Hallo P&A,
quote:
In het NT worden we niet opgeroepen om bepaalde vijanden te doden
Lucas 19:27
"Maar die vijanden van mij, die niet wilden dat ik koning over hen werd, brengt ze hier en houwt ze voor mijn ogen neer"
quote:
Wel staat er in het NT dat homofilie niet naar de wil van God is
Met alle respect, maar is dat niet geloven naar de letter?
Als we gaan geloven naar de geest, zouden we dan niet liefde als uitgangspunt moeten nemen?
Laat ik nogmaals de ljg aanhalen en nu hun mening over homofilie:
Het liberaal joodse denken over seksualiteit is gebaseerd op het traditionele ideaal van het huwelijk. Het is echter duidelijk dat niet iedereen in staat is in een heteroseksueel huwelijksverband te leven. Net zoals in andere bevolkingsgroepen, blijkt ook onder Joden een significante minderheid homoseksueel te zijn. Wij accepteren homoseksuele Joden als volstrekt gelijkwaardige leden van onze gemeenschap, met alle rechten en plichten die daaruit voortvloeien.
Seksualiteit in het algemeen
In vroeger tijden werd over een aantal aspecten van seksualiteit, variërend van masturbatie en geboortebeperking tot homoseksualiteit, meestal afkeurend gedacht. In onze dagen zijn het begrip en de tolerantie op seksueel gebied, mede onder invloed van wetenschappelijke inzichten en veranderde sociale en ethische opvattingen, sterk toegenomen.
Niet langer wordt van ieder heteroseksueel echtpaar primair verwacht of zelfs geëist dat zij een (liefst grote) kinderschaar voortbrengen. Huwelijken die, door welke oorzaak of om welke reden dan ook, kinderloos blijven, gelden tegenwoordig niet als minder waardevol of zelfs ongewenst. Een grotere variatie in huwelijksvormen en een meer persoonlijke beleving van wederzijdse liefde, erotiek en seksualiteit spreken nu eigenlijk vanzelf. Trouw, toewijding en vriendschap tussen partners krijgen nog meer dan vroeger het accent.
Homoseksualiteit
In het verleden, en nog steeds in sommige kringen, werd gedacht dat homoseksualiteit een ziekelijke afwijking was of eventueel een vrijwillige, afkeurenswaardige keuze. Naarmate de inzichten in de genetische opbouw en de psychologische ontwikkeling van de mens zijn toegenomen, is het begrip voor uiteenlopende seksuele preferenties gegroeid. Homoseksuele verbintenissen tussen "consenting adults", zeker als die tot uiting komen in stabiele relaties, worden in de huidige samenleving in toenemende mate volledig geaccepteerd. Dit geldt ook binnen de joodse gemeenschap.
Het liberale jodendom ziet homoseksualiteit niet als een zonde of als een vergrijp tegen de door God ingestelde natuurlijke orde. Homoseksuele handelingen worden, net zoals heteroseksuele, binnen een monogame en trouwe verhouding tussen verantwoordelijke volwassenen, niet als immoreel beschouwd.
Homoseksuele paren die in een vaste relatie zoals gehuwden leven, kunnen desgewenst als gezinseenheid lid worden van onze gemeenten. Zij worden op dezelfde wijze bejegend als gehuwden.
Wij betreuren de intense pijn die in het verleden homoseksuele mensen is aangedaan door een niet-begrijpende omgeving.
Klinkt mij zeer christelijk in de oren: heb uw naasten lief.
Henk