Ach, waarom of/of? De grap is dat je niet "gestraft" wordt voor "aanhangen van beide".
Ik vrees dat mijn top 5 de periode Fish de overhand heeft, maar Afraid Of Sunlight staat er toch ook zeker in. Titelnummer, Beyond You, King... zijn toch wel erg prettige liedjes
Marbles komt dicht in de buurt van Afraid Of Sunlight wat mij betreft.
Season's End staat geweldige muziek op, maar daar vind ik het gemis van de teksten van Fish te erg, bijna.
In ieder geval is H een zanger en dat kan je van Fish toch minder snel beweren? In ieder geval ging het voor mij mis toen hij ging proberen te zingen (een octaaf ofzo lager...) op Vigil.... bijna alles daarna vond ik een stuk slechter. Ik schrijf "bijna" omdat ik de laatste 2...3(?) platen niet eens meer geluisterd heb. Ik vond het zo treurig om een held van vroeger zo te horen "wegzakken"?
Wat dat betreft:
quote:
Denk je? Ik heb de dvd gezien van de keer dat íe in Enschede Misplaced deed... ik kreeg last van plaatsvervangende schaamte. De stem, de achtergrondzangeressen (blijkbaar noodzakelijk voor de hoge noten, maar minstens zo vals als de frontman). Als íe zelf niet had gezongen had ik geroepen: heiligschennis!
Mijns inziens is het niet iedere artiest gegeven om zo lang door te gaan en Fish hoort daar, wat mij betreft, helaas bij.
Neem dan zijn voorbeeld Peter Hammill. Nog ouder maar die "rockt" nog.
Fish heeft het nog 1 keer gedaan wat mij betreft op Ayreon's "The Electric Castle". Daar lijkt het weer even uit zijn tenen (en hart) te komen.
quote:
Inderdaad een mooi couplet, maar je zou kunnen zeggen dat Fish dan nog wel meer leuke stukjes heeft geschreven? Van minstens een zelfde "poetische schoonheid"? Je merkt het: afvalligen gaan mij aan het hart
quote:
Knee schreef op 23 september 2005 om 13:43:Bijna alle nummers met Fish gaan op een of andere manier over Fish zelf, en zijn liefdesperikelen, zijn drankproblemen, moeilijke jeugd etc. Met een nummer als She Cameleon heb ik grote moeite qua tekst. Ook de hoezen van de albums vind ik een sfeer overbrengen waar ik me nu niet meer fijn bij voel.
Zit wat in, dat eerste.
Wat vind je zo lastig aan She Chameleon dan?
Wat voor gevoel roepen de hoezen dan bij je op?
quote:
Matsudo schreef op 23 september 2005 om 15:02:Marillion is meestal wat minder expliciet maar een nummer als kayleigh draait ook om seks.
In het nummer Forgotten Sons wordt het onze vader gebruikt (misbruikt?) om iets duidelijk te maken. Toch vind ik het een geweldig nummer en als ik het in de auto speel zit ik keihard mee te zingen.
Minder expliciet, vind je? Als in de zin van "verpakt in beeldspraak" dan?
Kayleigh draait om seks?? Dan draait elk liefdesliedje om seks? Kayleigh draait toch om een (verbroken) relatie... , daar komt seks bij kijken ja. Maar maak je zo liefdesliedjes niet heel ehmm... platvloers?
Als het bij Fish om seks draait, dan draait het daar ook om, zeg maar... dacht ik, tenminste.
En in Forgotten Sons zou ik zeggen dat íe het Onze Vader (prachtig) gebruikt om uit te beelden hoe het wordt misbruikt in Noord-Ierland.
Zijn er overigens nog Marillion nummers die in het "psalmboek" opgenomen mogen worden? (Lees: top vijf van Marillion nummers (gehele periode of Fish/Hogarth periode apart, net hoe het uitkomt).