Auteur Topic: New age  (gelezen 15677 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
New age
« Gepost op: april 05, 2004, 07:20:50 pm »
De referenties onder de bijdrage van Eva123 komen mij bekend voor. Deze mensen zijn geen christenen en hun boeken hebben niks met het christendom te maken, ik zeg het maar even ;)
Clemens Alexandrinus was zelfs de 'grote vriend' van kerkvader Iranaeus van Lyon.  ;)

Even waarom gnostici vervolgd werden: gnostici streven naar de 'verlichting' door 'gnosis' (kennis). Je wordt verlicht en verlost door (zelf)kennis. Hiermee proberen ze het zelf te doen, Christus' offer is zinloos geworden. Een zelfverlossingsgodsdienst die de kern van het Christendom aantastte. Paulus waarschuwt er in zijn brief aan Timotheüs voor (1 Tim 1:4 en het hele hoofdstuk 4 van diezelfde brief). Dus de gnostici zijn niet iets van later tijd, ze waren er in de tijd van Paulus ook al.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2004, 07:32:56 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

lonneke

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #1 Gepost op: april 05, 2004, 07:29:44 pm »
Ja, ja....hoe wil de oud christelijke kerk zich verantwoorden vanwege het feit dat ze gnostici op de brandstapel gooiden? "Gij zult niet doodslaan"??

Ik ken persoonlijk een aantal gnostici die ware en oprechte christenen zijn.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
New age
« Reactie #2 Gepost op: april 05, 2004, 07:36:57 pm »
Lonneke: dan zijn die bekenden van jou, óf geen echte gnostici, óf geen echte christenen. Zie ook mijn vorige post.
Over dat vervolgen, verbranden etc. De Bijbel spreekt in scherpe bewoordingen over dwaalleraren en hoe daarmee om te gaan. Gnostici werden niet per definitie verbrand (de Inquisitie stamt uit de tijd van de Reformatie). Ze werden gevangen genomen en bij gebrek aan inkeer gedood. Als je daar problemen mee hebt: dit komt veel vaker in de Bijbel voor. Neem het boek Jozua alleen al. Ik vind het vrij normaal hoor, de bedeling van die tijd in acht nemende.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

lonneke

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #3 Gepost op: april 05, 2004, 07:40:25 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 05 april 2004 om 19:36:
Lonneke: dan zijn die bekenden van jou, óf geen echte gnostici, óf geen echte christenen. Zie ook mijn vorige post.
Over dat vervolgen, verbranden etc. De Bijbel spreekt in scherpe bewoordingen over dwaalleraren en hoe daarmee om te gaan. Gnostici werden niet per definitie verbrand (de Inquisitie stamt uit de tijd van de Reformatie). Ze werden gevangen genomen en bij gebrek aan inkeer gedood. Als je daar problemen mee hebt: dit komt veel vaker in de Bijbel voor. Neem het boek Jozua alleen al. Ik vind het vrij normaal hoor, de bedeling van die tijd in acht nemende.
Daarmee rechtvaardig je alleen maar dat jij óók mag haten! We leven niet meer in het OT hoor!! Dan moet je net als de joden ALLE wetten in acht gaan nemen!!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
New age
« Reactie #4 Gepost op: april 05, 2004, 07:42:53 pm »

quote:

lonneke schreef op 05 april 2004 om 19:40:
[...]

Daarmee rechtvaardig je alleen maar dat jij óók mag haten! We leven niet meer in het OT hoor!! Dan moet je net als de joden ALLE wetten in acht gaan nemen!!
Wie zegt dat ik ze haat? Dat zijn jouw woorden. Ik zeg alleen maar dat het geen christenen zijn, maar wolven in schaapskleren die ontmaskerd moeten worden.

lonneke

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #5 Gepost op: april 05, 2004, 07:47:27 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 05 april 2004 om 19:42:
[...]

Wie zegt dat ik ze haat? Dat zijn jouw woorden. Ik zeg alleen maar dat het geen christenen zijn, maar wolven in schaapskleren die ontmaskerd moeten worden.
Inderdaad, dat zeg jij. Gelukkig zijn er dialogen tussen gnostici en theologen. Om elkaar beter te begrijpen. Niet om elkaar te beschuldigen. Is nergens voor nodig hoor... ;)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
New age
« Reactie #6 Gepost op: april 05, 2004, 07:52:46 pm »
Die mensen moet je niet gaan begrijpen, die moet je uitleggen waarom ze fout zitten, want dat zitten ze. Ik kan het weten, want ik heb jarenlang tussen dat soort lui geleefd en jarenlang gedacht dat ik goed zat, totdat God aan mij liet zien wie Christus écht was. Lees Timoteus maar eens...

En veel theologiestudenten geloven niet eens (aan de Rijksuniversiteit Groningen niet tenminste). Kuitert is ook theoloog, hij doet er een heel boek over om te zeggen dat hij niet gelooft dat Jezus God is en opgewekt is. Dat iemand theologie gestudeerd heeft zegt niks. In Groningen lopen er nergens zoveel atheïsten rond als op de Theologie-faculteit.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2004, 07:54:21 pm door Roodkapje »

lonneke

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #7 Gepost op: april 05, 2004, 08:18:17 pm »
Als je alleen maar denkt in termen goed en fout dan denk je m.i heel beperkt. Want wat in mijn ogen fout is, is in de ogen van andere mede-gelovigen weer goed. Ik vind het fout om op zondag uit eten te gaan, een kennis van mij ( baptist) vind het goed om op zondag wel uit eten te gaan. Desondanks geloven we allebei. Denk je dat ik daarmee een vriendschap op het spel zet? Nee hoor...ik laat die ander gewoon in z'n waarde. Dit even ter voorbeeld.

De moordenaar aan het kruis kwam tot inzicht. Wat bepalend voor Jezus was, dat was niet zijn reeks met fouten ( goed-fout) maar het feit dat hij tot inzicht kwam.

Ik ben ook zonder geloof opgevoed. Net als jou. Inmiddels ben ik jaren verder. Zoals jij denkt heb ik ook gedacht. Zwart-wit. Er komt wel een andere tijd.... :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
New age
« Reactie #8 Gepost op: april 05, 2004, 08:20:07 pm »
Ik ben eens aangevallen door demonen, tijdens mijn periode dat ik me met New Age bezighield, zo ver moest ik zakken voordat ik doorhad waar ik me mee bezig hield, dat ga ik niet goed vinden, ook niet na heel veel jaren.  ;)
Zoiets wens je niemand toe, daar verbleekt de ergste horrorfilm bij, trust me.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2004, 08:21:00 pm door Roodkapje »

Sarah

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #9 Gepost op: april 05, 2004, 09:22:58 pm »
'K kan er helemaal mee in komen.

Ook met new-age bezig gehouden, ook gevolgen gedragen.

Nu wil ik gehoorzaam zijn aan God en dat betekent bij mij ook verwerping van gnostiek.

Zie je het gevaar niet, laat je dan alsjeblieft waarschuwen.

God is goed!
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

lonneke

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #10 Gepost op: april 05, 2004, 09:46:10 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 05 april 2004 om 20:39:
Dit heeft ALLES met het Evangelie volgens Thomas te maken.  Neem kennis van gnostiek, kijk wat (onder andere) Irenaeus van Lyon erover gezegd heeft, vergelijk dit met het eerste deel van dit topic en huiver.

Neem maar van mij aan roodkapje dat échte waarachtige en goddelijke liefde dergelijke angsten waar jij over spreekt uitsluit. Gods liefde drijft vrees uit.

Wat je vertelt over demonen e.d ken ik ook uit ervaring. Het zijn diepgewortelde angsten.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
New age
« Reactie #11 Gepost op: april 05, 2004, 10:03:15 pm »
@Sarah: ik dacht dat ik in GKV-land ongeveer de enige was. Wat ontzettend gaaf!

@Lonneke, ik studeer psychologie. Ik weet heus wel wat het verschil is tussen diepgewortelde angsten en demonen: de eerste kun je niet zien en horen en de tweede wel. De duivel wil je laten geloven dat demonen net zoiets zijn als het donker: niet echt eng, of niet bestaand, in ieder geval niet iets om je zorgen over te maken. Geen demon kan mij nu nog aanvallen, want ik heb engelen als lijfwacht tot mijn beschikking. Maar daarmee zijn ze niet weg. Juist als je zwak staat proberen ze het weer, en ze zullen het blijven proberen. De duivel heeft geen macht meer, maar daarom gaat hij rond als een briesende leeuw om onderweg zo veel mogelijk slachtoffers te maken. Een van zijn wapens nu heet New Age, vind jij het ook niet zo typisch dat de Nag Hammadi bibliotheek (ja ik weet waarover ik praat) in 1945 weer werd opgegraven? Dat is geen toeval, maar weer een nieuwe poging om christenen van God los te weken door teksten die christelijk lijken, maar het net niet zijn. (Waar ken ik dat toch van, ik heb dat eerder gezien :? )
« Laatst bewerkt op: april 05, 2004, 10:03:56 pm door Roodkapje »

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
New age
« Reactie #12 Gepost op: april 05, 2004, 10:04:16 pm »

quote:

lonneke schreef op 05 april 2004 om 21:46:
[...]

Neem maar van mij aan roodkapje dat échte waarachtige en goddelijke liefde dergelijke angsten waar jij over spreekt uitsluit. Gods liefde drijft vrees uit.

Wat je vertelt over demonen e.d ken ik ook uit ervaring. Het zijn diepgewortelde angsten.

Maar God verbiedt ook ons daarmee bezig te houden. En het is echt niet zo ongevaarlijk als je denkt, je geest wordt er mee besmet.
En demonen zijn niet alleen maar angsten, zij veroorzaken ze.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

lonneke

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #13 Gepost op: april 05, 2004, 10:13:58 pm »

quote:

Mientje schreef op 05 april 2004 om 22:04:
[...]

Maar God verbiedt ook ons daarmee bezig te houden. En het is echt niet zo ongevaarlijk als je denkt, je geest wordt er mee besmet.
En demonen zijn niet alleen maar angsten, zij veroorzaken ze.
Ik hou me ook niet met geesten bezig hoor. Alleen met m'n eigen geest en met Gods geest.

deboer

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #14 Gepost op: april 06, 2004, 03:47:41 am »

quote:

Roodkapje schreef op 05 april 2004 om 19:52:
Die mensen moet je niet gaan begrijpen, die moet je uitleggen waarom ze fout zitten, want dat zitten ze. Ik kan het weten, want ik heb jarenlang tussen dat soort lui geleefd en jarenlang gedacht dat ik goed zat, totdat God aan mij liet zien wie Christus écht was. .

Wat ik begrijp is dat je vroeger dacht dat je goed zat en dat je nu denkt dat je goed zit.

Ik herken dat bij mezelf ook. Denken dat ik goed zit.
Doen we dat allemaal ? Denken dat we goed zitten ?
Is er een noodzaak om te moeten denken dat we goed zitten ? Zoeken we een houvast omdat het onleefbaar is zonder de gedachte dat we goed zitten ?

Ik denk hierbij aan het scheppingsverhaal. Het eten van de vrucht van de boom "kennis van goed en kwaad" heeft de mens verdreven uit het aards paradijs.
Je kunt dit natuurlijk zeer letterlijk opvatten, als een gegeven, een gebeurtenis.
Maar je kunt het ook lezen als een inzicht dat iemand heeft verworven en dit inzicht verdergeeft op een poëtische wijze, het scheppingsverhaal.
En dan begrijp ik het als volgt : Ooit was de mens één met het dierenrijk (het aards paradijs) hij leefde als dier onder de dieren.
Maar zijn geest, zijn verstandelijke vermogens om te begrijpen maakte hem hoogmoedig, de mens zag zichzelf niet meer als dier onder de dieren. De mens zag zichzelf al als god.
Zijn hoogmoed (zijn verlangen naar steeds meer) bracht de mens tot val en met de kennis kwam ook het geestelijk lijden.

Wanneer ik zie dat jij vroeger dacht dat je goed zit en dat je nu evengoed denkt dat je goed zit.
Wanneer ik zie dat ik dat ook doe en dat ik dat bij anderen ook zie.
Is dit voor mij een teken dat we geestelijke rust zoeken in de vorm van een mentale houvast.

Is het verkeerd om rust te vinden bij Christus ?
Is het verkeerd om je vast te houden aan Christus ?
Is het verkeerd om je wanhoop te verdrijven door je hoop te vestigen op Christus ?

Zelf ervaar ik rust door mijn vertrouwen te schenken aan het onbekende.
Zelf ervaar ik rust door mijn vertrouwen te schenken aan het leven.
Zelf ervaar ik rust door mijn vertrouwen te schenken aan de waarheid.

Ik weet niet waar het leven me naartoebrengt. Maar ik vertrouw er wel op dat het leven me mijn ogen zal openen zodra ik klaar ben om te zien.

Jij schrijft :

Even waarom gnostici vervolgd werden: gnostici streven naar de 'verlichting' door 'gnosis' (kennis). Je wordt verlicht en verlost door (zelf)kennis. Hiermee proberen ze het zelf te doen, Christus' offer is zinloos geworden. Een zelfverlossingsgodsdienst die de kern van het Christendom aantastte. Paulus waarschuwt er in zijn brief aan Timotheüs voor (1 Tim 1:4 en het hele hoofdstuk 4 van diezelfde brief). Dus de gnostici zijn niet iets van later tijd, ze waren er in de tijd van Paulus ook al.
unquote

Mij lijkt het dat je het ganse idee van verlichting en verlossing door kennis verwerpt. Maar tegelijkertijd zeg je wel :totdat God aan mij liet zien wie Christus écht was.
Door god ben je tot een bepaald inzicht gekomen en ben je gaan geloven.

Persoonlijk vind ik het te ver gaand om kennis en geloof volledig los te koppelen.
Inzichten verrijken, verdiepen het geloof, het vertrouwen in ... .

En omgekeerd het geloof  verdiept het inzicht.
Niet het één of het ander. Niet kennis of geloof maar beide in een bepaalde positieve wisselwerking.

Een bepaald inzicht heeft jou naar christus gebracht en dit geloof heeft dan ook alweer een effekt op jou inzichten.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
New age
« Reactie #15 Gepost op: april 06, 2004, 10:35:26 am »
Ik zal de laatste zijn die ontkent dat sommige uitspraken van het Thomasevangelie sterk lijken op uitspraken uit de Bijbel.
Dit hoeft echter geen vroege datering te betekenen voor dit werkje. Enige kennis van de werkwijze van gnostici is hierdoor ook op zijn plaats:
    • Als je het hele boekje leest zie je dat de insteek heel erg gnostisch is.

• Gnostici halen overal en nergens dingen vandaan, verbouwen het en maken er hun eigen interpretatie van. Dat is hier ook gebeurd. Zij zien Jezus niet als Zoon van God, of als Verlosser, maar als een Lichtwezen.

• Mensen die niet in God geloven, maar in het "Al", Jezus niet als zoon van God en verlosser erkennen maar als Lichtwezen, de verlossing door het vergaren van zoveel mogelijk kennis ZELF proberen te bereiken kun je met de beste wil van de wereld geen christenen meer noemen, maar wel ketters. En dat is precies de reden dat ze vervolgd werden.

Paulus waarschuwt er ook al voor, ik noem weer 1Timotheüs met name 1:4 wordt het even geoemd, heel hoofdstuk 4 waarschuwt ervoor (de mensen waarnaar in vers 4:3 gerefereerd wordt zijn Manicheërs). Ik heb een artikel geschreven over het gedachtengoed en paar jaar geleden (Klik hier).  De stof is nogal ingewikkeld.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 10:35:48 am door Roodkapje »

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
New age
« Reactie #16 Gepost op: april 06, 2004, 10:39:55 am »

quote:

[message=99041,noline]Roodkapje schreef op 06 april 2004 om 10:35
  • Gnostici halen overal en nergens dingen vandaan, verbouwen het en maken er hun eigen interpretatie van. Dat is hier ook gebeurd. Zij zien Jezus niet als Zoon van God, of als Verlosser, maar als een Lichtwezen.

]
wie zei er ook al weer, Ik ben het licht der wereld?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
New age
« Reactie #17 Gepost op: april 06, 2004, 10:42:52 am »
Cheese, weet jij iets van gnostiek? Weet jij wat gnostici met het "Lichtwezen" bedoelen? In ieder geval niet onze Heiland.

lonneke

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #18 Gepost op: april 06, 2004, 10:49:09 am »

quote:

Roodkapje schreef op 06 april 2004 om 10:42:
Cheese, weet jij iets van gnostiek? Weet jij wat gnostici met het "Lichtwezen" bedoelen? In ieder geval niet onze Heiland.
roodkapje, je scheert alles over één kam. Er zijn ook gnostici die niet in Lichtwezens geloven maar in Christus. Ik versta trouwens onder Lichtwezens iets van engelen ofzo maar het is niet een term die mij aanspreekt.

cheese

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #19 Gepost op: april 06, 2004, 10:49:38 am »

quote:

Roodkapje schreef op 06 april 2004 om 10:42:
http://forum.gkv.nl/forum/list_messages/1868/
er zijn gnostici in soorten en maten, ze allemaal over dezelfde kam scheren getuigd niet van veel kennis over hen...

onze heiland, jullie heiland, separatisme

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
New age
« Reactie #20 Gepost op: april 06, 2004, 11:03:37 am »
Gnostici zijn ketters, dwaalleraren, niet meer en niet minder. Er wordt in de Bijbel al tegen ze gewaarschuwd. Wat zij leren staat niet in lijn met de Bijbel en gaat er in veel gevallen zelfs rechtstreeks tegenin.
Jij suggereert dat ik weinig van de gnostiek weet, ik weet er meer van dan mij lief is. (zie mijn links). Ik weet precies waarmee ik te doen heb: dwaalleer door de duivel ingefluisterd om Gods kinderen van hun Hemelse Vader los te weken.

En hier wil ik het voorlopig bij laten, ik heb het idee dat alles wat ik zeg tegen dovenmansoren gericht is. Prima. Je bent gewaarschuwd, ga later niet zeggen dat je het niet wist.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 11:04:49 am door Roodkapje »

lonneke

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #21 Gepost op: april 06, 2004, 11:07:03 am »

quote:

Roodkapje schreef op 06 april 2004 om 11:03:
Gnostici zijn ketters, dwaalleraren, niet meer en niet minder. Er wordt in de Bijbel al tegen ze gewaarschuwd. Wat zij leren staat niet in lijn met de Bijbel en gaat er in veel gevallen zelfs rechtstreeks tegenin.
Jij suggereert dat ik weinig van de gnostiek weet, ik weet er meer van dan mij lief is. (zie mijn links). Ik weet precies waarmee ik te doen heb: dwaalleer door de duivel ingefluisterd om Gods kinderen van hun Hemelse Vader los te weken.

Wie denkt te staan ziet toe dat hij niet valle.....
Pas ervoor op Roodkapje dat je niet tot de hoogmoed vervalt dat je denkt de waarheid in pacht te hebben.
Ik kan ook genoeg bijbelteksten aanhalen.

cheese

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #22 Gepost op: april 06, 2004, 01:52:24 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 06 april 2004 om 11:03:

En hier wil ik het voorlopig bij laten, ik heb het idee dat alles wat ik zeg tegen dovenmansoren gericht is. Prima. Je bent gewaarschuwd, ga later niet zeggen dat je het niet wist.
mooi verhaal maar de gnostiek heb jij er bij gehaald niet ik, begrijp ik ook wel nu ik je ervaringen gelezen heb (hoewel door gnostiek en new age ed op een hoop te gooien ook een beetje willekeurig is), maar op de vraag wie er gezegd heeft: Ik ben het licht der wereld heb ik nog steeds geen bevredigend antwoord gekregen, laat staan wat diegene die dat gezegd heeft daarmee bedoeld heeft... :z  en dat alles wat mij betreft los van gnosis (wat verborgen kennis betekend uiteindelijk)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
New age
« Reactie #23 Gepost op: april 06, 2004, 02:03:33 pm »
Deze discussie ging over het gnostieke geschrift, het evangelie volgens Thomas. Vervolgens wordt er gesuggereerd dat deze geschriften misschien christelijk zijn, vervolgens leg ik uit waarom ze dat niet zijn. Ondermeer zeg ik dat ik dat ze Jezus als Lichtwezen zien (vanuit hun cosmologie) in plaats van God en verlosser. Gnostiek is een zelfverlossingsgodsdienst die de naam van God en Jezus misbruikt voor hun leer.
Jezus kan wel gezegd hebben dat hij het licht van de wereld is, maar daar bedoelde hij heel iets anders mee. De gnostici hebben dit soort teksten onder ogen gekregen, ze overgenomen en aangepast en presenteren dat vervolgens als "Het Evangelie volgens Thomas".
Gnostici zijn ketters en ze werden terecht vervolgd door de inmiddels christelijk geworden Romeinse overheid omdat ze de Staat ondermijnden en mensen op een dwaalspoor brachen. Zie ook de middeleeuwse mystiek, katharen, waldenzen, rozenkreuzers, vrijmetselaars, antropsofie, New Age (Aquarius). Het komt steeds weer terug. New Age is niet nieuw, het is hardstikke oud. En gevaarlijk.

Dus ik snap jou opmerking niet dat ik er de gnostiek bij haal. Dat is toch het onderwerp van dit topic? En het gedachtengoed achter het Thomasevangelie (dat schrijven ze notabene in het voorwoord ervan!). Blijkbaar ben jij de enige die het een en ander loskoppelt.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 02:05:13 pm door Roodkapje »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
New age
« Reactie #24 Gepost op: april 06, 2004, 02:07:10 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 06 april 2004 om 14:03:
New Age is niet nieuw, het is hardstikke oud. En gevaarlijk.
Sterker nog: het is de oudste leugen ter wereld!!
Het zoeken van God in jezelf... wat zei Satan ook al weer met die appel?
En wij blijven er maar intrappen...

(En als er iemand gaat zeggen dat we niet zeker weten of het een appel was of een andere vrucht... voor mij is het een appel!! Ik ben een vrouw en ik zou ook met een appel te verleiden zijn dus ik kan het weten  :P  ik ben dol op appels  :9  )
Bombus terrestris Reginae

cheese

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #25 Gepost op: april 06, 2004, 02:12:59 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 06 april 2004 om 14:03:
Deze discussie ging over het gnostieke geschrift, het evangelie volgens Thomas. Vervolgens wordt er gesuggereerd dat deze geschriften misschien christelijk zijn, vervolgens leg ik uit waarom ze dat niet zijn. Ondermeer zeg ik dat ik dat ze Jezus als Lichtwezen zien (vanuit hun cosmologie) in plaats van God en verlosser. Gnostiek is een zelfverlossingsgodsdienst die de naam van God en Jezus misbruikt voor hun leer.
Jezus kan wel gezegd hebben dat hij het licht van de wereld is, maar daar bedoelde hij heel iets anders mee.

Ch; nou, wat dan wel? ontwijk je nu steeds mijn vraagstelling?
kan een wezen van licht niet tevens ook God en verlosser zijn, waarom niet en/en ipv of/of?

quote:

De gnostici hebben dit soort teksten onder ogen gekregen, ze overgenomen en aangepast en presenteren dat vervolgens als "Het Evangelie volgens Thomas".
Gnostici zijn ketters en ze werden terecht vervolgd door de inmiddels christelijk geworden Romeinse overheid omdat ze de Staat ondermijnden en mensen op een dwaalspoor brachen. Zie ook de middeleeuwse mystiek, katharen, waldenzen, rozenkreuzers, vrijmetselaars, antropsofie, New Age (Aquarius). Het komt steeds weer terug. New Age is niet nieuw, het is hardstikke oud. En gevaarlijk.

Ch; ja, vooral antroposofie is heel erg gevaarlijk!  :w , waarom is dit voor jou gnostiek of new age? kun je dat wetenschappelijk onderbouwen? je weet zomaar ongefundeerd dingen poneren is niet wetenschappelijk...

quote:

Dus ik snap jou opmerking niet dat ik er de gnostiek bij haal. Dat is toch het onderwerp van dit topic? En het gedachtengoed achter het Thomasevangelie (dat schrijven ze notabene in het voorwoord ervan!).

sorry ik had eigenlijk nieuw topic moeten openen, wat bedoelde Christus toen Hij van zichzelf zeide Ik ben het licht der wereld, wat net zo klinkt als wat de gnostieken ook zeggen en wat Paulus voor Damaskus beleefd...(weet je wat hij beleefde Saulus-Paulus?)
heb je in de bijbel wel eens opgezocht hoe vaak Christus spreekt over het licht?
(bijv. aanvang Joh.evangelie)
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 02:15:45 pm door cheese »

lonneke

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #26 Gepost op: april 06, 2004, 02:13:26 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 06 april 2004 om 14:07:
[...]

Waar zoek jij God dan? Ik lees toch heel duidelijk in de bijbel  Galaten 2:20
Niet meer mijn ik,
maar Christus leeft in mij.:? Heeft volgens mij niets met een appel te maken hoor.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
New age
« Reactie #27 Gepost op: april 06, 2004, 02:15:30 pm »

quote:

lonneke schreef op 06 april 2004 om 14:13:
Waar zoek jij God dan? Ik lees toch heel duidelijk in de bijbel  Galaten 2:20
Niet meer mijn ik,
maar Christus leeft in mij.:? Heeft volgens mij niets met een appel te maken hoor.
Daarmee BEN ik nog niet God of Christus...

cheese

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #28 Gepost op: april 06, 2004, 02:17:27 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 06 april 2004 om 14:15:
[...]

het ging ook niet om het gelijk zijn aan, maar het zoeken in jezelf, dat is toch nog wat anders,

niet ik, maar Christus in mij, zei Paulus
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 02:17:49 pm door cheese »

lonneke

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #29 Gepost op: april 06, 2004, 02:18:09 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 06 april 2004 om 14:15:
[...]

Nee, heb ik dat gezegd dan? Of....zegt de geesteswetenschap dat? Er zullen inderdaad stromingen zijn die dat wel zeggen....wel, die geloof ik niet ;)

Pulpeet

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #30 Gepost op: april 06, 2004, 02:20:05 pm »
Hoe zit het ook alweer met de gnostische invloeden in het Johannes evangelie?

"Volgens Kümmel(43)  en vele anderen is het neerdalen en opstijgen van de Verlosser, wat zo bepalend is voor de christologie in het vierde evangelie, kenmerkend voor de gnostiek en een thema, dat het jodendom niet zou kennen. Met name de verbinding van een preëxistente Christus met het neerdalen en heengaan van Christus zou in het jodendom niet worden gevonden; daarentegen wel in de gnostiek. Zo komt men ertoe dit evangelie tot de gnostisch-christelijke literatuur te rekenen in plaats van tot de joods-christelijke."

bron: Achtergrond van het Johannesevangelie
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 02:20:54 pm door Pulpeet »

cheese

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #31 Gepost op: april 06, 2004, 02:22:47 pm »

quote:

lonneke schreef op 06 april 2004 om 14:18:
[...]

Nee, heb ik dat gezegd dan? Of....zegt de geesteswetenschap dat? Er zullen inderdaad stromingen zijn die dat wel zeggen....wel, die geloof ik niet ;)
wat of wie denk jij dat er in de tempel woont, waarvan gezegd wordt dat het het lichaam is?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
New age
« Reactie #32 Gepost op: april 06, 2004, 02:26:00 pm »

quote:

cheese schreef op 06 april 2004 om 14:12:
[...]

Ch; nou, wat dan wel? ontwijk je nu steeds mijn vraagstelling?
kan een wezen van licht niet tevens ook God en verlosser zijn, waarom niet en/en ipv of/of?

Zijn engelen God, zijn Engelen verlossers? Daarom dus niet. Jezus zei niet dat hij een lichtwezen was, maar eenvoudig dat hij in overdrachtelijke zin (als in een metafoor) het licht der wereld was, de hoop waar iedereen al lang had op gewacht. Hij verwijst terug naar profeten die hem als als Licht hadden aangeduid. Het is dus niet letterlijk. Gnostici nemen het wel letterlijk in de zin van wezens vol van de pneuma uit het pleroma.

quote:

[...]

Ch; ja, vooral antroposofie is heel erg gevaarlijk!  :w , waarom is dit voor jou gnostiek of new age? kun je dat wetenschappelijk onderbouwen? je weet zomaar ongefundeerd dingen poneren is niet wetenschappelijk...

Hierop heb ik al een keer antwoord gegeven, ik heb in een andere post een link gemaakt naar de cosmologie van Steiner en de antroposfie en naar de cosmologie van de gnostiek en als je het vergelijkt kun je het zo over elkaar leggen. Het is bijna identiek aan elkaar. Dezelfde cosmologie kom je in verschillende stromingen van New Age (verwijzing: het boek van Aupers en van Otterloo waarin ik eerder ook al verwees) ook tegen. Ze hebben allemaal dezelfde bronnen. Daarom zijn ze allemaal gevaarlijk.

quote:

sorry ik had eigenlijk nieuw topic moeten openen, wat bedoelde Christus toen Hij van zichzelf zeide Ik ben het licht der wereld, wat net zo klinkt als wat de gnostieken ook zeggen en wat Paulus voor Damaskus beleefd...(weet je wat hij beleefde Saulus-Paulus?)
heb je in de bijbel wel eens opgezocht hoe vaak Christus spreekt over het licht?
(bijv. aanvang Joh.evangelie)
De gnostici (zo heten die lui) hebben er een nieuwe invulling aan gegeven. Ze hebben het ingepast in de religie van Zarathustra (u allen wel bekend als profeet te Iran).  Ze hebben geprobeerd deze religie en het christendom te vermengen, iets waarvan de Bijbel zegt dat het niet mag. Dus daarom is het dus gevaarlijk. Afgodendienst en vreemde goden enzo, komt dat ergens bekendf van voor?

cheese

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #33 Gepost op: april 06, 2004, 02:31:04 pm »
sorry, die verwijzingen waar je het over hebt, heb ik gemist, maar ik wist een poosje niet hoe ik notificatie goed aan de praat kon krijgen in dit nieuwe forum,
je bent vast wel zo vriendelijk om de verwijzing nogmaals aan te geven?

ik lust geen peren,
peren zijn vruchten,
dus ik lust ook geen appels
maar niet heus d:)b

lonneke

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #34 Gepost op: april 06, 2004, 02:31:56 pm »

quote:

cheese schreef op 06 april 2004 om 14:22:
[...]
wat of wie denk jij dat er in de tempel woont, waarvan gezegd wordt dat het het lichaam is?
Christus.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 02:47:14 pm door Roodkapje »

cheese

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #36 Gepost op: april 06, 2004, 02:37:18 pm »

quote:

16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de
Geest Gods in u woont?
17 Zo iemand Gods tempel schendt, God zal hem
schenden. Want de tempel Gods, en dat zijt gij, is
heilig!
1 K o r i n t i ë r s 3

en nu dit in verband met het voorgaande, waarbij dit dus glashard ontkent wordt... :z

quote:

Joh.10:34 Is er niet geschreven in uwe wet: Ik heb wel gezegd, gij zijt goden; en gij zijt allen kinderen des Allerhoogsten Ps.82:6 Gen.3,5

en men schijnt ook steeds te vergeten wie dit gezegd heeft :Z
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 02:51:33 pm door cheese »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
New age
« Reactie #37 Gepost op: april 06, 2004, 02:47:58 pm »

quote:

cheese schreef op 06 april 2004 om 14:17:
[...]

het ging ook niet om het gelijk zijn aan, maar het zoeken in jezelf, dat is toch nog wat anders,

niet ik, maar Christus in mij, zei Paulus
Christus zit niet zomaar in iemand, of in iedereen.
Daar moet wel [wedergeboorte aan vooraf gaan Volgens mij sla jij dat wel over....
En dan is het niet meer: Christus in jezelf zoeken... in mijzelf, zoals ik van nature ben, woont namelijk niets goeds volgens de Bijbel. Dus kan God ook niet zomaar in iedereen te vinden zijn als je er maar naar zoekt.

Dan is zoals Paulus schrijft: Niet ikzelf, dat is afgestorven-met Christus begraven maar Christus in mij, dat is het nieuwe leven wat met de wedergeboorte in jou is gekomen door de Heilige Geest - opgestaan in een nieuw leven.....
Maar dan zoek je God niet meer in jezelf Dat is wezenlijk iets anders....
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 02:48:24 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

lonneke

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #38 Gepost op: april 06, 2004, 02:53:32 pm »

quote:

Christus zegt het hier zelf: En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.  

16 En de elf discipelen vertrokken naar Galilea, naar de berg, waar Jezus hen bescheiden had. 17 En toen zij Hem zagen, aanbaden zij, maar sommigen twijfelden. 18 En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op [de] aarde. 19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. 20 En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
New age
« Reactie #39 Gepost op: april 06, 2004, 02:53:45 pm »
Dat klopt P&A. Men heeft hier ook een woord voor: pantheïsme.

lonneke

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #40 Gepost op: april 06, 2004, 02:54:47 pm »

quote:

cheese schreef op 06 april 2004 om 14:37:
[...]

16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de
Geest Gods in u woont?
17 Zo iemand Gods tempel schendt, God zal hem
schenden. Want de tempel Gods, en dat zijt gij, is
heilig!
1 K o r i n t i ë r s 3

en nu dit in verband met het voorgaande, waarbij dit dus glashard ontkent wordt... :z

[...]

Joh.10:34 Is er niet geschreven in uwe wet: Ik heb wel gezegd, gij zijt goden; en gij zijt allen kinderen des Allerhoogsten Ps.82:6 Gen.3,5

en men schijnt ook steeds te vergeten wie dit gezegd heeft :Z
Precies, mensen moeten gewoon de bijbel eens beter gaan lezen..

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
New age
« Reactie #41 Gepost op: april 06, 2004, 03:01:12 pm »

quote:

Beste Roodkapje, ik denk toch wel de Heilige Geest, maar die is zo een eenheid met de Vader en de Zoon, dat er ook gezegd wordt dat Christus in ons woont. Het is dus allebei waar. Er staat zelfs Wij (de Vader en de zoon) zullen tot hem komen en bij hem wonen (door de Heilige Geest)

Joh. 14
 15 Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren. 16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, 17 de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.
18 Ik zal u niet als wezen achterlaten. Ik kom tot u. 19 Nog een korte tijd en de wereld ziet Mij niet meer, maar gij ziet Mij, want Ik leef en gij zult leven. 20 Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.
23 Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen
28 Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen en kom tot u.

Alleen, Cheese, ik denk dat jij er een andere invulling aan geeft dan ik doe, zie mijn vorige post.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 03:01:47 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cheese

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #42 Gepost op: april 06, 2004, 03:02:10 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 06 april 2004 om 14:53:
Dat klopt P&A. Men heeft hier ook een woord voor: pantheïsme.
Triniteit? drie-eenheid?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
New age
« Reactie #43 Gepost op: april 06, 2004, 03:04:23 pm »
Natuurlijk P&A, maar ik bedoelde te zeggen dat als je zegt: iedereen heeft een stukje van God in zich (die toon proef ik uit de post van Cheese en Lonneke, correct me if i'm wrong), dat dan ook snel gezegd kan worden: God is de Natuur, God is het Al... en dan zit je op het pad van de pantheïsme. En dat is hartstikke onbijbels.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 03:05:03 pm door Roodkapje »

cheese

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #44 Gepost op: april 06, 2004, 03:05:15 pm »

quote:

[message=99191,noline]Priscilla en Aquila schreef op 06 april 2004 om 15:01

Alleen, Cheese, ik denk dat jij er een andere invulling aan geeft dan ik doe, zie mijn vorige post.

ik heb velerlei invullingen, leg me niet vast op 1 uitleg,
bijv.

Christus zegt :Ik ben de waarheid

Paulus zegt: niet ik maar de Christus in mij.

dat kan ik gerust vertalen voor mijzelf in:

niet ik, maar de Waarheid in mij (waarbij waarheid net zo als leven en de weg ed is onderdeel/synoniem met Christus)

cheese

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #45 Gepost op: april 06, 2004, 03:07:22 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 06 april 2004 om 15:04:
Natuurlijk P&A, maar ik bedoelde te zeggen dat als je zegt: iedereen heeft een stukje van God in zich (die toon proef ik uit de post van Cheese en Lonneke, correct me if i'm wrong), dat dan ook snel gezegd kan worden: God is de Natuur, God is het Al... en dan zit je op het pad van de pantheïsme. En dat is hartstikke onbijbels.

gij zijt goden; en gij zijt allen kinderen des Allerhoogsten Ps.82:6 Gen.3,5

je kunt dit dan wel pantheisme noemen, maar dan moet je wel erg veel stukjes in de bijbel gaan censureren

dus God staat buiten de natuur, die geschapen is uit zijn eigen Wezen?
naast God is er nog een Al waar God niet bij hoort?
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 03:09:24 pm door cheese »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
New age
« Reactie #46 Gepost op: april 06, 2004, 03:15:38 pm »

quote:

Pantheism is a metaphysical and religious position. Broadly defined it is the view that (1) "God is everything and everything is God ... the world is either identical with God or in some way a self-expression of his nature" (Owen 1971: 74). Similarly, it is the view that (2) everything that exists constitutes a "unity" and this all-inclusive unity is in some sense divine (MacIntyre 1967: 34). A slightly more specific definition is given by Owen (1971: 65) who says (3) "‘Pantheism’ ... signifies the belief that every existing entity is, only one Being; and that all other forms of reality are either modes (or appearances) of it or identical with it." Even with these definitions there is dispute as to just how pantheism is to be understood and who is and is not a pantheist. Aside from Spinoza, other possible pantheists include some of the Presocratics; Plato; Lao Tzu; Plotinus; Schelling; Hegel; Bruno, Eriugena and Tillich. Possible pantheists among literary figures include Emerson; Walt Whitman, D.H. Lawrence, and Robinson Jeffers. Beethoven (Crabbe 1982) and Martha Graham (Kisselgoff 1987) have also been thought to be pantheistic in some of their work-if not pantheists.
bron

www.religioustolerance.org Site over alle mogelijke religies en godsdiensten.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 03:22:11 pm door Roodkapje »

cheese

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #47 Gepost op: april 06, 2004, 03:17:36 pm »

quote:

en nu in je eigen woorden en in het nederlands?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
New age
« Reactie #48 Gepost op: april 06, 2004, 03:33:52 pm »

quote:

cheese schreef op 06 april 2004 om 15:17:
en nu in je eigen woorden en in het nederlands?
... zegt degene die bij voorkeur kilometers lange posts over Steiner in het Duits neerzet...

:D  :w

cheese

• Bekijk profiel
New age
« Reactie #49 Gepost op: april 06, 2004, 03:45:49 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 06 april 2004 om 15:33:
[...]

... zegt degene die bij voorkeur kilometers lange posts over Steiner in het Duits neerzet...

:D  :w

ja omdat het in 5 minuten schrijven niet lukt om alle vooroordelen daarover uit de weg te ruimen, B) van mensen die het als new age en gnosis afdoen op basis van enige overeenkomst...perzik is ook fruit..
het was trouwens een link voor de meer serieuze geesteswetenschappelijke zoeker en geen kopie in dit forum (zou trouwens ook niet passen) 8)
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 03:46:36 pm door cheese »