quote:
op 16 Jan 2004 21:05:23 schreef Zijnkind:
Vooraf ff wat rechtzetten. Ik heb nooit beweerd dat er geen kritiek op mijn opvattingen gegeven zou mogen worden. Je zegt het vaker maar ik weet niet waarop dat gebasseerd is.
Ik leidt dat af uit wat je zegt over de bijbel en de koran. Nogmaals: Ik vind dat je daarbij met twee maten meet. Je bekritiseert niet het handelen van JHWH, maar wel het handelen van Allah. De ene keer stel je God als norm, het andere moment ben jij de norm.
quote:
Dat ik overtuigd ben van het christendom (hoezo stiekum? Heb ik toch nooit een geheim van gemaakt?) maakt daarbij niets uit. Schiet maar raak zou ik zeggen :-7.
Stiekem bedoelde ik niet letterlijk. je moet dat meer zien in de betekenis van 'onder water' of 'eigenlijk'.
Nogmaals mijn punt: Jij had het over de islam en over hoe Allah handelt en dat dat voor jou een reden is om dat godsbeeld af te wijzen. Dat is een persoonlijke benadering waarbij je de islam afwijst op basis van het feit dat het niet aansluit bij jouw normen en waarden. Klopt toch tot zover, of niet?
Dus: exit islam, op naar de volgende religie.
Het christendom.
Daarvan zie in eerste instantie allemaal 'goede' dingen, dingen die juist aansluiten bij jouw normen en waarden (naastenliefde, vergeving, etc.). Klopt ook, of niet?
Tot zover heb ik er niet zoveel kritiek op. Misschien dat je kennis van de islam verweten kan worden, want ik hoor moslims altijd zeggen dat Allah ook erg liefdevol en rechtvaardi is (maar op zich heb ik daar te weinig kennis voor).
Maar nu komt het! Vervolgens confronteer ik je met allerlei verschrikkelijke dingen die in naam van JHWH worden gedaan. Als ik dat doe, dan stap je opeens af van bovenstaande b'beoordelingsmethode' en zeg je dat je God nu eenmaal niet mag bekritiseren en dat hij er ongetwijfeld een bedoeling mee heeft.
Snap je nu wat ik bedoel?
quote:
Wat ik wel vreemd vindt, is dat mijn verweer voor jou onacceptabel is. Vaak omdat je het al eerder hebt gehoord (van christenen). De discussie moet dan gevoert worden alsof er geen God is.
Helemaal niet. Natuurlijk niet zou ik beter kunnen zeggen. Of God bestaat is nu juist de vraag, dus is volslagen onlogisch om op voorhand te zeggen dat hij bestaat of niet bestaat.
Ik ga daar in de discussie dus ook niet vanuit, maar ik bespeur dat wel bij jou.
quote:
Onmogelijk voor mij. Ik wil best redeneren met deze theoretische mogelijkheid.
Dan ga ik er vanaf nu vanuit dat je dat ook doet.
quote:
Heb me zelf dit soort vragen ook echt wel vaak gesteld. Maar ik kom er toch steeds weer op uit dat het plaatje gewoon te goed klopt om door mensen bedacht te zijn. Mensen komen uit zichzelf niet met teksten als: Vader vergeef het hen, ze weten niet wat ze doen (over degene die je martelt en aan het doden is) De andere wang toekeren. Ga heen en zondig niet meer. Heb je vijand (en al je naasten) lief. Laat de kinderen tot mij komen en hindert ze niet. Vele eersten zullen de laatsten zijn...etc...etc...
Deels ben ik het hier dan ook niet mee eens. Voor het andere deel zijn het dingen die voor Jezus ook al bekend waren. Ik heb somns de indruk dat de moraal pas begon bij Jezus. Dat er voor Jezus totale anarchie heerste. Dat is kul. Neem nu het gelijkwaardigheidsprincipe (zo'n beetje de basis voor onze huidige westerse moraal). Dat is door Jezus (uit mijn hoofd) als volgt verwoord: 'Hetgeen u wilt dat u geschied, doet dat ook een ander". Dit staat bekend als de Gulden Regel. Mooi dat Jezus deze regel nog eens naar voren haalt, maar hij heeft hem niet verzonnen. In vele religies en filosofien kom je de gulden regel tegen, bijv: in het confucianisme: "Doe niet aan anderen wat je niet wil dat zij aan jou doen". Dit stamt uit +/- 500 voor christus.
(en even als steuntje in de rug voor de islam: Daar is de gulden regel ook terug te vinden: "Ga om met mensen zoals je wilt dat zij met jou omgaan")
M.a.w.: Jezus heeft eigenlijk niets nieuws gebracht. Alles wat hij zegt is te herleiden tot de Gulden regel. Daarmee wil ik het niet in het negatieve trekken. Soms is het belangrijk dat een charimatisch iemand die dingen nog eens herhaalt, maar nieuw is het gewoon niet.
quote:
Ik heb teveel in mijn leven meegemaakt om nog te geloven dat de mens uit zichzelf goed zou zijn. Dat is een leugen.
Nou, dat vind ik dan een hele trieste gedachte. Dan zul je het wel moeilijk hebben als je over straat loopt. Op elk moment kun je dus tegen de grond geslagen worden.
Ik vind het dus meevallen. Natuurlijk zie ik ook de verschrikkelijke kanten van menselijk handelen, maar ik ben toch van mening dat dat grotendeels wordt veroorzaakt door bepaalde omstandigheden (overbevolking, armoede, trauma's, uitzichtloosheid en indoctrinatie).
Ik hoor mensen soms ook zeggen dat we in verschrikkelijke tijden leven, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik denk zelfs dat het zelden beter is geweest dat nu in het westen (wel met een kentering de afgelopen 30 jaar). Geloof maar gerust dat het in de middeleeuwen allemaal een stuk minder was.
quote:
Mijn ervaring in deze klopt met wat de bijbel al stelt. Mijn ervaring is niet gevormt door de bijbel zoals jij vaak stelt...dat moet je van me aannemen. Ik heb dit echt meermaals beproefd. Vaak ongewild

.
Ik heb niet beweerd dat je geloof alleen maar bepaald wordt door de bijbel, maar daar hadden we het wel even over. We kunnen niet alle argumenten in een keer behandelen. Eé voor één graag.
quote:
Van de koran heb ik begrepen dat de mens het wel zelf kan. Dat betekent dat de mens volmaakt is of dat allah genoegen neemt met half werk.
Wat is het punt? Als de islam nu stelt dat Allah je simpelweg vergeeft als je spijt hebt van verkeerde daden, in welk opzicht is dat dan half werk? Volgens mij vind jij dit alleen maar half werk omdat het niet strookt met dat andere geloof. het is gewoon niet half werk odat Alaah nu eenmaal stelt dat het geen half werk is.
quote:
Stelling: In de zoektocht naar de waarheid van dit leven bestaat er geen objectiviteit.
Mi8sschien bereik je het nooit, maar daarmee ben je nog wel gouden om ernaar te streven. Jij lijkt welhaast te zeggen: Oh, objectiviteit bestaat toch niet, dan kan ik net zo goed gewoon subjectief kiezen wat ik het leukste vind.
quote:
De wetenschap als beste bron van waarheid nemen is een lachertje. Sorry hoor, maar dat vind ik nu erg zorgwekkend. Daarvoor veranderen "inzichten" me gewoonweg te vaak en te drastisch. Voorbeeld...met de wetenschappelijke studie van het geboorteproces heeft de mens bepaald dat de 1e weken van een baby in de buik van de moeder er niet echt sprake is van een kind. Gevolg...sinds deze wetenschappelijke ontdekking dood de mens zijn eigen ongeboren kinderen en vindt het nog normaal ook. Nee...fijne God die wetenschap van jou.
Sorry dat ik het zeg hoor, maar wat is dit een ongelooflijke kletskoek. De wetenschap laat prachtig zien welke stadia een embryo doorloopt, wanneer het centrale zenuwstelsel ontstaat, etc. En daar houdt het in principe op. Of het op dat moment een kind is, is gewoon subjectief. Daar doet de wetenschap helemaal geen uitspraak over.
quote:
De God die jij voor jezelf gaat uitdenken zal niet verder komen dan een almachtig wezen met menselijke trekjes die wetenschappelijk verantwoord zal zijn. Een kindervriend waarschijnlijk maar niet mild naar volwassenen als ze dat verdienen. Ik ben trouwens benieuwd naar de etische kant van JOUW waarheid.
Is heel simpel hoor. Ik hanteer grofweg de eerder genoemde Gulden Regel. Meer heb je eigenlijk niet nodig.
quote:
Wat de bijbel betreft (en idd..kun je ook van de koran en zo stellen) het is 1 van 2. Of je accepteerd dat God zich zo laat kennen en accepteerd dan ook alles (vindt jij blijkbaar een verwerpelijk en gevaarlijk concept). Of je verwerpt het.
Of het zijn teksten van mensen die hun (wellicht soms correcte) mening gaven over de levensvragen die iedereen zich stelt.
[quote