Auteur Topic: De Liturgie van de Uren, ofwel het heilig officie  (gelezen 19998 keer)

Hester

• Bekijk profiel
De Liturgie van de Uren, ofwel het heilig officie
« Reactie #100 Gepost op: april 04, 2008, 11:52:53 pm »

quote:

diak2b schreef op 04 april 2008 om 23:40:
[...]

Kon je de pagina's goed vinden?
:ja: ideaal dat het al klaar lag

Bedankt voor jullie reactie diak2b en weg2 :) Ik weet even niet te reageren maar dat komt later wel weer.
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: april 06, 2008, 11:19:57 pm »
Hi :)

Ik wil graag weten of ik de Vespers ook goed kan vinden. Klopt dit?

Avondgebed zondag 6 april 2008

Derde week - zondag, blz. 1006-1010
*God, kom mij te hulp...
*Hymne ' Ter maaltijd van het Lam gereed...' of 'Gij volgt ons uit Jeruzalem...'
*Psalmodie - Psalm 110, 111 en Lofzang naar Apok. (met antifonen van de Pt.)
*Lofzang - 1 Petrus

Paastijd, derde week, zondag, blz. 435/436
*Korte Schriftlezing - Heb. 10
*Korte beurtzang
*Lofzang van Maria
*Slotgebeden

Blz. 675
*Zegen 'De Heer schenke ons...'
« Laatst bewerkt op: april 06, 2008, 11:24:16 pm door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: april 06, 2008, 11:42:56 pm »
Sjaloom Hester,

Prima zo!

Alleen één ding: die Lofzang uit 1 Petrus moet je alleen in de Vastentijd zingen en dan in plaats van de Lofzang naar Apok. Waarom? Omdat in de lofzang naar Apok. het Alleluia gebeden wordt, en dat kan niet in de Vastentijd. Dus bidt je in de Vastentijd de vervangende 1 Petrus en daarbuiten de Lofzang naar Apok.

Als je goed kijkt, dan zie je ook iets merkwaardigs bij de antifonen. Bij Psalm 110 en 111 zie je namelijk steeds een speciale antifoon voor de Vastentijd staan (Vt.). Maar bij de Lofzang naar Apok. zie je ineens géén speciale antifoon voor de Vastentijd. Want die zie je staan bij 1 Petrus en daar staat hij ook als enige antifoon. De antifonen geven dus al aan: in de Vastentijd bidt je als lofzang die van 1 Petrus en vooral níét de Lofzang naar Apok.

Het is dus altijd goed om op te letten wanneer je wat moet bidden en vooral; wanneer je wat níét moet bidden. De rode letters geven dat over het algemeen redelijk duidelijk aan en soms dus ook het aanbod van de antifonen. Hopelijk ben ik een beetje duidelijk... }:|

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: april 06, 2008, 11:45:41 pm »

quote:

Oogje schreef op 06 april 2008 om 23:42:
Alleen één ding: die Lofzang uit 1 Petrus moet je alleen in de Vastentijd zingen en dan in plaats van de Lofzang naar Apok. Waarom? Omdat in de lofzang naar Apok. het Alleluia gebeden wordt, en dat kan niet in de Vastentijd.
Waarom kan dat niet? Kun je dat uitleggen?
Mail me maar als je wat wilt weten

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: april 06, 2008, 11:56:38 pm »
Sjaloom okidoki,

Omdat "alleluia" in de katholieke Kerk een typische vreugdekreet is. En een dergelijke kreet is liturgisch niet gepast in de vastentijd.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: april 07, 2008, 12:02:55 am »

quote:

Oogje schreef op 06 april 2008 om 23:56:
Sjaloom okidoki,

Omdat "alleluia" in de katholieke Kerk een typische vreugdekreet is. En een dergelijke kreet is liturgisch niet gepast in de vastentijd.
Snap ik deel maar toch een "omdat?"
Mail me maar als je wat wilt weten

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: april 07, 2008, 10:56:18 am »
Dankjewel Oogje! d:)b

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: april 07, 2008, 03:59:17 pm »

quote:

okidoki schreef op 07 april 2008 om 00:02:
[...]
Snap ik deel maar toch een "omdat?"
Sjaloom okidoki,

Omdat de Vastentijd een tijd is van ootmoedigheid, van bezinning, van boetedoening door het vasten. Geen tijd van somberheid, maar wel van verstilling, van je beseffen dat Christus wel érg ver moest gaan voor jou. En in de katholieke Liturgie past daar dan wel lofprijzing bij, maar niet de vreugdekreet Alleluia. Net zoals er in de Mis dan geen Gloria wordt gezongen en de priester in paars gewaad gekleed is. Het is dus een liturgische manier om je verootmoediging te uiten naar God toe.
« Laatst bewerkt op: april 07, 2008, 03:59:49 pm door Oogje »