Hallo P&A,
quote:
Je kunt het zo zeggen: Jezus kon hen een boel vertellen, maar het bleef in zekere zin aan de buitenkant. Ze konden het in zich opnemen maar ze konden zich niet veranderen.
Dat kon de Geest wel. Dat was de Geest van Christus.
Mijn punt hierbij is: blijkbaar is er iets dat Jezus niet kan en de Geest wel. En dat vind ik merkwaardig als zij beiden deel uitmaken van God.
"Zij" konden zich niet veranderen, maar Jezus kon hen blijkbaar ook niet veranderen. En dat is iets wat er bij mij dan niet zo goed in wil.
quote:
Op de prediking worden er velen toegevoegd. Petrus predikt in Handelingen. Dat doet hij ook expliciet NADAT hij de Geest heeft ontvangen; toen kon hij dat pas. Hiervcoor was hij bang en verloochende de Here Jezus.
Hierna gaat Paulus speciaal naar de heidenen. Zij mogen het ook horen.
Volgens mij kun je de Geest rechtstreeks krijgen en daar heb je niet een tussenpersoon voor nodig.
Natuurlijk is het mooi dat Paulus heeft gepredikt en de boodschap heeft rondgezonden. Maar hij is en blijft evangelist.
Dat speciale geroepen zijn geloof ik niet in.
Voor mij is Paulus gewoon een evangelist, net zoals er nu ook velen zijn. Hij is daarin niet bijzonderder dan anderen.
quote:
Zij konden het nog niet begrijpen = dragen = snappen. Dat is niet perse verdragen = willen = accepteren.
Wat ik zo merkwaardig vind is dat Jezus niet in staat is om mensen het te laten snappen (terwijl Hij toch God op aarde was), maar dat dat maar hele korte tijd later wel het geval blijkt te zijn, en dan ook nog zonder dat de mensen jezus om zich heen hadden. Wat is er in die hele korte tijd gebeurd?
Ik ga ervan uit dat de Geest niet meer kracht heeft dan Jezus. De Geest moet dus ook wachten tot mensen er klaar voor zijn.
Lees hierover ook I Cor 3. Hierin geeft Paulus aan dat hij hen ook melk geeft en geen vaste spijs, omdat ze dat niet kunnen verdragen.
De Geest is dus blijkbaar niet voldoende, mensen moeten er klaar voor zijn.
Waarom niet ten tijde van Jezus en wel heel kort daarna? Vind ik wel onwaarschijnlijk.
quote:
Zoals velen tegenwoordig Paulus niet accepteren en de boodschap van Jezus hiervan loskoppelen.
Maar Jezus heeft dan ook een andere boodschap.
quote:
En hij heeft wel iets meer gezegd dan de hoofdbedekking (hoed = interpretatie ) en het zwijgen van de vrouw in de gemeente)
Maar wat heeft hij dan geschreven wat zo schokkend is dat mensen dat ten tijde van Jezus niet konden verdragen en nu wel?
quote:
Jij bent dus het ultieme voorbeeld dat je de boodschap die Jezus na het kruis wil doorgeven, niet (ver)draagt
Voor mij zijn de boodschap voor en na het kruis dezelfde.
Los daarvan kun je niet één op één stellen dat ik de boodschap niet draag als ik Paulus niet zo zie zitten (althans, als weergever van het Woord).
Ik kan de boodschap van Jezus heel goed uitdragen. Ik stel dat Paulus een andere boodschap uitdraagt (regeltjes waar Jezus liefde predikt).
Ik heb voor de boodschap van Jezus Paulus niet nodig.
quote:
Als Hij zegt dat er meer komt als de Geest er is, wanneer is dat dan in jouw idee wel verteld door de Geest?
Ik vind het prima als hij dat zegt. Maar daarmee voegt hij niets toe aan de woorden van Jezus uit Johannes 16.
quote:
Paulus is speciaal geroepen
Volgens hemzelf.
Jezus kondigt de Trooster wel aan, Hij kondigt Paulus niet aan.
Als Paulus daadwerkelijk was geroepen en zo vlak na Jezus optreedt, dan had Jezus wel iets over hem gezegd, net zoals Hij iets zegt over de Trooster.
quote:
En is vanaf de moederschoot hiervoor al bestemd door God.
Alweer volgens Paulus zelf?
quote:
Zie je de boodschap van de andere apostelen dan anders?
Ja.
Henk