Auteur Topic: hbo theologie  (gelezen 2280 keer)

casper

• Bekijk profiel
hbo theologie
« Gepost op: juni 09, 2005, 09:30:55 pm »
Ik ben van plan om hbo theologie te studeren maar eerlijk gezegt weet ik niet precies wat het inhoudt.
Daarom vraag ik hier op het forum of iemand er iets vanaf weet en wat voor soort banen je dan krijgt.
Ook omdat dit niet het hoogste niveau van theologie is, en aan en op universitair niveau te gaan studeren mischien te moeilijk word wil ik eerst kijken wat ik opzich met de hbo studie kan en of er banen in te krijgen zijn.
Hoewel ik met de kennis opzich al erg blij ben maarja een baan is ook nodig.
Kan iemand mij vertellen wat de nadelen van theologie zijn ten opzichte van geloof, als die er zijn.

Nog een vraag, ergens las ik een opsomming van wat theologie inhoudt :http://www.uvt.nl/faculteiten/tft/studiekiezers/watistheologie.html.print

En daarin staat dit: fenomenologie van de godsdiensten
Betekend dat dat er meer godsdiensten worden bestudeerd?
wat betekend het uberhaupt.

Ik hoop dat ik mijn vragen duidelijk genoeg heb gesteld, alvast bedankt groeten Casper

dingo

• Bekijk profiel
hbo theologie
« Reactie #1 Gepost op: juni 10, 2005, 12:01:13 am »
Met hbo theologie kom je toch al gauw in een baan als kerkelijk pastoraal werker of goddienstleraar terecht vermoed ik zo kijkend bij de hbo-opleiding in Zwolle. Een goede samenvatting van wat er in wetenschappelijke zin onder theologie verstaan wordt, staat op wikipedia.org onder theologie.
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2005, 12:01:43 am door dingo »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
hbo theologie
« Reactie #2 Gepost op: juni 10, 2005, 08:32:07 pm »
Modbreak:
Van BF naar CZDP (Christen zijn in de dagelijkse praktijk
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
hbo theologie
« Reactie #3 Gepost op: juni 10, 2005, 08:52:21 pm »
Kijk eens op http://www.ebsveenendaal.nl

Hier staat ook een pagina "beroepen waar we voor opleiden"

Bovendien:

quote:

EBS
Bijbelgetrouw onderwijs en praktische vorming voor christenen uit alle kerken en gemeenten.

Missie
Zorgdragen voor voldoende en continue inzetbaarheid van goed opgeleide christenen in de Gemeente.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
hbo theologie
« Reactie #4 Gepost op: juni 11, 2005, 06:30:56 pm »
Voor hbo-theologie gericht op kerkelijk werker of godsdienstleraar zie via http://www.gh-gpc.nl/index.asp?intStyleitID=10019
of via
http://topshare.che.nl/publicpage.m?key=gpw
of natuurlijk gewoon ;)
deze
bijvoorbeeld
shoot me again, I ain't dead yet

casper

• Bekijk profiel
hbo theologie
« Reactie #5 Gepost op: juni 20, 2005, 07:45:29 pm »
Ik heb een week alles doorgekeken en nu heb ik nog een paar vragen.
De studie lijkt me heel leuk maar een leraar worden lijkt me niet echt leuk.
Ik heb zelf nog nooit iemand gezien die in het pastoraat werkte of een geestelijk ondersteunende funktie had.
Die 2 dingen lijken me heel erg mooi maar zijn deze beroepen wel gevraagd?
Is het neit zo dat als ik deze studie doe dat ik dan niet veel banen keuze heb behalve godsdienst leraar.
Werken in het pastoraat kan dat in elke geloofs stroming?

IK ben nog maar 17 en ik weet niet veel van deze opleiding af, ik kijk nu al rond wat ik wil worden later maar mijn geloof is het belangrijktst.
Ik ben er zo veel mee bezig en het lijkt me heel mooi om een beroep hierin te hebben omdat ik het dan met zo veel plezier lijkt me.
Alleen voor de klas staan lijkt me niks, vandaar.

Alvast bedankt groeten casper

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
hbo theologie
« Reactie #6 Gepost op: juni 20, 2005, 08:46:23 pm »
Ik denk niet dat je in elk kerkgenootschap zomaar pastoraal medewerker kunt worden: je zult er waarschijnlijk wel lid moeten worden (en het dus inhoudelijk enigszins eens moeten zijn met dat kerkgenootschap). Daarnaast weet ik niet of er in elk geloofsgenootschap officieel iets geregeld is (ivm salaris e.d.) voor pastoraal medewerkers (en dus of er ruimte voor die functie is).

Tenslotte: het lijkt me verstandig om eerst iets niet-religieus te studeren, voor pastoraat is wat levenservaring namelijk wel handig. Je cliënten - of hoe je ze ook noemt - hebben vaak een niet-christelijke leefomgeving, als je die omgeving kent, snap je hun problemen ook makkelijker. En pastoraat vereist niet alleen kennis maar ook wijsheid die je vaak pas krijgt door zelf de nodige problemen tegen te komen in je eigen leven.

Heel veel wijsheid met beslissen wat je gaat doen!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
hbo theologie
« Reactie #7 Gepost op: juni 20, 2005, 09:40:28 pm »
In ziekenhuizen werken pastors/pastoraatverleners. In het leger kun je vast ook terecht.
Onze gemeente heeft ip een pastoraalwerker (we zijn nu vacant wat dat betreft), omdat onze predikant daar niet zo'n ster in is.
Dus werk is er wel wat.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
hbo theologie
« Reactie #8 Gepost op: juni 20, 2005, 10:07:30 pm »

quote:

casper schreef op 20 juni 2005 om 19:45:
Ik heb een week alles doorgekeken en nu heb ik nog een paar vragen.
De studie lijkt me heel leuk maar een leraar worden lijkt me niet echt leuk.
Ik heb zelf nog nooit iemand gezien die in het pastoraat werkte of een geestelijk ondersteunende funktie had.
Die 2 dingen lijken me heel erg mooi maar zijn deze beroepen wel gevraagd?
Is het neit zo dat als ik deze studie doe dat ik dan niet veel banen keuze heb behalve godsdienst leraar.
Werken in het pastoraat kan dat in elke geloofs stroming?

IK ben nog maar 17 en ik weet niet veel van deze opleiding af, ik kijk nu al rond wat ik wil worden later maar mijn geloof is het belangrijktst.
Ik ben er zo veel mee bezig en het lijkt me heel mooi om een beroep hierin te hebben omdat ik het dan met zo veel plezier lijkt me.
Alleen voor de klas staan lijkt me niks, vandaar.

Alvast bedankt groeten casper

Zelfde opmerking als bij mensen van 18 die na 15 jaar gereformeerd onderwijs dominee willen worden: ik zou eerst ergens anders gaan werken om feeling te krijgen met de maatschappij waarin je leeft (en waarbij je niet in een 'beschermd' wereldje zit).

Ik denk dat je mensen pastoraal beter kunt helpen als je zelf al het een en ander hebt meegemaakt en zelf midden in de maatschappij hebt gezeten.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
hbo theologie
« Reactie #9 Gepost op: juni 20, 2005, 10:23:17 pm »
En los daarvan: je bent nog hardstikke jong. Je kunt deze opleiding gaan doen, en later in deeltijd een anderssoortige opleiding. Heb je het wat langer krap, maar geld maakt toch niet gelukkig.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]