quote:
op 03 Mar 2003 21:12:59 schreef Peter:
op 03 Mar 2003 20:49:37 schreef Wilhelmina:
Trouwens ik krijg meer en meer het idee, dat je een soort van aanval op mij begonnen bent, ik zal daar niet aan meedoen.
Dat komt misschien door dat 'Wat een armoede' van mij. Ik bedoel dat niet als kleinerend of zo. Mocht dit toch zo overkomen, dan mijn excuus. Maar ik meen het echt, Wilhelmina. Wat jammer, dat wederdopers het allemaal van zichzelf en hun eigen wil verwachten!
Het gekke is Peter, en dát meen ik echt, dat ik juist datzelfde van jullie denk. Ik begrijp maar niet, dat jullie aan de ene kant zeggen dat zo'n babytje er al bij hoort, dát zeggen wij ook, en vervolgens gaan notabene de ouders met dat kind naar het doopvont. Sterker nog, dat doopvont gaat ineens niet door als de ouders door omstandigheden er nog niet aan toe waren gekomen om belijdenis te doen.
Wat heeft die doop dan voor betekenis, als het kind er al bij hoorde vóór die doop.
ook jullie verlangen een eigen keus, nét als wij.
Ik zie die kinderdoop juist als een daad van de ouders, en niet van God. Want als jullie om wát voor reden niet naar dat doopvont gaan, heeft God toch ook het nakijken?
Wil je mij alsjeblieft niet met een gekleurde bril bekijken? Ik begrijp écht niet wat de babydoop toevoegt aan een kind dat er al bijhoorde vanaf zijn "vormeloos" begin. Daar kunnen die ouders toch niets aan toe of afdoen?
Een kind zal toch zelf moeten kiezen tijdens de jaren des onderscheids. Kiest hij niet, en dat gebeurt toch heel veel, dan is hij/zij volgens ons niet gered.
Een kind mag tijdens zijn kind zijn, onder de paraplu van zijn ouders leven, en is dus geheiligd in zijn ouders, daar heeft God dus in voorzien.
Maar een kind van 18 dat al op de middelbare school zit, of zelfs universiteit, al een baan heeft, vaak al zelf zijn vakanties uitzoekt, en dikwijls zelfs al met een vriendje naar bed is geweest ( bepalen ze toch zeker zelf?) die zou ineens nog geheiligd zijn in zijn ouders, omdat hij maar niet kan kiezen belijdenis te doen?
Dat wil er bij mij niet in hoor.
Gelukkig hebben wij een God van genade, en ik denk persoonlijk dat Hij er lang niet zo'n probleem van maakt als wij.
Maar wij staan er echt niet alleen in dat wij afhankelijk zijn van onze eigen wil hoor. Als een vrijgemaakt kind niet wil, is hij nét zo ver als een Pinksterkind dat niet wil. Ik hoop dat je dát met mij eens bent.