quote:
spacy schreef op 16 maart 2008 om 19:09:het is heel erg afhankelijk hoe dit per kerklid opgepakt wordt,
bij een wijklid zal het ene gelden, bij mijn opa geldt het andere,
dus zoals het hier gesteld wordt als een samenvatting voor de gkv als geheel, of een hele kerk zie ik zeker niet terug.
Veel veranderingen zijn er op gericht het verlorene terug te vinden. Ik ben zelf van de overtuiging dat die veranderingen vooral inhouderlijke toevoegingen behoren te zijn. Daarbij dat er moderne geestelijke liederen worden gespeeld 'naast'de liederen van vroeger vindt ik niet meer dan logisch. Toen Koning David leefde schreef hij liederen. Deze waren toen hartstikke modern. Zo kunnen er vandaag de dag ook liederen geschreven worden.
De openingsstarter beleef ik niet persoonlijk, maar over het algemeen zie je wel dat traditioneel als bezwaard en inrelevant wordt gezien.
Bij ons in de kerk (synodaal gereformeerd) wordt juist verwacht dat je stelling neemt en je als christenen durft te onderschijden van andere geloven. Ervaringen als interreligieuse vieringen en oppervlakkigheid is voor ons (de grootste groep van de bezoekers) een doorn in het oog en ongewenst. Bovendien schijnt de jeugd niet gepaaid te kunnen worden door leuke liederen, maar door inhoud waar ze echt wat aan hebben. Voor leuke liederen kan je ook naar de disco of de Bios. Das geen probleem. In de kerk komen ze om de waarheid te vinden.
Pluriform is trouwens voor mij ook een begrip die niet te veel bij de leiding moet zijn. Dat brengt verdeeldheid te weeg. De ene dominee die de andere tegen spreekt brengt gaos in de gemeente en ongeloofwaardigheid bij de bezoekers. Zo lopen ze des te harder weg. Een kerk is pas sterk als de leiding een duidelijke eensgezinde boodschap verkondigen dat direct betrekking heeft op het leven van de bezoekers. Te gelijkertijd moet er ook openheid zijn voor de bezoekers om te kunnen zoeken naar God. Mensen moeten ook kunnen zeggen: "ik weet het allemaal nog niet" en kritiek kunnen uiten.
Vergeet niet, de mensen die actief in de gemeente blijven zijn vaak de mensen met taken binnen de gemeente. Dus zorg dat iedereen wat te doen heeft, zodat hij of zij hun geloof kunnen praktiseren en zo leren God en hun naaste te dienen.