quote:
Pulpeet schreef op 24 mei 2005 om 22:55:Het eten van hertenvlees is puur luxe. Je mist niets wezenlijks als je geen hertenvlees eet. Enkel wat genot misschien (hoewel dat wel mee zal vallen), of het gevoel je sociale status te bevestigen door duur vlees te eten (wat ik belachelijk vind).
Ieder heeft zijn reden om hertenvlees te eten. Jouw afkeer, noch die van de overheid, van mijn hertenvleeshonger doet er hier niet toe.;-)
quote:
Maar goede toegang tot de bronnen van de cultuur en het denken is wel wezenlijk voor een samenleving. We missen wel iets als er geen gevarieerd aanbod van boeken meer kan zijn waarin ook minder populaire, maar wel belangrijke (gaat vaak samen) onderwerpen besproken kunnen worden. Een boek is het medium bij uitstek voor dat doel. Een regeling waarbij inhoud voorgaat op verkoopresultaten lijkt me dus erg belangrijk voor een samenleving.
Okee, boeken zijn cultureel erfgoed. Dit is een argument voor het koesteren van boeken, maar nog niet per se voor de vaste boekenprijs. Tegen die vaste boekenprijs zijn twee argumenten. (NB. Ik ben verre van econoom, dit zijn slechts gedachtensprongetjes.)
1. De nadelen van de vrije markt, namelijk de beperking van de beschikbaarheid van zeldzame doch waardevolle boeken, kunnen worden bestreden met de voordelen van de vrije markt. Immers, als de overheid niet de vaste boekenprijs had ingesteld, had iemand een Stichting kunnen oprichting ter bevordering van, zeg, cultuurhistorisch waardevolle boeken, een soort Freddy Heineken Stichting ter ondersteuning van het Nederlandse cultuurhistorische boek. Nu betaal ik dat geld middels de belasting. Freddy Heineken had dat beter gekund.
2. De genoemde argumenten op de webstek
http://www.vasteboekenprijs.nl/index.php3?hfdid=6 zijn verouderd. De vrees dat conventionele boekhandels massaal teloor zullen gaan zonder vaste boekenprijs, is niet meer gegrond. Er ontstaat op het Internet (met bol.com, e.d.) een nieuwe markt die de gevestigde boekhandel ook bedreigt, en bovendien beter zou werken als de boekenprijs wordt losgelaten. Het nadeel dat de vaste boekenprijs pleegt te bestrijden is hoe langer hoe meer een
fait accompli en dus heeft de vaste boekenprijs geen grond meer. Bovendien, het mooie van het Internet is, dat het aanbod los van de plaats raakt. Met andere woorden, alle liefhebbers van eenzeldzaam boek, kunnen, waar ze ook wonen, dat boek kopen. Weg bedreiging van het bedreigde boek. Weg met de vaste boekenprijs, leve de vrije markt!