Auteur Topic: Omzien naar elkaar  (gelezen 2800 keer)

lineke

• Bekijk profiel
Omzien naar elkaar
« Gepost op: mei 02, 2005, 11:29:55 pm »
Naar aanleiding van de discussie over het vinden van ouderlingen en diakenen, een nieuwe discussie (die ik overigens ook al eerder wilde openen): het omzien naar elkaar in de gemeente Hoewel er ook veel positieve dingen gebeuren in de kerk, zie ik dat we met elkaar ook behoorlijk kunnen inzakken (ik heb het nu over de GKV).
Hoe kunnen we dat verbeteren? En dan bedoel ik vooral inzake ons geloof: hoe kunnen we elkaar stimuleren om radicaler te zijn in ons geloof, meer tijd en energie in de gemeente te stoppen etc., opener te zijn (ook bijv. over zonde en zwakheden) etc.?
Hebben jullie daarover praktische ideeën of goede ervaringen?

Het lijkt me mooi om op dit forum ook praktische, haalbare afspraken te maken ('werkopdrachten' zeg maar, al heb ik een hekel aan dat woord), zodat we daarmee in onze eigen gemeente aan de slag kunnen gaan. Als we dat hier terug kunnen koppelen, lijkt me dat stimulerend werken. Kweenie helemaal of dat haalbaar is.
Nou, genoeg gepraat. Nou zijn jullie aan het woord.
je leeft maar één keer eeuwig

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Omzien naar elkaar
« Reactie #1 Gepost op: mei 02, 2005, 11:45:58 pm »
Zelf af en toe getuigen in gesprekken met vrienden en vriendinnen, broers en zussen. Gewoon zeggen dat je voor hem/haar zult bidden. En elkaar in moeilijkheden ook op God wijzen... 't Is eigenlijk niet eens zo moeilijk (in het begin wel... en je moet niet bang zijn voor heilig boontje uitgemaakt te worden - zo kan dat voor jezelf nl wel eens voelen). En het roept herkenning op bij de ander. En dat bindt samen...
Wat ook aardig is: grapjes maken die een link met geloof hebben. Bijv. bij een vergadering waarbij je naamstickers moet opplakken: ik heb al een stikker, op m'n voorhoofd... je kunt 'm wel niet zien, maar hij is er wel!

Kortom: het begint bij jezelf...

cyber

• Bekijk profiel
Omzien naar elkaar
« Reactie #2 Gepost op: mei 03, 2005, 10:04:25 am »

quote:

E-line schreef op 02 mei 2005 om 23:45:
Kortom: het begint bij jezelf...

Opzich ben ik het wel met je eens, maar.........

Bidden komt eerst denk ik

Als God niet werkt, tevergeefs zwoegen de bouwlieden

met mijn opmerking bedoel ik dus
bidden wij wel voor de gemeente en voor de dominees en de kerkeraad

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Omzien naar elkaar
« Reactie #3 Gepost op: mei 03, 2005, 10:39:17 am »
Goeie!
Ik bid wel vaak voor de kerk, of God díe wil bewaren. Dat is inderdaad het belangrijkste en krachtigste wapen...

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Omzien naar elkaar
« Reactie #4 Gepost op: mei 03, 2005, 09:39:05 pm »
Het kan op allerlei manieren. In willekeurige volgorde:

Bidden
Elkaar laten weten dat je bidt
Gemeenteavonden bezoeken
Koffiedrinken na de dienst
Tenminste 2 vreemden aanspreken tijdens het koffiedrinken na de dienst
Gemeentemaaltijden
Koffiedrinken op een gastadres na de dienst
Veel mensen op bijbelkringen/wijkkringen/huiskringen waar je meer mee doet dan pure bijbelstudie
Bloemenservice
Gemeente-uitjes
Bezoekroosters voor mensen die niet altijd in de dienst (kunnen) komen
Zorgen voor een leesbaar kerkblad dat gelezen wordt
Niet te beroerd zijn om in commissies te stappen die dit soort dingen coordineren

Maar begin maar eens met koffiedrinken :)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Omzien naar elkaar
« Reactie #5 Gepost op: mei 03, 2005, 10:58:02 pm »
Een ding is belangrijk voor oprecht, spontaan medeleven: probeer het niet (over) te organiseren. En dat is iets waar de GKv erg goed in zijn ;)

lineke

• Bekijk profiel
Omzien naar elkaar
« Reactie #6 Gepost op: mei 03, 2005, 11:00:47 pm »

quote:

Laurens schreef op 03 mei 2005 om 22:58:
Een ding is belangrijk voor oprecht, spontaan medeleven: probeer het niet (over) te organiseren. En dat is iets waar de GKv erg goed in zijn ;)
Wel actief, niet activistisch, roept onze dominee altijd :)

lineke

• Bekijk profiel
Omzien naar elkaar
« Reactie #7 Gepost op: mei 05, 2005, 02:52:47 pm »
Allemaal zeer werkbare ideeën, denk ik. Aleen vind ik soms dat we teveel op dat 'sociale' niveau blijven hangen. Om elkaar tot een hand en een voet te zijn, moet je elkaar tot op zekere hoogte inderdaad kennen (en dat kun je bereiken door bovenstaande ideeën na te volgen).

De reden waarom ik dit draadje heb gespannen, gaat echter wat dieper dan dat. Hoe kunnen we weer een sfeer creëren waarin het gewoon is om elkaar op te scherpen in het geloof en elkaar ook aan te spreken op zonde en verkeerd gedrag? Ik merk dat dat niet snel gebeurt, omdat we allemaal redeneren: wie ben ik om daar iets over te zeggen? (één van de duidelijk zichtbare invloeden van ozne individualistische maatschappij).

Gemeente zijn is méér dan een sociaal netwerk vormen waarin mensen zich niet alleen voelen en zieken een bezoekje krijgen. Het gaat er namelijk vooral om hoe je elkaar zuiver bewaart voor God. Hoe bereiken we dat? Om de discussie een beetje open te gooien, heb ik hier wat vragen/stellingen.
1. Een dominee moet meer leiding geven vanaf de preekstoel door de vinger bij de zieke plekken in de gemeente te leggen.
2. We spreken elkaar te weinig aan op verkeerd gedrag.
3. Een gemeente zou bij benadering niet groter dan 200 zielen moeten tellen.
4. Je kunt iemand best aanspreken op zijn gedrag als je zelf moeite hebt met een (andere) zonde.

Spuien maar! 'k Ben benieuwd.
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2005, 02:52:54 pm door lineke »

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Omzien naar elkaar
« Reactie #8 Gepost op: mei 05, 2005, 04:45:30 pm »
Net zoals DE GKv niet bestaat zal ook DE oplossing moeilijk te vinden ziijn. Voor de eene gemeente is 250 zielen een  perfecte samenstelling terwijl in een aandere gemeente dat al veel te veel kan zijn of juist te weinig...

Omzien naar elkaar doe je vooral door om te zien naar elkaar.  ;)

alfasierra

• Bekijk profiel
Omzien naar elkaar
« Reactie #9 Gepost op: mei 05, 2005, 09:56:44 pm »

quote:

lineke schreef op 05 mei 2005 om 14:52:

1. Een dominee moet meer leiding geven vanaf de preekstoel door de vinger bij de zieke plekken in de gemeente te leggen.
4. Je kunt iemand best aanspreken op zijn gedrag als je zelf moeite hebt met een (andere) zonde.

Spuien maar! 'k Ben benieuwd.

1. De predikant bedient het Woord, en wel zo dat de gemeenteleden zelf ontdekken wat er wel en wat er niet goed is.
2. Hoe reageer jij als je wordt aangesproken op jouw gedrag?
3. In een stad met een paar duizend kerkleden krijg je dan al gauw 10 tot 20 gemeenten, waar het verloop enorm groot is door verhuizingen, zodat de continuiteit aangetast wordt. (2 straten verderop verhuizen betekent al snel een andere gemeente)
4. Ik word bij het aanspreken van anderen het meest geremd door mijn eigen zonden (en het besef daarvan).
Maar je bedoelt het goed, daar is geen twijfel aan! Maar laten we het niet zoeken in de organisatie, of in opdrachten voor deze of gene. Het beste is volgens mij dat je oprechte belangstelling voor je naaste opbrengt. Dat je jezelf in hem/haar verdiept, zijn/haar motieven voor onverschillig welk gedrag ook onderzoekt. En de eigen vooroordelen laat voor wat ze zijn. Dat laatste is vreselijk moeilijk, maar met een beetje goede wil kun je een eind komen. Met oprechte liefde voor de ander (ja, ook die waar je he-le-maal niets mee hebt, of nog erger) wordt ieder contact vruchtbaar.
Kortom: begin bij jezelf. Als ik dit herlees klinkt het wat bot en kort-door-de-bocht. Maar het is bedoeld met alle oprechtheid.
Oh ja, het begint natuurlijk met gebed.
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2005, 09:57:16 pm door alfasierra »

zeljane

• Bekijk profiel
Omzien naar elkaar
« Reactie #10 Gepost op: juni 05, 2005, 02:55:47 pm »
Lineke schreef op 5 mei 2005 dat ‘ we teveel op het sociale niveau blijven hangen mbt het omzien naar elkaar’.
Dit ben ik van harte met haar eens.
De eigenlijke vraag van Lineke is: ‘hoe creëren we een sfeer, waarin het gewoon is om elkaar op te scherpen in het geloof en elkaar ook aan te spreken op zonde en verkeerd gedrag’?

Die sfeer komt er wanneer christenen zich toeleggen op het zich verbinden met God.
Dit doen we door ons denken en handelen met Hem te bespreken en onze wil ondergeschikt te maken aan Zijn wil. 2 Kor. 10:5;’ we maken iedere gedachte krijgsgevangene om haar aan Christus te onderwerpen’. Dit betekent dat we God vragen of Hij ons bewust wil maken van datgene wat we veranderen moeten in ons leven. Pas als we onszelf overgeven aan God, zodat Hij ons door Zijn Geest kan vernieuwen naar Zijn beeld, kan er een sfeer komen van openheid, liefde, oprechtheid, veiligheid.
Helaas leven velen bij ons in de kerk met de angst (vaak onbewust) voor veroordeling.Ze zijn bang dat ze het niet goed doen of niet genoeg doen. Die angst maakt dat ze niet met hun zonden geconfronteerd willen/durven worden.
Ze verbergen zich, zoals Adam en Eva zich verborgen.
Anderen leven vanuit de vergeving en verzoening, maar nemen niet de verantwoordelijkheid voor hun eigen aandeel in de heiliging! In 1 Kor. 3:1-3 NBV spreekt Paulus tot niet geestelijke mensen. Deze christenen geloven in Christus, maar zijn gebonden aan de wereld omdat ze als ieder ander leven.

Onderlinge vermaning functioneert alleen vanuit de verbinding met God.
Hij is het die de zonde aanwijst. Wij hebben de opdracht om de zonde te benoemen.
Het is belangrijk dat we de ander niet proberen te overtuigen van ons gelijk. De HG. is het die overtuigt van zonden.

Als we het bevestigingsformulier voor predikanten lezen dan is het hun taak om ‘ in de huizen het kwaad te ontmaskeren’.  Bv het ontmaskeren van een verkeerd godsbeeld of hoe het komt dat verantwoordelijkheid ontlopen wordt, zie de voorbeelden hierboven. Het is dan hun taak om blokkades op te merken en hun schapen naar de waarheid te leiden en hen te helpen om zich te verbinden met God. Elk lid heeft zijn eigen geschiedenis en heeft een individuele aanpak nodig.
Met de opgedane ervaring kunnen predikanten hun preken en gebeden afstemmen op de problematiek van deze tijd.

Hoe meer je je met God verbindt, hoe meer je door de Geest van de waarheid licht van duisternis gaat onderscheiden. Het wordt bv heel helder hoe de toverij  werkt =mensen betoveren middels manipulatie, intimidatie en dominantie. Hoe ze erop uit zijn om gelijk te krijgen! Hoe mensen elkaar gebruiken en misbruiken.
Wanneer je het kwaad aanwijst door het te benoemen en de consequenties neemt door je ervan te distantieëren, dan zul je de macht van de boze ervaren en wat lijden is om Christus wil.
En juist daarin mis ik de gemeenschap der heiligen. De aansporing om vol te houden!

britt

• Bekijk profiel
Omzien naar elkaar
« Reactie #11 Gepost op: juli 25, 2005, 07:30:07 pm »

quote:

lineke schreef op 05 mei 2005 om 14:52:
Gemeente zijn is méér dan een sociaal netwerk vormen waarin mensen zich niet alleen voelen en zieken een bezoekje krijgen. Het gaat er namelijk vooral om hoe je elkaar zuiver bewaart voor God. Hoe bereiken we dat? Om de discussie een beetje open te gooien, heb ik hier wat vragen/stellingen.
Zullen we beginnen met elkaar te complimenteren op GOED gedrag. Dat werkt veel positiever en motiverender. Het stimuleert meer vriendschap en misschien wel een vertrouwensband.
if God had a face... would you want to see it, if seeing meant you have to believe..?

Piet22

• Bekijk profiel
Omzien naar elkaar
« Reactie #12 Gepost op: juli 26, 2005, 08:32:04 pm »
Bij 'omzien naar elkaar' denk ik aan het Lichaam van Christus met al zijn leden. Kijk waar een ander goed in is en biedt jezelf aan met de talenten, die jij hebt, hoe gek ze ook zijn.
Dat de gemeente hoort en de dominee preekt vind ik raar, want dan is de dominee in dat Lichaam de mond en de gemeenteleden zijn de oren, terwijl het toch ook andersom kan?
Bereidt als Bijbelstudiegroep of gebedskring een preek voor en steek die af. Domineetjes in wording komen dan toch te voorschijn?

Bij 'omzien naar elkaar' denk ik ook aan de barmhartige Samaritaan, de religieuze ambtsdragers liepen door en een geminachte bastaardjood keek naar de halfdode man om.
Hoe ga je om met zwervers, daklozen, bedelaars, verslaafden, enz.? Veel bedelaars zijn in voor een praatje, je geeft ze iets te eten (geld kan aan drugs besteed worden) en vraagt hoe ze in God geloven en je krijgt vaak de interessantste antwoorden om op in te gaan.

CZ

• Bekijk profiel
Omzien naar elkaar
« Reactie #13 Gepost op: juli 26, 2005, 10:05:57 pm »
Niet alleen voor iemand bidden of zeggen dat je voor iemand bidt, maar ook MET die persoon bidden en ieder naar vermogen zijn pastorale verantwoordelijkheid daarin nemen. De kleine groep die vergadert in zijn naam en meer doet samen heeft dan een koffiepraatje of de zoveelste bijbelstudie van dingen die je al lang weet maar niet in praktijk brengt. Sorry beetje offense maar dat is mijn ervaring...God zij dank is er ook koren tussen het kaf

Rene

• Bekijk profiel
Omzien naar elkaar
« Reactie #14 Gepost op: augustus 15, 2005, 05:22:30 pm »

quote:

lineke schreef op 02 mei 2005 om 23:29:
Naar aanleiding van de discussie over het vinden van ouderlingen en diakenen, een nieuwe discussie (die ik overigens ook al eerder wilde openen): het omzien naar elkaar in de gemeente Hoewel er ook veel positieve dingen gebeuren in de kerk, zie ik dat we met elkaar ook behoorlijk kunnen inzakken (ik heb het nu over de GKV).
Hoe kunnen we dat verbeteren? En dan bedoel ik vooral inzake ons geloof: hoe kunnen we elkaar stimuleren om radicaler te zijn in ons geloof, meer tijd en energie in de gemeente te stoppen etc., opener te zijn (ook bijv. over zonde en zwakheden) etc.?
Hebben jullie daarover praktische ideeën of goede ervaringen?

Het lijkt me mooi om op dit forum ook praktische, haalbare afspraken te maken ('werkopdrachten' zeg maar, al heb ik een hekel aan dat woord), zodat we daarmee in onze eigen gemeente aan de slag kunnen gaan. Als we dat hier terug kunnen koppelen, lijkt me dat stimulerend werken. Kweenie helemaal of dat haalbaar is.
Nou, genoeg gepraat. Nou zijn jullie aan het woord.

In kringen gaan.
Werkt geweldig, betere relaties, dieper, praktische hulp.
Hoeven de ouderlingen ook niet meer op huisbezoek.
Dus in kringen indelen die ook praktisch werken, dus beetje regionaal.
RR