quote:
Nee, dat is niet alleen zo bij een speciale mis, want wat mij bij de GKV opvalt, is dat de preek lang en ingewikkeld is

In de katholieke kerk duurt de dienst van het woord ong. 30 à 40 minuten, terwijl die bij de GKV zo een uur en een kwartier duurt (althans in Leusden, ik weet niet hoe het verder is). De totale eucharistieviering (dus incl. de dienst van de tafel) duurt ong. een uur à een uur en een kwartier.
quote:
Verder de rituelen zoals het wierook, een belletje, het omhoog houden van de bijbel na erin gelezen hebben en de kleding van de geestelijken. Op zich niks mis mee. Een aantal van die rituelen mogen van mij bij ons ook wel.
Eerlijk is eerlijk, veel van die dingen miste ik juist bij de GKV. Mijn weg is vooral het gevoelsgeloven, de mystieke ervaring, en daar helpen veel van die dingen bij. Nou valt dat met de priesterkleding wel mee (al is een zwart pak met stropdas wel een beetje saai

), maar kaarsen, wierrook en het afwisselend knielen, staan en zitten (o.a. daarvoor is dat belletje bedoeld) werken er wel aan mee. In de VKK is dat allemaal nog veel meer aanwezig dan in de RKK, omdat de VKK niet mee is gegaan in het 2e vaticaans concilie (tja, ze doen wel de mis in het Nederlands gelukkig).
quote:
Wat me ook opviel is dat het koor veel van het zingen op zich nam. Aan de ene kant wel mooi, aan de andere kant werd het wel erg passief voor het gewone volk.
Klopt, dat vind ik ook één van de beste dingen (naast de degelijke, goed doordachte preek) van de GKV: iedereen zingt uit volle borst mee. Nou komt dat in de RKK ook steeds meer, is mijn ervaring. Vroeger zong het koor en zong niemand mee, nu worden mensen aangemoedigd om ook mee te doen (noten staan in het boekje, dirigent draait zich om en - zowaar - het werkt!) en er zijn ook veel missen met alleen orgelbegeleiding of met samenzang zonder orgel (en dan moet de pastoor de muziek wel goed kennen, want die moet het volk dan 'trekken').
Ikzelf zing elke mis mee als een nachtegaaltje .. ik zing zelf in een RK-koor (1x/maand), verder ga ik de zondagsmis naar de VKK, welke een voor zeker 80% gezongen mis hebben, en 's woensdags ga ik naar een kleinschalige RK-mis met samenzang.
quote:
Qua inhoud vooral moeite met het bidden tot maria en natuurlijk de achtergrond van hostie.
Bidden tot Maria, daar heeft de dominee in de GKV-dienst die ik zondag bijwoonde over gepreekt. Hij zei dat er excessen waren in de RKK wat dat betreft (Lourdes bijv.), dat Maria soms als medeverlosseres werd neergezet naast Jezus. Maar, zo gaf hij ook toe, de meeste katholieken maken het niet zo bont en als je bijv. naar het weesgegroetje kijkt, dan wordt Maria daarin alleen gevraagd om vóór jou te bidden (net zoals je ook andere mensen kunt vragen om dat voor je te doen). En dat is al stukken minder ernstig. Rechtgeaarde katholieken aanbidden Maria niet, maar aanbidden alleen God en Christus (net zoals rechtgeaarde GKV-ers, dus).
W.b. de achtergrond van de hostie, denk je hetzelfde als Roodkapje, of heb je er nog andere ideeën over?