quote: Ik heb alleen een Bijbel zonder kanttekeningen, imho zijn de kanttekeningen een leuke interpretatie van de Bijbel vanuit een bepaalde invalshoek die de mijne niet is. Leuk ter informatie, maar niet maatgevend.
Ik ben benieuwd wat jou waar jouw maatgeving en interpretatie dan wél op gebaseerd zijn. Ik mis toch duidelijk gevoel voor context in je reacties wat betreft Korintiërs .
Maar inhoudelijk gereageerd op 1 Kor 11:3 blijft ik erbij dat dit gaat om man-vrouw relatie die ook in de gemeente gerespecteerd moet worden. Paulus schrijft in Kor nl. niet om absolute gedragsregels op te stellen, maar om de orde te herstellen.
want God is niet een God van wanorde maar van vrede.quote: En als je die noot bij 1 Kor 11:13-15 kritisch nog een doorleest. Daar moet ik duidelijk lezen dat het over iets tijdgebondens gaat. Maar ik zie niks staan. Niet in vers 13, noch in 14 en 15. De schrijver bedoelt waarschijnlijk dat hij dat er duidelijk uit interpreteert. Maar er staat niks over tijdsgebondenheid. Ik kan ook een ander commentaar uit de kast trekken waar iets anders beweerd wordt (andere interpretatie). Om die reden wil ik me nooit te veel door aantekeningen/kanttekeningen laten beïnvloeden.
Dus Simson met zijn lange haar (Richteren ) maakt zichzelf eigenlijk te schande terwijl dit een goddelijk gebod was aan hem en zijn ouders gegeven?
Als je 1 Kor 1:14 niet tijd gebonden leest, is dit dus een bijbelse contradictie. Ben ik gek als ik concludeer dat dit dus tijdgebonden is, zo ook vers 13. Een kale vrouw is cosmetisch misschien niet de mooiste thuis, maar een verbod om zonder hoed te spreken moet wel in de context van die tijd worden gezien.
En wat je referentie naar de Thora betreft(1 Kor14:34): hoe selectief ben je dan om het ene wel en het andere niet tijdgebonden te verklaren. Misschien zul je zeggen: Paulus citeert de wet hier immers. Maar dan spreekt hij over de instelling van het huwelijk, waar de man het hoofd is van de vrouw. En citeert dit aangaande het respect dat de vrouw háár man verschuldigd is.
En hoe absoluut is het volgende vers 35 dan : “Als ze iets willen leren, moeten ze het thuis aan hun man vragen, want het is een schande voor een vrouw als ze tijdens een samenkomst spreekt.”
Of je moet vrouwen een algehele zwijgplicht bij elke samenkomst opleggen, of je moet concluderen dat dit een relatieve uitspraak is, gericht op het herstellen van de vrede. Vrede is een sleutelwoord. Nl het woord ‘zwijgen’ kan ook vertaald worden met ‘de vrede bewaren’. Dáár gaat het Paulus om in vers 40 :
Alles moet op gepaste wijze en in goede orde gebeuren.
Wat genesis 3 betreft: het gaat hier nog steeds om een vloek , waar de man over de vrouw zal héérsen. Geen norm, want dan zou het legitiem zijn als de man de baas speelt. Het gaat hier niet om gezag hebben, want vóór de zondeval was de man ook al het hoofd. Anders zou dit gevolg van de zonde immers niets toevoegen: het heersen moet je duidelijk zien als óverheersen. En dat God dat niet meer wil mag duidelijk zijn.
Ironisch genoeg verwijst ook mijn ‘bijbel met kanttekeningen’wel naar Gen.3:16 bij 1 Kor 14:34. Maar een vloek is nog geen norm. En de verwijzing naar de wet kan best slaan op een ander gedeelte van de overlevering, bijvoorbeeld de mozaische wetgeving.
Het hoofd zijn van de man heeft in Ef.5 een heel andere liefdevolle betekenis. Daarin bestaat zeker ook gezag hebben over de vrouw, maar geen overheersing maar overgave en koestering.
quote: Getuige Genesis 3 en de directe woorden van Paulus is er geen enkele aanleiding om aan te nemen dat God hier ook zo over denkt. En dat is wel mijn uitgangspunt, niet datgene wat ik (als zondig persoon) allemaal vind en ervaar
Sorry hoor, maar dit vind ik toch wel erg inlegkundig bepaald hoor. Een direct verband trekken van de verhouding man/vrouw en hun plek binnen de gemeente naar het al dan niet bekleden van het ambt vind ik erg wankel gebaseerd.
Ik heb nog geen reactie gezien waar die relatie wel passend wordt gelegd, ik ben dus erg voorzichtig om die conclusie dan te trekken.
ps: je bent geen zondig persoon. Je identiteit is een verlost zondaar en veel méér dan dat. Heilig, profeet, priesteres en koning(in).
quote: Ze komen niet direct aan de orde. Maar een heleboel dingen komen niet overal expliciet aan de orde. Als Paulus verderop expliciet zegt dat vrouwen moeten zwijgen, dan komen de ambten dus opeens wél aan de orde. Je moet wel de hele brief meenemen als je dit stukje eruit pikt.
Naar welk gedeelte verwijs je ? 1 Kor 12:28?
quote: Het zal best dat er in die gemeente een hoop fout was en dat Paulus daarom het onderwijs over de positie van de vrouw nog eens geeft. Maar daaruit mag je NIET de conclusie trekken dat het 'dus' voor ons niet meer geldt. Want dat staat er niet bij, dat is uitsluitend en alleen een inleg die aan een tekst toegevoegd wordt. Als ik bij Genesis begin en tot Openbaring doorlees en daarmee dus deze teksten lees in de context van de hele bijbel, dan wordt er NERGENS gezegd dat dit soort dingen tijd- en plaatsgebonden is. Temeer omdat er van vrouwen in Efeze en in Kolosse hetzelfde gevraagd wordt: namelijk dat ze onder gezag van hun man staan. Dus dan kan het sowieso geen plaatselijke aanwijzing zijn. In de originele manuscripten staat bij de aanhef van de Efezebrief niet de plaats Efeze maar een lege plek, omdat het een rondzendbrief was. Zo waren meer brieven rondzendbrieven. Dat maakt het nóg onwaarschijnlijker dat dit soort dingen alleen maar golden voor die specifieke plaats. En aangezien er hierbij niet vermeld wordt dat dit tijdelijk is (Paulus verwachtte nog de wederkomst mee te maken en wist dat Jezus dan terug zou komen om de schepping te verlossen uit barensnood), desondanks vermeldt hij er niet bij dat het tijdlijk is. Blijkbaar is het dan dus permanent. Als het permanent is dan geldt het nu ook nog.
Laat het duidelijk zijn (ook in Kolosse) dat de vrouw ondergeschikt is aan haar man. Maar de gevolgtrekking die jullie voor het ambt trekken zie ik niet terug in de bijbel. En als niets in die brieven tijdgebonden is, kunnen we dus nu ook profeteren en in tongen spreken? Zal P&A niet met je eens zijn – ik wel overigens,maar op grond van andere argumenten.
In hoeverre hebben wij bv. nog te maken met gewijd vlees?? In een bijzondere situatie, zoals zending misschien. En zoeken naar het achterliggende principe van bijvoorbeeld 10 :23 – 33, namelijk om geen aanstoot te geven.
quote: Dat vind ik erg makkelijk. Natuurlijk zet Paulus niet overal het hele evangelie bij. Mensen schrijven nooit uitvoerig op wat ze allemaal uitvoerig overal mee bedoelen. Dat hoeft ook niet omdat de schrijver prima weet wat de lezers weten (of zouden moeten weten). Dus het is logisch dat hij als het niet specifiek over de ambten gaat, die ook niet noemt. Maar waar het wel over de vrouw in de gemeente gaat (in 1 Kor) staat er wél specifiek bij dat de vrouw onder gezag van haar man staat, dat ze moet zwijgen en nergens zijn oudsten of herders vrouwen. Dan mag je veilig aannemen dat Paulus al deze dingen óók meeneemt/vindt als hij dit opschrijft.
Dan zou je ook eens beter de context van deze brief moeten lezen, waar tal van misstanden worden aangekaart. Ook ik lees hier zeker niet uit dát vrouwen in het ambt mogen – maar lees ook zeker niet dat ze dat níet mogen. Alle andere conclusies zijn inlegkundig.
quote: Als je de vergelijking man-vrouw wel serieus neemt, waarom neem je de andere vergelijking uit dezelfde tekst dan NIET serieus. Daar geef je hier geen antwoord op. Waarom is het ene wel een regel en het ander niet, vooral als het doorgetrokken wordt in de redenering.
(Vrouwen, weest aan uw man onderdanig als aan de Here)
(evenals Christus het hoofd is zijner gemeente)
(gelijk de gemeente onderdanig is aan Christus)
(zoals Christus de gemeente, 30 omdat wij leden zijn van zijn lichaam.)
(Dit geheimenis is groot, doch ik spreek met het oog op Christus en [op] de gemeente)
Ik haal hier echt veel uit, maar niet hetgeen jullie erin leggen. De vrouw onderdanig aan haar man. Begrepen. Als aan de Here. Yep. De gemeente aan Christus. Amen. Wij als leden van zijn lichaam(Christus). Klopt. Sprekend met op oog op Christus en de gemeente. Begrepen.
Ik lees uit Ef. 5 het voorbeeld van het huwelijk ten vergelijk met de gemeente.
Maar ik haal hier niet meer uit dan ontzag hebben voor de man van zijn vrouw, en hoe de gemeente onder gezag van Christus staat. Niet te vergeten de liefdevolle relatie. Maar niks over vrouwen al dan niet in het ambt. Geen vermenging zoals jullie suggeren met conclusie dat vrouw uberhaupt geen gezag mag dragen. Excuseer.
quote: De Bijbel is duidelijk genoeg hierover, je moet het alleen wel WILLEN zien.
AURES HABENT ET NON AUDIUNT (psalm 115 :6)
Zij hebben oren en luisteren niet.
ps: zal later nog op P&A reageren