quote: bela schreef op 04 mei 2005 om 19:06:[...]
JA!!!!!!! Hoe het zou moeten weet je meestal wel maar in ons gezin en ik denk vele andere gezinnen gaat het gewoon niet zo. Zelf als je super gedresseerde kinderen hebt werkt het nog niet zo.
Wat is het ideale plaatje wat je dan te horen krijgt? Kun je dat in het kort schetsen?
Bv. - kinderen willen altijd mee naar de kerk, of: kinderen gaan altijd gewoon mee. We praten over geloofszaken. etc.
quote:
en dan geloofsopvoeding wat is nou lastiger. Ouders hebben moeite om te luisteren naar wat God van ons vraagt, wij gaan het voorbeeld geven. Kinderen vooral pubers willen niet luisteren naar ouders en geloofsvragen hebben ze zat. Gezien vele discussies hier op het forum heb ik de indruk dat de bijbel wel errug graag naar eigen wensen wordt uitgelegd met de beargumentering het voelt wel goed dus ik denk dat de Here het ook wel goed vindt, dus het luisteren naar God wordt ook nog een belemmerd door onze eigen wil en inzichten. Alles bij elkaar voor een ingewikkelde situatie die nou niet direct vanuit het idiale plaatje besproken kan worden.
Natuurlijk is Gods wil het uitgangspunt en het punt waar we op ons richten maar hoe ga je dat nou goed en praktisch invullen.
Ik merk nu in mijn eigen gezin dat het belangrijkste is dat je blijft praten. En zeg maar hoe je erover denkt. Vanuit de bijbel.
Verwacht niet onmiddelijk: Ja ma, je hebt gelijk. Maar ze hebben het gehoord en denken er toch over na.
Wel overal een echte reden bij hebben, dat is belangrijk. Probeer zelf te bedenken waarom bepaalde dingen
vanuit bijbels oogpunt wel/niet goed zijn.
En noem dat.
En niet ieder kind is hetzelfde; je kunt de een niet op dezelfde manier behandelen als de ander. Ieder kind zit ook weer met andere vragen. En heeft een andere invalshoek nodig van waaruit je dingen vertelt. Maar dat wijst de praktijk uit, als je je kinderen een beetje kent.