quote:
Dat vraag ik me af. Wat ik observeer is dat een aantal mensen een heel fijne manier voor zichzelf gevonden hebben om God te dienen. En ze zijn daar zo enthousiast over dat ze graag zouden zien dat iedereen op die manier bezig gaat.
Ze zien imho over het hoofd dat God niet op dezelfde manier in een ieder werkt. Niet iedereen wordt gelukkig van de 'charismatische' manier van geloven. Natuurlijk hebben 'charismatische' mensen wel invloed op de kerk als geheel, maar ik krijg momenteel sterk het idee dat zij de kerk willen omturnen naar hun beeld. En daarbij vergeten ze dat niet iedereen is zoals zij. Je bent gemeente met veel mensen samen. Met veel verschillende mensen, met allemaal verschillende kwaliteiten.
Het is mooi voor zulke mensen dat ze hun eigen geloof gevonden hebben. Het zou ook mooi zijn als ze in de kerk samen konden komen met andere mensen die ook hun eigen manier van geloven kennen. Alleen betekent dit niet altijd dat het
dezelfde manier van geloven is als die zij hebben. God heeft ons divers gemaakt. En niet iedereen heeft hetzelfde niveau van geloven. En God vraagt dit ook niet van ons.
Dus wat ik zou doen? Helemaal niks. Ik zou op mijn manier geloven, maar geen aanstoot geven aan anderen. Dus duidelijk laten merken dat ik de manier van geloven van de ander gelijkwaardig vind. Duidelijk laten merken dat ik niet vind dat ik
verder ben op de een of andere manier (want dat kun je nooit zeggen, iedereen begint namelijk op een ander punt).
En als mensen merken dat je hen als gelijke beschouwt, als broer en zus, dan doe je Gods wil. En hoe de kerk zich dan ontwikkelt? Ik weet het niet.
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 05 april 2005 om 22:44:Maar het moet wel?
Het is tegenstrijdig om mensen niets op te leggen, want het moet uit henzelf komen, maar wel de verandering te eisen, want
je moet ze de tijd geven dus er wordt wel van ze verwacht
dat ze veranderen. Maar we zijn geduldig en gaan desnoods een tijdje zelf weg.
Het enige wat je van mensen kunt eisen in een kerkgenootschap is dat ze de Heer op de eerste plaats zetten en Hem willen dienen.
Met dat laatste ben ik het eens. Wat ik bedoel is dat je van iedereen die zich christen noemt mag eisen dat ze dit ook in hun dagelijkse leven laten zien. Dus er moet een verandering zichtbaar zijn ten opzichte van de situatie vóór hun bekering/wedergeboorte.
Wat ik NIET vind is dat je een bepaalde manier van geloven kan opleggen aan mensen. Je kunt niet van mensen eisen met de handjes omhoog te staan worshippen. Je kunt niet van mensen eisen op een bepaalde manier met de Geest bezig te zijn. Dat impliceert namelijk dat er maar één (goede) manier is, namelijk de jouwe en dat jij 'beter' bezig bent dan een ander. Heeft Christus ons een dergelijke houding niet afgeleerd? Moeten we ons niet verootmoedigen? Ook ten opzichte van onze naaste? Het kan zijn dat je daar niet heel goed in bent. Dat je je toch heel veel aantrekt van mensen die 'anders' geloven dan jij doet. Ik zat in een situatie waar mensen van de oude stempel mij 'oude stempel vrijgemaakt' wilden maken. Ik moest worden zoals zij. Ik ben evangelisch-gereformeerd, dus dat ging hem niet worden. Als je dus merkt dat je daar niet op een goede manier mee om kunt gaan, dan is het het op dat moment voor iedereen beter dat jij even ergens anders onderdak zoekt, zodat je kunt werken aan je zwakheid zonder dat je andere mensen tot aanstoot bent met jouw manier van geloven. De ideale kerk bestaat niet, om daarin te komen moeten we wachten tot de Here terugkomt. Tot die tijd moeten we het met elkaar rooien. Het is niet anders.
Mensen kunnen van mij als evangelical leren in de vrijgemaakte kerk, maar tegelijkertijd kan ik ook dingen leren van 'traditionele' vrijgemaakten. Wat ik in de vrijgemaakte kerk zie is dat er nu twee grote groepen aan het ontstaan zijn die steeds verder van elkaar verwijderd raken omdat ze steeds meer zich richten op gelijkgestemden. Er ontstaat een aparte kerk binnen een kerk. Het groepsproces doet mij denken aan '
groupthink'. Iets dat dodelijk is voor groepen.
quote: http://www.biblija.net/bi...os=0&set=10〈=nl
1 Korinthiërs 10:23-33:23 U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend. 24 Wees niet op uzelf gericht, maar op de ander. 25 U mag alles eten wat er in de vleeshal wordt verkocht; u hoeft niet omwille van uw geweten na te gaan waar het vandaan komt. 26 Immers: ‘Van de Heer is de aarde en haar rijkdom.’ 27 Wanneer een ongelovige u uitnodigt om bij hem te komen eten en u neemt zijn uitnodiging aan, kunt u rustig alles eten wat u aangeboden wordt. Het is niet nodig dat u omwille van uw geweten vraagt waar het vandaan komt. 28 Maar wanneer iemand u erop wijst dat u vlees van offerdieren eet, laat het dan omwille van hem staan. Houd rekening met het geweten. 29 Ik bedoel nu niet uw eigen geweten, maar dat van die ander. Mijn vrijheid wordt door zijn geweten toch niet aangetast? 30 Er is toch niemand die kwaad van mij kan spreken om wat ik eet, als ik God maar voor mijn eten dank? 31 Dus of u nu eet of drinkt of iets anders doet, doe alles ter ere van God. 32 Geef geen aanstoot aan de Joden, aan andere volken of aan Gods gemeente. 33 Ikzelf doe dat ook niet. Ik wil iedereen ter wille zijn, in welk opzicht dan ook; ik zoek niet mijn eigen voordeel, maar dat van alle anderen, opdat ze worden gered.