Auteur Topic: joan of arcadia  (gelezen 3701 keer)

Lilian

• Bekijk profiel
joan of arcadia
« Gepost op: mei 10, 2005, 05:30:26 pm »
ik weet niet of er al een discussie over is anders hoor ik het graag.

Af en toe heb ik eens gekeken naar joan of arcadia op RTL 4. Het gaat over een meisje dat God in verschillende personen tegenkomt en God praat dan tegen haar. De ene keer is God een klein meisje de andere keer een oude man, dan weer een zwerver enzovoorts...

Wat ik me nu afvraag:

Aan de ene kant vind ik het een heel mooi programma als je ziet dat het meisje telkens net een andere weg moet bewandelen om goed te doen (brede weg versus smalle weg) maar aan de andere kant, is dit niet gewoon God afbeelden, wat nadrukkelijk verboden is?

Ben benieuwd wat jullie erover denken...

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #1 Gepost op: mei 10, 2005, 05:39:05 pm »
Ze beelden God af, lijkt mij dus vaud! En God gebruiken voor entertainment enzo is ook een no-no.
Je moet de groenten van Joost hebben!

Liudger

• Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #2 Gepost op: mei 10, 2005, 10:56:07 pm »
Zo maar wat gedachten:

In Job wordt God ten tonele gevoerd als iemand die terwille van een geinige weddenschap met Satan het niet erg vindt een mens allerlei vreselijke dingen te doen ondergaan. Is blijkbaar niet erg in het kader van een moraliserend verhaal.

Abraham wordt bezocht door twee vreemde mensen. Mogen we die afbeelden?

Stel dat we de brandende braambos afbeelden, beelden we dan God af?

Als we Jezus afbeelden, beelden we dan God af?

Hoe gaat dat stukje ook alweer : Maar Here, wanneer zijn we U dan tegengekomen?

Is de bedoeling van dat gebod tegen beelden niet gericht tegen beelden ter aanbidding?

Spreekt God niet op allerlei manieren tot mensen? Als iemand iets heel inspirerends zegt, kan het niet zijn dat God/de HG hem dat in heeft gegeven? Dat wil niet zeggen dat die persoon God is, wel dat God mensen tot zijn spreekbuis kan maken.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #3 Gepost op: mei 10, 2005, 11:00:46 pm »
Die voorbeelden die jij geeft gaan van God uit, niet van de mensen (voorwerpen) zelf. Ik betwijfel het ten zeerste dat de programma makers van JoA "zieltjes proberen te winnen" voor God met behulp van diepzinnige uitspraken in deze serie.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2005, 11:01:18 pm door Appelmoes?? »

klaas f

• Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #4 Gepost op: mei 11, 2005, 02:42:58 am »
Komt "zieltjes winnen" (in de betekenis van "tot geloof brengen") ergens in de bijbel voor?
In de bijbel wordt nergens aan het bestaan van God getwijfeld, dacht ik.
Het enige wat van mensen wordt verwacht of geëist, is dat ze gehoorzaam zijn.
Wetsgetrouw in het oude verbond, en nog liefdevol óók in het nieuwe verbond.

Overigens spreekt mij de existentialistische benadering van Liudger sterk aan.
Immers: "Waar twee of drie in mijn naam vergaderd zijn, daar ben ik aanwezig..."
en: "Wat gij één van deze mijne minste broeders hebt gedaan, dat hebt ge mij gedaan..."

Jezus zit aan de rechterhand van God.
Jazeker.
En soms is dat vlak voor je neus.
Kijk maar goed.
vriendelijke groet, klaas.

grompie

• Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #5 Gepost op: mei 11, 2005, 02:55:15 am »
is dit de 4-delige mini serie?
geheelonthouder

grompie

• Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #6 Gepost op: mei 11, 2005, 03:10:34 am »
he waarom reageert niemand :)

ik bedoel deze:
http://www.imdb.com/title/tt0178145/
die vond ik het einde!
geheelonthouder

klaas f

• Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #7 Gepost op: mei 11, 2005, 03:29:48 am »
Beste Grompie,

Nee, "jouw" Joan is eigenlijk Jeanne.
Jeanne d'Arc.
Zij vocht in de Middeleeuwen voor de Franse kroonprins tegen de Engelsen, die Frankrijk bezetten.
Zij werd verraden en wegens hekserij door de kerk verbrand.
(Veel later heeft diezelfde kerk haar heilig verklaard...)
vriendelijke groet, klaas.

grompie

• Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #8 Gepost op: mei 11, 2005, 03:55:51 am »
is dat niet de zelfde?(iets met frans <-> engels)
geheelonthouder

grompie

• Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #9 Gepost op: mei 11, 2005, 04:03:58 am »
o ik zie het al,
de serie gaat over iets anders; maar het stelen van de naam was commercieel intressant :)

maar de mini serie rules
geheelonthouder

Lilian

• Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #10 Gepost op: mei 11, 2005, 06:49:26 am »
nee das niet hetzelfde :) Dit is gewoon elke week op RTL4 op de zondag.

Lilian

• Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #11 Gepost op: mei 11, 2005, 06:57:23 am »
quote:
Liudger schreef op 10 mei 2005 om 22:56:
Zo maar wat gedachten:

In Job wordt God ten tonele gevoerd als iemand die terwille van een geinige weddenschap met Satan het niet erg vindt een mens allerlei vreselijke dingen te doen ondergaan. Is blijkbaar niet erg in het kader van een moraliserend verhaal.

Abraham wordt bezocht door twee vreemde mensen. Mogen we die afbeelden?

Stel dat we de brandende braambos afbeelden, beelden we dan God af?

Als we Jezus afbeelden, beelden we dan God af?

Hoe gaat dat stukje ook alweer : Maar Here, wanneer zijn we U dan tegengekomen?

Is de bedoeling van dat gebod tegen beelden niet gericht tegen beelden ter aanbidding?

Spreekt God niet op allerlei manieren tot mensen? Als iemand iets heel inspirerends zegt, kan het niet zijn dat God/de HG hem dat in heeft gegeven? Dat wil niet zeggen dat die persoon God is, wel dat God mensen tot zijn spreekbuis kan maken.

Dat verhaal van Job ken ik eigenlijk niet, eens opzoeken.

Dat van Abraham, waren dat niet engelen? En werden engelen niet vaker gezien? ik denk dat als je engelen ziet, of zo ook Jezus (want die is toch mens geworden dus kun je als mens afbeelden) je ze ook kan afbeelden, zolang je de afbeelding maar niet aanbid.

Als je Jezus afbeeld beeld je God denk ik niet af, want je beeld hem als mens af, en wie zegt dat God er uit ziet als een mens? Ik weet het niet, ik zou werkelijk ook niet weten hoe ik mij God zou moeten voorstellen, dan gaan er meer woorden dagen als machtig, en enorm enzo... niet een figuurlijke voorstelling.

Dat stukje van wanneer zijn wij u tegengekomen?? waar komt dat vandaan dan...

Of het gebod tegen beelden of afbeelding is... goeie vraag. Maar er staat: gij zult u geen gesneden beeld maken, nog enige gestalte van wat boven in de hemel nog wat beneden op de aarde nog van wat in de wateren onder de aarde is... Maar dat zou dan betekenen voor God maar ook voor een rups, tenminste als ik het volgende stukje lees, zolang je het niet aanbid.
Maar waarom heb ik dan altijd geleerd dat je helemaal geen beeld van God mag maken? of staat dat ergens anders?

Over het laatste stukje, heb je gelijk in denk ik, maar deze personen in de serie stellen God voor, spreekt ze die personen ook niet aan met God?

Verder bedankt voor de reacties!

Lilian

• Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #12 Gepost op: mei 11, 2005, 06:59:28 am »
quote:
Appelmoes?? schreef op 10 mei 2005 om 17:39:
Ze beelden God af, lijkt mij dus vaud! En God gebruiken voor entertainment enzo is ook een no-no.

Tja als het puur om entertainment gaat ben ik het volledig met je eens, maar wat nou als het niet puur entertainment is, maar dat het echt om het verhaal gaat, dat ze mensen willen bereiken?

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #13 Gepost op: mei 11, 2005, 07:22:38 am »
quote:
klaas f schreef op 11 mei 2005 om 02:42:
Komt "zieltjes winnen" (in de betekenis van "tot geloof brengen") ergens in de bijbel voor?

Nog nooit het verhaal over de uitstorting van de Heilige Geest gelezen? En zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen. Jezus ging nl. het hele land door en overal kreeg hij volgelingen.

@Lilian: Je mag geen beeld van wat dan ook maken om te aanbidden -> Geen afbeelding van God, hoe die er dan ook uitziet. Zo zie ik het in ieder geval.

@Grompie: Omg 2 uur 's nachts reageerd er wel vaker niemand ;)

Lilian

• Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #14 Gepost op: mei 11, 2005, 07:25:01 am »
ja ben ik helemaal met je eens hoor, maar niet om af te beelden inderdaad,

Weet jij of iemand anders ook dat je helemaal geen beeld mag maken van God? Of dat ergens duidelij kstaat? Of wordt daar deze tekst altijd voor gebruikt?

Want als je de tien grondregels in zijn geheel leest dan gaat het er puur om dat je je van God of van een ander 'íets of iemand' geen beeld mag maken OM te aanbidden, niet in het algemeen.

Of zie ik het hier verkeerd?

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #15 Gepost op: mei 11, 2005, 07:27:52 am »
Tijdens hun tocht door de woestijn heeft het volk Isreäl Aäron de opdracht gegeven om een gouden beeld  van een stier te maken zodat ze God konden aanroepen, toen Mozes de berg op was en maar niet terug kwam. God heeft ze behoorlijk zwaar gestraft. Ook Mozes was een beetje pissed toen hij het zag...

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #16 Gepost op: mei 11, 2005, 07:28:58 am »
Zien we trouwens God niet overal in zijn schepping en daden? Hebben we dan wel überhaubt een beeld nodig? Dat lijkt mij de achterliggende gedachte van dat gebod.

Lilian

• Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #17 Gepost op: mei 11, 2005, 07:34:19 am »
quote:
Appelmoes?? schreef op 11 mei 2005 om 07:27:
Tijdens hun tocht door de woestijn heeft het volk Isreäl Aäron de opdracht gegeven om een gouden beeld  van een stier te maken zodat ze God konden aanroepen, toen Mozes de berg op was en maar niet terug kwam. God heeft ze behoorlijk zwaar gestraft. Ook Mozes was een beetje pissed toen hij het zag...

klopt maar ook hier ging het om het vereren van een beeld toch? Daarom gingen ze in overtreding, ze gingen een beeld vereren wat nadrukkelijk verboden is.

(al zie ik persoonlijk niet het nut er van in als je iets af wilt beelden als je het toch niet gaat vereren hoor)

Lilian

• Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #18 Gepost op: mei 11, 2005, 07:42:14 am »
quote:
Appelmoes?? schreef op 11 mei 2005 om 07:28:
Zien we trouwens God niet overal in zijn schepping en daden? Hebben we dan wel überhaubt een beeld nodig? Dat lijkt mij de achterliggende gedachte van dat gebod.

Vind ik wel een mooie gedachte. En toch zit er dnek ik bij meer mensen wel een stukje nieuwsgierig heid, helemaal na het stukje dat mozus God van achteren mag zien... Heb ik ooit een hele discussie over gehad, (ex 33 laatste paar verzen) Er wordt een beetje gezegd over God, dat je niet in leven blijft als je Hem zou zien, dat Hij zijn hand voor mozes zijn ogen legt en dat hij God van achteren mag zien maar niet Zijn gezicht.
Ooit op de middelbare school over gehad over maar hoe ziet God er dan uit, mag je hier van uit gaan of zal het beeldend zijn gesproken omdat wij mensen toch niet begrijpen waar het over zou gaan anders...

Maar ja das weer een andere discussie :)

Liudger

• Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #19 Gepost op: mei 11, 2005, 11:00:09 am »
quote:
Lilian schreef op 11 mei 2005 om 06:57:

Als je Jezus afbeeld beeld je God denk ik niet af, want je beeld hem als mens af, en wie zegt dat God er uit ziet als een mens? Ik weet het niet, ik zou werkelijk ook niet weten hoe ik mij God zou moeten voorstellen, dan gaan er meer woorden dagen als machtig, en enorm enzo... niet een figuurlijke voorstelling.

Precies. En zo is er ook niet echt gevaar dat in Joan of Arcadia we God gaan zien als beperkt tot die mensen of verschijningen die Hij als spreekbuis gebruikt.

quote:
Dat stukje van wanneer zijn wij u tegengekomen?? waar komt dat vandaan dan...

quote:
Mattheus 25:

34 Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. 35 Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op, 36 ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.” 37 Dan zullen de rechtvaardigen hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien en te eten gegeven, of dorstig en u te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben wij u als vreemdeling gezien en opgenomen, u naakt gezien en gekleed? 39 Wanneer hebben wij gezien dat u ziek was of in de gevangenis zat en zijn we naar u toe gekomen?” 40 En de koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.”  

quote:
Of het gebod tegen beelden of afbeelding is... goeie vraag. Maar er staat: gij zult u geen gesneden beeld maken, nog enige gestalte van wat boven in de hemel nog wat beneden op de aarde nog van wat in de wateren onder de aarde is... Maar dat zou dan betekenen voor God maar ook voor een rups, tenminste als ik het volgende stukje lees, zolang je het niet aanbid.
Maar waarom heb ik dan altijd geleerd dat je helemaal geen beeld van God mag maken? of staat dat ergens anders?

Goeie vragen :). Als je het hardstikke letterlijk neemt, dan zou je geen standbeeld (dus wel schilderijen of digitale afbeeldingen of zo) mogen maken van wat voor levend wezen (ik neem aan dat gestalte op een levend wezen slaat) dan ook. Dat komt overigens aardig overeen met de moslim benadering. Ben benieuwd wat de Joodse visie hier op is/was.

Of je gaat nadenken over wat er achter zit, wat de bedoeling kan zijn. Dan kom ik erop uit dat je geen beeld of afbeelding dient te maken dat pretendeert werkelijk God (in al Zijn Grootsheid en Eeuwigheid) uit te beelden.  Daar is hier toch geen sprake van.

Maar goed, het is maar mijn standpunt.

quote:
Over het laatste stukje, heb je gelijk in denk ik, maar deze personen in de serie stellen God voor, spreekt ze die personen ook niet aan met God?

Mozes spreekt tot de brandende braambos ook aan als God, maakt dat God tot een brandende braambos? God kan op elke manier tot ons komen, elke gedaante aannemen. Dat wil niet zeggen dat God beperkt is tot die verschijningsvormen. Het gevaar van afgodsbeelden was denk ik dat mensen daardoor een beperkte visie kregen van Zijn Grootheid, Hem te zeer op eenzelfde manier zouden bekijken als de goden van de volken rondom.

Liudger

• Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #20 Gepost op: mei 11, 2005, 11:09:53 am »
quote:
Appelmoes?? schreef op 10 mei 2005 om 23:00:
Die voorbeelden die jij geeft gaan van God uit, niet van de mensen (voorwerpen) zelf. Ik betwijfel het ten zeerste dat de programma makers van JoA "zieltjes proberen te winnen" voor God met behulp van diepzinnige uitspraken in deze serie.

Sinds mijn eerste losse flodder, gebaseerd op nul kennis van de serie, even gezocht naar Christelijke reacties elders.

Het algemene oordeel schijnt te zijn dat het theologisch niet 100% zuiver op de graat is, maar dat de intentie toch wel serieus is, en dat het effectief is in kinderen/teenagers aan het denken te zetten over geloof, en heel handige aanknopingspunten levert voor opvoeders en leraren om te discussieren over geloof.

Voor kinderen uit een Christelijk gezin best wel goed, mits er vervolgens over gepraat wordt om verkeerde zaken aan te wijzen.

Maar, en dat is wellicht wel zo belangrijk, ontzettend goed om kinderen van atheistische achtergrond eens aan het denken te zetten over God en geloof.

Als Buffy de vampire slayer mag, dan lijkt me dit helemaal te kunnen.

Nogmaals, dit is allemaal van horen zeggen.

Oogje

• Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #21 Gepost op: mei 15, 2005, 01:46:03 am »
Ik volg deze serie en vind het een mooie serie. Door God geen vaste gedaante te geven, maar steeds in een andere verschijning te laten opkomen, omzeilen ze mijns inziens juist dat tweede gebod. Ze geven God immers geen vast uiterlijk. Net zoals de bijbel dat ook niet doet. De ene keer drie mannen, de andere keer een braamstruik, dan weer een wolk, dan de stilte, etc.

Wel is het goed om je te realiseren dat er geen algemeen christelijk Godsbeeld wordt verkondigt. Over Jezus wordt niet gesproken, en ook niet over de bijbel als meest gezaghebbende bron. Het Godsbeeld is een moderner Godsbeeld die je in Amerika vaker tegenkomt. Het meest sterk vind je hem in de boekenreeks Gesprekken met God, maar ook in shows als Oprah Winfrey en in Touched by an Angel, hoewel die laatste wel weer meer bijbelse elementen heeft. Vergeet ook Bruce Almighty niet.

Dit Godsbeeld verkondigt God als een goedlachse, vriendelijke, liefdevolle, hemelse Vader, een soort Therapeut die je altijd begrijpt, bij wie je altijd je verhaal kwijtkunt en die de zonde meer ironische domheid van de mens vindt dan een gruwel. Over strengheid, het oordeel, de zonde, het offer van Christus, etc. wordt niet gesproken. In het land van de vele therapieen, groepsessies en emotionelere uitlatingen is dat een niet zo vreemd Godsbeeld. Kijk dus uit als in Amerika over God wordt gesproken, het hoeft zeker niet per se christelijk te zijn. Of joods, of islamitisch.

Wat moet je dan met deze serie als christen? Gewoon doen wat je goed acht. Want deze serie heeft wel een aantal mooie dingen en kan het een en ander toch wel verduidelijken. met name over hoe Hij invloed uitoefent op deze wereld en hoe onze vrije wil daarin een rol speelt. Maar er zullen natuurlijk ook dingen gedaan en gezegt worden die je als christen niet als waarheid zijnde kunt accepteren. Afhankelijk van hoe zwaar je daaraan tilt zul je deze serie gewoon kunnen kijken, of niet. De keuze is aan jou, die kan niemand voor je maken.

tabletennisman

• Bekijk profiel
joan of arcadia
« Reactie #22 Gepost op: juli 02, 2005, 03:41:00 pm »
Joan of Arcadia vindt ik een mooie afsluiting van de dag die op God gericht is.
Na twee erediensten en een fijne dag nog even samen met mijn vriendin een programma kijken waarin God in elk geval bestaat.
Lijkt me een betere afsluiting van de zondag dan een aflevering van Baantjer of Friends of vrienden voor het leven of zo.
Ik weet ook wel dat het programma niet 100% overeenkomt met onze gereformeerde invulling van het geloof, maar ik mag er graag naar kijken

(jawel dit was dan mijn ontgroening op dit forum  :*) )

Hopelijk leest iemand dit nog ondanks de gedateerdheid van dit topic