Auteur Topic: Kerkelijk klimaat  (gelezen 4465 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Gepost op: januari 25, 2008, 10:51:27 am »
In het "analyseer-een-lied"-topic schrijft E-line:

quote:

E-line schreef op 24 januari 2008 om 18:53:
het huidige kerkelijke klimaat [...]: 'bezwaard -> conservatief -> niet relevant'

(ja, ja, ik heb er net zolang in geknipt tot er stond wat ik wilde, maar ik neem aan dat E-line het wel aangeeft als ik haar daarbij tekort heb gedaan)

Wat ik me afvroeg: is dit inderdaad het huidige kerkelijke klimaat? Is dat typisch voor de GKv, zien we dat overal, en is dat erg, of juist niet?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #1 Gepost op: januari 25, 2008, 11:03:11 am »

quote:

diak2b schreef op 25 januari 2008 om 10:51:

[...]

(ja, ja, ik heb er net zolang in geknipt tot er stond wat ik wilde, maar ik neem aan dat E-line het wel aangeeft als ik haar daarbij tekort heb gedaan)

Behalve dat het alleen een deel-beschrijving van het kerkelijke klimaat is, is het wel een samenvatting van hoe er in mijn ervaring tegen bezwaren op een aantal onderwerpen wordt aangekeken.
Dank voor het starten van deze draad :) Ben wel benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #2 Gepost op: januari 25, 2008, 11:39:10 am »
Ik denk dat ook in andere kerken/gemeenten sprake is van een bepaald klimaat.

Ikzelf denk overigens niet dat het kerkelijk klimaat relevant is (mooi dat die optie erbij staat) . Zoals mijn pater vaak zegt; "wij zijn allemaal kinderen van onze eigen tijd". Met andere woorden, of dat haal ik eruit iig, het maakt niet zoveel uit, elke generatie heeft weer andere mogelijkheden of beperkingen, staan anders in het leven maken andere keuzes. Zo was het in zijn tijd gebruikelijk dat er veel priesters waren en dat veel mannen de roeping tot priesterschap hebben verstaan en daar gehoor aan hebben gegeven. Ik leef daarentegen in een tijd van kerkafname wat hele andere problemen met zich meebrengt. Wij kunnen slechts roeien met de riemen die we hebben en daar moeten we het maar mee doen. Is mijn tijd dan vrijzinniger? Wellicht, is het daarom minder, ik denk het niet.

Zomaar een gedachtengang en als ik het zo teruglees dan besef ik me terdege dat het wellicht heel erg warrig is en onduidelijk. Misschien pas ik het in de loop van de dag nog aan, misschien ook niet.

Alja

• Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #3 Gepost op: januari 27, 2008, 01:13:01 pm »
Ik vind het iets te kort (niet: door de bocht  :+ ). Kan je een paar regels toelichten?
<><

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #4 Gepost op: januari 27, 2008, 05:34:49 pm »
Het was de samenvatting van deze post van mij, in de draad 'ik wil jou van harte dienen en als Christus voor je zijn':

quote:

Even heel praktisch gedacht: hoe wil je dat 'meten', hoeveel mensen er in de gemeente aanstoot aan nemen? Een enquete? Of in onderlinge gesprekken? Beiden lijken me in het huidige kerkelijke klimaat vrij onwijs: het überhaupt hébben over of een lied al dan niet door de beugel kan, levert vrijwel geheid het stempel 'bezwaard -> conservatief -> niet relevant' op. Ook als dat niet klopt, het is wel het beeld dat men van dit onderwerp heeft.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #5 Gepost op: januari 27, 2008, 07:14:26 pm »

quote:

Wat ik me afvroeg: is dit inderdaad het huidige kerkelijke klimaat? Is dat typisch voor de GKv, zien we dat overal, en is dat erg, of juist niet?

Ik vermoed dat het antwoord vooral afhankelijk zal zijn van degene aan wie je de vraag stelt. Mijn beleving is het in ieder geval niet.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

diak2b

• Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2008, 09:02:44 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 27 januari 2008 om 19:14:

[...]

Ik vermoed dat het antwoord vooral afhankelijk zal zijn van degene aan wie je de vraag stelt. Mijn beleving is het in ieder geval niet.
Ik vraag het aan iedereen hier :)

Mijn eigen ervaring is enerzijds beperkt, maar door de plek waar ik zit begin ik wel steeds meer bij de "in crowd" te behoren, wat mijn beeld weer wat scherper maakt. Wat me in onze kerk opvalt is dat de polarisatie, die volgens de bisschoppen voorbij zou zijn, nog allerminst voorbij is. Ja, de Acht Mei Beweging is niet meer, de VvAV heeft in ons bisdom nooit veel debat opgeroepen, de dominicanen worden feitelijk genegeerd.

Maar toen ik recent een priester tijdens de preek hoorde citeren uit Nostra Aetate werd hij achteraf wel bijzonder fel geattaqueerd over het feit dat hij had durven beweren dat het christendom niet gelijkwaardig is aan bijvoorbeeld de Islam. Elders kreeg een priester huilende parochianen aan de deur omdat hij de Tridentijnse Ritus weer toegankelijk wilde maken in zijn parochie. Ik ken parochies waar gebruik van Latijn in de Mis op drama's uitloopt. Volgens mij is de polarisatie niet voorbij, er zijn alleen niet genoeg mensen meer over om er kabaal over te maken.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

dingo

• Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #7 Gepost op: januari 27, 2008, 09:27:27 pm »
Afhankelijk van welke gkv-gemeente je bekijkt uiteraard zul je inderdaad door de allergische reactie die reformanda achtergelaten heeft afgeserveerd worden als je niet meehuppelt met Opwekking en allerlei liturgische vernieuwingen. Dat het gros van de wijzigingen je niet boeit maar je enig moment wel bezwaar hebt tegen bepaalde liederen is veel te genuanceerd voor het huidige zwart-wit denken. En dat is denk ik wel iets typisch gereformeerds, "het wie niet voor mij is, is tegen mij syndroom".

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #8 Gepost op: januari 28, 2008, 03:42:46 pm »

quote:

het huidige kerkelijke klimaat [...]: 'bezwaard -> conservatief -> niet relevant'

In die samenvatting mis je nogal het één en ander.
Niet alle bezwaren vallen onder conservatief denken (of je moet de Bijbel een conservatief boeken noemen), niet alle zaken die niet relevant zijn vallen onder conservatief en niet alle moderne trekken zijn relevant.

Daarnaast herken ik de GKv niet in die samenvatting. Er zijn legio gemeenten waar conservatief en progressief samen gemeente kunnen zijn.

Het huidige klimaat in de GKv is misschien wel eerder te kenmerken als een pluriforme kerk?
Mail me maar als je wat wilt weten

drentenaar

• Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #9 Gepost op: januari 28, 2008, 03:50:42 pm »

quote:

okidoki schreef op 28 januari 2008 om 15:42:
Het huidige klimaat in de GKv is misschien wel eerder te kenmerken als een pluriforme kerk?

Nee toch, m'n beste okidoki, we zijn toch niet  'synodaal' geworden ... ?

:(    :'(    :+   d:)b

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #10 Gepost op: januari 28, 2008, 08:52:20 pm »

quote:

drentenaar schreef op 28 januari 2008 om 15:50:
[...]

Nee toch, m'n beste okidoki, we zijn toch niet  'synodaal' geworden ... ?

:(    :'(    :+   d:)b

Synodaal is een scheldwoord  :(

Mischien is de GKv wel een multireligieuse gemeenschap aan het worden  O-)

* okidoki is voor de MKK, de multi Kultuurgebonden Kerk :+
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2008, 11:25:15 pm door Riemer Lap »

Mellon

• Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #11 Gepost op: januari 29, 2008, 03:08:22 pm »

quote:

[...]

Het omgekeerde komt ook voor. Iets als: Nieuw/verandering -> progressief -> niet relevant/fout.

Ik ben het met okidoki's opmerking over pluriformiteit eens.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #12 Gepost op: januari 29, 2008, 11:15:46 pm »

quote:

Mellon schreef op 29 januari 2008 om 15:08:
[...]

Het omgekeerde komt ook voor. Iets als: Nieuw/verandering -> progressief -> niet relevant/fout.

Ik ben het met okidoki's opmerking over pluriformiteit eens.

Wat dacht je van traditie->ouderwets->niet relevant
tegenover
traditie->zo deden ze het vroeger ook dus nu ook ->relevant

Mellon

• Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #13 Gepost op: januari 31, 2008, 12:54:15 pm »
Hmmmjaaa, kan ik me wel in vinden.

Als ik naar mijn eigen gemeente kijk, vind ik dat wel terug. Er is trouwens ook een middenmoot, die niet zo uitgesproken is en die al helemaal geen extreme maatregelen neemt, zoals verhuizen naar een progressieve gemeente of 'afscheiden'.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #14 Gepost op: februari 01, 2008, 12:23:18 am »
conclussie : er is geen kerkelijk klimaat te omschrijven mbt de landelijke club GKv?
en plaatselijk zijn er grote verschillen in klimaat en omgang, beleving etc.
Het totaal is de som der delen gaat niet op denk ik?

Mellon

• Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #15 Gepost op: februari 01, 2008, 02:04:06 pm »
Misschien is het klimaat het beste te omschrijven als: diversiteit?

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #16 Gepost op: maart 16, 2008, 07:09:13 pm »
het is heel erg afhankelijk hoe dit per kerklid opgepakt wordt,

bij een wijklid zal het ene gelden, bij mijn opa geldt het andere,
dus zoals het hier gesteld wordt als een samenvatting voor de gkv als geheel, of een hele kerk zie ik zeker niet terug.
[JESUS]Life[/JESUS]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #17 Gepost op: april 17, 2008, 09:58:55 pm »

quote:

spacy schreef op 16 maart 2008 om 19:09:
het is heel erg afhankelijk hoe dit per kerklid opgepakt wordt,

bij een wijklid zal het ene gelden, bij mijn opa geldt het andere,
dus zoals het hier gesteld wordt als een samenvatting voor de gkv als geheel, of een hele kerk zie ik zeker niet terug.

Veel veranderingen zijn er op gericht het verlorene terug te vinden. Ik ben zelf van de overtuiging dat die veranderingen vooral inhouderlijke toevoegingen behoren te zijn. Daarbij dat er moderne geestelijke liederen worden gespeeld 'naast'de liederen van vroeger vindt ik niet meer dan logisch. Toen Koning David leefde schreef hij liederen. Deze waren toen hartstikke modern. Zo kunnen er vandaag de dag ook liederen geschreven worden.

De openingsstarter beleef ik niet persoonlijk, maar over het algemeen zie je wel dat traditioneel als bezwaard en inrelevant wordt gezien.

Bij ons in de kerk (synodaal gereformeerd) wordt juist verwacht dat je stelling neemt en je als christenen durft te onderschijden van andere geloven. Ervaringen als interreligieuse vieringen en oppervlakkigheid is voor ons (de grootste groep van de bezoekers) een doorn in het oog en ongewenst. Bovendien schijnt de jeugd niet gepaaid te kunnen worden door leuke liederen, maar door inhoud waar ze echt wat aan hebben.  Voor leuke liederen kan je ook naar de disco of de Bios. Das geen probleem. In de kerk komen ze om de waarheid te vinden.

Pluriform is trouwens voor mij ook een begrip die niet te veel bij de leiding moet zijn. Dat brengt verdeeldheid te weeg. De ene dominee die de andere tegen spreekt brengt gaos in de gemeente en ongeloofwaardigheid bij de bezoekers. Zo lopen ze des te harder weg. Een kerk is pas sterk als de leiding een duidelijke eensgezinde boodschap verkondigen dat direct betrekking heeft op het leven van de bezoekers. Te gelijkertijd moet er ook openheid zijn voor de bezoekers om te kunnen zoeken naar God. Mensen moeten ook kunnen zeggen: "ik weet het allemaal nog niet" en kritiek kunnen uiten.

Vergeet niet, de mensen die actief in de gemeente blijven zijn vaak de mensen met taken binnen de gemeente. Dus zorg dat iedereen wat te doen heeft, zodat hij of zij hun geloof kunnen praktiseren en zo leren God en hun naaste te dienen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Franco

• Il Principe
    • Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #18 Gepost op: april 18, 2008, 12:03:36 am »
Ik zie het binnen de 'linkse' flank van de CGK ook wel, zeker mbt. liturgie. Staan voor de wat traditionelere liturgie,  voor voorzichtigheid en gematigheid als het om invoering van nieuwe liederen en de NBV gaat wordt algauw gezien als conservatief, star en ouderwets en dus inderdaad niet relevant. Maar goed, in het Gekrookte riet deel geldt het tegendeel en in de grote middengroep valt dit wel mee. Daar zit een redelijke balans tussen verschillende 'partijen' en neemt men elkaar over het algemeen wel serieus.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #19 Gepost op: april 18, 2008, 10:15:28 am »
Naar mijn mening is de uitspraak 'bezwaard -> conservatief -> niet relevant' een uitspraak waarvan de waarheid vooral gevoeld wordt door bezwaarde mensen. Een frustratie, die wordt geuit omdat het debat tussen de verschillende mensen niet (meer) loopt. Een loopgraaf-bevorderende stelling.

De uitspraak lijkt mij een symptoom van hoe sommigen in de GKv tegenwoordig met elkaar omgaan.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Franco

• Il Principe
    • Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #20 Gepost op: april 18, 2008, 02:49:52 pm »

quote:

elle schreef op 18 april 2008 om 10:15:
De uitspraak lijkt mij een symptoom van hoe sommigen in de GKv tegenwoordig met elkaar omgaan.
Het is breder dan de GKv, je ziet het evenzeer in de CGK en in de midden-orthodoxie van de PKN.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #21 Gepost op: april 18, 2008, 03:25:41 pm »

quote:

Franco schreef op 18 april 2008 om 14:49:
[...]
Het is breder dan de GKv, je ziet het evenzeer in de CGK en in de midden-orthodoxie van de PKN.
Zal ik je eens iets geks vertellen. Bij ons in de kerk zit iemand die laatst nog SGP gestemd heeft. Wat allemaal wel niet aangetroffen kan worden in 1  synodaal gereformeerde kerk  (PKN) :Y)
Een nieuwe start is een nieuw begin

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Kerkelijk klimaat
« Reactie #22 Gepost op: april 18, 2008, 05:32:34 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 april 2008 om 15:25:
[...]

Zal ik je eens iets geks vertellen. Bij ons in de kerk zit iemand die laatst nog SGP gestemd heeft. Wat allemaal wel niet aangetroffen kan worden in 1  synodaal gereformeerde kerk  (PKN) :Y)
Dit klimaat is dus al net zo verstoord als het andere 8)7
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis