Volgens mij (maar ja, ik geloof daar dan ook in) heb je 2 soorten glaasjes draaien: die, waaraan boze geesten deelnemen, en die, die nep zijn. Omdat ik in deze een complottheorie aanhang (namelijk, dat die boze geesten een eigen agenda hebben waarin ze er op uit zijn om alle mensen van God los te weken), denk ik dat wetenschappelijk onderzoek naar het fenomeen geen zin heeft.
Boze geesten zijn imho niet onderworpen aan de natuurwetten, en boze geesten zijn imho machtiger dan mensen (zie de bijbel

).
Welnu, als door wetenschappelijk onderzoek aangetoond zou worden dat bij glaasjedraaien je idd contact zou krijgen met het transcendente, dan zou daar een enorme waarschuwing vanuit gaan. Dus zullen die boze geesten aan zo'n onderzoek niet meewerken, vermoed ik.
En verder: vroeger las ik nogal wat fantasy waarin getoverd werd. Ik kan niet ontkennen dat ik dat ook graag had gekund. Na het boek 'Mathilda' van Roald Dahl (ohja, en na bep. Elf Quest delen) heb ik geprobeerd of ik dingen kon tillen met mijn gedachten. Ik vermoed nu dat ik er om een of andere reden niet geheel geschikt voor was...