quote:
Pulpeet schreef op 30 april 2005 om 01:49:[...]
Dan zou ik toch dat boek van McGrath maar eens gaan lezen

(Of je in ieder geval realiseren dat anderen dit woord niet in die betekenis gebruiken. Wat dat betreft is het wel goed om expliciet definities erbij te geven. Dat kan e.e.a. verduidelijken.
Verdraait.

. Wat doe ik nu dan eigenlijk hier? EEN DEFINITIE GEVEN. Zoals ik ook al zei dat niet ieder het woord 'mystiek' op dezelfde manier invult.
quote:
Bovendien, gaat het erom wat jij bij mystiek denkt? Of is belangrijker wat mystieken zelf over mystiek zeggen?
OK, dan als een boeddhist het over mystiek heeft en daar ook een interpretatie aangeeft en zegt bij God uit te komen, is dat dus ook zo? En moet ik naar hem luisteren en concluderen dat hij gelijk heeft?

quote:
Het woord heeft in ieder geval teveel betekenissen om het zo eenduidig te gebruiken als jij doet. Jouw definitie lijkt me meer een interpretatie die jij maakt van wat jij denkt dat anderen bedoelen als ze het over mystiek hebben. En dan een interpretatie vanuit jouw Gods- en mensbeeld. Dan wordt het dus wel erg lastig om dat woord nog in discussies als deze te gebruiken.)
Misschien is het belangrijker dat we gaan luisteren wat mystici dan
zelf zeggen wat het betekent volgends hen. Roodkapje zei ook al dat Edith en een boeddhist bijvoorbeeld deze term heel anders invullen dan bv Thomas á Kempis. Deze laatste gaat namelijk uit van het lijden en sterven van Christus en geeft daar een zodanige plaats aan dat je dan het woord mystiek heel anders invult dan wanneer je buiten Christus omgaat (zoals een boeddhist) of Christus inpast in het plaatje van ieder moet zijn ego 'kruisigen' en komt door een goddelijke vonk te ontwikkelen vanzelf bij God uit.
quote:
Problematisch van deze definitie lijkt me de term 'rechtstreeks'. Wat betekent dat? Het lijkt me dat Gods openbaring nooit helemaal buiten jou om gaat. Je hebt er op een of andere manier mee te maken, anders zou God helemaal niets aan je kunnen openbaren. Op het moment dat je je realiseert dat God iets aan je openbaart, ben je er zelf al weer bij betrokken.
Of is er iets in je dat in direct contact met God staat? Een soort goddelijke vonk ofzo

" class="smiley" />
Ha, ha, doe niet zo heel simpel (het is even vroeg- de kinderen zitten achter mij te zeuren en ik moest vroeg opstaan dus ik loop niet over van takt op het moment

maar ik bedoel het niet zo vervelend als het misschien klinkt

)
Iedere Christen staat in contact met God door het hebben van de Heilige Geest in zich. (of is dat iets nieuws voor je

)
quote:
Komt deze definitie misschien voort uit het (speculatieve) mensbeeld van Watchman Nee?
Mijn mensbeeld is dat we een lichaam ziel en geest hebben volgens
1 Tess 5,23
Moge de God van de vrede zelf uw leven in alle opzichten heiligen, en mogen
heel uw geest, ziel en lichaam zuiver bewaard zijn bij de komst van onze Heer Jezus Christus
Het is wat ondergesneeuwd in de vertalingen dat die drie 'delen' er zijn; we hebben in het Nederlands eigenlijk geen goed woord voor dingen die met de ziel te maken hebben - je zou er dan 'zielig' oid van kunnen maken. In het Grieks is het gewoon psyche. En geest is toch ook wel duidelijk dat we die hebben; iig leeft de geest weer na de wedergeboorte.
En een lichaam heeft niemand probleem mee dat we dat zouden hebben.
Maar ik begrijp dat je problemen hebt bij bepaalde onderdelen?
Ik heb trouwens niet aan Watchman Nee gedacht bij mijn snelle omschrijving van mystiek.
Ooit gaf ik een definitie nav 'het speculatieve mensbeeld van Watchman Nee' zoals jij zegt.
Toen waren we het wel eens over de uitkomst; alleen jij definieert het wat anders.
quote:
Trouwens, als ik er zo over denk, zou ik dat wat jij 'rechtstreekse' openbaring lijkt te noemen, bij uitstek mystiek noemen. De kennis over God die buiten de zinnen omgaat. Daar hebben mystici het ook over.
Ja, maar de 'mysterieen' die in de bijbel verborgen waren, zijn aan ons geopenbaard door de Geest. Ik heb even geen tijd om allemaal teksten op te zoeken. In die zin juist NIET meer mytiek maar geopenbaard. Open en bloot verkondigd aan ons christenen door Paulus.
quote:
Christelijke mystici staan trouwens vaak zeer argwanend tegenover ervaringen. Zeker tegenover visioenen, ervaringen van Gods aanwezigheid, gevoelens, etc. Daar moet je zo snel mogelijk weer voorbij. Lees bijvoorbeeld Johannes van het Kruis. Lijkt erg op jouw definitie.
Hoe staan de christelijke mystici tegenover het werk van de Here Jezus? Dat is natuurlijk de grote vraag die je eerst moet beantwoorden en van waaruit je verder redeneert.
quote:
Het ging mij er in ieder geval om dat je zulk soort argumenten (of voorbeelden, zo je wilt) gaat gebruiken. Het is zo makkelijk inkoppen, maar het overtuigt natuurlijk geen enkele katholiek van de verwerpelijkheid van de transsubstantiatietheorie. Alleen jezelf waarschijnlijk.
Was dat de bedoeling dan?
quote:
Nu doe je het weer...
Misschien had die bekering inderdaad niet gehoeven.
Dit mag je uitleggen; ik wil zelfs graag dat je dat doet. Ik vind het wel zeer ernstig wat je hier zegt.

quote:
Maar dat vindt Simonis niet. Verdiep je anders eens in het katholieke standpunt over andere godsdiensten. Dat zou handig kunnen zijn als je er iets over wilt beweren.
Ik hoef niets te beweren. Ik heb Simonis wat HOREN beweren.
Hij heeft iets beweert:
Iedere Islamiet komt ook bij dezelfde God uit als Christenen alleen via een andere weg. En misschien heeft Andries die uitspraak nog wel even geverifieerd. (Ik heb het niet opgenomen, dus kan het niet nakijken)
Jezus is voor niets gestorven.

Maar dat vind jij natuurlijk weer te kort door de bocht. We moeten ieder in z'n waarde laten nietwaar?
Ik denk dat we Jezus en Zijn offer in Zijn unieke en exclusieve waarde moeten laten. Zeker als we christelijk zijn opgevoed en er enigszins weet van hebben en altijd de bijbel hierover hebben gelezen.
quote:
En natuurlijk gaat Andries daar niet direct tegenin. Hij weet heel goed waarom Simonis zei wat hij zei. Hij weet dus ook dat het niet zo simpel is, en dat er een heleboel overhoop moet om de zaak duidelijk te krijgen. En hij weet ook dat hij de vraag die dat oproept eigenlijk niet aan de orde kan stellen omdat die te ingewikkeld is voor in zo'n interview.
Andries is anders scherp genoeg om WEL de cruciale wedervraag te stellen. Maar hij wil ieder ook (teveel?) in z'n waarde laten wat dit betreft.
Ik ben anders wel benieuwd waarom hij er natuurlijk niet tegen in ging....
quote:
En bij de ex-moslima gaat hij er natuurlijk ook niet verder op in. Het is z'n laatste gast, en die moet wat meer positief christelijk getuigend zijn, en wat minder een dispuut. Dus eigenlijk wíl hij haar die vraag niet voorleggen. Het heeft ook geen zin, want het antwoord is voorspelbaar, maar naar verwachting niet adequaat als het om weerlegging van de opvatting van Simonis gaat.
Bah, wat een berekening allemaal.
Ik begrijp dat jij de regie van het programma had en het met Andries uitgebreid over zijn motieven hebt gehad om wel of niet commentaar te leveren? (Dit is vaak het 'grapje' wat ik tegen Aquila gebruik als hij weer precies weet wat er in een programma gaat gebeuren

)
Maar: Over de bijbelse boodschap mag ik niet zomaar bepaalde uitspraken doen:
Alleen via het werk van de Here Jezus is in deze tijd van het evangelie verkondigen, de enige weg tot behoud, om bij God uit te komenOver Andries Knevel doe jij nu dezelfde uitspraken want jij weet precies zijn motieven om wel/niet wat ergens over te zeggen.
Andries Knevel heeft toch niet een boekwerk met z'n ideeën hierover uitgegeven? Dan zou je dat enigszins kunnen weten.
God deed dat wel. Hier kan ik in lezen en moet me daar aan houden. Dat staat er namelijk in. Dat sluit al uit dat een ander die de bijbel OOK heeft, zich er niet aan hoeft te houden, maar rustig kan beweren dat het ook wel anders kan om gered te worden.

quote:
Waarom ga je nu blindelings op iemands ervaring af, terwijl je Edith niet gelooft als ze iets vanuit haar ervaring vertelt? (Het antwoord weet ik wel: omdat dit aansluit bij wat je toch al dacht. Zij staat aan de 'goede' kant. Deze ex-moslima zegt wat jij wilt horen. Maar zo'n voorbeeld heeft als voorbeeld dus alleen overtuigingskracht voor jezelf. Is in deze discussie zinloos, lijkt me.)
De Moslim die bekeert is, kan zelf vanuit haar ervaring vergelijken hoe ze tegenover God staat, nu en voor die tijd.
Verder getuigde ze dat ze verlost was door het werk van de Heer. Op de ‘orthodoxe' manier.

Voordat je me daar weer op vangt. Lees de post van mij en Edith hoe ze Jezus ziet en dat ze zelf zegt het werk van Jezus te loochenen. Zij is niet zondig en heeft Jezus daarvoor dus niet nodig, maar vult het anders in. (Sorry Edith, even duidelijkheid scheppen

)
quote:
Er zijn trouwens ook zat ex-moslims die zeggen wel dezelfde God te aanbidden, maar nu, na hun bekering, beter. Nu hebben ze Hem echt leren kennen. Hebben die dan een verkeerde ervaring? Voor Arabische ex-moslims/christenen schijnt het zelfs een totaal irrelevante vraag te zijn. Ze kijken je hoogstens een beetje glazig aan als je vraagt of God en Allah dezelfde zijn. Die vraag heeft voor hen geen betekenis (weet ik van een kennis die in de zending in het Midden Oosten heeft gewerkt - dat zeg ik niet om te beweren dat God en Allah dus wel dezelfde zijn, of dat je je niet moet bekeren, maar om aan te geven dat je aan dit soort redeneringen niet zoveel hebt.)
Dat weet ik, maar dat kwam in dat programma niet aan de orde.
En ik had het over dat programma. Het contrast was groot en veelzeggend. Ze had ook kunnen zeggen, we aanbidden de zelfde God, maar via de verkeerde weg. Dan had ze ook wel de puntjes op de i gezet tov Simonis. Maar zo deed ze het niet.
Als je God aanbidt zonder via Jezus te gaan - dat is dan de conclusie, ben je nog niet goed bezig, want je komt alleen tot de Vader dan door Hem (Jezus). Zo leer je God echt kennen en kan Hij zich aan ons openbaren.
Dit is toch gewoon de bijbelse boodschap die ik wil uitdragen en waar ik 100% achter sta.
Je zou je er bijna voor verontschuldigen......