Auteur Topic: Positief over de kerk..  (gelezen 1394 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Positief over de kerk..
« Gepost op: maart 02, 2003, 10:25:13 pm »
Voor iedereen die denkt dat het er alleen maar negatief aan toe gaat in de kerk, dan toch ook maar een aantal bemoedigende zaken.
Bedenk dat iedere zondag het Woord van God trouw wordt bediend.
Bedenk dat de sacramenten regelmatig worden bediend er wordt gedoopt er wordt avondmaal gevierd.
Er vindt bijbelstudie plaats
Er vinden preken ter bemoediging plaats
Er wordt gezongen tot Gods eer
Jaarlijks doen nog vele jongeren belijdenis
De jeugd is ook betrokken op de kerk
Er wordt door velen meegedacht over het wezen van de kerk in de 21e eeuw over de uitdagingen en de zorgen.
Iedere zondag wordt de Christus gepredikt dat is de gekruisigde en de opgestane.
Er is gemeenschap der heiligen er wordt omgezien naar elkaar door diakenen, ouderlingen en zusters kerkelijk contact

Maar kijk ook naar Gods grote daden in deze wereld en je persoonlijke leven:
Iedere dag zorgt hij voor je
Het is lente en alles loopt weer uit, God houdt zijn Schepping in stand
Hij laat je kerklid zijn
Hij geeft je eten en drinken en meestal meer dan voldoende
Hij geeft mensen kinderen om van te genieten ondanks de zorgen
Hij geeft je een levensdoel
Hij is altijd bij je, laat je nooit in de steek

Geniet en dank God voor de kleine dingen:
De zon die schijnt
Een broeder of zuster met een vriendelijk woord
Het bloempje dat al bloeit in de berm
De mooite vergezichten als de zon schijnt
De lach van een kind

Dank Hem voor Christus die het mogelijk heeft gemaakt dat je weer lachen kunt en blij kunt zijn. Bedenk niets in dit leven is van jouw zwoegen afhankelijk zelfs niet de instandhouding van de kerk, we mogen het allemaal aan Hem overlaten. En als we toch regelmatig de fout in gaan, Hij blijft trouw tot in eeuwigheid en laat ons absoluut niet vallen.

Nee zo gek is het nog niet om Christen te zijn....
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Positief over de kerk..
« Reactie #1 Gepost op: maart 02, 2003, 10:37:57 pm »
Amen, broeder, zoek eerst het koninkrijk , en Zijn gerechtigheid, en de rest zal U geschonken worden.

Rene

• Bekijk profiel
Positief over de kerk..
« Reactie #2 Gepost op: maart 06, 2003, 01:58:32 am »
Citaat
op 02 Mar 2003 22:25:13 schreef Jan W:
.
.
Er is gemeenschap der heiligen er wordt omgezien naar elkaar door diakenen, ouderlingen en zusters kerkelijk contact

Is dat zo?
Dat geloof ik dus niet en is ook niet mijn ervaring.Was dat maar zo dan zou je kunnen spreken van een levende gemeente maar helaas....
En ik praat niet over een gkv maar meerdere.
RR

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Positief over de kerk..
« Reactie #3 Gepost op: maart 06, 2003, 08:04:00 am »

quote:

op 06 Mar 2003 01:58:32 schreef Rene:
Is dat zo?
Dat geloof ik dus niet en is ook niet mijn ervaring.Was dat maar zo dan zou je kunnen spreken van een levende gemeente maar helaas....

De kerk dat ben jezelf. Zet desnoods de eerste stap naar anderen toe, dan zul je zien dat het zelfs in 'dorre' gemeenten kan opbloeien.
Er zijn plaatsen waar het ook zeker al wel is, ik denk in de meerderheid van de gevallen zelfs. En in die andere gemeenten ligt er dus gewoon nog een taak voor de kerkleden die zien dat het niet goed gaat. God vraagt een actieve houding van ieder persoon als individu, zonder overigens als individu te opereren.

Als jij naar mensen op bezoek gaat, is voor hen de drempel ook lager om bij jou op bezoek te komen...

(niet speciaal aan Rene gericht, slechts een reactie op zijn stukje.)
Pinkeltjefan

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Positief over de kerk..
« Reactie #4 Gepost op: maart 06, 2003, 10:47:27 am »
Even terug naar het thema. Positief over de kerk. Soms ligt mijn moeder in Enschede in het ziekenhuis. Dan gaan wij 's ochtends eerst bij ons naar de kerk, vervolgens om 2.30 uur ziekenhuis bezoek. Daarna naar één van de grote kerken in Enschede. Ik kijk altijd weer mijn ogen uit. Stromen mensen lopen naar de kerk. Ik loop dan mee. En dan kom je in zo'n kerk. Loeigrote kerk. Indrukwekkend. Afgeladen vol. In het jaar 2003 honderden mensen op zondagmiddag -wanneer de gemiddelde Enschedeër op de bank ligt of wandelt in het bos- zijn ze daar, gericht op het midden waar alles gebeurt. Kinderen, tieners, twintigers. Alle leeftijdsgroepen zitten daar. In alle kleuren kleding zie ik daar mensen: geel, blauw, groen, rood. Het lijkt wel feest. Dat is nou heel bijzonder. Dat massa's mensen in Enschede niet naar FC Twente gaan, maar zich verzamelen rond het kruis. Elke zondagmiddag weer. Feest in Enschede is feest in de hemel.

jacco

• Bekijk profiel
Positief over de kerk..
« Reactie #5 Gepost op: maart 06, 2003, 11:33:45 am »

quote:

op 02 Mar 2003 22:25:13 schreef Jan W:
Is dat zo?

Ook in mede-verwondering met Gerard:
Ja dat is zo in onze gemeente in Barendrecht. Ivm met mijn werk ga ik ook wel eens een zondag niet, dan baal ik. Daar zit mijn familie, ik heb er niet altijd zin in hoor! Maar dat heb ik met mijn aardse familie ook niet.
Maar ik heb er een plek, waar ik kan janken en schateren. Men accepteert mij. Daarin zie ik Gods vaderarmen. Hij slaat die om me heen. Als ik het niet zie zitten.
ALs ik niet naar de kerk ga ervaar ik die ook minder.  Ik heb jullie nodig broers en zussen in Christus!!
Geweldig bedacht van Jezus,  een familie waar je in mag leven. :)

Rene

• Bekijk profiel
Positief over de kerk..
« Reactie #6 Gepost op: maart 11, 2003, 02:29:43 am »
Citaat
op 06 Mar 2003 08:04:00 schreef Alfredt:
Is dat zo?

De kerk dat ben jezelf.

Nee ik ben een onderdeel daarvan.
De kerk dat is hier dus onze gemeente en daar moet ik het mee doen.
Nou ik probeer al 20 jaar van alles maar ik ben hier weg, ik wordt Baptist, en dat doe ik omdat daar de omgang met elkaar een stuk eerlijker en positiever is.
Ik ben hier al maanden niet in de kerk geweest maar denk je dat ik van iemand ook maar wat hoor? Ze zijn ons liever kwijt dan rijk helaas en dat kwijt hebben ze nu berijkt.
En ik heb uit ervaring gellerd dat dit niet de enige gkv is waar het zo gaat.
RR

Gerard Markerink

• Bekijk profiel
Positief over de kerk..
« Reactie #7 Gepost op: maart 11, 2003, 10:02:51 am »
Wij zouden hier positieve dingen noemen. Hier is er nog één: trouw. Dat is volgens de bijbel een vrucht van de geest (Galaten 5:22).
Mijn moeder is al tien jaar zwak. Minstens één keer per jaar in het ziekenhuis. Ik ben zo ontzettend verwonderd over hoe trouw haar gemeente is met het steunen van haar. Zij is beslist niet de makkelijkste, maar er is zo'n onuitgesproken innerlijke liefde in die gemeente voor broeders en zusters. Jaar in jaar uit volhouden en de zwakke bezoeken. Dat kan niet anders of dat is door God gegeven. Op eigen krachten hadden mensen het allang opgegeven.

Gerard Markerink

• Bekijk profiel
Positief over de kerk..
« Reactie #8 Gepost op: maart 11, 2003, 10:09:35 am »
Nog een ander voorbeeld voor trouw. Gisteren was ik op een studiedag in Amersfoort over geestelijke vernieuwing. Ik raakte verzijld tussen een oudstenraad van een evangelische gemeente. Zij waren erg teleurgesteld. In twee jaar tijd was hun gemeente gedecimeerd van 300 leden naar 70. Ik vroeg naar de reden. Gewoon omdat die andere gemeente die zo hard groeit leuker is. Ik kan me geen vrijgemaakte gemeente voorstellen waar de leden massaal zo ontrouw worden en voor het goede gevoel een eindje verderop gaan. Trouw. Toch een vrucht van de Geest. Trouw kan een stootje verdragen. Prijst de Heer.

Garfield

• Bekijk profiel
Positief over de kerk..
« Reactie #9 Gepost op: maart 11, 2003, 10:13:41 am »

quote:

op 11 Mar 2003 10:02:51 schreef Gerard Markerink:
Wij zouden hier positieve dingen noemen. Hier is er nog één: trouw. Dat is volgens de bijbel een vrucht van de geest (Galaten 5:22).
Mijn moeder is al tien jaar zwak. Minstens één keer per jaar in het ziekenhuis. Ik ben zo ontzettend verwonderd over hoe trouw haar gemeente is met het steunen van haar. Zij is beslist niet de makkelijkste, maar er is zo'n onuitgesproken innerlijke liefde in die gemeente voor broeders en zusters. Jaar in jaar uit volhouden en de zwakke bezoeken. Dat kan niet anders of dat is door God gegeven. Op eigen krachten hadden mensen het allang opgegeven.

Gerard,

Ook wij mogen in onze gemeente keer op keer merken dat er heel wat onderling dienstbetoon plaatsvindt. We danken God ervoor en we bidden dat het zo mag blijven.

De moraal van dit verhaal?
Als je niet rondkijkt in je gemeente wat er allemaal gedaan wordt en gedaan kan worden wordt je vanzelf negatief over de kerk.
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2003, 10:28:20 am door Garfield »
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Positief over de kerk..
« Reactie #10 Gepost op: april 26, 2003, 01:09:06 pm »
Het is zo mooi. We moeten niks en mogen alles in de kerk.
Zo sprak ik met iemand die vond dat de bijzaken maar eens lekker in de prullebak konden en dat we gewoon eens gingen geloven als een kind.

Niets geen organisatie problemen en verootmoediging.....pure geestelijke vernieuwing. Zalig de armen van geest.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

xgnoom

• Bekijk profiel
Positief over de kerk..
« Reactie #11 Gepost op: april 26, 2003, 05:41:04 pm »

quote:

op 26 Apr 2003 13:09:06 schreef Picardijn:
...de bijzaken maar eens lekker in de prullebak...
Net als de dingen die we zelf bedacht hebben. We zijn zo onder de indruk van onze eigen prestatie dat zulke dingen afschaffen onmogelijk lijkt (vgl Jer 45).
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Positief over de kerk..
« Reactie #12 Gepost op: april 27, 2003, 01:01:28 pm »

quote:

op 26 Apr 2003 17:41:04 schreef xgnoom:
Net als de dingen die we zelf bedacht hebben. We zijn zo onder de indruk van onze eigen prestatie dat zulke dingen afschaffen onmogelijk lijkt (vgl Jer 45).
Daar heb je gelijk in.....wat ik in eerste instantie probeer duidelijk te maken is het volgende: "Je kunt alleen meenemen wat je gegeven hebt"
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Jude

• Bekijk profiel
Positief over de kerk..
« Reactie #13 Gepost op: april 27, 2003, 08:07:05 pm »

quote:

Ik ben hier al maanden niet in de kerk geweest maar denk je dat ik van iemand ook maar wat hoor? Ze zijn ons liever kwijt dan rijk helaas en dat kwijt hebben ze nu berijkt.
En ik heb uit ervaring gellerd dat dit niet de enige gkv is waar het zo gaat.  

Ik begrijp precies waar je het over hebt. En ik hoop dat je weet dat je niet de enige bent. Wij zijn ook vertrokken uit GKV en nu gastlid bij de Nederlands Gereformeerden. Niet dat deze kerk zo perfect is maar in de GKV waar we lid waren werd er gewoon helemaal niet meer geluisterd en zoals jij ook al zei over jouw kerk lijkt het erop dat ze ons liever kwijt dan rijk zijn.

quote:

De kerk dat ben jezelf. Zet desnoods de eerste stap naar anderen toe, dan zul je zien dat het zelfs in 'dorre' gemeenten kan opbloeien.
Er zijn plaatsen waar het ook zeker al wel is, ik denk in de meerderheid van de gevallen zelfs. En in die andere gemeenten ligt er dus gewoon nog een taak voor de kerkleden die zien dat het niet goed gaat. God vraagt een actieve houding van ieder persoon als individu, zonder overigens als individu te opereren.

Als jij naar mensen op bezoek gaat, is voor hen de drempel ook lager om bij jou op bezoek te komen...
Het lijkt door deze opmerking wel of de beslissing om een kerk te verlaten zo eventjes gemaakt is.  Niets is minder waar. De problemen met de kerk hebben in ons geval (en wij zijn zeker niet de enigen) jaren geduurd. En ik kan je verzekeren dat  er sprake was van een 'actieve houding' van onze kant. Maar er komt een punt dat je het op moet geven...  Omdat het zinloos is en je er zelf kapot aan gaat....

xgnoom

• Bekijk profiel
Positief over de kerk..
« Reactie #14 Gepost op: april 28, 2003, 10:58:46 am »

quote:

op 27 Apr 2003 20:07:05 schreef Jude:Het lijkt door deze opmerking wel of de beslissing om een kerk te verlaten zo eventjes gemaakt is.  Niets is minder waar. De problemen met de kerk hebben in ons geval (en wij zijn zeker niet de enigen) jaren geduurd. En ik kan je verzekeren dat  er sprake was van een 'actieve houding' van onze kant. Maar er komt een punt dat je het op moet geven...  Omdat het zinloos is en je er zelf kapot aan gaat....
Ik herken dit wel. Ergens stopt het, helaas.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor