Auteur Topic: Hagenezen, ga uit eten bij Perzisch restaurant Ariya!  (gelezen 3754 keer)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Hagenezen, ga uit eten bij Perzisch restaurant Ariya!
« Gepost op: november 16, 2005, 02:40:13 pm »
In Den Haag hebben ze al geruime tijd een Perzisch restaurant met een klandizie voornamelijk bestaande uit Iraniërs. Nu is de Iraanse gemeenschap er onlangs achter gekomen dat de eigenaar van het restaurant christen is. De Iraanse gemeenschap boycot nu het restaurant, waardoor het voortbestaan van hun zaak op losse schroeven komt te staan. Willen jullie aan deze mensen denken in je gebeden, maar ook als je in Den Haag uit eten gaat? Zonder klandizie dreigen zij binnen drie maanden hun zaak te moeten sluiten. Dus dan maar klandizie ombouwen naar een autochtoon publiek, lijkt mij zo :)

Overigens stom van die Iraniërs; ze kennen hun eigen geloof niet. Mensen van het Boek (christenen en joden) worden geaccepteerd en gerespecteerd binnen de oorspronkelijke islam.

Perzisch restaurant Ariya
Piet Heinstraat 8
2518 CH 's-Gravenhage
Tel:  070 4278585

edit Voordat er een discussie over 'die moslims toch' losbarst: bedenk je even wat de goegemeente in een zwartekousendorp zou doen als de restauranthouder ineens ongelovig of, pak 'm beet, katholiek blijkt te zijn (zeker als ie eerst wel gereformeerd is geweest - maar ik weet natuurlijk niet of die Iranees eerst moslim is geweest).
« Laatst bewerkt op: november 16, 2005, 03:21:00 pm door wateengedoe2 »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 16, 2005, 03:48:14 pm »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 16, 2005, 03:59:21 pm »
Het zal niet helpen als ze elke klant gaan proberen te bekeren. Als moslim kom je daar om te eten en niet om bekeerd te worden denk ik.

Stel je voor dat je bij de lokale shoarma boer binnen stapt daar een broodje kebab bestelt en tijdens het klaarmaken probeert de exploitant je te bekeren tot de islam. Dan kom je daar ook niet meer terug denk ik.

Ik vind het sneu voor die mensen echt waar. Maar het klinkt een beetje als jezelf in de voet schieten.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 16, 2005, 04:36:22 pm »
Mmm, dat wist ik niet ... Het is inderdaad niet erg slim om te gaan evangeliseren in je restaurant. Dat zou ik ook niet accepteren als klant, van welk geloof het ook was. Heb ik ook nog nooit meegemaakt. Een gesprek over het geloof, daar is niks mis mee (toevallig vorige maand nog gehad met de uitbater van een Turkse snackbar hier, toen hadden we het over de ramadan), maar daar moet het dan toevallig maar op komen en da's ook nog heel wat anders dan evangeliseren.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 16, 2005, 05:44:11 pm »
Zelfs als christen kom ik in zo'n restaurant om te eten, en niet om door enkele charismatische lui 'bekeerd' te worden.

Ik zou ook wegblijven. Ik moet aan de woorden van Augustinus denken: "Verkondig het evangelie. Desnoods met woorden."

Dus je 'verkondigt' in de eerste plaats door je snater dicht te houden. Misschien een wijze les voor de pasbekeerde Perzen. ;)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 16, 2005, 06:11:50 pm »
Roodkapje, amen!

<mag je overigens wel weten dat o.a. door jouw woorden ik tot het orthodoxe christendom ben gekomen, en wel toen je ooit eens iemand anders verwees naar Romeinen 5-8, wat me erg heeft geraakt - het is de eerste stap geweest naar het accepteren van mijn zondigheid en het offer van Jezus ter vergeving daarvan>

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 16, 2005, 06:13:58 pm »
Maarre.... ik weet niet hoor... misschien is het iets van 'de eerste liefde'...

Een soort contrast met de pas tot de islam bekeerde Nederlander die dat deed om zodoende zijn zaak te redden door op zondag vaker open te mogen zijn.

Ik zou er graag gaan eten.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 16, 2005, 06:59:24 pm »

quote:

Edith schreef op 16 november 2005 om 18:11:
<mag je overigens wel weten dat o.a. door jouw woorden ik tot het orthodoxe christendom ben gekomen, en wel toen je ooit eens iemand anders verwees naar Romeinen 5-8, wat me erg heeft geraakt - het is de eerste stap geweest naar het accepteren van mijn zondigheid en het offer van Jezus ter vergeving daarvan>

*blush*

Dan waren het dus de woorden van broeder Paulus, niet de mijne. Dan mag het. Je moet nooit geloven wat ik zeg. :+
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 17, 2005, 08:40:28 am »
Volgens mij stond iemand als Paulus daar wel anders in...

Als die ergens aankwam in een stad was het geen uitzondering als daarna de halve goegemeente luid schreeuwend en boos op straat liep om hem weer weg te krijgen...
« Laatst bewerkt op: november 17, 2005, 08:41:27 am door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 17, 2005, 09:34:55 am »

quote:

Zwever schreef op 17 november 2005 om 08:40:
Volgens mij stond iemand als Paulus daar wel anders in...

Als die ergens aankwam in een stad was het geen uitzondering als daarna de halve goegemeente luid schreeuwend en boos op straat liep om hem weer weg te krijgen...

Ah, zolang er nog geen anti-demonstratie buiten het restaurant plaatsvindt, doen ze het dus nog niet fanatiek genoeg  :+ .

Je kan het de gemiddelde moslim inderdaad niet kwalijk nemen dat hij geen verplicht toetje Bijbel wil nuttigen. Maar als die bekeerde restaurateurs het het risico waard vinden, dan kan ik ze dat ook niet kwalijk nemen.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 17, 2005, 09:35:15 am »
Rofl, was hij werkelijk zo geliefd? Nou moet ik zeggen dat als ik zijn brieven lees ik ook af en toe het gevoel van een strebertje krijg :)

Maar goed, beter te enthousiast dan helemaal niet.... Toch? Ehm.. Ik herstel mezelf.. Beter wat ingetogener dan te enthousiast, gezien de topic.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 17, 2005, 01:43:52 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 16 november 2005 om 18:59:
[...]

*blush*

Dan waren het dus de woorden van broeder Paulus, niet de mijne. Dan mag het. Je moet nooit geloven wat ik zeg. :+
Die hele brief had ik toen al lang en breed gelezen, maar het was bij herlezing toen jij hem noemde, dat ik er zo door geraakt werd. Toeval bestaat niet, dus het heeft zo moeten zijn dat jij hem aan iemand anders aanraadde. Had je 'm toendertijd aan mij aangeraden, dan had ik 't waarschijnlijk niet eens gelezen, want je weet dat wij meer dan eens in de clinch hebben gelegen over dingen die ik nu eerder zie als 'semantische probleempjes' ;) (zie voor dat soort probleempjes ook het 'christen vs. RK' topic). Juist van jou had ik 't waarschijnlijk slecht kunnen hebben.
« Laatst bewerkt op: november 17, 2005, 01:45:10 pm door wateengedoe2 »