quote:
willard schreef op 03 juli 2005 om 22:16:Vandaag werd mijn aandacht gevestigd op psalm 2: Ik kan het moeilijk verenigen met mijn geloof in een liefdevolle God.
-God lacht andere koningen gewoon uit en Hij spot met hen. Is dat dezelfde God als Degene warvan ik geloof dat Hij wil dat iedereen vrede met Hem krijgt?
-Is David de auteur van deze psalm? Ik concludeer uit de verzen 7 t/m 9 dat hij een vrijbrief krijgt om naar volstrekte willekeur andere volken uit te moorden.
-de verzen 10 t/m 12 zijn weliswaar een oproep om je aan God te onderwerpen, maar de insteek vind ik, op z'n minst gezegd, onvriendelijk...
Vanuit welk perspectief moet ik deze psalm lezen?
Psalm 2 is een psalm met meerdere lagen, zoals met veel psalmen het geval is. Ook biedt deze psalm een blik in een zeer verre toekomst, gerekend vanaf het moment dat deze psalm ontstond.
De eerste laag is dat het gaat over de koning van Israel. Een koning is Israel was een gezalfde (vers 2). Dat wil zeggen: hij was aangesteld door God en vertegenwoordigde zo God zelf. God is de eigenlijke Koning van Israel. De koningen (bijv. David en Salomo) zijn als het ware een verlengde van God. Opstand en vijandschap tegen zo'n koning is daarom vijandschap tegen God zelf.
De diepere laag van deze psalm toont ons de echte Gezalfde, oftewel Christus (grieks) of de Messias (hebreeuws). Jezus Christus is de echte Zoon van God.
Het is interessant te zien hoe vaak en in welk verband deze psalm in het NT wordt aangehaald of dat er woorden aan worden ontleend:
Psa 2:1,21 Waarom woeden de heidenen, en bedenken de volken ijdelheid?
2 De koningen der aarde stellen zich op, en de vorsten beraadslagen te zamen tegen den HEERE, en tegen Zijn Gezalfde, zeggende:
Hand 4:25-2825 Die door den mond van David Uw knecht, gezegd hebt:
Waarom woeden de heidenen, en hebben de volken ijdele dingen bedacht?26
De koningen der aarde zijn te zamen opgestaan, en de oversten zijn bijeenvergaderd tegen den Heere, en tegen Zijn Gezalfde.27 Want in der waarheid zijn vergaderd tegen Uw heilig Kind Jezus, Welken Gij gezalfd hebt, beiden Herodes en Pontius Pilatus, met de heidenen en de volken Israels;
28 Om te doen al wat Uw hand en Uw raad te voren bepaald had, dat geschieden zou.
Hier zie je dat Psa 2:1,2 letterlijk wordt aangehaald in Hand 4:25,26. En je ziet ook hoe dat door de apostelen wordt geinterpreteerd (vers 27,28).
Psa 2:77 Ik zal van het besluit verhalen: de HEERE heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.
Hand 13:32-3432 En wij verkondigen u de belofte, die tot de vaderen geschied is, dat namelijk God dezelve vervuld heeft aan ons, hun kinderen, als Hij Jezus verwekt heeft.
33
Gelijk ook in den tweeden psalm geschreven staat: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.34 En dat Hij Hem uit de doden heeft opgewekt, alzo dat Hij niet meer zal tot verderving keren, heeft Hij aldus gezegd: Ik zal ulieden de weldadigheden Davids geven, die getrouw zijn;
Heb 1:55 Want tot wien van de engelen heeft Hij ooit gezegd:
Gij zijt Mijn Zoon, heden heb ik U gegenereerd? En wederom: Ik zal Hem tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn?
Heb 5:55 Alzo heeft ook Christus Zichzelven niet verheerlijkt, om Hogepriester te worden, maar Die tot Hem gesproken heeft:
Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.
Psa 2:99 Gij zult hen verpletteren met een ijzeren scepter; Gij zult hen in stukken slaan als een pottenbakkersvat.
Op 2:26-2726 En die overwint, en die Mijn werken tot het einde toe bewaart, Ik zal hem macht geven over de heidenen;
27
En hij zal ze hoeden met een ijzeren staf; zij zullen als pottenbakkersvaten vermorzeld worden; gelijk ook Ik van Mijn Vader ontvangen heb.
Dit wordt gezegd tegen de gemeente van Thyatire, en daarmee tegen alle gemeenten (Op 2:29). Wij zullen als koningen zijn, en met Christus regeren.
Op 12:55
En zij baarde een mannelijken zoon, die al de heidenen zou hoeden met een ijzeren roede; en haar kind werd weggerukt tot God en Zijn troon.
Ook hier weer de ijzeren roede/scepter. Er is discussie over wie er hier met de mannelijke zoon bedoeld wordt: Jezus, of de gemeente, zijn Lichaam, of deze beide samen.
Hoe dan ook, het duidt volgens mij wel op iets wat ook nu nog in de toekomst ligt. We weten dat Jezus terug zal komen om te oordelen:
Op 19:1515 En uit Zijn mond ging een scherp zwaard, opdat Hij daarmede de heidenen slaan zou. En Hij zal hen hoeden met een ijzeren roede; en Hij treedt den wijnpersbak van den wijn des toorns en der gramschap des almachtigen Gods.
Er zal een tijd komen dat het genoeg is. Dat de maat van de ongerechtigheid van deze wereld vol zal zijn. Dan zal het oordeel komen. Die tijd is nu nog niet aangebroken. God is nu nog lankmoedig:
2 Pet 3:7-137 Maar de hemelen, die nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, en worden ten vure bewaard tegen
den dag des oordeels, en der verderving der goddeloze mensen.
8 Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag.
9 De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
10 Maar
de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.
11 Dewijl dan deze dingen alle vergaan, hoedanigen behoort gij te zijn in heiligen wandel en godzaligheid!
12 Verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods, in welken de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten.
13 Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.
Vers 9: De Heere is geduldig, Hij wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen. Toch geldt ook: De dag des Heeren (de dag van oordeel (vers 7) en de toorn van God) zal komen! (vers 10). Deze dag is, naar mijn mening, een bepaalde tijd, die nog in de toekomst ligt. Jezus zal dan als Koning heersen, en de gelovigen met Hem. Het zal nog niet de nieuwe hemel en aarde zijn, en Jezus zal dan met harde hand regeren.
Vanuit dat perspectief mogen wij deze psalm lezen. Lees ook vooral de oproep aan het eind van de psalm: handel verstandig, dien de HEERE met vreze, kus de Zoon (Christus). Oftewel bekeer je, neem Hem aan, ga niet aan Hem voorbij, laat Hem niet links liggen. Nu is God nog geduldig, maar er komt een tijd dat het te laat is.
God is liefde, zeker, maar zijn liefde is heilige liefde. Hij kan gekwetst worden, en Hij is een jaloers God. Als wij Hem niet willen eren, als wij ons tegen God opstellen (psa 2:2), dan krijgen we te maken met de heilige toorn van God, die voortvloeit uit zijn gekwetste liefde.