Auteur Topic: Thema kinderboekenweek  (gelezen 5328 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Gepost op: mei 11, 2005, 08:47:12 pm »
christenen tegen fantasy en fictie

Uit de krant (De Stentor, woe. 23-2-2005):

'Magische' kinderboekenweek is 'duivels'

Het thema 'de toveracademie - boeken vol magie' van de kinderboekenweek, die van 5 tot en met 15 oktober wordt gehouden, stuit op verzet van christelijke ouders en leerkrachten.

Zien de organisatoren van de kinderboekenweek magie vooral als spannend thema, volgens de behoudende Stichting Bijbel en Onderwijs is het in strijd met de Bijbel. Bijbel en Onderwijs roept ouders in een open brief op hun kinderen van scholen te halen die meedoen aan 'hekserij, tovenarij en andere occulte praktijken'.
"Tovenarij zet de deur open naar de wereld van de Duivel en demonen. Scholen mogen kinderen niet onderwijzen in praktijken die God zijn volk verboden heeft", aldus de brief. Het voortouw voor het protest werd vorige week genomen door onderwijsman Anne Nijburg uit Dalfsen. Hij riep leerkrachten per e-mail op hun scholen te sluiten zodra er aandacht wordt besteed aan magie.
Het omstreden thema van de 'algemene' kinderboekenweek heeft bij het CLK, de brancheorganisatie voor christelijke boeken, veel stof op doen waaien. Als alternatief voor magie heeft het CLK gekozen voor het thema 'wonderlijk', onder meer verwijzend naar verwondering over de schepping en mysteries in het leven. "Wij sluiten elk jaar aan bij het thema van de kinderboekenweek", aldus Els de Jong van het CLK. "Dit jaar was dat niet eenvoudig." Belangstelling is er genoeg bij de 2500 scholen, bibliotheken en boekhandels die het CLK uitgenodigd heeft aan te haken bij het alternatieve thema.
Ook de Vereniging van Openbare Bibliotheken heeft in haar nieuwsbrief opgenomen dat er een christelijk alternatief is voor het thema van de kinderboekenweek. "Want zij wil graag ook christelijke scholen bedienen," zegt Els de Jong. De organisatie van de kinderboekenweek is in handen van de stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. Ook daar zijn protesten binnengekomen. Desondanks rekent de stichting erop dat zeker 90% van de scholen meedoet.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #1 Gepost op: mei 11, 2005, 09:12:49 pm »
zucht...

iets met kind en badwater enzo...

Tolkien mag zeker ook niet voor volwassenen?  }:|
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Lilian

• Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #2 Gepost op: mei 11, 2005, 09:24:42 pm »
Moeilijk, ik zou de magische wereld de kinderen toch niet willen afpakken. En een verhaaltje over toveren kan ook weinig kwaad. Als ik een verhaal vertel over pratende beren dan gelooft een kind later ook niet standaard dat beren praten ofzo..

Zelfde discussie of je christenkinderen sprookjes mag voorlezen... Mogen ze dan niet meer genieten? Soms is het toch heerlijk om in de magische wereld te stappen? Zolang je maar niet bezig gaat met glaasje draaien.

En of tolkien voor volwassenen kan? Vind ik eigenlijk ook wel interessant. Er wordt altijd zo gezegd van het kan wel maar dan moet je kritisch lezen, nou mijn harry potter boek ligt nog onderin de verhuis doos, heb echt geen zin om dat kritisch te lezen hoor (kijk de film wel haha)

Kortom laat ze maar genieten die kinderen. We doen toch ook wel eens een trucje met een kind dat een munt achter hun oor vandaan getoverd wordt... Mag dit ook niet meer? of moet je dan direct duidelijk uitleggen hoe je het doet en dat het geen toveren was  :P

Iris

• Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #3 Gepost op: mei 11, 2005, 09:26:58 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 11 mei 2005 om 21:12:
zucht...

iets met kind en badwater enzo...

Tolkien mag zeker ook niet voor volwassenen?  }:|

Van mij mag het wel.........graag zelfs........ik ben dol op Tolkien.
Maar je blijft me verbazen Roodkapje, de ene keer de strengheid zelve, en de andere keer heel mild...... ;)   :)

Lilian

• Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #4 Gepost op: mei 11, 2005, 09:28:09 pm »
haha mijn idee!!!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #5 Gepost op: mei 11, 2005, 10:31:17 pm »
Misschien is het ene toververhaal, het andere niet.
Sprookjes zie ik niet zo heel veel kwaad in. :)
Maar toch wel een beetje selctief zijn.
Harry Potter echter, maakt het te reeel. Daar zijn toch een heleboel mensen het wel over eens.

Het wordt je wel door de 'strot geduwd' als je op jouw school bijvoorbeeld wel aandacht besteden aan dit thema. En dat is dan wel lastig.
Er zal niet alles verkeerd zijn, denk ik, maar het probleem is dat een gedeelte dat wel is, en hoe ga je daar mee om.
Ik las laatst bij een kennis een soort prentenboek van paul van Loon over Sinterklaas, om uiteindelijk tot de boodschap te komen, dat die niet echt bestaat, maar zich ontpopte als een weerwolf. En het was een gruwelijk boek. Dat als 'leuk kinderboek'wordt gelanceerd.
Dan denk ik dat je moet oppassen en niet moet afgaan op wat de schrijver zelf over een bepaald boek zegt, qua achtergrond.
Die zegt toch altijd dat het alleen als onschuldig kinderboek bedoeld is.
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2005, 10:51:47 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #6 Gepost op: mei 11, 2005, 10:34:28 pm »
Oh, gaan we weer .. paar weken terug een groot gebedsinitiatief tegen die Tibetaanse mandala's en nu is er weer iets van de duivel  8)7

inlijn

• Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #7 Gepost op: mei 11, 2005, 11:08:33 pm »
Het thema van de kinderweek is m.i. een fout thema.
Waarom zou je je kinderen op laten groeien met magie, tovenarij, heksen, spoken, weerwolven, harry's, zwarte katten, angst, monsters, zombies enzovoort?
Heb jij daar belang bij?
Heeft je kind er belang bij?
Heeft God daar belang bij?
Ik ben erg blij met het alternatief van de christelijke kinderboeken"club".
Laat je kinderen verwonderen over de realiteit van deze wereld en wat God daarin geeft.

Lilian

• Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #8 Gepost op: mei 11, 2005, 11:12:46 pm »
ik denk dat een kind heel wat mist als hij nergens in aanraking komt met een magische wereld. Ze leven naar mijn idee zelf al in een magische wereld. Het hoeft helemaal niet occult te zijn, moet zelfs niet eens! maar magie is het al als je een verhaal verteld waarin voorwerpen en dieren praten. En dat is toch prachtig voor kinderen. Een trucje doen (tovanarij) is toch ook geweldig?
Ik vind het thema wat gekozen is erg mooi, maar ik denk ook niet dat je al het minder goede direct in iets bijbels moet omzetten. Niet alles is slecht wat magie betreft...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #9 Gepost op: mei 12, 2005, 10:12:40 am »

quote:

Edith schreef op 11 mei 2005 om 22:34:
Oh, gaan we weer .. paar weken terug een groot gebedsinitiatief tegen die Tibetaanse mandala's en nu is er weer iets van de duivel  8)7

Wat was dat precies dan? Ik heb dat niet zo meegekregen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #10 Gepost op: mei 12, 2005, 10:24:08 am »
offtopic:P&A, over die zandmandala: zie hier en hier

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #11 Gepost op: mei 12, 2005, 12:53:08 pm »

quote:

Edith schreef op 12 mei 2005 om 10:24:
offtopic:P&A, over die zandmandala: zie hier en hier

Er is wel een reele wereld die hierachter schuil gaat, al zal die monnik i.d.d. zoals Paul van Loon ook zijn boeken onschuldig vond, zeggen dat het allemaal onzin is.
(Ik weet zo niet of alle gedachten over deze mandala's waar zijn, maar ik zie er veel waarheid in)

Zie bijvoorbeeld als gevolg van gebed in dit stukje:

quote:

Begin oktober riepen de interkerkelijke gebedsgroepen van Dronten en Elburg op tot gebed tegen het Halloween-programma van Six Flags. Coördinatoren Carla Kwakkel en Dorien van Andel melden dat dat blijkbaar zijn uitwerking heeft gehad:

"De programma's waarover zo hoog opgegeven was, vielen hard tegen. Op verschillende plekken (theaters) in het park werden horrorvoorstellingen gegeven, maar het kwam niet over, het was mat. De directeur is zelfs boos weggelopen bij een voorstelling en de artiest die van buitenaf was aangetrokken is al ontslagen. De juffrouw die de 'Koningin van de Nacht' speelde is zelf bang geworden en wil niet meer. Het spookhuis sloeg niet aan; de 'Poort des Doods' stortte steeds in en is uiteindelijk weggehaald.
Door een storm waaiden 's nachts de tentjes waarin de waarzegsters zaten omver. De stemming onder het personeel is down en een gevoel van een flop overheerst."

De directie van Six Flags is in een vriendelijk geformuleerde open brief in de Flevopost opgeroepen om voortaan af te zien van Halloween-activiteiten.
Kwakkel meldt dat die brief al snel onder medewerkers van het pretpark circuleerde en zelfs bij de kassa is opgehangen. Ook jongeren van Soul Survivor hebben de directie per brief gevraagd om van de horrorshows af te zien.

Van 30 op 31 oktober werd in Oldebroek een speciale 'Nacht van Gebed en Aanbidding' georganiseerd. De nadruk lag niet op Halloween, maar op Jezus, aldus de organisatoren.

Bron: Joel News
en dit:

quote:

DELFZIJL WEERT GRIEZELBUS - Na Dokkum hebben ook christenen in Delfzijl de Griezelbus met succes geweerd door middel van interkerkelijk gebed. De theatervoorstelling van 9 februari werd wegens ziekte van een van de spelers afgelast. In totaal zijn van januari tot en met mei 50 voorstellingen van de Griezelbus gepland. Een overzicht van de speeldata is te vinden op www.bijbelenonderwijs.nl. Deze stichting heeft ook een duidelijke brochure uitgegeven over de Griezelbus en alles wat daarmee te maken heeft.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #12 Gepost op: mei 12, 2005, 12:59:44 pm »
Toch blijf ik van mening dat de paniek van nietvermoedende behoudende christenen enigszins misplaatst is. De bijbel verbiedt magische praktijken als in het praktisch uitvoeren ervan. Wat denken jullie, dat Hebreeuwse kinderen daar niet over leerden? Tuurlijk wel!

Als je kinderen zo angstvallig van de 'grote boze buitenwereld' afschermt worden ze voor dit soort praktijken eerder kwetsbaarder dan dat ze er iets van leren. Imho is er niks mis met lezen over magie (die ook nog eens fictie is). Het wordt pas een probleem als je kind tarotkaarten wil gaan leggen, glaasje wil draaien of contact met lichtgidsen zoekt. Dan is er nog geen reden tot paniek, alleen tot een goed gesprek.

En ik zie niet wat de griezelbus en spiritisme met elkaar gemeen zijn. Laten we wel reeël blijven, alsjeblieft zeg.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #13 Gepost op: mei 12, 2005, 01:04:41 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 12 mei 2005 om 12:59:
Toch blijf ik van mening dat de paniek van nietvermoedende behoudende christenen enigszins misplaatst is. De bijbel verbiedt magische praktijken als in het praktisch uitvoeren ervan. Wat denken jullie, dat Hebreeuwse kinderen daar niet over leerden? Tuurlijk wel!

Als je kinderen zo angstvallig van de 'grote boze buitenwereld' afschermt worden ze voor dit soort praktijken eerder kwetsbaarder dan dat ze er iets van leren. Imho is er niks mis met lezen over magie (die ook nog eens fictie is). Het wordt pas een probleem als je kind tarotkaarten wil gaan leggen, glaasje wil draaien of contact met lichtgidsen zoekt. Dan is er nog geen reden tot paniek, alleen tot een goed gesprek.

En ik zie niet wat de griezelbus en spiritisme met elkaar gemeen zijn. Laten we wel reeël blijven, alsjeblieft zeg.

Ik weet niet of je dat boek kent. Ik wel, ze lazen eruit voor op school, groep 6.
Toen ben ik eerst dat boek wezen lezen. Nou daar wordt je niet vrolijk van.
Het is gewoon verboden in de bijbel toch? Dus ook om dat in boeken als onschuldig vermaak zogenaamd, zo prominent te beschrijven. Als NEP. Dat is het gevaar want het is niet nep.
Na een gesprek met de juf hebben ze op school erover gesproken dat het i.d.d. toch wel gewoon duidelijk is dat alles i.v.m. doden oproepen en dat soort dingen, demonen etc. verboden is. En zouden niet meer eruit lezen. :)
Dat is al jaren geleden. Maar het lag er daar zo dik bovenop dat ze er niet omheen konden.
Paul van Loon had later een relatie met Jomanda.
Over toeval gesproken. (Ik zeg maar niet wat ik er van denk dat ie nu verongelukt is.)
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2005, 01:05:29 pm door Priscilla en Aquila »

Lilian

• Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #14 Gepost op: mei 12, 2005, 01:09:30 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 12 mei 2005 om 12:59:

Waarempel, ben het 100% met je eens :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #15 Gepost op: mei 12, 2005, 01:49:27 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 mei 2005 om 13:04:

[...]

Ik weet niet of je dat boek kent. Ik wel, ze lazen eruit voor op school, groep 6.
Toen ben ik eerst dat boek wezen lezen. Nou daar wordt je niet vrolijk van.
Het is gewoon verboden in de bijbel toch? Dus ook om dat in boeken als onschuldig vermaak zogenaamd, zo prominent te beschrijven. Als NEP. Dat is het gevaar want het is niet nep.
Na een gesprek met de juf hebben ze op school erover gesproken dat het i.d.d. toch wel gewoon duidelijk is dat alles i.v.m. doden oproepen en dat soort dingen, demonen etc. verboden is. En zouden niet meer eruit lezen. :)
Dat is al jaren geleden. Maar het lag er daar zo dik bovenop dat ze er niet omheen konden.
Paul van Loon had later een relatie met Jomanda.
Over toeval gesproken. (Ik zeg maar niet wat ik er van denk dat ie nu verongelukt is.)

Achter elke boom staat wel een demon toch?
Over 'magisch denken' gesproken... :/
Ja, ik heb de boeken trouwens gelezen. Ik heb in mijn (heidense) jeugd ongeveer alle 'magische' boeken gelezen en ook daarna las ik ze nog. Ik vind fantasy nog steeds het einde.

Ik ben ondanks alles toch nog bekeerd tot het christendom, dus heel erg schadelijk zal het allemaal niet wezen.
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2005, 01:50:42 pm door Roodkapje »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #16 Gepost op: mei 12, 2005, 01:52:02 pm »
Modbreak:
Prima topic voor OPV, staat er daar ook eens wat :+

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #17 Gepost op: mei 12, 2005, 02:45:01 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 12 mei 2005 om 13:49:

[...]

Datvind ik dus niet. :)
Ik lees wel sprookjes, zei ik. Maar dat wil niet zeggen dat alles dus wel kan.

quote:

Die conclusie trek jij, ik niet.

quote:

Ja, ik heb de boeken trouwens gelezen. Ik heb in mijn (heidense) jeugd ongeveer alle 'magische' boeken gelezen en ook daarna las ik ze nog. Ik vind fantasy nog steeds het einde.

Ik ben ondanks alles toch nog bekeerd tot het christendom, dus heel erg schadelijk zal het allemaal niet wezen.

Dat vind ik wel erg simpel gezegd. God kan een heleboel doen ook ondanks schadelijke dingen. :) Daar laat Hij zich niet door tegenhouden.
Ik vind het i.d.d. wel opvallend dat jij hier heel soepel/makkelijk in bent, en andere dingen heel 'streng'/rechtlijnig beoordeeld. :)

Wat vind je dan van de relatie die Paul van Loon heeft gehad met Jomanda?

inlijn

• Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #18 Gepost op: mei 12, 2005, 10:41:37 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 12 mei 2005 om 13:49:

[...]

Over magisch denken gesproken:
In de Bijbel is het duidelijk dat er zich hier op aarde een geestelijke strijd afspeelt. Ik denk dat wij als christenen (incl. myself  ;)  ) die geestelijke strijd wel eens teveel als fantasy zien.
Misschien heeft fantasy op jou weinig invloed. Ik ken heel wat kinderen die na het lezen van bv. Harry Potter of de Griezelbus nachtmerries hebben gekregen. Aangezien God niet echt positief over angst spreekt houd ik me graag ver van al dat soort dingen.

De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.

(Overigens ben ik geen tegenstander van fantasy. Ik ben zwaar enthousiast aan Harry Potter begonnen, maar het lezen van die boeken gaf mij, zeker vanaf het derde deel, zo'n beklemmend gevoel dat ik niet meer verder gelezen heb.)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #19 Gepost op: mei 13, 2005, 12:13:57 pm »

quote:

inlijn schreef op 12 mei 2005 om 22:41:
Over magisch denken gesproken:
In de Bijbel is het duidelijk dat er zich hier op aarde een geestelijke strijd afspeelt. Ik denk dat wij als christenen (incl. myself  ;)  ) die geestelijke strijd wel eens teveel als fantasy zien.
Misschien heeft fantasy op jou weinig invloed. Ik ken heel wat kinderen die na het lezen van bv. Harry Potter of de Griezelbus nachtmerries hebben gekregen. Aangezien God niet echt positief over angst spreekt houd ik me graag ver van al dat soort dingen.

Dat klopt er is een geestelijke strijd. Maar wat niet klopt is dat alles waar een etiketje 'magisch' aan hangt te maken heeft met die geestelijke strijd. 99% van de literatuur op dit gebied is verzonnen en heeft niks te maken met de geestelijke wereld die er wel is, maar die we niet kunnen waarnemen.
Trollen, kabouters, feeën en tovenaars, zoals je ze tegenkomt in de literatuur zijn van een heel ander kaliber dan demonen, spiritisten, mensen die channelen etc. Ik heb zelf ook mijn vraagtekens bij Harry Potter, omdat de schrijfster elementen uit de reeële geestelijke wereld (er zitten wicca-elementen in) importeeert in het boek. Dat is een boek uit de 1% bedenkelijke literatuur.

Wat ik betoog is dat we niet vanwege die 1% bedenkelijke boeken, ALLE boeken die over iets magisch gaan maar op één hoop moeten gooien en het als 'duivels' te bestempelen. Dat is gewoon niet eerlijk. En die angst zit er op de een of andere manier bij behoudende christenen. Ik snap niet waarom. En die angst komt niet van de boeken, maar komt van de ouders zelf doordat ze ontzettend krampachtig met het onderwerp omgaan, omdat ze niks weten over geestelijke strijd. Dus dan wordt alles geestelijke strijd. Ik vind het schokkend om te merken hoe weinig reformatorische mensen ervan weten, en hoe diezelfde mensen tegelijkertijd een ontzettend grote mond hebben over kinderboeken, muziek, films etc. zonder dat ze zelf weten waarover ze het hebben. En dat stoort mij ontzettend.

Ik denk dat er twee verschillende dingen door elkaar gehaald worden in deze discussie: namelijk fictie en realiteit. En dat komt omdat mensen weinig weten over de geestelijke wereld zoals ze bestaat. Dus ik zou zeggen: doe daar eerst studie naar, voordat iemand zichzelf weer belachelijk maakt.

barbara

• Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #20 Gepost op: mei 13, 2005, 01:10:38 pm »
dat ben ik met je eens. Het is goed onderscheid te maken tussen de geestelijke wereld waartegen de bijbel waarschuwt en de fictieve magische wereld.

Tegelijkertijd denk ik wel dat je daarom niet meteen voor elk kind oké is.
Ik ben leerkracht, en op mijn school merk ik dat sommige kinderen prima met het onderwerp magie in boeken kunnen omgaan, ze snappen dat dat niet echt is, kunnen het van zich afzetten, en linken het niet aan deze wereld. Ze vinden het heerlijk om zich te verliezen in zo'n andere, spannende wereld.
Maar er zijn ook kinderen die dat niet kunnen. En dan niet eens omdat er thuis krampachtig mee wordt omgegaan, maar omdat ze het gewoon eng vinden, er 's nachts over dromen.
Hou zulke boeken dus gewoon lekker ver van zulke kinderen.
't Lijkt me dus ook niet handig om een kinderboekenweek over dit thema te houden. Voor sommige kinderen is dat nou eenmaal niet geschikt.

Al blijft het goed om er eens over door te praten met kinderen. Ze groeien wel op in een wereld waar dit soort dingen zijn (ik bedoel: onder Harry Potter kom je nauwelijks uit, toch?). Het lijkt me heel goed om ze daar verstandig -als christenen- mee om te leren gaan. Om ze uit te leggen wat het verschil is tussen die twee werelden: de fictieve en de echte, gevaarlijke geestelijke wereld.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #21 Gepost op: mei 13, 2005, 01:21:48 pm »

quote:

barbara schreef op 13 mei 2005 om 13:10:
Tegelijkertijd denk ik wel dat je daarom niet meteen voor elk kind oké is.
Ik ben leerkracht, en op mijn school merk ik dat sommige kinderen prima met het onderwerp magie in boeken kunnen omgaan, ze snappen dat dat niet echt is, kunnen het van zich afzetten, en linken het niet aan deze wereld. Ze vinden het heerlijk om zich te verliezen in zo'n andere, spannende wereld.
Maar er zijn ook kinderen die dat niet kunnen. En dan niet eens omdat er thuis krampachtig mee wordt omgegaan, maar omdat ze het gewoon eng vinden, er 's nachts over dromen.
Hou zulke boeken dus gewoon lekker ver van zulke kinderen.
't Lijkt me dus ook niet handig om een kinderboekenweek over dit thema te houden. Voor sommige kinderen is dat nou eenmaal niet geschikt.

Maar dat geldt toch voor elk onderwerp? Spannende boeken bestaan er in duizend soorten en maten, of ze nu over magie, over de oorlog, of over iets anders gaan doet dan toch weinig ter zake? Sterker nog, een realistisch boek over verborgen schatten en misdadigers enzo lijkt mij veel moeilijker te scheiden van de wereld waarin de kinderen leven.
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2005, 01:22:49 pm door Pooh »

barbara

• Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #22 Gepost op: mei 13, 2005, 03:24:11 pm »

quote:

Pooh schreef op 13 mei 2005 om 13:21:
Maar dat geldt toch voor elk onderwerp? Spannende boeken bestaan er in duizend soorten en maten, of ze nu over magie, over de oorlog, of over iets anders gaan doet dan toch weinig ter zake? Sterker nog, een realistisch boek over verborgen schatten en misdadigers enzo lijkt mij veel moeilijker te scheiden van de wereld waarin de kinderen leven.

Weet ik niet.
Natuurlijk heb je allerlei spannende boeken en heb je kinderen die daar meer of minder in opgaan.
Maar dingen als oorlog en misdadigers zijn reeel, en een kind weet wel of het wel of geen oorlog is. En tegen misdadigers heb je sloten op je deur en politie.
Maar magie en geesten zijn ongrijpbaar, dat is voor veel kinderen het enge ervan. Als Voldemort in je boek ineens achter Harry Potter opduikt, waarom zou hij dan niet 's nachts achter jou opduiken?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #23 Gepost op: mei 13, 2005, 03:56:18 pm »

quote:

barbara schreef op 13 mei 2005 om 15:24:
Weet ik niet.
Natuurlijk heb je allerlei spannende boeken en heb je kinderen die daar meer of minder in opgaan.
Maar dingen als oorlog en misdadigers zijn reeel, en een kind weet wel of het wel of geen oorlog is. En tegen misdadigers heb je sloten op je deur en politie.
Maar magie en geesten zijn ongrijpbaar, dat is voor veel kinderen het enge ervan. Als Voldemort in je boek ineens achter Harry Potter opduikt, waarom zou hij dan niet 's nachts achter jou opduiken?

Interessant. Heeft dat ook met de leeftijd te maken? Ik kan mij voorstellen dat jongere kinderen meer moeite hebben met 'magie', omdat ze dat niet van de realiteit weten te onderscheiden, terwijl oudere kinderen meer problemen hebben met 'misdadigers', omdat ze snappen dat sloten en politie slechts lapmiddelen zijn?
Overigens is magie en magie ook 2 (al vaker genoemd in dit topic). Nu heb ik Harry Potter niet gelezen, maar 't lijkt me nauwelijks geschikt voor echt jonge kinderen, meer iets voor groep 6 en hoger? Heb je met jongere kinderen dan niet 'tzelfde probleem bij dingen als sprookjes e.d.?

barbara

• Bekijk profiel
Thema kinderboekenweek
« Reactie #24 Gepost op: mei 14, 2005, 12:26:18 am »

quote:

Pooh schreef op 13 mei 2005 om 15:56:
Interessant. Heeft dat ook met de leeftijd te maken? Ik kan mij voorstellen dat jongere kinderen meer moeite hebben met 'magie', omdat ze dat niet van de realiteit weten te onderscheiden, terwijl oudere kinderen meer problemen hebben met 'misdadigers', omdat ze snappen dat sloten en politie slechts lapmiddelen zijn?
Overigens is magie en magie ook 2 (al vaker genoemd in dit topic). Nu heb ik Harry Potter niet gelezen, maar 't lijkt me nauwelijks geschikt voor echt jonge kinderen, meer iets voor groep 6 en hoger? Heb je met jongere kinderen dan niet 'tzelfde probleem bij dingen als sprookjes e.d.?

Ja, ik denk dat het zeker met leeftijd te maken heeft. Maar ik denk dat het met sprookjes voor jongere kinderen wel meevalt. Ze hebben bijna altijd wel door dat het een andere wereld is. Sprookjes zijn moeilijk te linken aan de realiteit: of het is duidelijk dat het iets is dat in vroeger tijden speelt, of het is gewoon duidelijk dat de dingen niet kunnen.
Bij Harry Potter is dat veel minder duidelijk. Harry lijkt een gewone jongen, in een (redelijk) gewone omgeving, in deze tijd. Dus waarom zouden de dingen die Harry overkomen hen niet kunnen overkomen? Bij Hans en Grietje hoef je daar volgens mij niet zo bang voor te zijn (houthakkers: die heb je tegenwoordig niet meer, gemene stiefmoeders: komen ook weinig voor, heksen in huisjes van snoep: geen kind gelooft dat dat echt kan..