of ben ik nou aan het muggenziften? Zeg het maar eerlijk, dan weet ik ook waar ik aan toe ben.)
computerfout: een vreemde een in de byte

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 03, 2003, 07:37:31 pm »

quote:

op 03 Mar 2003 14:38:58 schreef Wiering:
Ik vind dat al die historisch gegroeide banden maar eens doorgesneden moeten worden en dat niet iedereen zich achter zijn of haar kerkmuren moet verschansen. Overigens ben ik voor pluriformiteit in de kerk, denk ik steeds meer.

Klinkt erg gemakkelijk allemaal. Maar zo eenvoudig is het niet. Stel je voor, dat je na een geweldige ruzie met je broer uit elkaar bent gegaan, en je wilt het allebei later weer goed maken. Kun je dan gewoon weer verder gaan, alsof er niets gebeurd is? Gewoon zeggen: ach, we hebben toch dezelfde vader, laten we niet moeilijk doen verder? Is het niet beter, om eerst eens datgene uit te praten waar de hele ellende om begon? We moeten onszelf niet overschatten, denk ik. Maar inderdaad, ook niet je achter de kerkmuren verschansen.
Die pluriformiteit lijkt me maar niks. Dat wordt zo'n 'voor elk wat wils' mix. Vlees noch vis.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 03, 2003, 07:55:51 pm »
En dan weer allemaal elkaar de schuld geven omdat "hij begon" ?
Wat dacht je van vergeven en opnieuw beginnen? Stel je voor dat Jezus eerst alles met jou uit wil praten, voordat Hij jou vergeeft! Hij heeft je al vergeven vóórdat je wat gedaan hebt.
Vergetende hetgeen achter ons ligt, ons uitstrekkende naar datgene wat voor ons ligt. Zo is het toch?
Iemand die alles wél eerst uit wil praten is vaak uit op wraak. En dát is nu juist hetgene wat vergeven betekent: Afstand doen van je recht op wraak.
Moeilijk maar mogelijk.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 03, 2003, 08:20:15 pm »

quote:

En dan weer allemaal elkaar de schuld geven omdat "hij begon" ?
Wat dacht je van vergeven en opnieuw beginnen?
Blijkbaar zie je 'uitpraten' als tegenstelling tot elkaar vergeven. Vergeving zonder berouw? Ik zou zeggen, ga eens praten met incestslachtoffers.

quote:

Stel je voor dat Jezus eerst alles met jou uit wil praten, voordat Hij jou vergeeft! Hij heeft je al vergeven vóórdat je wat gedaan hebt.
Dus God vraagt geen berouw van ons? Lees Psalm 25 eens.

quote:

Iemand die alles wél eerst uit wil praten is vaak uit op wraak. En dát is nu juist hetgene wat vergeven betekent: Afstand doen van je recht op wraak.
Moeilijk maar mogelijk.
.. en nog moeilijker (en misschien wel onmogelijk) als je je zonden gaat bagatelliseren.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 03, 2003, 08:43:35 pm »
Het kan geen kwaad de zonde van de ánder wat te relativeren. Wie is er zonder zonde?
Ik krijg van jou de indruk dat je staat te trappelen om de ander zijn zonde onder de neus te wrijven.
Ik heb liever te doen met een vergevingsgezinde houding van de ander.
Dus begin ik daar maar mee, als je het goed vindt.

Las ik trouwens nét op een ander bord:

Een troostend woord, een blik van medeleven, een hand voor sterkte,
Dat wil ik schenken.
Mag het jou pijn verlichten, je tranen drogen , je leed verzachten,
Dat zou ik wensen.
Het geluk, de liefde, de dankbaarheid, de zegen die ik ontvang,
Dat wil ik delen.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 03, 2003, 09:02:39 pm »
Even weer bij het begin beginnen. Dit topic gaat over het zoeken naar eenheid tussen de GKV en de CGK (en voorzichtig ook richting NGK). Reformanda heeft hier grote moeite mee. Maar zoeken naar eenheid is juist een opdracht.

Maar dit houdt niet in, dat je maar even vlug-vlug samen gaat. In het zoeken naar eenheid is het juist heel heilzaam om eerst eens met elkaar te verkennen:
- wat ons bindt
- waarin we verschillen
Het eerste is belangrijk, het tweede ook. Natuurlijk moet je een vergevingsgezinde bereidheid tonen, maar je moet de verschillen niet relativeren of bagatelliseren. Dan krijg je een flinterdunne eenheid, die zo weer aan diggels ligt. Bij het minste of geringste speelt het oude zeer weer op. Snap je wat ik bedoel?

aegron

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 04, 2003, 08:19:13 am »
Moeten we niet wat verder kijken dan onze neus lang is en samenspreking zoeken met iedereen waarmee wij de band die echt van belang is nl Christus? Ik bedoel, Ik ben het niet eens met volwassendoop, maar geloven baptisten daarom niet? Als we nu eens met alle mensen gaan samenwerken die Christus zien als de enige weg tot God en Gods heil. Niet direct een worden maar gewoonweg samenwerken op gebied van bijv evangelisatie.  :)

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 04, 2003, 11:32:47 am »
Ik zal wel te makkelijk zijn. Maar ik zie dat over en weer vergeven niet zo tussen CGK en NGK en GKV, maar dat zal ook wel komen omdat ik het hele proces niet zo bewust heb meegemaakt. ( "Behalve dan dat ik een keer een aantal vriendjes kwijt was, 10 kilometer verderop moest kerken en naar een vrijgemaakte school ging eveneens 10 kilometer verderop" Maar dat doet nu niet terzake ) Wat mij betreft werken we met iedereen samen die de "geloofsbelijdenissen naspreken".

Fouten maken we allemaal volgens mij allemaal. Wie 'vragen om vergeving' eist voordat ie verder kan heeft denk ik helemaal niets van vergeven begrepen...

Maar goed ik ben realist genoeg om te beseffen dat er voldoende ouderen zijn die heel veel moeite en pijn hebben gehad en ondervonden in het verleden. En ik weet ook dat ik daar als eenling niet zoveel aan kan doen. Misschien dat mijn kinderen in staat gesteld worden om meer eenheid te beleven en te zoeken.
David mocht ook niet de tempel bouwen, hoe graag die ook wilde. God liet dat aan Salomo over. Ofwel op Gods tijd gebeuren de juiste dingen.

Jan Wietsma, Zwolle

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 04, 2003, 06:57:49 pm »
Het gaat me ook niet zo zeer om vergeving. Ik bedoel, zo oud ben ik nou ook weer niet. Die CGK-ers en NGK-ers hebben mij niets aangedaan en ik hun ook niet. Wat ik meer bedoelde was dat je de verschillen niet moet wegmoffelen. 'Zomaar' pluriformiteit toelaten lijkt me een heilloze weg.
Voor het overige denk ik, dat we best op bepaalde gebieden kunnen en moeten samenwerken. En volgens mij gebeurt dat ook wel, hier en daar.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 05, 2003, 10:08:27 am »
L.S.,

Ik zie de reden niet in om niet samen te gaan met de CGK. Wordt nu eens realistisch, zou ik de tegenstanders van deze -kleine- oecumene willen zeggen. Onze kerken zijn als zo pluriform als het maar kan. Het is echt een duidelijk verschil of je een GKv kerk in 't Gooi of in Groningen binnenloopt, en volgens mij was dat ook zeker zo in de CGK.

Ik vind het niet echt gezond om te stellen dat er binnen de GKV of CGK echte eenheid is. Het zijn inhoudelijk gezien eigenlijk niet zulk verschillende kerken, en de meningen van de gelovigen IN de kerken verschillen. Sommige CGK'ers vinden precies hetzelfde als GKVers en andersom.

Het heeft geen zin om voor plurifomiteit te zijn, die IS er namelijk al.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 05, 2003, 07:18:47 pm »

quote:

op 05 Mar 2003 10:08:27 schreef Wiering:
Het is maar net wat je onder pluriformiteit verstaat!

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 09, 2003, 09:22:55 pm »
Ideaalbeeld:

alle kerken uit de kleine orthodoxie op één hoop gooien, vervolgens de verstarde bevindelijkheid en vrijzinnigheid afromen en dan samen gaan in gehoorzaamheid aan Gods Woord met een neo-naïeve gehoorzaamheid aan Woord en Geest.

'k Zou niet weten hoe wij dat klaar moeten spelen, maar God is nergens te klein voor.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 10, 2003, 10:19:40 am »

quote:

op 09 Mar 2003 21:22:55 schreef Qohelet:
neo-naïeve
Geniaal!!  :P

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 11, 2003, 06:48:36 pm »
Geniaal, ik denk er PRECIES hetzelfde over. En dat onder gereformeerden! Wat denkt de rest ervan?

Laat hier een opwekking vanuit gaan, wat een fantastisch bericht!

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 11, 2003, 07:34:45 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 21:22:55 schreef Qohelet:
Ideaalbeeld:
alle kerken uit de kleine orthodoxie op één hoop gooien, vervolgens de verstarde bevindelijkheid en vrijzinnigheid afromen en dan samen gaan in gehoorzaamheid aan Gods Woord met een neo-naïeve gehoorzaamheid aan Woord en Geest.
'k Zou niet weten hoe wij dat klaar moeten spelen, maar God is nergens te klein voor.
Wordt een leuke club. Waar kan ik mij aanmelden???

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 11, 2003, 07:40:48 pm »
AMEN!!!!!!!!!!
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: maart 11, 2003, 10:07:30 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 18:48:36 schreef Wiering:
??? Wiering aan de opwekking ??? Ik begin aan mijzelf te twijfelen  |:(

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: maart 11, 2003, 10:09:38 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 22:07:30 schreef Peter:
op 11 Mar 2003 18:48:36 schreef Wiering:
??? Wiering aan de opwekking ??? Ik begin aan mijzelf te twijfelen  |:(

Wie weet biedt het perspectief: opwekkingsliederen op hele noten om zo iedereen te kunnen bedienen.:+
Wat vindt je inhoudelijk van het idee?

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 11, 2003, 10:33:28 pm »

quote:

op 05 Mar 2003 10:08:27 schreef Wiering:
Ik vind het niet echt gezond om te stellen dat er binnen de GKV of CGK echte eenheid is. Het zijn inhoudelijk gezien eigenlijk niet zulk verschillende kerken, en de meningen van de gelovigen IN de kerken verschillen. Sommige CGK'ers vinden precies hetzelfde als GKVers en andersom.

Klopt, als ex CGK-er kan ik je verzekeren dat zowel bij hun als bij ons (GKV) plaatselijk nogal verschillen zijn.
Zo zijn er bij hun streng orthodoxe groepen, bij ons zijn die er ook.
Zo zijn er bij hun groepen die zoeken naar verruiming, die zijn er bij ons ook.

We verschillen niet zoveel...

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 11, 2003, 10:50:24 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 22:33:28 schreef Skynolimit:
Klopt, als ex CGK-er kan ik je verzekeren dat zowel bij hun als bij ons (GKV) plaatselijk nogal verschillen zijn.
Zal ik over de hervormde kerk eens een boekje over verschillen open doen? Zelfs al binnen de Gereformeerde Bond zie grote plaatselijke verschillen.

quote:

We verschillen niet zoveel...
Inderdaad. In alle kerken van de gereformeerde gezindte speelt zich hetzelfde af. Je ziet een generatie opgroeien die weinig boodschap meer heeft aan de oude verschillen. Misschien dat die elkaar vinden... Over drie generaties.... als eindelijk al het oud zeer uitgestorven is. Voorlopig zou ik er niet al te veel energie in steken. Dat levert alleen maar frustraties op. Tenzij er inderdaad een opleving komt, maar die zal dan echt rechtstreeks van 'boven' moeten komen.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 11, 2003, 10:53:47 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 22:50:24 schreef Pulpeet:
Zal ik over de hervormde kerk eens een boekje over verschillen open doen?

Nee, laat maar, i´ve been there...

quote:

Je ziet een generatie opgroeien die weinig boodschap meer heeft aan de oude verschillen. Misschien dat die elkaar vinden... Over drie generaties...

Nee, niet later maar nu. Nu zoeken naar eenheid in Christus is een taak. Niet verschuiven tot in het laatste geslacht maar NU.
Hoeveel mensen hebben bewust de vrijmaking meegemaakt? Hoeveel mensen voelen de pijn nog van de andere afscheidingen?
Waarom wachten?????????????????????????????

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 11, 2003, 11:20:49 pm »
Wat mij betreft ook liever vandaag dan morgen! Laat dat duidelijk zijn.

Ik ben alleen bang dat wij dat als mensen niet voor elkaar krijgen. Ik ben pessimistisch gestemd. Dat komt omdat ik zo weinig heb meegemaakt dat samenwerking tussen mensen echt goed ging. Er is altijd wel iets dat de zaak weer onder druk zet. En als het om veel mensen/gemeentes gaat, dan valt het niet te organiseren. Al die kerken hebben een geschiedenis die in alles doorwerkt. Overal zijn gedrags- en denkpatronen gegroeid die je niet van de ene op de andere dag verandert. Daar heeft niemand schuld aan, het hoort bij de manier waarop onze wereld in elkaar zit.
M.i. kan alleen een rechtstreeks ingrijpen van God de gewenste verandering brengen.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 11, 2003, 11:42:03 pm »
Ik ben het met de bovenstaande bijdragen wel eens, maar ik blijf toch even zitten met het begrip pluriformiteit. Ik wil niet muggenziften over een woord of definitie, maar maakt het geen verschil of je praat over pluriformiteit in leer of in cultuur? Dat laatste lijkt me geen probleem, inderdaad. Het eerste wel ...

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 11, 2003, 11:49:18 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 23:42:03 schreef Peter:
Ik ben het met de bovenstaande bijdragen wel eens, maar ik blijf toch even zitten met het begrip pluriformiteit. Ik wil niet muggenziften over een woord of definitie, maar maakt het geen verschil of je praat over pluriformiteit in leer of in cultuur? Dat laatste lijkt me geen probleem, inderdaad. Het eerste wel ...

Laten we het dan de veelzijdigheid van het geloof noemen...
Samen in de naam van Jezus

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 11, 2003, 11:57:03 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 23:42:03 schreef Peter:
Misschien hoeft het eerste ook niet zo'n probleem te zijn als we wat bescheidener worden met onze waarheidsclaims?

Ik zie 'de leer' als een menselijk theoretisch bouwwerk. Wel waardevol, maar, net als alle andere theorieën, een abstractie van de werkelijkheid. Wel serieus te nemen, maar niet absoluut.

Deze opvatting vereist een grote omslag in het denken. Weg van het modernisme, waarin we de waarheid meenden te kunnen formuleren. Zo'n omslag is niet in een paar jaar gemaakt. En dat is ook een reden waarom ik pessimistisch ben over evt. samenwerking.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 11, 2003, 11:58:26 pm »
Ik zie dat Skynolimit al een krachtigere versie van mijn betoogje heeft geplaatst. Bravo!

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 12, 2003, 12:13:37 am »

quote:

op 11 Mar 2003 23:57:03 schreef Pulpeet:
Deze opvatting vereist een grote omslag in het denken. Weg van het modernisme, waarin we de waarheid meenden te kunnen formuleren.

Hmm. Daar zeg je wat. Moet ik nog eens even goed over nadenken.
Ik heb net in een ander forum I Tim. 4:16 vermeld. Hoe moet ik dat dan zien?

quote:

op 11 Mar 2003 23:57:03 schreef Pulpeet:
Zo'n omslag is niet in een paar jaar gemaakt. En dat is ook een reden waarom ik pessimistisch ben over evt. samenwerking.
Ik begrijp en deel je pessimisme. Aan de andere kant: misschien moeten we maar gewoon heel praktisch blijven. Wat is haalbaar? Wat ligt binnen onze mogelijkheden?

aegron

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 12, 2003, 01:45:26 am »
Kun je niet beginnen door allerlei activiteiten gezamelijk te gaan organiseren? ik bedoel: het lijkt mij weinig zinvol om in een plaats drie evangelisatieacties te gaan houden. Is het dan niet mogelijk om een overkoepelende evangelisatiecommissie oid op te richten? en zo kunnen er misschien meer dingen samen gedaan worden? Verder lijkt het mij goed om gewoon af en toe (bijv. in de zomervakantie) te beginnen met kanselruil of liever gezamelijke diensten voor de thuisblijvers. Verder vooral ook interkerkelijke nietkerkelijke activiteiten. (wauw wat een term ;) ) Ik bedoel daarmee dingen als sing-ins,  sportactiviteiten ed om de mensen aan elkaar te laten wennen. Verder gezamelijke bijbelkringen? legio mogelijkheden om eens dingen samen te gaan doen. Laat dit per gemeente zijn eigen tempo nemen, en zo van onder af naar elkaar toe groeien.

Of ben ik nu veel te optimistisch?

laten we vooral bidden of God ons hierin wil helpen!!

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: maart 12, 2003, 01:58:42 pm »
Met opwekking bedoel ik natuurlijk niet de liederen, moge dat duidelijk zijn ;)

Echter voorzie ik nu het moment voor een grote doorbraak. We zitten hier bij elkaar als mensen die over het algemeen jong en met een hart voor de kerk zijn; bovendien vind ik de meeste berichten inhoudelijk erg goed; ik schroom ervoor om te zeggen dat hier de kerkelite vergaderd, maar misschien moeten we het beestje bij de naam noemen.
Waarom kunnen we niet gewoon onze emailadressen verzamelen en een over een oproep gaan denken? Ludiek idee? Kuyper? Heropleving? Het gereformeerde onder het stof vandaan halen? Laten we het doen!

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 12, 2003, 06:57:19 pm »
[off-topic]Wiering, jij bent nogal een Kuyper-kenner, hè? Kun je mij een goed boek over de man aanbevelen?

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 12, 2003, 11:52:09 pm »
Wie was Kuyper en waarom is die man zo belangrijk?
Er zijn hier nogal wat niet GKV-ers.
Iets voor Wiering om samen te vatten? Ik ben niet zo´n mensenkenner.
(Schilder was de man die mijn huis opknapte... ;) )

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 13, 2003, 12:24:56 am »
[zeer off-topic]
Nu het toch over Kuyper gaat. Ik ben al een tijd op zoek naar zijn boek "onze eeredienst". Als een van de kuyper-aanhangers dat toevallig heeft en er vanaf wil. Ik hou me aanbevolen. Tips zijn zeer welkom.

henk_hanneke

• God's Love will guide
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: maart 13, 2003, 01:12:59 am »
Waarom worden toch steeds verschillen zo benadrukt? Is het niet God zelf geweest Die "in den beginne" chaos tot de orde heeft geroepen? In die orde is wel altijd sprake geweest van diversiteit om ervoor te zorgen dat al het geschapene het andere aanvult. Zo zijn we als Gods kinderen toch "leden van een lichaam". Zien wij elkaar ook zo in deze discussie? Of willen we nu ineens alles tot voet of arm maken. Wat kan het perfect geschapen lichaam dan nog doen?