quote:
Ryan schreef op 04 juli 2005 om 20:25:Onlangs was er avondmaal bij mijn vriend. Tot nu toe was ik nog niet mee geweest bij hun in de kerk aan het avondmaal. En op de een of andere manier kan ik dat niet. Ik vind het erg moeilijk. Toen we het avondmaalsformulier lazen zei ik tegen mijn vriend dat ik met hem mee ging. Hij keek verbaasd en was blij. Maar vlak voordat we konden opstaan heb ik mij weer teruggetrokken. Misschien vinden jullie het wel heel raar. Maar ik vraag mij gewoon een beetje af of dat wel kan. Ik vind het moeilijk om aan het avondmaal te gaan in een gemeente waar ik mij niet thuis voel, waar ik geen mensen ken. En waar iedereen (lid of geen lid) aan het avondmaal mag gaan. Persoonlijk ben ik van mening dat hier toch wel tucht nodig is maar daar doen zij eigenlijk zeer weinig mee. Maar aan de andere kant wil ik toch ook heel graag samen met mijn vriend mee aan het avondmaal. Wat is wijsheid?
Hoi Ryan,
Ik herken e.e.a. in je verhaal. Ik ben zelf lid van een GKv en mijn vriend van een PKN (gereformeerde) kerk. Een tijdje terug was ik tijdens een avondmaalsdienst met hem in zijn gemeente, en heb ik ook deelgenomen aan het avondmaal. Ik heb er in de weken vooraf best veel over nagedacht of ik dat nou wel of niet zou doen. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het toch graag wilde.
Waarom? Omdat ik geloof dat de essentie van het avondmaal is dat je samen met andere gelovigen herdenkt en viert dat de Here Jezus ook voor jou gestorven is. Hoewel een kerkenraad volgens mij zeker verantwoordelijkheden heeft rondom het avondmaal, geloof ik toch dat het uiteindelijk de eindverantwoordelijkheid van ieder persoonlijk is of hij/zij wel aan het avondmaal mag gaan. Al moet de dominee m.i. wel goed duidelijk maken voor wie het avondmaal bedoeld is. (Ik wil hiermee overigens géén discussie starten over al of niet een open avondmaalstafel!! Die vraag is elders volgens mij al wel aan de orde geweest en daar gaat jouw vraag volgens mij niet over, ik wil je alleen mijn afwegingen geven.)
Ik had zelf in ieder geval het gevoel, zeker nadat het formulier gelezen was: hoe kan ik deze uitnodiging weigeren? Ja, het is als GKv-er die altijd is opgegroeid met een "gesloten" avondmaal best wennen om in een andere kerk mee te doen, maar ik vond het toch wel heel gaaf. Ik vond het persoonlijk heel fijn en bijzonder dat je ondanks de verschillen tussen kerken toch samen mag vieren en belijden dat je Jezus nodig hebt als je redder. Ik vind het dan ook best moeilijk dat mijn vriend in mijn gemeente niet mee mag doen. Maar ja, dat zal voorlopig nog niet zomaar veranderen denk ik.
Oké, een lang verhaal over mijn avondmaalservaring, misschien kun je er niets mee maar misschien helpt het jou een beetje in je eigen "zoektocht" hierin. Leg het in ieder geval aan God voor! En probeer te zoeken naar Gods wil hierin. Kerkelijke regels zijn vaak gebaseerd op de Bijbel, maar niet altijd. Ik denk dat dit er een voorbeeld van is. (Nogmaals: zonder hiermee te willen schoppen tegen de kerk!)
En verder: ik ken jou, je vriend en zijn ouders natuurlijk niet, dus ik weet ook niet hoe zijn ouders zullen reageren als jullie inderdaad GKv-lid zullen worden. Maar mijn ervaring is dat mensen uit andere kerken vaak lang niet zo sterk het gevoel van "kerkmuren" hebben als in de GKv. Oftewel: veel mensen uit andere kerken zullen er waarschijnlijk gewoon niet zo heel erg mee zitten als je overgaat naar een andere kerk. Het wordt veel belangrijker gevonden dat je levend christen bent en een gemeente zoekt waarin je je sámen thuisvoelt. De PKN-mensen/kerken die ik ken (en dat zijn er redelijk wat, zowel gereformeerd als NH als geref. bond) zal het niet zoveel uitmaken of dat nou in de PKN, de GKv, de NGK (of whatever) zal zijn.
Aan de andere kant: je schrijft ook dat zijn ouders het niet goed begrijpen als iemand de kerk uitgaat. Bedoelen ze daarmee hun gemeente, of misschien meer algemeen helemaal de kerk vaarwel zeggen? Is het misschien ook nog een idee om eens met zijn en/of jouw ds. of ouderling te gaan praten? Maar het blijft lastig hè, de emoties die er bij ouders rond het kerklidmaatschap om de hoek komen kijken...
Ik wens jullie samen veel wijsheid toe!
Groetjes, Grace