Auteur Topic: VVB Vaste Vrijwillige Bijdrage  (gelezen 8431 keer)

maroon

• Bekijk profiel
VVB Vaste Vrijwillige Bijdrage
« Gepost op: juni 27, 2005, 06:27:47 pm »
Ik kon hierover nog geen topic vinden, maar het is wel iets wat me bezig houd. De VVB. Een concept dat voor mijn gevoel stamt uit een ver verleden waar mensen nog wel keurig netjes betaalden. Nu is het wat anders in de praktijk van mijn omgeving... Ik zit in een echte stadsgemeente. Enkele ouderen, Enkele jongeren en ladingen studenten. Studenten die sowiso weinig binding hebben met de gemeente omdat ze ook al lid zijn van een studentenvereniging en (in)formele bindingen hebben met de kerk van paps en mams :)

Maar ja... dan komt de plaatselijke kerk 'zeuren' om VVB... Geld wat de student sowiso niet heeft...

Is dat eigenlijk zo? Heeft de tegenwoordige student geen geld? of is het meer luiheid waarom hij niet betaald?  Het biertje in het cafe (a 2 euri of meer) kan er ook toch nog steeds vanaf... net als de bios en de sportclub.
Maar daar wordt wel voor betaald.

Kunnen we nog wel door met het concept van de VVB?
Het was een mooi concept: mensen die zelf verantwoordelijkheid voelen en vervolgens vanuit dat besef een bedrag per maand opzijleggen. Maar is die verantwoordelijkheid er wel? De student heeft immers geen binding!
(Sport/studenten/...)verenigingen werken al lang niet meer zo of hebben nooit zo gewerkt. Die werken volgens het principe: deze vaste kosten maken we, daar doen we wat financiele speling bovenop en vervolgens kunnen we vooruit. En als je meer wil betalen, prima!

Ik denk dat de kerk er goed aan doet een soort van 'gezonde' contributie te bepalen... Het gemiddelde bedrag dat een kerklid kost (het bankje, het gebouw, de verwarming, water, licht, de koffie, de dominee, koster en eventuele andere mensen, en de vaste lasten naar het kerkverband... Kom je op 30 euri per maand schat ik zo...
En meer betalen mag natuurlijk altijd!

wie o wie zijn commentaar? waarom is het nog niet zo? zo'n B) ben ik toch niet, dus er zal wel een reden zijn waarom het nog niet zo is.
.maroon / a color mixture composed of brown and red

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 27, 2005, 06:51:59 pm »
In de bijbel vind je oproepen om je tienden af te staan. Ik denk dat je als student makkelijk 20 euro per maand kunt missen, dan ga je een keertje minder stappen, toch? Tenzij je echt krap zit (zoals ik lange tijd). Maar aangezien de ouders vaak boeken of collegegeld of ziekenfonds betalen kan het vaak best.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 27, 2005, 07:02:02 pm »
Even geen algemeen commentaar op het idee VVB, maar wel op 't gedrag van studenten:

Naar mijn mening zou elke student op zijn minst de kosten die de gemeente aan hem heeft door zijn inschrijving, moeten betalen. Puur vanwege 't feit dat je lid bent is de gemeente geld kwijt aan landelijke afdrachten (bij de GKv zo'n 120 euro per jaar). Die lasten kwamen daarvoor overigens ten koste van de gemeente van de ouders, dus wellicht zouden de ouders daarin kunnen bijdragen als er werkelijke financiele nood is? De meeste studenten hebben overigens geld genoeg.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 27, 2005, 07:04:42 pm »
Ook ik heb me dit wel afgevraagd. Ook ik ben jarenlang zo'n niet-betalende student geweest.

Ik denk dat het komt omdat de manier van omgaan met verantwoordelijkheid anders is dan toen de vrijgemaakten zich afsplitsten, anders dan het moment waarop de traditie zich vormde.

Ik heb het idee dat vroeger de kerkenraad voor alles verantwoordelijk was, of op zijn minst zich voor alles verantwoordelijk achtte. Dat zie je in de manier waarop de GKv omgaat met het aangaan aan het avondmaal (briefjessysteem + afhouden). En dat zie je aan de manier waarop de contributie geregeld is.

Feitelijk is het natuurlijk zoals jij het voorstelt: kosten aan kerk, loon van de predikant, andere arbeiders, zendingsprojecten enz worden geraamd, begroot en daar komt een kostenplaatje uit. Dat bedrag moet opgebracht worden door de leden van de kerkgemeente.
De kerkenraad ziet graag dat mensen betalen wat billijk is, en niet dat alles gedragen wordt door een klein groepje ploeteraars. Dus is een systeem ontworpen waarbij geschat wordt wat het inkomen van alle gemeenteleden bij elkaar is, en is de bijdrage die dus van elk inkomen wordt verwacht, daarop afgestemd. Met natuurlijk de bekende mitsen: aantallen kinderen enzo. Gevolg: iedereen draagt ongeveer een even zware last. Hardstikke eerlijk dus.

Het werkt alleen niet goed in onze maatschappij: wij kennen de kerkenraad veel minder verantwoordelijkheid toe. Vandaar dat wij transparantie willen: waar gaat ons geld naar toe? En we willen zelf bepalen wat billijk is. Dus we willen weten wat het totale kostenplaatje is dat een gemeente draagt om een jaar te kunnen functioneren, en wat dan onder dat functioneren verstaan wordt. We willen ons zegje over dat functioneren kunnen doen (wel of geen subsidie voor een alpha-cursus, of interkerkelijk sportproject, of...). We willen ook weten hoeveel betalende leden de gemeente heeft, en hoeveel er rijker/armer zijn, zodat wij zelf kunnen bepalen of we het gemiddelde of meer betalen.
Dat sluit namelijk veel meer aan bij onze beleving van eerlijk.

Volgens mij komt het uiteindelijk ongeveer op het zelfde neer.
Met dit verschil: vroeger betaalden we domweg wat de kerkenraad ons vroeg (en die hield dus rekening met de arme studenten bij het vaststellen van de quota). En nu bedenken we zelf: we zijn net afgestudeerd, hebben 4 jaar niets betaald, ik zal nu 4 jaar lang een student voor mijn rekening nemen. Of 2 stuks, als we een leuke baan hebben.

Veel ouderen zijn nog uit het post-WO II tijdperk. Die tijd werd beheerst door het: gezamenlijk komen we er boven op, als we gewoon de schouders eronder zetten en het werk verzetten dat ons toebedeeld wordt/is en niet zeuren, dan wordt NL weer welvarend.
Ik denk dat die mentaliteit nog behoorlijk doorspeelt in onze kerken. De jaren '60 zijn gewoon nog niet in onze kerken doorgedrongen, die hebben we met de nederlands gereformeerden de kerk uitgebannen.

Maar misschien zit ik er naast met mijn overwegingen en zien anderen het anders?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 27, 2005, 07:14:41 pm »
elle: volgens mij is het hele idee van de VVB juist dat 't niet gebonden is aan een bepaalde richtlijn. Dus geen tabellen met inkomens en kinderen enzo, die vertellen wat je moet betalen, maar gewoon geven wat je hart je ingeeft. Alleen voor als je geen idee hebt wat je zou moeten geven, of in welke orde van grootte die bedragen nou liggen, wordt er vaak door de kerkeraad een richtlijn gegeven. Maar die is zeker niet de norm, in die zin 'vraagt' de kerkeraad dus ook niets.

Iets anders: De geschiedenis van de GKv begint niet bij de vrijmaking. De VVB-historie is al enige eeuwen oud, niet enige decennia.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 27, 2005, 07:28:12 pm »

quote:

Pooh schreef op 27 juni 2005 om 19:14:
elle: volgens mij is het hele idee van de VVB juist dat 't niet gebonden is aan een bepaalde richtlijn.
Hmz.. wellicht, maar dan hebben de meeste vrijgo's dat niet door.

quote:

Iets anders: De geschiedenis van de GKv begint niet bij de vrijmaking. De VVB-historie is al enige eeuwen oud, niet enige decennia.
Hoe is die VVB historie dan volgens jou ontstaan, en waarom houden wij ons daar dan nog steeds aan? Waarom leek het de vrijgo's uit '44 een goed systeem en hebben ze dat overgenomen?

Edit:
Bij nadere lezing van de startpost:
Wellicht hebben we het over verschillende VVB systemen??
Ik ken niet anders dan dat de kerkenraad een tabelletje publiceert in het jaarboekje, waarin de VVB gekoppeld is aan inkomen en kindertal. Maar kennelijk is dat niet in alle gemeenten bruikbaar. Dus misschien kan de TS dat wat verduidelijken?
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2005, 08:19:34 pm door elle »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 27, 2005, 08:35:42 pm »
Er worden bij ons geen bedragen genoemd behalve het bedrag dat men per maand aan een lid kwijt is (ik dacht ergens tussen de 17 en 18 euro). Verder wordt men elk jaar van te voren gevraagd op te geven wat men per maand gaat betalen dat jaar. De penningmeester deelt daarvoor formulieren uit. Dat is bindend. Daar moest ik best wel aan wennen maar ik begrijp dat het voor de financiele jaarplanning een stuk makkelijker werkt.

Een vast minimum bedrag zou op die 17 a 18 euro gebasseerd moeten zijn. Toch ben ik daar niet voor. Het concept van de VVB heeft altijd gewerkt juist omdat het datgeen aanspreekt wat toch al vaak niet aangesproken wordt bij mensen......... verantwoordelijkheid. Denk er zelf maar eens over na! Wat ga jij voor God en zijn gemeente bijdragen?

Het is ook een kwestie van opvoeding. Als men nooit geleerd heeft te betalen voor datgene wat vanzelfsprekend lijkt...zal men ook nooit betalen. Studenten zijn wat dat betreft al zelfstandiger omdat ze meestal uit huis wonen. En dus gewend aan diverse rekeningen. Zeker bij de thuiswoners blijven diverse contributies nog lange tijd op rekening van de ouders. Het is mij (als ouderling destijds) wel eens overkomen dat ik een (beginnende) student het hele vvb idee nog moest uitleggen. Dat is niet positief omdat je je dan toch een soort schuldeiser gaat voelen, terwijl je juist een band met hem moet opbouwen om op geestelijk niveau te kunnen praten. De ouders hadden hier een belangrijke taak laten liggen.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2005, 08:36:57 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 27, 2005, 10:53:18 pm »
Ik vind het eigenlijk niet eens zo goed dat kerkenraden van te voren gaan vragen hoeveel je wil gaan betalen of een lijstje overhandigd met een tabelletje met wat van je verwacht wordt. Wanneer je wil gaan voetballen bij een club moet je betalen, wil je vaak naar musea kun je daar middels een museumkaart ook een soort van lid van worden. Overal waar je lid van wil worden, moet je betalen. Waarom niet bij de kerk?
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 27, 2005, 10:54:59 pm »
Oh, VVB ja.. :/ Heb eens een topic gestart over de bedragen die kerken daarvoor vragen dacht ik.. onze kerk vraagt maandelijks van een gezin met een modaal inkomen 12,5% van het netto maand-inkomen.

Daar is-ie: VVB En in dit topic noem ik 12%. :)
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2005, 10:57:39 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 27, 2005, 10:57:59 pm »
Het is niet de kerkenraad die dat van te voren vraagd. De penningmeester (die is niet een kerkenraadslid) werkt op deze manier. En eenmaal er aan gewend kan ik daar wel begrip voor opbrengen. Maar het heeft mijn voorkeur niet...komt toch al in de buurt van een vaste contributie.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 27, 2005, 11:16:39 pm »

quote:

Marloes schreef op 27 juni 2005 om 22:54:
Oh, VVB ja.. :/ Heb eens een topic gestart over de bedragen die kerken daarvoor vragen dacht ik.. onze kerk vraagt maandelijks van een gezin met een modaal inkomen 12,5% van het netto maand-inkomen.

Daar is-ie: VVB En in dit topic noem ik 12%. :)

Ze vragen ook 25 euro per maand van studenten hoor. :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

maroon

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 27, 2005, 11:51:51 pm »

quote:

Naar mijn mening zou elke student op zijn minst de kosten die de gemeente aan hem heeft door zijn inschrijving, moeten betalen. Puur vanwege 't feit dat je lid bent is de gemeente geld kwijt aan landelijke afdrachten (bij de GKv zo'n 120 euro per jaar).

that's what I'm saying :) thanx! Doe je toch ook als je een clubje hebt waar je lid van bent...
of is de contributie aan de studentenvereniging idem als het vvb'tje aan de kerk?

Citaat
En nu bedenken we zelf: we zijn net afgestudeerd, hebben 4 jaar niets betaald, ik zal nu 4 jaar lang een student voor mijn rekening nemen. Of 2 stuks, als we een leuke baan hebben.[/quote}
wie doet dit? Ik vind het een brilliant plan... maar ben benieuwd of dit gebeurd.
Overigens red je daar een stadsgemeente niet mee hoor... te weinig tegenhangers van studenten

quote:

volgens mij is het hele idee van de VVB juist dat 't niet gebonden is aan een bepaalde richtlijn. Dus geen tabellen met inkomens en kinderen enzo, die vertellen wat je moet betalen, maar gewoon geven wat je hart je ingeeft. Alleen voor als je geen idee hebt wat je zou moeten geven, of in welke orde van grootte die bedragen nou liggen, wordt er vaak door de kerkeraad een richtlijn gegeven. Maar die is zeker niet de norm, in die zin 'vraagt' de kerkeraad dus ook niets.

maar je wordt wel geacht je gevoegelijk er aan te houden

off topic :

quote:

vrijgo's
yezzz... de term vrijgo land al aardig :) ik gebruik em iig al jaaaaaaren :p ben het zelf overigens ook maar dat terzijde

quote:

verantwoordelijkheid.
ja maar die werkt nou juist niet omdat ze zich nog niet gebonden voelen aan de plaatselijke kerk. De kerk van de ouders en de studentenvereniging zijn immers belangrijker vaak.

quote:

Overal waar je lid van wil worden, moet je betalen. Waarom niet bij de kerk?

jep

quote:

Maar het heeft mijn voorkeur niet...komt toch al in de buurt van een vaste contributie.
en daarom de vraag: waarom niet die leuke gele accept door de bus/in het postvakje/bakje van de kerk. Dan kan ik het ook niet zo snel vergeten... want dat is volgens mij het dikke vette echte probleem:
WE VERGETEN HET GEWOON

Ik ben in onze kerk aan het denken (en in de zomer ga ik ook doen) over een PR actie voor de VVB... Een soort bewustmaakactie die we elke maand vlak achter de stufiuitkering gaan houden. Ik hou je hiervan wel via dit topic op de hoogte...

Maar mijn oplossing in de vorm van een accept met aangehechte brief waarin het bedrag staat, en de accept waarop je zelf het basisbedrag uit de brief invuld of een hoger... lijkt mij de beste oplossing.
ik ben benieuwd of er kerken al wel accepts uitgeven (refokerken bedoel ik dan... want de maasbach deelt ze zelfs uit tijdens de dienst... dat is dan weer het andere uiterste...)

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 27, 2005, 11:58:31 pm »

quote:

maroon schreef op 27 juni 2005 om 23:51:
[...]

ik ben benieuwd of er kerken al wel accepts uitgeven (refokerken bedoel ik dan... want de maasbach deelt ze zelfs uit tijdens de dienst... dat is dan weer het andere uiterste...)
Het gebruik van accepts is voor de kerk wel duurder, omdat dan extra kosten moeten worden gemaakt. Het is veel simpeler en goedkoper om je bijdragen te automatiseren. Kan je gewoon opdracht voor geven bij de bank, of als je internet bankiert kun je het zelf. Je vergeet toch ook niet om de supermarkt te betalen waarom dan wel voor het belangrijkste voedsel wat je krijgt ???

maroon

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 27, 2005, 11:59:59 pm »
mee eens :)

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 28, 2005, 12:02:07 am »
Tja niet iedere student zit een zelfde situatie... soms ben je ook gewoon (nog) lid van de GKV omdat je ouders dat zijn en dan stelt dat lidmaatschap, met alle respect, toch niet zoveel voor je voor en kom je misschien 1 keer in de maand in een dienst in de GKV, wat dan? Toch maar VVB betalen? Denk niet dat dat gaat gebeuren. Maar ja, je hebt zeker onder studenten toch dit soort "leden".
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2005, 12:03:07 am door Tave »
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

maroon

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 28, 2005, 12:07:47 am »
mee eens... en toch staat die bank (ik bedoel kerkbank) er niet voor niets...

overigens heb ik het ook niet over deze student. Maar er is ook een aantal mensen niets betaald, geen binding heeft en ondertussen toch 'even' verwacht apparatuur of een zaal te mogen 'lenen', of teleurgesteld is in bepaalde zaken van de kerk die als ze wel gebeurd zouden zijn (zoals opknappen van een gebouw of huren van een soos bijvoorbeeld) geld hadden gekost...

Overigens heb ik het steeds over de stadskerk in  het algemeen... dus niet een speciale kerk... maar dat terzijde (anders lijkt t net of ik frustraties uit zit te brallen ;))
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2005, 12:08:18 am door maroon »

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 28, 2005, 12:19:00 am »

quote:

maroon schreef op 28 juni 2005 om 00:07:
mee eens... en toch staat die bank (ik bedoel kerkbank) er niet voor niets...

overigens heb ik het ook niet over deze student. Maar er is ook een aantal mensen niets betaald, geen binding heeft en ondertussen toch 'even' verwacht apparatuur of een zaal te mogen 'lenen', of teleurgesteld is in bepaalde zaken van de kerk die als ze wel gebeurd zouden zijn (zoals opknappen van een gebouw of huren van een soos bijvoorbeeld) geld hadden gekost...

Overigens heb ik het steeds over de stadskerk in  het algemeen... dus niet een speciale kerk... maar dat terzijde (anders lijkt t net of ik frustraties uit zit te brallen ;))

Maar ach ook als mensen wel betalen denken ze daar bepaalde rechten aan te kunnen ontlenen. Je kan als leden bv ook kosten drukken door wat zelf te doen aan onderhoud en dergelijke. Er zijn er echter die denken dit afgekocht te hebben met de VVB. Alleen hebben ze voor zich niet het recht afgekocht om uitgevoerde activiteiten in de vrije tijd van goedwillende amateurs van mondeling toe te lichten (of te wel te verdonkeren)  :'(  ;(
Dit even off-topic

Nu weer on topic. Ik dank als je geen goed zicht heb op je positie hier op aarde en je rentmeester zijn van de Eigenaar van die aarde dat je nooit je prioriteiten goed kan zetten. Om voor mezelf te spreken als het finacieel goed zit en er binnen de gemeente alle redelijke plannen kunnen worden uitgevoerd waarom dan verhogen dan kan en mag je je geld ook ergens anders aan besteden. Heeft de kerk het echter financieel moeilijk en moet er bijvoorbeeld gestopt worden met een evangelisatie activiteit omdat er geen geld is dan denk ik dat de leden ieder voor zich hun uitgaven patroon nog een stevig tegen het licht moeten houden.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 28, 2005, 01:07:02 am »
Lid zijn van een kerk is echt wat anders dan lid zijn van een studentenvereniging of volleybalclub, bij verenigingen moet je contributie betalen, bij een kerkelijke gemeente mag je geld betalen, niks moet.
Als je het als een verplichting ziet, geef dan maar niks.
Je bent niet zomaar lid van een kerk, je bent lid van de levende gemeente van Jezus Christus, en als je daar met heel je hart en ziel lid van wil zijn, dan wil je graag geven, als er met allerlei gekunstel aan geld gekomen moet worden (net zoals in onze gemeente) dan kun je je afvragen of er iets mis is met de gemeente, dan is er waarschijnlijk een geestelijk probleem. (dat hoeft niet zozeer aan de gemeente te liggen, maar kan ook de kerkeraad liggen die leiding geeft aan de gemeente)

Ook ik heb jaren lang geen vvb betaald, tewijl ik al lang belijdend lid was en genoeg geld had, daar lag het niet aan, ik had een geestelijk probleem, en daarom gaf ik niets.

Als het goed is dan geef je uit dankbaarhied, iemand die rijk is kan meer geven dan iemand die arm is, maar God vraagt niet om meer te geven dan je hebt, maar het mag je wel wat kosten.
vroeger offerden ze dieren, dat waren geen uitgemolken melkoeien of zo, dat was het beste uit de veestapel...

Studenten kunnen ook best wel wat missen denk ik, en dat hoeft echt niet veel te zijn, en dat studenten geen binding hebben lijkt me ook wel een beetje raar, ook studenten zijn gewoon lid van een gemeente, lid van de gemeente van Jezus Christus, en ik mag wel aannemen dat ze daar wel een binding mee hebben, toch?  :)

Enneh... Als de kerk geldgebrek heeft, dan moeten de mensen die wel touw geven nog maar wat extra's geven.  ;)

Tip:
Geef het geld wat je terug krijgt van de belasting ieder jaar (aftrek van giften) ook weer weg, op deze manier kun je ieder jaar meer geven... :)

maroon

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 28, 2005, 01:18:51 am »
ja ik ben het met je eens hoor! Het is een

quote:

waarschijnlijk een geestelijk probleem.

Maar het uitgangspunt is nu de situatie van nu...

... denk jij dat de geestelijke aanpak van de 'bewustwordtactie' beter zal helpen?

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 28, 2005, 01:38:43 am »

quote:

maroon schreef op 28 juni 2005 om 01:18:
... denk jij dat de geestelijke aanpak van de 'bewustwordtactie' beter zal helpen?

Nee, je moet mensen niet om geld vragen als de kerk in geldnood zit, je mag het wel kenbaar maken, maar mensen er persoonlijk op aanspreken lijkt me niet zo'n goed plan...

Ik denk maar zó: het één leidt naar het ander, als je "geestelijk goed in je vel zit" (weet even geen andere uidrukking)  B)  Dan ga je vanzelf/uit je zelf geven.

Eigenlijk is de financiële thermometer gelijk aan de geestelijke thermometer.

maroon

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 29, 2005, 03:22:49 am »
ja ik ben het met je eens... maar toch lijkt een bewustwordingsactie me wel wat...
gemeenten met ervaring hiermee... laat t ff horen!

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 29, 2005, 09:40:11 am »
Bij ons zijn er twee (of eigenlijk 3) dingen gedaan om er financieel weer wat beter voor te komen te staan:
- een herinneringsbrief in de postvakjes van de mensen die nog geen vvb hadden betaald (gesloten brief, met daarin een schets van de (zorgelijke) financiele stand van zaken en een beroep op verantwoordelijkheid enz. (en als er al heel lang geen VVB is betaald een telefonische herinnering - lijkt me een rotklus om te doen, maar het werkt wel).
- oud-papier-inzamelcontainers bij de kerk gezet (scheelt weer redelijk wat geld)
- vrij regelmatig een berichtje in de kerkbode met een oproep om VVB te betalen.

Dit alles heeft dus wel effect gehad. Gewoon PR dus, en duidelijk aangeven dat je anders inderdaad niet de kerk kunt opknappen, niet de dominee kunt betalen, enz.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 29, 2005, 10:13:59 am »
Meeste gemeenten hebben wel een overzicht van de afdrachten die verplicht zijn omdat je bij het kerkverband bent aangesloten (ivm emiritaat predikanten, TU, driehoek, enz).
Daarnaast zijn er allerlei gemeentegebonden vaste uitgaven: onderhoud gebouw, energierekening, loon predikant, koster, organist ea en het zendingsveld, die betaald moeten worden zonder dat er iets gebeurt.
En dan pas komen de eigenlijke uitgaven voor je gemeente: diakonie, bloemen, koffie, kindercreche, kinderkerstfeest ea, alpha-cursus, andere bijbelcursussen, gemeentedagen/ en -avonden, folders, enz.

Ik denk dat de gemeente de dingen in die volgorde betaalt: eerst kerkverband, dan basiskosten gemeente, dan de activiteiten.
Als je daar tegenover het aantal belijdende gemeenteleden zet, en melding maakt van het aantal studenten en werkelozen, opmerkt dat de meeste studenten al amper toekomen aan het betalen van de kerverband gerelateerde afdrachten, dan werkt dat vast motiverend.
In feite komt het dan neer op een herschrijven van de begroting, maar begrotingen zijn nu eenmaal lastig te lezen.

Misschien kun je jezelf 'de leviet' noemen ofzo: de levieten waren in het OT belast met het inzamelen van de tienden.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 29, 2005, 10:29:07 am »

quote:

elle schreef op 29 juni 2005 om 10:13:
Misschien kun je jezelf 'de leviet' noemen ofzo: de levieten waren in het OT belast met het inzamelen van de tienden.
Dan is meteen ook duidelijk hoeveel je wilt hebben, zonder dat je het hoeft te zeggen :) .
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

maroon

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 29, 2005, 11:43:43 am »

quote:

elle schreef op 29 juni 2005 om 10:13:

grinnik :D ik ga eens kijken of ik er wat mee kan :)

We betalen veel vaste lasten aan het kerkverband... Wat vinden jullie daar van?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 29, 2005, 11:46:12 am »

quote:

maroon schreef op 29 juni 2005 om 11:43:
We betalen veel vaste lasten aan het kerkverband... Wat vinden jullie daar van?

We betalen maar weinig vaste lasten aan het kerkverband... Wat vinden jullie daar van?

maroon

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 29, 2005, 12:00:12 pm »

quote:

Pooh schreef op 29 juni 2005 om 11:46:

[...]

We betalen maar weinig vaste lasten aan het kerkverband... Wat vinden jullie daar van?

ik mis em even... leg eens uit?

Ik ben overigens vrijgemaakt en ben het niet per definitie oneens met deze vaste lasten... het is meer een peilig wat vind je er van... Is het bijvoorbeeld allemaal nodig? Is de kerk niet een te groot orgaan geworden waardoor naast geloven de burocratie is gaan heersen... Nogmaals ik zeg dus niet het hiermee eens te zijn of dit te vinden... ik stel iets ter discussie.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 29, 2005, 12:01:08 pm »
Dat valt waarschijnlijk wel mee, de hoogte van die vaste lasten. Een eigen predikantenopleiding is wat waard, allerlei predikanten die met pensioen zijn kosten ook het een en ander, en georganiseerde gereformeerde hulp in allerlei vormen is ook nuttig (psychische hulpverlening, cursussen voor ouderlingen enz, cursusmateriaal, steun aan kerkenraden die met een moeilijk probleem zitten (zoals predikanten die zwaar gezondigd hebben), bekostiging synodes, steun aan gehandicapten, subsidiering van grote evangelisatieprojecten, noem maar op).

Ik vermoed dat het goedkoper is om dat op landelijke schaal te organiseren, dan wanneer elke gemeente dat zelf allemaal moet regelen.
Gevaar ook hierbij is dat het een ver-van-mijn-bed gebeuren wordt: een groot deel van je VVB lijkt in het niets te verdwijnen, terwijl dat helemaal niet zo is. Het mist alleen realiteit, mensen voelen zich niet goed betrokken bij het kerkverband. 't Is voor sommigen alleen een naampje wat je meekrijgt, meer niet, terwijl er in naam van het kerkverband ook veel sneue dingen zijn gebeurd.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 29, 2005, 12:12:42 pm »
Tijd voor een goeie PR-actie dus :) Ik vind het overigens goed dat ik af en toe 'tot aan de einden der aarde' in mijn postvak vindt: dan zie ik tenminste waar we automatisch aan hebben meebetaald. Dat zou met meer van die doelen moeten, denk ik.

maroon

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 29, 2005, 12:29:14 pm »

quote:

E-line schreef op 29 juni 2005 om 12:12:
Tijd voor een goeie PR-actie dus :) Ik vind het overigens goed dat ik af en toe 'tot aan de einden der aarde' in mijn postvak vindt: dan zie ik tenminste waar we automatisch aan hebben meebetaald. Dat zou met meer van die doelen moeten, denk ik.

Jij leest TADEDA dus? Ik intussen ook. Ik een aantal studenten die TADEDA geldverspilling vinden. ze lezen het toch niet...

Ik ben intussen wel meer waardering voor de zending gaan krijgen en zie het nut van een communicatieorgaan maar al te goed. TADEDA is dus goed bezig... kan wellicht wat opgefrist worden, maar dat terzijde...

Ik denk dat ik wel vaker ver van mijn bed show gevoel heb ben kerkelijke zaken. VVB is daar 1 van... Ik zie niets concreets terug misschien... ik ga er eens over denken... :)

8)7
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2005, 12:30:51 pm door maroon »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 29, 2005, 12:36:41 pm »
Ik heb niet gezegd dat ik 'm altijd lees - het is meer dat ik het goed vind dat ik er af en toe aan herinnerd word. Ik weet dat de inhoud vaak artikelen zijn die op elkaar lijkt, verhalen van het evangelisatiefront. Ik hoef ze niet te lezen om wel te weten dát er van alles gebeurt daar. Ik moet er alleen af en toe aan herinnerd worden. En eens in de zoveel tijd lees ik 't ook inderdaad.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2005, 12:37:34 pm door E-line »

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 30, 2005, 10:32:56 pm »
Zonder het forum gelezen te hebben is mijn standpunt:

Geef naar vermogen en naar dat nodig is.
de liefde kwetst niemands gevoel

maroon

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 01, 2005, 12:17:53 am »

quote:

E-line schreef op 29 juni 2005 om 12:36:
Ik heb niet gezegd dat ik 'm altijd lees - het is meer dat ik het goed vind dat ik er af en toe aan herinnerd word. Ik weet dat de inhoud vaak artikelen zijn die op elkaar lijkt, verhalen van het evangelisatiefront.

corrigeer: zendingsfront... zending is buiten je eigen omgeving (meestal buiten NL) en evangelisatie is je buurman / stadsgenoot / collega

maar dat ter zijde.

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 02, 2005, 10:43:01 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 27 juni 2005 om 18:51:
In de bijbel vind je oproepen om je tienden af te staan. Ik denk dat je als student makkelijk 20 euro per maand kunt missen, dan ga je een keertje minder stappen, toch? Tenzij je echt krap zit (zoals ik lange tijd). Maar aangezien de ouders vaak boeken of collegegeld of ziekenfonds betalen kan het vaak best.

Tienden geven is oud testamentisch, dit gaat over herders en boeren die tienden van hun goederen gaven, en dan van de winst.

Tienden kan ook de tijd zijn die je geeft aan de gemeente.
Het moet niet zo zijn dat je geeft wat je kunt missen, maar je geeft, en als dat met het hart is zal God jou voorzien, je zult dan niets tekort komen, Zijn eigen woorden.
RR

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 03, 2005, 03:16:09 pm »

quote:

Rene schreef op 02 juli 2005 om 22:43:
[...]

Tienden geven is oud testamentisch, dit gaat over herders en boeren die tienden van hun goederen gaven, en dan van de winst.

Tienden kan ook de tijd zijn die je geeft aan de gemeente.
Het moet niet zo zijn dat je geeft wat je kunt missen, maar je geeft, en als dat met het hart is zal God jou voorzien, je zult dan niets tekort komen, Zijn eigen woorden.

Het is ook nieuwtestamentisch, Paulus schrijft er iets over aan de Korinthiërs. Maar so what als het oudtestamentisch zou zijn. Het oude testament staat ook in mijn Bijbel en geeft wel diepere inzicht in het NT.

In het oude testament moest men dingen offeren. En God was niet tevreden met zomaar een offer. Het moest het beste dier zijn, zonder gebrek. En daarvan werd alleen het bloed en het vet geofferd. Je premium biefstuk werd verbrand. Later in het OT geven de profeten (Jesaja, Ezechiël) het volk Israël er van langs als ze voor offerdienst dieren offerden die ze wel konden missen omdat ze een gebrek hadden. Dat is een afspiegeling van hun hart: ze geven de oude troep aan God en willen zelf de beste dingen houden, het mag niks kosten.

Datzelfde zie ik ook in de kerken. Mensen geven een klein deel van hun vermogen aan de kerk, als het maar niet echt iets kost. Dat staat in schril contrast met hoe er in het NT gegeven werd.

Als ik als christelijke student wel 60-70 euro per maand overheb om te gaan stappen en de bloemetjes buiten te zetten, verder nog voor 100 euro per maand dure kleren koop en royaal boodschappen doe bij de AH voor 40 euro per week (voor één persoon!), maar tegen de diakenen zeg dat ik geen geld heb voor de VVB, dan is er in mijn houding tov God en de kerk iets mis.

Dat geld wat ik krijg per maand is niet van mij maar van God. Ik krijg een bepaald bedrag ter beschikking en daar moet ik verantwoordelijk mee omgaan, niet gericht op mezelf maar op mijn naaste. Dat betekent dat als ik in een studentenkerk zit die het financieel moeilijk heeft, en ik kost wel 120 euro per jaar omdat ik daar ingeschreven sta, dat ik minimaal dat bedrag behoor te betalen. Dat is 10 euro per maand. Dan koop je een paar biertjes minder in de kroeg. Verder kun je je afvragen of het getuigt van discipelschap als je jezelf allerlei luxe toestaat (dingen die je eigenlijk niet nodig hebt) terwijl de gemeente waar je deel van uitmaakt financieel aan de grond zit. Snap je? Dan doe je maar boodschappen bij de ALDI, daar breiden ze het assortiment toch uit, je stapt minder vaak en je hoeft echt geen merkkleding te dragen als student. Eén of twee nette ensembles voor presentaties, oké, maar niet alles hoeft duur te zijn. En je hoeft niet al je studieboeken nieuw te kopen, je kunt ook boeken lenen van iemand het jaar boven je die het vak al gehaald heeft. Er kan heel veel.

Voor mijzelf gaat bovenstaand verhaal niet helemaal op, want ik kreeg alleen maar een minimale basisbeurs en mijn moeder vertikte het om haar ouderbijdrage te betalen en ik moest wel alles (collegegeld, boeken, huur, verzekeringen) zelf betalen, zodat ik per maand echt niks overhield en 's winters hoopte dat het niet te hard zou vriezen omdat ik geen winterjas en winterschoenen had, domweg omdat ik die niet kon betalen. Ik heb toen extra tijd in de gemeente gestoken omdat ik mijn tienden domweg niet kón betalen. (Ik ging nooit uit, geen geld voor; ik had precies 2 broeken en twee truien, één om te dragen en één voor in de was en ik heb weleens gevast omdat het nog twee dagen duurde voordat mijn beurs weer gestort werd en mijn geld op was).
In dat geval, Rene, gaat je verhaal op. Maar niet voor de overgrote meerderheid van de studenten, bij wie de ouders collegegeld en/of verzekeringen betalen en die gewoon als ze zouden willen best 25 euro per maand zouden kunnen missen. Maar vaak is het meer een vraag van niet willen ipv niet kunnen.

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 03, 2005, 06:20:43 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 03 juli 2005 om 15:16:

[...]

Het is ook nieuwtestamentisch, Paulus schrijft er iets over aan de Korinthiërs. Maar so what als het oudtestamentisch zou zijn. Het oude testament staat ook in mijn Bijbel en geeft wel diepere inzicht in het NT.

In het oude testament moest men dingen offeren. En God was niet tevreden met zomaar een offer. Het moest het beste dier zijn, zonder gebrek. En daarvan werd alleen het bloed en het vet geofferd. Je premium biefstuk werd verbrand. Later in het OT geven de profeten (Jesaja, Ezechiël) het volk Israël er van langs als ze voor offerdienst dieren offerden die ze wel konden missen omdat ze een gebrek hadden. Dat is een afspiegeling van hun hart: ze geven de oude troep aan God en willen zelf de beste dingen houden, het mag niks kosten.

Datzelfde zie ik ook in de kerken. Mensen geven een klein deel van hun vermogen aan de kerk, als het maar niet echt iets kost. Dat staat in schril contrast met hoe er in het NT gegeven werd.

Als ik als christelijke student wel 60-70 euro per maand overheb om te gaan stappen en de bloemetjes buiten te zetten, verder nog voor 100 euro per maand dure kleren koop en royaal boodschappen doe bij de AH voor 40 euro per week (voor één persoon!), maar tegen de diakenen zeg dat ik geen geld heb voor de VVB, dan is er in mijn houding tov God en de kerk iets mis.

Dat geld wat ik krijg per maand is niet van mij maar van God. Ik krijg een bepaald bedrag ter beschikking en daar moet ik verantwoordelijk mee omgaan, niet gericht op mezelf maar op mijn naaste. Dat betekent dat als ik in een studentenkerk zit die het financieel moeilijk heeft, en ik kost wel 120 euro per jaar omdat ik daar ingeschreven sta, dat ik minimaal dat bedrag behoor te betalen. Dat is 10 euro per maand. Dan koop je een paar biertjes minder in de kroeg. Verder kun je je afvragen of het getuigt van discipelschap als je jezelf allerlei luxe toestaat (dingen die je eigenlijk niet nodig hebt) terwijl de gemeente waar je deel van uitmaakt financieel aan de grond zit. Snap je? Dan doe je maar boodschappen bij de ALDI, daar breiden ze het assortiment toch uit, je stapt minder vaak en je hoeft echt geen merkkleding te dragen als student. Eén of twee nette ensembles voor presentaties, oké, maar niet alles hoeft duur te zijn. En je hoeft niet al je studieboeken nieuw te kopen, je kunt ook boeken lenen van iemand het jaar boven je die het vak al gehaald heeft. Er kan heel veel.

Voor mijzelf gaat bovenstaand verhaal niet helemaal op, want ik kreeg alleen maar een minimale basisbeurs en mijn moeder vertikte het om haar ouderbijdrage te betalen en ik moest wel alles (collegegeld, boeken, huur, verzekeringen) zelf betalen, zodat ik per maand echt niks overhield en 's winters hoopte dat het niet te hard zou vriezen omdat ik geen winterjas en winterschoenen had, domweg omdat ik die niet kon betalen. Ik heb toen extra tijd in de gemeente gestoken omdat ik mijn tienden domweg niet kón betalen. (Ik ging nooit uit, geen geld voor; ik had precies 2 broeken en twee truien, één om te dragen en één voor in de was en ik heb weleens gevast omdat het nog twee dagen duurde voordat mijn beurs weer gestort werd en mijn geld op was).
In dat geval, Rene, gaat je verhaal op. Maar niet voor de overgrote meerderheid van de studenten, bij wie de ouders collegegeld en/of verzekeringen betalen en die gewoon als ze zouden willen best 25 euro per maand zouden kunnen missen. Maar vaak is het meer een vraag van niet willen ipv niet kunnen.

Het offeren in het OT was voor Israel, maar dit wordt weer gevaarlijk want nu komen we in de verbondsdiscussie en daar is dit topic niet voor.

Ik ben het - en da s een uitzondering- wel met je eens dat je moet geven en dat dat vaak niet genoeg gedaan wordt.
Wie bepaalt dat je 120 euro per jaar moet geven? Dat bepaal je toch zelf?
Maar het heeft niks te maken met je hoeveelheid, maar geef je met het hart.
God zal voor je zorgen als je dat doet en er zal je aan niks ontbreken.
Daarom is een Vaste bijdrage ook onzin.
Geef eerst en kijk dan wat je over houdt. En dat is genoeg want God zal voor je zorgen.
Is het maar 10 euro, so what?
T is een kwestie van geloof, geloof je wat God zegt in zijn woord over geven? Dan geef je.
en vertrouw je op Hem.
RR

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 03, 2005, 07:31:07 pm »

quote:

Rene schreef op 03 juli 2005 om 18:20:
[...]

Het offeren in het OT was voor Israel, maar dit wordt weer gevaarlijk want nu komen we in de verbondsdiscussie en daar is dit topic niet voor.

Ik ben het - en da s een uitzondering- wel met je eens dat je moet geven en dat dat vaak niet genoeg gedaan wordt.
Wie bepaalt dat je 120 euro per jaar moet geven? Dat bepaal je toch zelf?
Maar het heeft niks te maken met je hoeveelheid, maar geef je met het hart.
God zal voor je zorgen als je dat doet en er zal je aan niks ontbreken.
Daarom is een Vaste bijdrage ook onzin.
Geef eerst en kijk dan wat je over houdt. En dat is genoeg want God zal voor je zorgen.
Is het maar 10 euro, so what?
T is een kwestie van geloof, geloof je wat God zegt in zijn woord over geven? Dan geef je.
en vertrouw je op Hem.

Hoezo verbondsdiscussie? Wat heeft dat te maken met offeren? Het is gewoon duidelijk dat je sowieso behoort af te dragen wat je de gemeente kost. En als je dat al niet voor je gemeente over hebt, dan wordt het imho tijd om eens naar je hart te kijken.

Tuurlijk is het offeren in het OT voor Israël, maar dat betekent niet dat wij als hedendaagse christenen het OT bij het grof vuil kunnen zetten. Het is imho erg kortzichting om je visie op het geloof in de dagelijkse praktijk alleen maar op het NT te baseren.

Belijdenis doen in de GKv is niet vrijblijvend (net zoals dopen in onze kerk ook niet vrijblijvend is). Je bent dan lid in volle rechten, je neemt het discipelschap op je. Dus ook je verantwoordelijkheid tov de gemeente. Van iemand die belijdend lid is mag je bepaalde dingen best eisen en als hij het ambt der gelovigen verwaarlost mag iemand daar best op aangesproken worden.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2005, 07:33:37 pm door Roodkapje »

Ryan

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 03, 2005, 10:29:38 pm »
Bij ons in de plaatselijke kerk is er een richtlijn voor de VVB berekend. adhv het bruto jaarinkomen. Meer betalen mag altijd natuurlijk!
Ik ben persoonlijk van mening dat wanneer je een baan hebt en dus inkomen hebt je ook mee moet betalen aan VVB.
Laatst kwam iemand met een opmerking dat de VVB afgeschaft moet worden en dat ieder zelf moet uitmaken wat ie geeft. Daar benik het dus niet mee eens. Ook al is er een VVB-regeling er zijn nog steeds mensen die niet of te weinig (dan ze kunnen) aan de kerk geven. En dat vind ik erg jammer! Daarom denk ik ook dat als je de VVb afschaft dat de kerk helemaal weinig geld krijgt.

Als student heb je inderdaad minder te besteden maar dat wil niet zeggen dat je niks aan de kerk hoeft te geven!! Het kan ook door wat te storten op de rekening van de diaconie of een envelopje met geld in de collectezak doen.

Het maakt niet uit hoeveel of hoe weinig geld je hebt...ik vind dat je als gemeentelid en als christen verplicht bent om wat te geven aan de kerk.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 03, 2005, 10:37:23 pm »
Je bent nergens toe verplicht - maar het idee is dat als je Jezus als Heer aanvaard hebt, je gewoon zin hebt om te geven.

De VVB heeft de grote verdienste dat ze een indruk geeft van wat nodig is. Ook als je graag geeft, is het zinvol een idee te hebben van de behoefte.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...