quote:
Het schijnt dat door corruptie een bedrag ter hoogte van rond de 50% van de gezamenlijke Afrikaanse schuld overgeheveld is naar Zwitserse bankrekeningen.
Ik geef liever daar waar niet direct de helft van wat ik geef naar een crimineel gaat. Het is gewoon een industrie daar, parasiteren op hulpfondsen. De omstandigheden zijn daar zo waardeloos dat gewoon geven in het algemeen weinig zin heeft.
Kijk nou eens zo'n Mugabe. Maakt eerst zijn eigen land kapot, en als er hongersnood dreigt, mag de wereld smeken om toch alsjeblieft voedselhulp te mogen bieden. Nou, vooruit dan maar zegt Mugabe, onder MIJN voorwaarden. Dwz dat hij die hulp gewoon voor zijn eigen karretje gaat spannen. Hou toch op.
Landen als Nigeria en Angola zwemmen in de olie - maar de gemiddelde inwoner heeft er geen steek aan. De politieke elites verkwanselen de oliewinning tot ver in de toekomst aan westerse bedrijven om daarmee nu al hun privebankrekening te spekken. Dat soort zaken moet eerst aangepakt worden.
Het internationale bedrijfsleven speelt hier een zeer kwalijke rol, en stimuleert de locale elites tot schandalig gedrag om het continent leeg te roven.
Westerse regeringen ondermijnen locale bedrijvigheid door eenzijdig te hameren op volkomen vrije handel - iets wat ze zelf stuk voor stuk vermeden tot ze sterk genoeg waren om te concurreren.
Er dient geen geld daarheen te gaan, tenzij naar projecten waar het aantoonbaar direct wordt ingezet (niet aan de strijkstok blijft hangen), en aantoonbaar effect heeft.
Wat nodig is, is politieke actie voeren tegen de opstelling van de Westerse regeringen en het Westerse bedrijfsleven. En elke internationale hulp verbinden aan aanpak van corruptie.